• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

McLaren MP4-12C GT3 staat bijna altijd in de fik

Auteur: ricardo, gepost 4 mei 2012 om 11:06 – 31 Reacties

Britse aanstekert

De huilende uitlaatpijpen van McLaren’s racewagen willen nog wel eens de honderd miljoen miljard °C bereiken. En dan zorgt voor een fijne vuurshow op het circuit. BBQ’tje, iemand?

Exemplaren van de MP4-12C die zijn uitgebrand? We moeten ze hier nog tegenkomen. De GT3-versie van de supercar –onlangs in zijn definitieve vorm voorgesteld– doet er op de internationale circuits echter alles aan om de indruk te wekken dat het een heetgebakken vierwieler is. Gelukkig blijft het bij onverbrande gassen die in de uitlaat terechtkomen, en zo een vrijwel ongevaarlijk binnenbrandje vormen.

Hieronder een compilatievideo met wat we bedoelen. Heel veel circuits, nog meer MP4-12C GT3’s en een bijna permanente vlammenzee bij ‘gas los’.

Ook interessant!

  • Video: McLaren 720 GT3 vliegt van de baan na harde crash
    Video: McLaren 720 GT3 vliegt van de baan na harde crash
  • Kiezen maar: Porsche 992 GT3 of McLaren 720S?
  • McLaren 720GT3X, omdat het allemaal nog gekker kan
  • McLaren
    Deze gele McLaren staat te koop bij de Domeinen

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

GT3, McLaren, mp4-12c, Racing, vuur

Vorig bericht: « Citroën DS3 Racing S.Loeb komt naar NL [op = op]
Volgend bericht: Porsche komt met een 4-deurs Ferrari killer? [FeFi] »

Lees Interacties

Reacties

  1. StijnB zegt

    4 mei 2012 om 11:11

    Nu nog de snelheid op punt krijgen, zodat niet enkel visueel de vlam in de pijp zit…

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      4 mei 2012 om 11:59

      @StijnB: idd, wel vreemd dat ze inclusief deze nabrander dan nog niet de snelheid hebben.
      Bij straaljagers werkt dit principe namelijk al jaren lang erg goed.

      Login om te reageren
      • stijn_torfs zegt

        4 mei 2012 om 16:50

        @bullgod76:
        :D

        Login om te reageren
  2. Hupke zegt

    4 mei 2012 om 11:12

    Zo abnormaal is dat nu ook weer niet bij een racewagen.

    Het is toch vreemd, men klaagt dat de mp4-12c te weinig emotie heeft maar als de vlam oplaait is dat weer een probleem.
    Je kan in ieder geval nooit klagen dat deze versie niet genoeg peper in de reet heeft.

    Login om te reageren
  3. Zimon zegt

    4 mei 2012 om 11:18

    Wel gek dat het in deze video alleen de McLarens zijn die zo te keer gaan.

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    4 mei 2012 om 11:21

    Dit wil ik ook op mijn Caddy ,makkelijk in de winter als er weer een paar waterleidingen bevroren zijn.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      4 mei 2012 om 13:36

      @norge: jij een Caddy?????

      Login om te reageren
  5. kaasboerin zegt

    4 mei 2012 om 11:22

    Op een gegeven moment is de lol er wel vanaf.. :oops:
    Kon trouwens m’n lach niet onderdrukken @ 0:50.

    Login om te reageren
  6. sir_smokalot zegt

    4 mei 2012 om 11:26

    Allemaal inhaken: My MP4 likes to give…fire all the time, fire all the time, fire all the taaihime..

    http://www.youtube.com/watch?v=m5LX16zia2k

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      4 mei 2012 om 11:50

      @sir_smokalot:
      Kon je de zangcarrière van Murphy nu niet in vrede laten rusten? Moesten we nu echt aan dit tekstueel hoogstaand nummer worden herinnerd? :)

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        4 mei 2012 om 15:25

        @StijnB: Ik deed het meer voor Rick James (..bitch) :)

        Login om te reageren
  7. jordy14 zegt

    4 mei 2012 om 11:26

    Hoe komt dat eigenlijk dat er vlammen uit de uitlaat komen als je het gas los laat? Verder leuk filmpje.

    Login om te reageren
    • trigger565 zegt

      4 mei 2012 om 12:03

      @jordy14: onverbrande benzine die rechtstreeks in de hete uitlaat wordt gedumpt.

      Login om te reageren
      • trigger565 zegt

        4 mei 2012 om 12:06

        @trigger565: iets preciezer: bij loslaten gas loopt de motor zo rijk (veel benzine in verhouding tot hoeveelheid zuurstof) dat niet alle brandstof ontploft. In de uitlaat komt dus de resterende onverbrande brandstof, die daar spontaan ontbrandt door de hitte van de uitlaat.

        Login om te reageren
        • jordy14 zegt

          4 mei 2012 om 13:22

          @trigger565: drankje voor de uitleg.

          Login om te reageren
    • pjotr zegt

      4 mei 2012 om 12:14

      @jordy14: onverbrande (als niet in de cylinder) brandstof die vervolgens in de uitlaat verbrandt.

      Login om te reageren
  8. bluefalcon zegt

    4 mei 2012 om 11:26

    “Exemplaren van de MP4-12C die zijn uitgebrand? We moeten ze hier nog tegenkomen.”

    http://www.autoblog.nl/archive/2011/08/01/mclaren-mp4-12c-gt3-is-niet-onfeilbaar
    “Van de resterende auto’s brandde er 1 af”

    Login om te reageren
    • Barnato zegt

      4 mei 2012 om 11:53

      Maar hoe zal dit gaan in de 24 van le mans of Nurburgring?

      Login om te reageren
  9. stig4life zegt

    4 mei 2012 om 12:18

    ja….. hij zal in ieder geval nooit veel last van bumperklevers hebben denk ik

    Login om te reageren
    • Justawheelchairguy zegt

      4 mei 2012 om 13:31

      @stig4life: Weg voorbumpert..

      Login om te reageren
  10. meneersander zegt

    4 mei 2012 om 13:32

    Daar wil je niet vlak achter rijden!

    Login om te reageren
  11. midasracer zegt

    4 mei 2012 om 13:34

    Dat doen ze voor de show. Als je wilt laat je bij gas los ook de verstuivers afknijpen en komt er geen onverbrande benzine in de uitlaat terecht. Kwestie van de ECU goed inprogrammeren.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      4 mei 2012 om 13:42

      @midasracer: Kan je dat ook met dat programma’tje dat je me eens een keer had laten zien op m’n 318i voor elkaar krijgen?? Geintjuh! :D

      Login om te reageren
      • rijbewijzer zegt

        4 mei 2012 om 13:58

        @kaasboerin:

        Nou daar zeg je me iets, zag laatst het oude model astra OPC die het ook had, verder was die bak fouter dan fout, maar met die uitlaat vond ik toch wel erg gaaf gedaan

        Login om te reageren
      • midasracer zegt

        4 mei 2012 om 21:17

        @kaasboerin: Jij lacht wel, maar het kan echt. Het heet een pop ’n bang map. Die ga ik dus ook inprogrammeren:
        http://www.c7cat.com/TBs.htm

        Login om te reageren
  12. ramshoek zegt

    4 mei 2012 om 14:37

    Het ziet er stoer uit. Ze zouden het verplicht moeten stellen! ;-)
    Maar of het een goed teken is… Soms worden rijke mengsels bij gas los gebruikt om de boel te koelen. Is de Mac thermisch misschien niet zo gezond gebouwd?

    Login om te reageren
  13. mrB zegt

    4 mei 2012 om 15:10

    Ik had die rare luchthapper vlak voor de spoiler nog niet gezien. Ziet er een beetje vreemd uit

    Maar komen deze vlammen nu ook door de turbo’s? want het is echt elke keer gas los vlammen, niet een beetje. Lijkt me normaal gesproken toch verkeerde afstellingen, zoals midasracer al zegt. Tenzij die turbo’s er mee te maken icm blow-off valve.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      4 mei 2012 om 16:53

      @mrB:

      Blowoff-valve zit in het inlaat traject en niet het uitlaattraject.

      Login om te reageren
  14. gearhead zegt

    4 mei 2012 om 16:11

    Dat heb je met die DI motoren. Die verbranden zo onvolledig dat er maar enkele Grooten Geele Vlammen gespuwd worden.

    Login om te reageren
  15. xilver zegt

    4 mei 2012 om 19:29

    Lekkere kleurensamenstelling. De normale versie is maar saai maar deze is echt goed te doen.

    Login om te reageren
  16. dubhead zegt

    15 augustus 2012 om 10:24

    Mijn theorie:

    De inspuiting is mechanisch aangedreven en hangt voor alle cilinders aan elkaar vast. Dus wanneer je gas lost gaan de cilinders in sequentie vertagen – daardoor de motor als geheel – maar de motor moet eerst nog een volledige mechanische cyclus doorgaan (2 revoluties) vooraleer alle overbodige brandstof uit het systeem is verwijderd. Terwijl lopen de cilinders op een te rijk mengsel.

    De oplossing is als chauffeur proberen in één keer gas te lossen ipv het gaspedaal te doen zweven terwijl je de auto plaatst (zoals ik geneigt ben in GT5) met kleine stootjes gaspedaal terwijl het systeem een constant veranderende input probeert te verwezelijken.

    disclaimer – mijn theorie

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North