McLaren vergelijkt de P1 met een doodgewone hatchback

Auteur: , 45 Reacties

Maar waarom?

P1

Om de bizarre verschillen te laten zien. Op de website van de Britse autofabrikant tref je een infographic aan dat de prestaties van de McLaren P1 laat zien, in vergelijking met de F1 en een reguliere hatchback.

Een secondewijzer loopt van 0 tot en met 20 seconden. Gedurende dit tijdbestek kun je klaarblijkelijk heel veel doen met zowel de P1 als de F1. Met de P1 in 2,8 seconden naar de 100 km/u bijvoorbeeld, of in 2,9 seconden van 100 km/u weer naar stilstand. Volgens de infographic accelereert een gemiddelde hatchbak in 9,5 seconden naar de honderd, terwijl de P1 in diezelfde tijd de 245 km/u passeert.

De vergelijking slaat misschien als een tang op een varken, maar zelfs de droge cijfers geven aan wat voor bizarre apparaten de P1 en de F1 zijn. Zeker als je weet dat de F1 alweer dik twintig jaar onder ons is. De volledige infographic kun je hieronder aflezen.

Infographic



45 reacties

McLaren F1. Absoluut een icoon van een auto en de prestaties zijn twintig jaar na dato nog steeds indrukwekkend te noemen. Bizar apparaat. De McLaren P1 is natuurlijk ook een bruut monster maar minder zo iconisch dan de F1. De P1 vind ik ook de mindere van de drie (LaFerrari en 918), maar in bepaalde hoeken is het een prachtig ding.
@viezefreddyw: Wat mij betreft is de P1 ook de minste van de drie. Als ik de rijtesten mag geloven, is het wel de meest brute machine om te rijden maar toch kan hij me niet overtuigen. Is ook een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur.
@berlinetta: Absoluut en het is voor ons natuurlijk ook moeilijk om een logische keuze te maken tussen deze drie he. Je zou er minstens in meegereden moeten hebben om de beleving mee te maken en aan de hand daarvan een keuze moeten maken. Als ik de tests moet geloven is de 918 de meest gangbare, de P1 op het circuit de bruutste en de LaFerrari zit daar tussenin maar neigt meer naar de P1. In eerste instantie heb ik altijd gezegd dat de 918 mijn voorkeur is. Qua design nog het meest ingetogen, een Spyder dus het dakje kan er af en dus het meest gangbaar. Maar de LaFerrari begint me steeds meer aan te spreken. Ik vind hem steeds mooier worden en die monsterlijke V12 met dito geluid is een parel van een krachtbron. Maar laten we wel wezen, het zijn alle drie absoluut prachtige machines met hoogstaande techniek.
@viezefreddyw: Uit de Top Gear-test volgde dat de 918 technisch gezien het meest vooruitstrevend is en het makkelijkst rijdt, de P1 de brute widowkiller is en de LaF het lekkerst rijdt (lees: niet het snelt, maar het lekkerst). Het is dus inderdaad wat je persoonlijke voorkeur is.

Voor mij viel de P1 al af vanwege zijn uiterlijk en zijn krachtbon (minst interessante van de 3), maar ik zou hem ook niet kiezen omdat hij het moeilijkst te rijden is.

De keus tussen de 918 en LaF is wat moeilijker. De 918 vind ik geweldig, omdat hij de rest kan bijbenen met veel minder power. De techniek van Porsche is fenomenaal. Bovendien vind ik de 918 ook erg fraai. En die NA V8 maakt een heerlijk geluid.
Die LaF trekt me juist weer heel erg, omdat hij zo lekker rijdt. Dat is hetgeen wat me altijd trekt aan Ferrari’s, die emotie en dat theatrale. Bovendien heeft de LaF veruit de gaafste krachtbon met een heerlijk geluid. Over het uiterlijk van de LaF was ik eerst altijd discutabel, maar dat komt omdat je hem voornamelijk ziet in twotone lak. Foto’s van een LaF met het dak in dezelfde kleur doet hem zoveel goed! Ziet er schitterend uit.

Kortom: Ik zou heeeeel erg twijfelen tussen de 918 en de LaF. Als ik al dat geld had, had ik waarschijnlijk al een GTC4Lusso, F12 en een 458 Speciale in de garage staan dus om dan enig tegenwicht te bieden zou ik voor de 918 gaan.
@berlinetta: Weet je? Ik ga echt volledig met jou mee. Opnieuw kunnen we elkaar de hand schudden. De Lusso vind ik echt verreweg de mooiste Ferrari uit dat tijdperk gebouwd, misschien wel de mooiste Ferrari ooit gebouwd. Ja, zelfs mooier dan de 250 GTO. De F12 is een prachtig apparaat, belachelijk snel maar tegelijkertijd een comfortabele cruiser. Rood, zwarte velgen en rode remklauwen met een licht beige interieur en ik ben klaar. De 458 Speciale vind ik een parel. Maar dan zou ik wel een Aperta willen en dan de gele die momenteel bij Louwman Exclusive te koop staat. Maar dan begint de twijfel. LaFerrari of 918 Spyder? Zo moeilijk vind ik die. Maar dan gaat mijn keuze uit naar de LaFerrari zodat jij en ik los gaan op een circuit. Nadat we 4 setjes banden opgereden hebben zetten we ze gebroederlijk naast elkaar, pakken we een tuinstoel en gaan we er naar zitten kijken met een biertje. Deal?
@viezefreddyw: Klinkt als een goed plan! Regel jij het bier dan regel ik de auto’s ;)
@berlinetta: Heineken? Amstel? Een lekkere Corona in de zomer of Schulten Brau? Ik het bier, jij de auto’s. Ben ik wel lekker goedkoop uit ;).
@viezefreddyw: hij bedoelt niet de 250GT Lusso maar de FF opvolger. Ben het met je eens dat de 250GT de mooiste klassieke Ferrari is.
@racerx: Oh oeps, de verwarring.. Dan mag @berlinetta de FF opvolger en neem ik de 250 Lusso wel. Droomklassieker.
@viezefreddyw: @racerx: Ik bedoelde inderdaad de opvolger van de FF, maar ik ben het ook met jullie eens dat de 250 GT Lusso een vd mooiste klassieke Ferrari’s is. Veel mooier dan de GTO in mijn ogen. En aangezien er ook klassiekers in mijn droomgarage horen, mag die er zeker bij ;)

En @viezefreddyw: Duidelijk dat jij uit het noorden komt ;) Heineken of Amstel kun je niet me komen aanzetten. Een lekkere Hertog Jan Grand Prestige, Tongerlo Prior of Leffe Rituel 9, dat zijn pas bieren. Anders laat mij maar het bier regelen en jij de auto’s ;)
@berlinetta: Oeii. Is een Citroen DS3 dieseltje ook goed? Gaat weliswaar wat minder hard maar daar moeten we het dan wel mee doen hoor..
@viezefreddyw: Neem ik mijn Panda mee.
@berlinetta: een widdowkiller? Nou lekker dan, ben je weduwe en wordt je nog vermoord ook door je eigen wagen….. ;-)
@ds3thp: *widowkiller, verdomde autocorrect…..
@ds3thp: Ai.. Waarschijnlijk heeft de P1 je vrouw dan al vermoord en is het daarna jouw beurt ;)
@viezefreddyw: ja en dan alleen achterwiel aandrijving, met zoveel power, ik vind het nog steeds bizar
@dionijsb: De P1 heeft ook achterwielaandrijving he. Weliswaar heeft die meer elektronische engeltjes aan boord, maar toch is het bizar. Geldt overigens ook voor de Ferrari. Meer dan 900 pk op de achterwielen loslaten is gekkenwerk.
@berlinetta: ja ik snap soms wel waarom je je collectiekar lekker in je garage laat staan, je rijdt jou en je auto zo naar de schroot😂
Laat wel goed zien wat voor absurd goede auto de McLaren F1 nog steeds is!
Waarom laten ze dat nog zien? Is McLaren van de eigen schouder klopjes? Alle P1’s zijn toch al verkocht.

Verder mooie cijfers. Voor mij komt ie op nummer 2. 918 op 1 omdat ie ‘nog redelijk normaal’ oogt. McLaren op 2: compleet gestoord maar enorm cool. Laferrari op 3: om de naam, de hype en het onovertroffen arrogante & scheeuwerigheids-idee.
@gregorius: dit staat volgens mij al sinds de p1 wordt afgeleverd aan klanten op hun site
Er worden volgens mij nog wat straatlegale P1 GTR’s afgeleverd.
@Edge: Die moest @gregorius zijn
Ongelooflijke prestaties gecombineerd met een ongeloofwaardig verbruik. 1 op 12, hahaha.
De topsnelheid van de F1 staat er ‘toevallig’ niet bij…
@e34m5touring: 378km/h als ik het me goed kan herinneren, sneller dus dan de P1 (zou het er daarom niet bij staan?)
@bierbuik: Ik denk het, jij zegt het :) ;)
@E34M5Touring:

McLaren F1 had een V-Max van 241 mph. Dat is dus bijna 388 k/h
De P1 heeft een begrensde top van 218 mph (ongeveer 350) maar loopt zonder begrenzer iets harder dan 400.
@willeme: Met de aero omlaag toch wel dan? Kan me niet voorstellen dat die enorme spoiler omhoog kan blijven als je over 400km/h wil.
@E34M5Touring: Ja, net als bij de Bugatti.
@willeme: ja had iets toe moeten lichten. Ik dacht dat de P1 350km/h wel haalde met de aero up. Maar dat is niet zo. Die trekt de spoiler ook wel iets terug zie ik net.
Zeker een originele manier om aan te tonen wat de verschillen zijn tussen een gemiddelde hatchback en de P1, maar ik vind het nog interessanter om te zien hoe ver ze 20 jaar geleden al waren met die F1! Indrukwekkend!
magere infographic
Met deze grafiek laten ze eigenlijk meer zien wat voor icoon de F1 was en hoe de P1 hem 20 jaar na dato nauwelijks kan verslaan. Die vergelijking met een hatchback slaat natuurlijk nergens op.
@berlinetta: laat de p1 en de f1 op een circuit los en de f1 wordt na 4 rondjes gelapt…
@w0o0dy: Ja goed, dat ‘nauwelijks’ moet je met een korrel zout nemen natuurlijk. Ik ben nog steeds meer onder de indruk van de prestaties van de F1 dan van die van de P1.
@berlinetta: de P1 gaat dan ook minder over pure (rechtuit) prestaties en meer over superieure wegligging voor op t circuit icm efficiënt omgaan met brandstof.
@berlinetta:
Het geeft je wel een beetje perspectief hoe absurd snel die auto’s zijn. Want het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend tegenwoordig, niemand die meer op kijkt van 600pk… Bizar eigenlijk.

Bewegende beelden zijn overigens sprekender:
https://www.youtube.com/watch?v=gWwrCXE256g
@Rob: Dat is waar, beelden zeggen meer dan een grafiekje. Maar het is net zoiets als een Cessna vergelijken met een F-22. Totaal irrelevant, maar het het geeft inderdaad wel een goed perspectief.
Maar dan de hamvraag: liever de p1 of de f1 of de hatchback. Ik Neem dan denk ik de f1
Heb deze toch liever dan een hatchback
een begrenzer op 350 kmp/u 😂😂😂
Je kan zeggen wat je wilt, maar ze zijn verdomd rap!
@dutchdriftking: hij remt nog rapper als we de cijfertjes van ruben mogen geloven :-)
@jmeverts: laat maar, koffie nodig…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).