• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

McLaren MP4/6 van Ayrton Senna als bouwpakket

Auteur: robbie, gepost 4 augustus 2011 om 21:15 – 31 Reacties

McLaren MP4/6 als levensgroot bouwpakket


En dan hebben we het niet zomaar over een klein bouwpakket voor kinderen, maar over een levensecht bouwpakket dat bestaat uit de onderdelen van een echte Formule 1 auto! En dit “bouwpakket” is nog eens extra speciaal omdat het bestaat uit onderdelen van de auto waarmee Ayrton Senna in 1991 voor het laatst wereldkampioen werd. En jij kan dit kopen!

Wat we hier zien is natuurlijk geen echt bouwpakket, maar een kunstwerk dat is gemaakt door Jay Burridge. In 1992 (toen Jay nog studeerde) mocht hij op uitnodiging van Ron Dennis langskomen in de McLaren fabriek en toen hij daar zag hoe een F1 auto als een soort bouwpakket uit elkaar werd gehaald kwam hij op het idee voor dit kunstwerk.

Het idee werd voorgesteld aan Ron Dennis en die vond het een prima idee. En dat is zeer bijzonder, want McLaren houdt alles met betrekking haar auto’s het liefst in huis. Na afloop van een seizoen worden auto’s uit elkaar gehaald en opgeslagen of vernietigd. Er wordt niks aan de buitenwereld verkocht (wat Ferrari bijvoorbeeld wel doet).

Toen dit kunstwerk gereed was stond het een tijdje bij het advertentiebureau van Marlboro in Londen voordat het in de opslag verdween. Toen Senna in 1994 op tragische wijze overleed kreeg Jay Burridge een telefoontje van McLaren met het verzoek om het kunstwerk in elk geval de komende twee jaar niet te verkopen. Niemand zit immers te wachten op lijkenpikkerij.

Het kunstwerk dook daarna pas weer op in 2004 tijdens de “Remembering Ayrton Senna” tentoonstelling tijdens Goodwood Festival of Speed. Voor Goodwood had McLaren de boel overigens nog even helemaal schoongemaakt en opgeknapt.

En nu kan je dit stukje geschiedenis dus kopen, want veilinghuis Coys biedt het te koop aan. De verwachte opbrengt voor deze levensgrote McLaren puzzel? Ergens tussen de €35.000 en €45.000, wat mij nog aan de lage kant lijkt. Het is immers een unieke kans om “een stukje” McLaren te kopen (dat kan verder niemand) en dan ook nog eens van de auto waarmee Senna zijn laatste wereldkampioenschap heeft behaald.

Wat zou jij hier voor over hebben?

McLaren MP4/6 als levensgroot bouwpakket

McLaren MP4/6 als levensgroot bouwpakket

McLaren MP4/6 als levensgroot bouwpakket

McLaren MP4/6 als levensgroot bouwpakket

McLaren MP4/6 als levensgroot bouwpakket

Ook interessant!

  • Video - rijd mee met Ayrton Senna op zijn 27ste sterfdag
  • Gespot - Is het een McLaren Senna? Of toch een 720S?
  • McLaren maakt het wel heel bont met deze 765LT
  • Audi heeft McLaren gekocht
    BREEK: Audi heeft McLaren gekocht? *UPDATE*

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

ayrton-senna, Formule 1, kunst, McLaren

Vorig bericht: « Video: Duitser zet Guinness World Record fileparkeren
Volgend bericht: ISIS AM01 gespot tijdens Maarten Memorial 2011 »

Lees Interacties

Reacties

  1. DennisS65B40 zegt

    4 augustus 2011 om 21:22

    Nou valt inderdaad mee… Dacht echt dat ze daar 250k voor zouden vragen. Omhoog met die prijs! Ze zouden dit toch niet aan een pauper willen verkopen!!

    Login om te reageren
  2. dennisr zegt

    4 augustus 2011 om 21:24

    tussen de €35.000 en €45.000 lijkt mij idd ook een beetje ”weinig” voor zoiets ongebruikelijks.. als ik genoeg geld had zou ik er nog wel een tijdje op blijven bieden als de 50.000 gepaseers is, ben benieuwd voor hoeveel het verkocht word.

    Login om te reageren
  3. Stino zegt

    4 augustus 2011 om 21:37

    moest ik het geld hebben, zou ik zeker mee bieden!

    Login om te reageren
  4. raphael zegt

    4 augustus 2011 om 21:42

    Het zijn dan ook wel heel weinig onderdelen. Daarnaast zijn het onderdelen die vrijwel elke race zijn vervangen. Zo kun je makkelijk 10.000 onderdelen verkopen met als verkooppraatje dat het Senna’s kampioensauto was. Daar gaat je exclusiviteit. Wat een race of F1 auto echt bijzonder maakt is het chassis, het liefst met de motor, dan ga je over serieuze bedragen praten.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      4 augustus 2011 om 22:14

      @raphael:
      Nog steeds naar je zin in die azijnfabriek?

      Login om te reageren
      • raphael zegt

        5 augustus 2011 om 07:32

        @desjonnies: Met het verkeerde been uit bed gestapt?

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          5 augustus 2011 om 09:08

          @raphael:
          Nee, absoluut niet, maar er staat duidelijk dat McLaren alles vernietigd en dit dus heeft geschonken aan een kunstenaar. Dus het is wel uniek spul.
          Besides, het is kunst en juist van auto-kunst wordt weinig
          gebruik gemaakt en is “de idee” toch hardstikke leuk, of niet soms?

          Login om te reageren
          • raphael zegt

            5 augustus 2011 om 11:26

            @desjonnies: McLaren vernietigd niet alles hoor. Zeker niet uit de Prost/Senna periode met een van de meest succesvolle F1 auto’s ooit. Sterker nog, ik durf te wedden dat McLaren van die paar jaar elk boutje, stukje carbon en plastic nog op voorraad hebben. En dan keer 30. Ze weten heel goed dat dat big business is. Natuurlijk verkoopt McLaren nu nog niets aangezien hun geschiedenis (relatief) jong is. Ferrari verkocht ook heeeeel lang niets. Nu plukken ze daar de vruchten van. Stukje carbon van Schumachers auto uit 2001 ofzo gaat al snel voor 5000 euro weg. McLaren heeft een heel pakhuis vol van dat spul, dat is gewoon algemeen bekend.
            Daarnaast kijk ik vanuit het oogpunt van een verzamelaar. Voor hun gaat het om chassis en evt. motor. Thats it. Het feit dat er weinig autokunst is zou mijn argument moeten versterken. Er is weinig vraag naar, wederom een reden dat men niet onder de indruk is van dit ‘kunstwerk’ prijstechnisch.

            Login om te reageren
    • robbie zegt

      4 augustus 2011 om 22:20

      @raphael: je hebt zeker even gemist dat McLaren nooit onderdelen verkoopt/weggeeft. Dit is dus wel degelijk uniek.

      Of weet jij een andere plek waar je dit kan kopen?

      Login om te reageren
      • raphael zegt

        5 augustus 2011 om 07:35

        @robbie: Dat zal wel, ik kijk vanuit een verzamel oogpunt. bodyparts van carbon zijn niet veel waard in die markt, zelfs die van mclaren niet. Chassis en motor zijn de business.

        Login om te reageren
        • rechercheur zegt

          5 augustus 2011 om 08:29

          @raphael:

          Ik ben het met je eens. Maar Robbie vindt het nu eenmaal niet leuk dat jij niet onder de indruk bent van zijn ‘stukkie’ . Ik zie de waarde van een paar body-parts ook niet zo, wat er onder zit is namelijk veel interessanter …

          Login om te reageren
  5. rechercheur zegt

    4 augustus 2011 om 22:08

    Tsja, zo heel spannend vind ik het eigenlijk niet, het is slechts een stuk bodywork …

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    4 augustus 2011 om 22:36

    Tsja, wat verwacht je voor dat geld ? Een complete auto?

    Login om te reageren
  7. robskilov zegt

    4 augustus 2011 om 22:41

    vet! maar waar laat je zo iets.. in je woonkamer is toch wel een beetje overdreven, zelfs als ie groot genoeg mocht zijn..

    Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      4 augustus 2011 om 22:50

      @robskilov: Mooi voor in de ontvangst hal van je villa. Tussen de twee marmeren trappen die omhoog lopen aan beide kanten van de ontvangsthal!

      Ik vind het een origineel en super leuk kunststuk! Zou het graag willen hebben.

      Login om te reageren
    • dennisr zegt

      4 augustus 2011 om 23:15

      @robskilov: je kan het ook zo zien, waar de meeste rijkerds allemaal schilderijen kopen om de muur vol te krijgen ben jij in 1 keer klaar met dit unieke kunstwerkje :P

      Login om te reageren
  8. xilver zegt

    4 augustus 2011 om 22:51

    Zo’n uniek stuk? Dat is voor mij meer dan dat waard! Mocht ik het geld hebben zou ik daar zeker €100.000 voor over hebben!

    Login om te reageren
  9. betonstaal zegt

    4 augustus 2011 om 23:01

    Het blijft kunst en dus een linkse hobby waar een kunstenaar niets aan mag verdienen.

    Login om te reageren
  10. MrSkyline zegt

    4 augustus 2011 om 23:05

    Mocht ik stinkend rijk zijn dan zou ik er denk ik niet van wakker liggen als ik hier een tonnetje aan uit gaf, dit is iets unieks, en dat zou ik graag in mijn denkbeeldige supercar garage hangen tussen de McLaren F1 en F1 GTR die ik daar graag neer zou zetten, maar dat zijn slechts 2 van velen andere gewielde monsters die ik zou willen bezitten.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      4 augustus 2011 om 23:11

      @MrSkyline: als je zo met geld smijt zul je nooit miljardair worden en al zou je het zijn ben je binnen de kortste keren bankroet.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        4 augustus 2011 om 23:14

        @alcantara: volgens mij kun je dit aleen van je rente al betalen als je miljardair bent…

        Login om te reageren
  11. midasracer zegt

    4 augustus 2011 om 23:48

    Ik zou verwachten dat het toch wel snel naar de ton toeloopt. Veel beter dan een dom schilderij.

    Login om te reageren
  12. rechercheur zegt

    4 augustus 2011 om 23:59

    Tsja, en dan geef je € 45.000,- uit en dan blijkt het niet eens meer helemaal origineel te zijn.

    Ze hebben namelijk de originele Marlboro reclame verwijderd van de body, omdat het niet toegestaan is om in openbare ruimten sigarettenreclame te tonen ….

    Login om te reageren
    • amateur zegt

      5 augustus 2011 om 00:02

      @rechercheur: Nutteloze bijdrage

      Login om te reageren
  13. Benjamin1 zegt

    5 augustus 2011 om 00:26

    Kopen en bouwen maar!

    Login om te reageren
  14. ericc zegt

    5 augustus 2011 om 07:49

    Kan iemand Jay Leno bellen en vragen of hij wil bieden. Zou ook niet misstaan in het Louvre!

    Login om te reageren
  15. 288gto zegt

    5 augustus 2011 om 08:46

    Hahaha, dikke pret in de azijnfabriek. Hoe kom je d’r op! En wat een drukte om iets dat voor ons niet eens weggelegd is. Ik zou overigens liever een complete Ferrari F1 willen hebben die echt rijdt dan dit gekke ding. Op zich wel leuk bedacht maar goed, ik ben dan ook geen McLaren fan.

    Login om te reageren
  16. dujokke zegt

    5 augustus 2011 om 10:21

    PFF, zoiets staat bij Top Gear al jaren op de achtergrond. Duis origineel is hij zeker niet.

    Login om te reageren
  17. Freewarefreak zegt

    5 augustus 2011 om 11:25

    Dat filmpje onder het “en opgeslagen” linkje.. damn.. die had ik nog nooit gezien. Kreeg er kippenvel van.. ben dan ook een groot Senna fan. Gaaf zoals Louis in die auto gaat zitten en dan het stuur laat schudden of die rijdt en dan zelf met de mond motorgeluidjes maken. Lache.. doe ik ook vaak als ik in mijn auto zit. Sta je te wachten voor de brug.. “bwaaaaaaap bwwaaaaaaap bawaaaaap..” in gedachten speel ik dan een rondje Nürburgring af.. ;)

    Login om te reageren
  18. rxshorty zegt

    5 augustus 2011 om 15:47

    Vind dit echt grappig gevonden :)

    Login om te reageren
  19. valetparker zegt

    7 augustus 2011 om 12:39

    Foto 3 laat het gedeelte zien waarom ik er zo een emeer geld voor op tafel zou gooien en niet zou stoppen met bieden voordat ik eigenaar zou zijn. Helaas houdt mijn bankrekening al op voor dat ik mijn eerste bod kan brengen.

    En dat filmpje onder en opgeslagen is inderdaad geweldig!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North