
We hebben begin van dit jaar al eens wat geschreven over het nieuwe Nederlandse automerk Voisin, inmiddels is er wat meer bekend over de twee ondernemers die bezig zijn met de herintroductie van het oude automerk.
De voormalige vliegbasis Twente is de lokatie van het nieuwe bedrijf, genaamd Avions Voisin. Hier tonen de Nederlandse initiatiefnemers vol trots het eerste model, de Voisin A-JT, gemaakt van hout en aluminium. De auto is volgens het Financieel Dagblad een soort kruising van een limousine en een sportwagen, met het formaat van een Audi A8.
De initiatiefnemers Frans Lievaart en Matthijs Meulenbelt beschrijven het ontwerp als iconografisch; ‘Een auto die nergens op lijkt.’
Het lijkt nogal naïef om nu met een nieuw automerk te starten, in de reacties op ons vorige artikel was er al weinig vertrouwen. Voor 75.000 euro kan je immers nooit een serieus geteste auto op de markt brengen, niet zoals Audi, BMW en Mercedes dat kunnen. Maar Lievaart en Meulenbelt zijn volledig overtuigd van de levensvatbaarheid van hun plan en denken jaarlijks twintig tot vijftig Voisins te kunnen produceren en verkopen.
Meulenbelt: ‘Voor de productiefase zelf zijn geen miljoeneninvesteringen nodig. We werken bijvoorbeeld niet met dure matrijzen, maar maken het grootste deel van de onderdelen met de hand. Je moet deze auto bij wijze van spreken met een sleutel, een schroevendraaier en een zaag in elkaar kunnen zetten.’
Ze willen geen ‘idiote gadgets’ zoals Park Distance Control of Lane Assist, eenvoud staat voorop. Een échte auto die de sensatie van het autorijden weer overbrengt naar de zintuigen… Ik ben zeer benieuwd!
Als ik de lijnen van dat model zo bekijk, ziet het wel erg gaaf uit!
Ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen :)
Ze zijn in ieder geval zelfbewust, want zelf vinden ze ook al dat het nergens op lijkt
Het lijkt inderdaad nergens op. Ben benieuwd hoelang de universiteiten bereid zijn in zo’n project geld te steken.
Ben erg benieuwd! Wat ze allemaal beloven is misschien wel erg ambitieus en daardoor wellicht te hoog gegrepen, maar ik vind het wel gaaf dat ze in ieder geval heel andere en originele dingen beloven! Dit in tegenstelling tot het gros van de kleine fabrikanten die het vaak alleen hebben over het vermogen ed…
Een even kansloos project als Spyker. Het project maakt meer kans als toeristische attractie, eerst naar de houten klompen gaan zien en daarna naar een houten auto.
@Bobby Orlando: ‘Een even kansloos project als Spyker.’
Vind je Spyker mislukt? Ze hebben modellen, bouwen auto’s, het gaat goed met Spyker! Niet echt mislukt…
Kun je ook nog positief commentaar of een positieve waarde toevoegen aan een artikel?
@BmwMPower: moet ik iets positiefs zeggen? Tot heden was de enige succesvolle hollandse auto de Daf…….als je er mee kon leven om uitgelachen te worden.
Ik vind t ook kansloos.
Waarom een houten auto maken? Dat is terug in de tijd.
Maak er dan eentje van geïmpregneerde hennep of mais ofzo als je dan zo nodig speciaal moet doen..
Het concept en bijbehorende prijs klinken niet echt in samenhang met de historie van het merk. Beetje alsof Bugatti nieuw leven ingeblazen zou zijn met een auto in de klasse van de Volkswagen Golf.
(De Voisin Biscooter was wel een goedkoop model, maar dat was een dwergauto :P)
Ik zou een Voisin meer in de Bugatti / Rolls categorie verwachten.
Hartstikke leuk initiatief toch
niet zo zeuren
Er zitten wel aardige ideeen in voor een concept, kijk maar op hun site.
Hoewel in het totaal plaatje nog niet echt overtuigend is.
Gabriel Voisin heb ik momenteel nog hoger zitten.
Ik denk dat het hout nu wordt gebruikt als mal voor de body.
Maar een Triumph of een Ford uit de jaren 60/70 te gebruiken voor je onderstel (zie Wolfrace velgen) is misschien niet zo goed idee.
Ontwerp iets wat op een auto lijkt, lepel er een v8 in, koop een of ander oud automerk op en klaar. Je haalt alle kranten mee, maar waarmee eigenlijk, het is maar de vraag of het ding ooit gaat rijden en dat mensen gek genoeg zijn om er geld voor neer te leggen.
Ik zou het wel eens leuk vinden als er in Nederland iemand een auto zou ontwerpen die ook echt een verschil kan maken, ik noem een bruikbare (meer dan tweezitter) elektrische auto. Productinnovatie, dat is waar we goed in zijn, voor het maken van obscure sportwagens(TVR, Morgan etc.) moet je in Groot-Brittannië zijn. Laat iemand eens de studenten die elk jaar aan de NUNA werken in een lab stoppen met een praktische doelstelling, daar zou ik nou veel van verwachten.
@Geert Schoots;
Wel toevallig dat in Engeland Gordon Murray bezig is met iets compleet anders dan de F1. Zie http://www.gordonmurraydesign.com/
@ Bobby Orlando:
Bestaat er geen autoblog.be ofzo waar je de recalcitrante belg uit kunt hangen? Wat een calimero volk is het toch, een beetje hier komen lopen zuigen. Ik snap het wel, jullie belgen hebben zelf helemaal niets, maar dan ook echt niets, zelfs niet om af te kraken.
Ik zie al een artikel voor me in de Autoweek van oktober 2029, waarin geschreven wordt over een bedrijfje dat ooit enkele auto’s van hout heeft gemaakt.
Bobby Orlando vergeet zomaar Donkervoort even te noemen. Spyker durf ik nog niet als ‘succesvol’ te benoemen, maar ze zien er beter uit dan dat scheermesjesmerk uit belgie.
@Breinstein: Donkervoort verkoopt een gerecycleerd van Lotus, dat kun je geen automerk noemen.
Kan iemand deze jongens vertellen dat wij in een tijd leven van druk verkeer en een stijgende behoefte aan actieve en passieve veiligheid? Die gadgets zijn er niet voor niets. Het is absurd om terug te gaan naar puur basic autorijden met een dikke auto met formaat A8. Maak dan een basic roadster of zo. En waarom hout en aluminium en niet Aluminium en Aluminium? Wat voegt hout toe behalve gevoeligheid voor rotten? Dit concept verdient wat mij betreft de nominatie van meest misplaatse concept van het jaar.
Oja en bovendien, als je het oude merk wil eren, ga je net als Gabriel Voisin aan de slag met de nieuwste high-tech materialen uit de aviation industrie. Ik zie geen hout in de nieuwe F-35 joint strike fighter of de Airbus A380.
Heb die website even bekeken en dit is een leuk project voor een afstudeeropdracht van een hogeschool, maar bij lange na niet een serieus auto merk. Met zulke plaatjes op je website http://www.automobilesvoisin.com/images/entry.jpg
kun je jezelf toch niet serieus nemen, ik doe dat dan ook niet.
@beamerbiker:
ik meen me te herinneren dat dat soort foto’s tijdens de IAA een paar weken terug ook nog op autoblog stonden, en je neemt autoblog blijkbaar ook nog serieus..
@ EJC autoblog is een blog/nieuws site en is niet vergelijkbaar met een website van een (serieus merk). Autoblog mag uiteraard best zulke foto’s publiceren, bijv de foto’s van de beursbabes: prima! Maar als je deze foto van britney d’r cameltoe prominent op je website zet onder het kopje ideas neem je jezelf wat mij betreft niet serieus. Als ik 75K voor een auto neerleg, verwacht ik (als klant) serieus genomen te worden en niet zoals dit lijkt mee te doen aan een school-project autotje bouwen
Een advies: neem ons nooit serieus! ;)
Ik moest meteen aan de Thunderbirds denken m.u.v. de 4 tegen over de 6 rolls wielen.
Wie shopt hem roze :P
Voisin is toch ook een ouder merk al?
Maakte wel mooie designs..
http://www.ultimatecarpage.com/images/large/2926/Voisin-C20–Mylord–Demi-Berline_2.jpg
Oh, dat stond inderdaad al in het gelinkte artikel.
Anyway, laat maar komen, ik ben heel benieuwd..
wat is de historie van Voisin dan ??
die lui maakten alleen maar freakin hot-rods met een hood-ornament van een meter hoog ..
Voisin heeft ooit fantastisch mooie auto’s gemaakt en dit lijkt me een beledigimg aan dat erfgoed. Vraag me oprecht af hoe ze de merkrechten hebben verworven.
Bovendien kun je in deze tijd niet meer aankomen met een zelfbouwsel van hout en tape….
stretch renault megane?
Je hebt mensen die zich autofan noemen en enthousiast zijn over het zoveelste nieuwe product van een multinational welke zich producent van Premium auto’s noemt.
Of je bent een breed geinterresseerde autoliefhebber met gevoel voor historie en exclusiviteit en je jaagt je droom van een eigen auto na.
Lof voor de initiatiefnemers van dit project !
Ik moet echter wel zeggen dat ik de plannen nog een beetje aan de wazige kant vind. Ik vraag me namelijk sterk af wat voor handgebouwde wagen je denkt te kunnen leveren voor ‘slechts’ € 75k
Ik denk werkelijk dat het project meer kans van slagen heeft als ze een geprojecteerde prijs (excl. belastingen) van € 375.000 gaan hanteren. Dan kun je de naam Voisin tenminste nog een beetje eer aan doen met het juiste motortype (natuurlijk een V12) met een exclusief design van een gerenomeerd ontwerphuis en met alle comfort- en veiligheidsgoodies die de markt vraagt…
ohhh wow Dutch Design wahahah. Geef het maar op jongens, dit wordt nooit wat net als die Spijker met z’n popnagels.
@Vincenzo: die popnagels waren ok, ook het design van de auto. Maarten de Bruijn heeft goed werk verricht. Moest echter plaats maken voor een snelle Rolex-jongen die met zijn creatie ging leuren…
hoezo goedkoper als je hem met de hand in elkaar butst zonder mallen etc. Hoe duur denk je dat mankracht is!
Zeker, met lage aantallen kies je ervoor om productie middelen te variabiliseren. Dit is echter peperduur.
Daar komt nog bij dat de huidige eisen aan auto’s op het gebied van voetgangersbescherming heel streng zijn en je dus ook niet meer zomaar een aluminium scheermes (lees grille) aan de voorkant mag hebben zonder dat deze getest is.
Anyway… geen kans van slagen buiten een veredeld hobby project. Ik hoop dat ze er wel van leren en lol hebben. En ik hoop dat ik ongelijk heb.
succes.
Het ziet er wel top uit, nu de rest nog!
Wij bij Avions Voisin zijn uiteraard zeer geinteresseerd in de posts op autoblog, en daarom een paar ophelderingen:
@henkie e.a. de Voisin wordt (uiteraard) niet van hout gemaakt, maar van een wat interessanter materiaal. De foto in het FD laat een werkmodel zien. Binnenkort beginnen we met het prototype.
@Lucas: wij betalen dit zelf, niet “de universiteiten” of de Sultan van Brunei. (hoewel hij zeer welkom is)
@Ruudje: wij denken zelf ook vaak aan Lady Penelope.
@Bobby Orlando: Donkervoort is toch wel ietsje verder gegaan met de Lotus Seven dan recyclen, toch?
@iedereen: bedankt voor jullie belangstelling
@Frans ..
op de ene site lees ik dat we een auto kunnen verwachten met de nieuwste technische snufjes en op de andere site (soms dezelfde) dat het een no-bull brikkie gaat worden !!
wat is het plan ??
jullie hebben bij dit model de C26 als uitgangspunt gekozen ..
waarom niet eerst een coupe ??
en welke auto gaan jullie als basis opofferen ??
@Frans: bedankt voor je reactie, leuk dat je wat info wilt geven!
Mijn god wat is dat lelijk. Als dit het beste is wat de nederlandse auto industrie te bieden heeft (Spijker is ook al niet echt een succes) stop dan maar met auto’s bouwen.
Mocht het leuke vormen aan gaan nemen, dan zal ik misschien maar eens langs gaan. Het is niet ver. :D
voor mij is dit hoogst waarschijnlijk het laatste bericht wat ik ga lezen over het “merk” Voisin.
Dit heeft echt geen enkele toekomst, het is een compleet doelloos concept en de markt staat daar helemaal niet voor open. Ik zal maar zo zeggen, stop er mee zolang het nog kan!!
Amen
Dit, kun je niet menen…
Zelfs Spyker kan dit gedrocht wat mij betreft niet compenseren, wat een lelijke tractor. Gelijk de shredder ermee in.
@ frans; stop er een v8/10/12 in en verkoop hem voor 3ton gegarandeerd succes. Verkoop je hem voor 75.000 met een 4pitter en je raakt het niet eens kwijt aan de straatstenen!!!
Just free advice….
Wat hebben ze toch met kaasraspen die noorderlingen? Vanwaar dat uitsteeksel boven het achterwiel waarvan de remmen het minst belast zijn?
Buiten het China complex aan de voorkant, kaasrasp Spyker wannabe in het midden en Franse gataap achteraan… best leuk.
OK smaak is steeds betwistbaar, verder hebben ze meer dan gelijk. Voor die prijs, de bouwgrond niet meegerekend, zet je een bescheiden woonst neet voor generaties. Het kan inderdaad beter tegenover de gebruikelijke €75.000,00 troep die na een paar jaar is afgeschreven
Ik zie hier eerder een olietanker in, dan een auto????
hopeloos en en snel de prullenmand in met dit idee!!!!!
Een fantastisch merk naar de kloten geholpen door een paar goochemerds die de hele historie van Voisin met voeten treden. Dit moest verboden worden.
@transam73 .. history is bunk ..
@transam73: Helemaal mee eens!!!!
Vooropgesteld dat ik eerst het eindproduct wil zien voordat ik mijn definitieve mening geef, moet ik zeggen dat de schets van de auto – die zou moeten concurreren met Mercedes-Benz en BMW en 75.000 euro moeten kosten – mij niet overtuigd.
Ik ben nog minder overtuigd van de geprojecteerde prijs van 75.000 euro. Als je een (semi?)handgemaakte auto maakt, kom je nooit in dezelfde concurrentiepositie als Mercedes-Benz en BMW en dan de auto tegen dezelfde prijzen verkopen.
Ik zie ook niet in hoe je met deze auto een crashtest wil doen, evenmin vele andere verplichte testen.
De schets, voor zover ik daarvan spreken wil, laat geen consistente lijnvoering zien. De bumpers hebben slechts een welving en dat is de ronding om de voor/zij en achter/zijhoeken. Het midden geeft een – volgens mij – veel te diepe “snee” in de deuren. Ik weet niet of een MvdB het eens is met mijn constatering dat de lijnen niet kloppen, maar voor mij lopen bijvoorbeeld de deurbelijning in het geheel niet.
Wat zo jammer is, is dat net als bij Spyker een oud en vergaan merk, met een roemrijke geschiedenis, door wat snelle Rolex-jongens in de markt wordt gezet om snel geld te verdienen met de verkoop van vanalles en nog wat met een Spyker logootje. Laten we de autohistorie niet bevuilen met allerlei zaken die er niets mee te maken hebben.
En geen systemen als “PDC of lane-assist”, allicht niet. Spyker kon niet eens ABS leveren. Waarom niet? Omdat dat een tikje gecompliceerder is dan een frame in elkaar lassen, een huid erover heen trekken en een V8 erin laten zakken.
Ten eerste lof voor diegene die zo een project durven te beginnen. Daar heb je ballen voor nodig.
Het concept spreekt mij ook zeer aan. Weg met die moderne computers maar lekker ouderwets ambachtelijkheid. Het gevoel die een klassieker je geeft.
De bedenkers, van wat ik kon opmaken, komen uit delft universiteit, dus jullie zullen wel de nodige hersenen hebben om dit project tot en goed einde te brengen.
Nieuwe technische snufjes (voor zover gelezen) lijken mij ook zeer interessant. Dat zal zeker een verkooppunt worden.
Het project lijkt een beetje op een Morgan. Ook een beetje oud met nieuw.
De doelgroep waar op wordt gemikt die zal ook wel komen mits het ontwerp apart en uitzonderlijk mooi is.
En ik hoop dat juist dat uitzonderlijk mooi ons niet gaat teleurstellen. Elk klein autobouwer kan overleven met een dat apart en uitzonderlijk mooi is.
Dat moet voor dit project juist de troef zijn.
Jullie mikken op vermogende mensen die iets apart willen hebben. Maar die mensen willen niet een auto voor de deur hebben, waarvan de buren zullen zeggen: “Wat is dat nu weer? Zo gaan de huizenprijzen van deze buurt nog omlaag”
Ik persoonlijk zou erg zorgvuldig aandacht besteden aan het uiterlijk van de auto. De deadline halen is niet belangrijk. De eerste indruk zal tellen.
Ook al zal de auto met de meest hoogstaande technische innovaties worden uitgerust, als het uiterlijk tegenvalt zullen kopers afhaken.
De doelgroep voor deze auto zijn mannen en we weten allemaal waarmee mannen denken… We gaan af op het uiterlijk. We hebben liever een mooie vrouw met een iets minder mooi innerlijk dan een iets minder mooie vrouw met een mooi innerlijk. Ik hoop dat mijn punt een beetje duidelijk overkomt.
Besteed alsjeblieft wat meer tijd aan het uiterlijk van deze auto en dan komt het allemaal wel goed. Nu ga ik iets lelijks zeggen:
Wie is de ontwerper van deze auto? Het lijkt van iemand te komen die net de beginselen van photoshop onder de knie heeft. Waarom geen professioneel ontwerp? Een ontwerp die wat innovatie, orginaliteit en schoonheid vele malen beter is dan bovenstaande sketch. Sorry dat ik dat erbij heb geschreven.
Aan de team van dit project: Ik wens jullie het allerbeste toe en verras ons!
@Frans .. o,ja .. en no worries about de boe-roepers hoor ..
die hebben stuk voor stuk nog nooit van Voisin vernomen voordat ze dit topic lazen ..
@ primramessar: goedzo, jij weet tenminste waar je het over hebt. Ga ook in de marketing, zou ik zeggen.
@ lincoln: deze boe-roeper wel.
Ik roep de FEHAC op te onderzoeken of oude automobiel en motorfiets merknamen juridisch niet te beschermen zijn voor vrije registratie door allerlei hobbyisten.
Dit vrije lenen van automobielhistorie, met bloed, zweet en tranen verworven door pioniers is ethisch niet correct.
Heren van Voisin, plak er je eigen plaatje op. Voisin heeft niets met jullie bolderkar te maken.
Ah, spannend.
Een grote, luxe sedan zonder overdreven hulpmiddelen en zooi.
Hij mocht even uit de schuur
http://www.youtube.com/watch?v=hBkxh8h50CM
http://www.rtvoost.nl/(X(1)S(iofvwpzfm3hsmd552kjnad55))/nieuws/default.aspx?nid=104022&rubriek=1
euh, RDW kent het kenteken niet enne… nu ik de foto’s heb gezien en het commentaar “leeg van binnen” dan is een serieuze productie uitgesloten. Wie wil dit kopen?? Kijk naar de naden, het niet eens recht zittende logo…