• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda roept 5 milljoen auto’s terug om brandgevaar

Auteur: Author, gepost 24 oktober 2015 om 17:59 – 42 Reacties

Mazda roept 1,4 milljoen auto


Het gaat hierbij voornamelijk om oudere beestjes.

De Japanners roepen alleen al in Amerika maar liefst 1.368.500 oudere auto’s terug. Diverse modellen lopen kans op kortsluiting bij het contactslot, met mogelijk brandgevaar tot gevolg. Het gaat hierbij om de volgende types:

1990-1995 323
1993-1998 626
1993-1995 929
1989-1998 MPV
1993-1997 MX-6
1992-1993 MX-3
1990-1998 Protégé

Het vet rondom de contactpuntjes kan verkolen en wordt daardoor mogelijk geleidend. Dat kan op zijn beurt weer leiden tot kortsluiting en rook of vuur. Of allebei, want waar rook is, is vuur. Of er ook Nederlandse auto’s zijn die terug moeten voor een fix, is nog niet bekend. Mazda Nederland kon niet op het bericht reageren.

Ook interessant!

  • Mercedes roept meer dan een miljoen auto's terug
  • Waarom een Mazda CX-30 de veiligste auto ter wereld is
  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, terugroepactie, vuur

Vorig bericht: « Wordt kwalificatie GP Amerika afgelast en is Max de zak?
Volgend bericht: Klassieker: Renault 17 »

Lees Interacties

Reacties

  1. suzikubelona zegt

    24 oktober 2015 om 18:06

    Handig, net zolang wachten met een terugroepactie tot er bijna geen auto’s meer van de betreffende type’s rondrijden. Honda had dit probleem ook met de contactsloten van de Accord en Prelude eind jaren negentig, maar zij waren iets sneller met hun fix.

    Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      24 oktober 2015 om 18:14

      @suzikubelona: waarschijnlijk openbaarde het probleem zich sinds kort. Toch goed dat ze die ouwe barrels nog terugroepen.

      Login om te reageren
      • suzikubelona zegt

        24 oktober 2015 om 21:58

        @audicoupe84: Misschien hadden ze bij Mazda zelf niet verwacht dat de auto’s zolang zouden overleven. ?

        Login om te reageren
      • sergio72 zegt

        24 oktober 2015 om 22:18

        @audicoupe84: Mazda wil zo haar goede wil tonen. Wat rijd hier nog van rond!

        Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      24 oktober 2015 om 20:00

      @suzikubelona:
      Hier een Mazda 6(2008-2012) met afbrekende voorstoelen. Gebeurd wereldwijd, maar Mazda geeft niet thuis.

      Login om te reageren
      • hight96 zegt

        24 oktober 2015 om 21:23

        @faalhaas: Wow. Je weet wel dat stoelen alleen om te zitten zijn?

        Login om te reageren
      • G-Ammo zegt

        26 oktober 2015 om 08:50

        @faalhaas: Opgelost: geen nieuwe auto’s kopen :)

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      26 oktober 2015 om 17:14

      @suzikubelona: Probleem van niets, maar één smeulend contactslot in de US is een miljoenenclaim aan je been…

      Login om te reageren
  2. maikelschennink zegt

    24 oktober 2015 om 18:07

    Gelukkig dat mijn 323 uit 1996 komt ?

    Login om te reageren
    • fastnloud zegt

      25 oktober 2015 om 10:11

      @maikelschennink: mijne uit 95, en nu? Haha

      Login om te reageren
  3. gtdave zegt

    24 oktober 2015 om 18:10

    Beter laat dan nooit?

    Login om te reageren
  4. ewoudhoed zegt

    24 oktober 2015 om 18:15

    Zijn fabrikanten verplicht om zulke “oude” auto’s te repareren?

    Login om te reageren
    • aambei zegt

      24 oktober 2015 om 22:22

      @ewoudhoed: als er in de pers een aantal brandende Mazda’s opduiken en er blijkt dat Mazda hier van wist maar niks deed heb je behoorlijk slechte PR en waarschijnlijk ook een hoop rechtszaken van nabestaanden

      Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      24 oktober 2015 om 22:34

      @ewoudhoed: Nee. Waarschijnlijk wil de marketingafdeling dit heel erg graag.

      Login om te reageren
  5. raymster zegt

    24 oktober 2015 om 18:17

    Een nieuw contactslot is meer waard dan de meeste auto’s waar ze in gaan!

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    24 oktober 2015 om 18:22

    Toemaar, dat is een overjarige terugroep actie. Hoeveel zullen er al op de sloop staan?

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      24 oktober 2015 om 18:31

      @dutchdriftking: minimaal 90 procent denk ik. Wel een klasse actie van mazda. Ik denk dat ze niet verplicht zijn dit probleem op te lossen.

      Login om te reageren
      • stephanotis zegt

        24 oktober 2015 om 22:29

        @clarkson: Mazda verkocht van 1990-1998 niet gek veel meer dan 2 miljoen auto’s in de USA, waarvan nu 1.368.500 worden teruggeroepen. Dat betekent dat ongeveer 2/3 nog rondrijdt, als niet alle modellen uit die periode worden teruggeroepen ligt het percentage nog hoger.

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          25 oktober 2015 om 01:20

          @stephanotis: Ik denk dat ze bedoelen dat op een aantal van de auto’s uit dat bouwjaar een modificatie moet plaatsvinden.

          Login om te reageren
  7. jackass266 zegt

    24 oktober 2015 om 18:26

    Heeft mijn vader ook ooit gehad maar die is helaas afgefikt.

    Login om te reageren
    • promax zegt

      24 oktober 2015 om 21:21

      @jackass266: Wie, je vader of de auto? ?

      Login om te reageren
      • skylinefan zegt

        24 oktober 2015 om 22:38

        @promax: +1 ????

        Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    24 oktober 2015 om 18:50

    Non de jus, voor zulke oude barrels hoef je toch geen terugroepactie meer te regelen? Ff melden aan de huidige eigenaars is natuurlijk wel netjes.

    Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    24 oktober 2015 om 19:22

    Bij Mazda zitten ze met hun handen in hun haar…

    Ze hebben totaal geen expertise in huis om het probleem op te lossen.

    De meeste Mazda monteurs weten nog wel hoe je een paar remblokken of bougies moet vervangen en de olie moet verversen, maar hebben nog nooit geleerd hoe je te werk moet gaan als je een auto moet repareren…

    Login om te reageren
    • pesu zegt

      24 oktober 2015 om 19:27

      @moveyourmind: Goed onderbouwde reactie.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        24 oktober 2015 om 19:35

        @pesu: Waarom zou ik een voldongen feit onderbouwen…

        Mazda-monteurs zijn in de dagelijkse praktijk nu eenmaal niet zo vaak aan het repareren…

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          24 oktober 2015 om 20:48

          @moveyourmind: ik heb een jaar aan een 323 gesleuteld.

          Gesleuteld omdat dat kreng belachelijk ondoordacht in elkaar zat en daardoor storing na storing gaf. Motor gaat misschien niet stuk maar man man man. Wat een belachelijk slechte auto is dat. Werkelijk ongelooflijk

          Login om te reageren
    • gaszitrechts zegt

      24 oktober 2015 om 19:49

      @moveyourmind: wat een onzin. De auto’s van tegenwoordig zijn 10x zo complex. Dus een contactslot van een oude simpele auto is kinderspel.

      Login om te reageren
      • toeter11 zegt

        24 oktober 2015 om 21:32

        @gaszitrechts: Ja dat klopt auto´s zijn complex geworden, maar ze hoeven hem maar in te pluggen en ze kunnen lezen wat er mis is. Automonteurs van tegenwoordig zijn vervangers geworden, een moderne automonteur kan een oude kever niet onderhouden(voor het gemak mazda). Simpelweg omdat ze de computer nergens kunnen in pluggen. De automonteurs van tegenwoordig kunnen zelf niet meer nadenken, ze vertrouwen blind op de computer. Dus ja mazda moet aparte expertise in huren om deze klus te kunnen klaren.

        Login om te reageren
        • gaszitrechts zegt

          24 oktober 2015 om 21:53

          @toeter11: u zit niet in het autovak dat is overduidelijk.
          Vervangen word vaker gedaan omdat 2x werken aan hetzelfde probleem te duur wordt (uurloon).
          Juist vaak wat de computer aangeeft geeft een richting aan van het probleem en niet de oplossing. Je moet veel kennis hebben om moeilijke problemen op te lossen en de computer kan daarbij helpen.

          Login om te reageren
          • toeter11 zegt

            24 oktober 2015 om 22:06

            @gaszitrechts: Ik zit sinds een paar jaar in het auto vak, dit heb ik gedaan omdat ik het zat was dat de Volkswagen garage mijn kever(1959) niet kon onderhouden. Ze lieten me rondrijden met slecht afgestelde ontsteking en lekkend remmen. Toen de monteurs daar niet in staat te spotten, dat de hoofdremcilinder lek was, heb ik besloten zelf het onderhoud te gaan doen. Computers helpen inderdaad problemen te spotten, dat ben ik met u eens maar sommige monteurs worden er gewoon dom van.

            Login om te reageren
            • larini zegt

              25 oktober 2015 om 09:33

              @toeter11: had je niet gewoon een andere (betere) garage kunnen zoeken?

              Login om te reageren
    • hight96 zegt

      24 oktober 2015 om 22:18

      @moveyourmind: Ik weet niet welke Mazda dealer jij langsgaat, maar degene waar ik kom werken wel degelijk handige monteurs die alles kunnen repareren

      Login om te reageren
  10. schuimbekje3 zegt

    24 oktober 2015 om 19:22

    Wel weer grappig om te zien hoe imnipotent Nederland is als de importeur hier niets vanaf weet…

    Login om te reageren
    • gop1 zegt

      24 oktober 2015 om 19:50

      @schuimbekje3: Importeurs hebben vaak nauwelijks technische kennis in huis, alles gaat om verkopen.

      Login om te reageren
  11. utregcity zegt

    24 oktober 2015 om 19:37

    Sjoemelsloten!

    Login om te reageren
  12. toniominestrone zegt

    24 oktober 2015 om 20:13

    Het is te hopen dat de diverse Mazda dealers hun micro fishes bewaard hebben.

    Login om te reageren
    • skid zegt

      25 oktober 2015 om 16:51

      @toniominestrone: Micro fishes? Zijn dat kleine goudvissen?

      Login om te reageren
  13. jordy14 zegt

    24 oktober 2015 om 23:13

    Heel wat kilometers op de achterbank van een 323 doorgebracht. Geweldig met die klapkoplampen. Zou er eigenlijk stiekem in de toekomst wel eentje willen:)

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      25 oktober 2015 om 14:05

      @jordy14: 323F that would be.

      Login om te reageren
  14. cthijs zegt

    25 oktober 2015 om 01:01

    Word nog zoeken naar een monteur die ooit aan zulke auto s heeft gewerkt

    Login om te reageren
  15. mashell zegt

    25 oktober 2015 om 07:14

    Slimme actie. Auto terugroepen, contactslot eruit, nieuw vet eraan, contactslot weer monteren. 5 minuten werk. Dan snel de rest van de auto even nakijken. En dan aan de klant vertellen dat het contactslot weer helemaal goed is maar dat het verstandig zou zijn om de remschijven, achterbanden, doorgeroeste draagarmen en weet ik wat al niet meer te vervangen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North