• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chrysler en Lancia gaan kruisbestuiven

Auteur: Dennis, gepost 6 oktober 2009 om 21:59 – 46 Reacties

Chysler-Lancia logo


Nu Fiat bij Chrysler behoorlijk wat te zeggen heeft, krijgen de plannen van de Italianen steeds meer gestalte. In deze barre tijd mogen Chrysler en Lancia innig lepeltje-lepeltje tegen elkaar aan kruipen. En wat krijg je wanneer je Chrysler en Lancia met elkaar kruist? Precies, een Lancia met vleugels. Dat geldt althans voor het logo. Wat het resultaat zal zijn wanneer je de auto’s van beide merken met elkaar kruist, valt nog te bezien.

Binnen het Fiat concern is CEO Olivier Francois verantwoordelijk voor de Lancia-divisie. Hij mag nu ook zijn kop gaan breken over de Chrysler-tak. Fiat wil dat Lancia en Chrysler elkaars producten gaan delen. Denk daarbij aan een Lancia Thesis opvolger op basis van de 300C, een nieuwe Lancia op basis van de Chrysler Sebring en andersom de nieuwe generatie Lancia Ypsilon met een Chrysler badge. Een mix van zulke gigantische succesnummers *kuch* kan niet anders dan garant staan voor een verkoophit *kuch*. Wat was dat ook alweer over de dove en de blinde?

Fiat haalt bij Chrysler momenteel een flinke bezem door de top van het bedrijf. Verschillende topmannen werden vervangen, waaronder Chrysler-baas Peter Fong en Dodge-baas Michael Accavitti. De Italianen hebben immers grote plannen met Chrysler, zoals we je eerder lieten weten. Spannend!! (via: automotive news)

Ook interessant!

  • Alfa en Lancia gaan samen met DS auto's bouwen
  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen
  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler, Fiat, Lancia

Vorig bericht: « VIDEO: Toyota FT-86 Concept in Gran Turismo 5
Volgend bericht: Meer info over de Nederlandse Voisin A-JT »

Lees Interacties

Reacties

  1. JPM zegt

    6 oktober 2009 om 22:06

    Ben ontzettend benieuwd wat deze samenwerking gaat opleveren. Ik heb het halfjaarverslag van FIAT gelezen en daaruit blijkt wel dat er nog heel erg veel punten bereikt moeten worden voordat FIAT ook maar in de buurt van een meerderheid komt. Als alles volgens plan gaat zou FIAT wel eens goud in handen kunnen hebben.

    Login om te reageren
  2. G_deGroot zegt

    6 oktober 2009 om 22:06

    En intussen hebben we nog geen enkel resultaat zien rijden…

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      7 oktober 2009 om 10:40

      @G_deGroot: de samenwerking is ook pas sinds van start gegaan. Denk je nou echt dat ze in paar maanden een nieuw model op de markt kunnen brengen? De rest heeft ook al van die domme reacties. Die Thesis opvolger zal vast niet op basis zijn van de huidige maar op de nieuwe 300C. Nadenken kunnen de meesten hier echt niet zeg. En samenwerken zegt nog niet dat elk model een Chrysler is met Lancia badge. Dumb dumb dumb..

      Login om te reageren
      • Laurens zegt

        7 oktober 2009 om 10:49

        @MattCurlew: reken nog eens even uit hoeveel het niet betalen van BPM op een Prius je als koper scheelt. Als jij slim bent…

        Login om te reageren
  3. HDM zegt

    6 oktober 2009 om 22:06

    Lancia Delta Hemi V8? :P

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      6 oktober 2009 om 22:13

      @HDM:

      eerder een 1750TB 300C

      Login om te reageren
  4. Headhunterz zegt

    6 oktober 2009 om 22:07

    nou ben benieuwd, tot nou toe zijn het alleen maar praatjes van FIAT

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      6 oktober 2009 om 22:30

      @Headhunterz: inderdaad, veel praatjes. Dit wordt niks. Fail.

      Login om te reageren
  5. joep zegt

    6 oktober 2009 om 22:25

    :( Hier kan niets goed uit komen, al was het maar voor het gevoel… Ik hou nog steeds van Lancia als zijn het klassieke maar innovatieve en sporieve maar comfortabele merk dat het ooit was. Dat beeld valt voor mij in ieder geval niet te rijmen met koloniale tractoren…

    Login om te reageren
  6. Supreem zegt

    6 oktober 2009 om 22:31

    Een nieuwe Thesis op basis van een E-Klasse van twee generaties geleden met andere woorden.
    Dat klinkt al helemaal als een topper.

    Login om te reageren
  7. wapz zegt

    6 oktober 2009 om 22:36

    De dagen van de glorieuze Flaminia, de Thema en de laatste stuiptrekking in vorm van de nieuwe Delta zijn nu officieel voorbij.

    Als ik denk aan de grote sedans die altijd de boventoon voerden bij Lancia, en dan tegelijk denk aan de 300c dan begin ik te kokhalsen.

    Doodzonde van dat schitterende merk.

    Login om te reageren
  8. Laurens zegt

    6 oktober 2009 om 22:40

    Als dit mislukt, is het over en sluiten. Duimen dus!

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    6 oktober 2009 om 22:41

    Ik zie het ook helemaal niet zitten, Lancia is al een tijdje dood. Laat het nou eens rusten!

    Maar ik wil zo graag wat positiefs opmerken… denk… denk… denk…
    …dat gecombineerde logo is eigenlijk best mooi

    Login om te reageren
  10. cardesigner@USA zegt

    6 oktober 2009 om 22:44

    In Amerika is de 300C een enorm succesnummer. Hier doet hij het wel redelijk.

    Login om te reageren
  11. Maurice16 zegt

    6 oktober 2009 om 23:01

    Een Lancia Ypsilon mag ook wel als succesnummer gezien worden. In Italië dan, waar je ze net zoveel ziet als Panda’s. Hier zien we ze helaas maar vrij weinig! :(

    Ben benieuwd hoe dat uitpakt: Lancia en Chrysler combineren..

    Login om te reageren
    • wapz zegt

      7 oktober 2009 om 01:06

      @Maurice16:
      De Ypsilon is ook veel te duur voor wat je ervoor krijgt. En sinds de Hollanders op hun centen zitten kopen ze liever een Dacia!

      Login om te reageren
  12. floryn zegt

    6 oktober 2009 om 23:54

    lancia goes overweight! Dit worden hele lelijke fulvia’s. Ach ja hopelijk wordt het meer fiat en lancia techniek met wat oude maserati motoren…

    Login om te reageren
  13. bmw zegt

    7 oktober 2009 om 01:07

    Weer zoveel negativiteit. NL is maar een miezerig plekje op deze aardbol, Fiat en chrysler vinden heus wel afzetmarkten in de wereld voor hun producten (die hebben ze trouwens al). Ik kijk uit naar wat dit concreet zal opleveren en gun hen ondertussen het voordeel van de twijfel.

    Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    7 oktober 2009 om 01:39

    Een nieuwe Lancia op basis van de 300C? Maar dat onderstel is toch nog van de voor-vorige E-klasse, ofwel antiek? Lekker dan… :? Of was het slechts een willekeurig voorbeeld, verzonnen door onze lieftallige blogger?
    Voor de rest vind ik denk ik weinig mis met wat delen her en der.

    Login om te reageren
  15. Wollie zegt

    7 oktober 2009 om 08:43

    Misschien ook het juiste moment om een stuk research te verhuizen naar de VS ? Nu de dollar helemaal in mekaar zakt zou het de kosten voor de Fiat-groep kunnen drukken. Het zou me zelfs niks verbazen dat we in Europa meer en meer Amerikaanse wagens in de toonzaal gaan vinden.

    Login om te reageren
  16. G.Ph zegt

    7 oktober 2009 om 08:51

    Dit gaat nooit goedkomen. Deze merken liggen zo mijlen ver uit elkaar. En wat gaat er gebeuren met de wegligging van een nieuwe Lancia op basis van een Chrysler???? Wegligging van niks zou ik zeggen! Nee dit is niet de redding van Lancia als ze dat voor ogen hadden met dit plan.

    Login om te reageren
  17. racht zegt

    7 oktober 2009 om 08:52

    Lancia: style, no substance
    Chrysler: no style, no substance
    Dus: wordt niks.

    Login om te reageren
  18. Maxx0r zegt

    7 oktober 2009 om 09:53

    Het wachten is op een electronisch falende ramp waar je geen bocht mee rond komt…

    Ik kannie wachte!

    Login om te reageren
  19. TA zegt

    7 oktober 2009 om 09:57

    Ik denk dat je het anders moet bekijken. FGA’s doel met Lancia is niet het produceren van verkooptoppers. Daar is FIAT voor, voor sportiviteit is Alfa Romeo, en als premium luxe merk is er Lancia.

    Van die 3 merken past Lancia toch het beste bij Chrysler? Beter dan FIAT en AR in mijn ogen. Logische stap van FGA om dan op zoek te gaan naar synergie.

    Lancia is als merk niet zoveel verandert als iedereen altijd maar roept. Denk maar niet dat de Flaminia zo’n verkooptopper was, een prachtige auto inderdaad. Maar is dat niet inherent aan wel of niet een verkooptopper zijn, exclusiviteit en gedurfd design?

    Het doel kan ook zijn om een exclusieve stijlvolle uitstraling uit te dragen, kijk maar naar de events die Lancia aandoet (Filmfestival Venetië, Monaco), dat dat niet rijmt met verkooptoppers denk ik dat Marchionne ook wel snapt.

    Overigens is Lancia niet degene die gered dient te worden, dat lijkt me eerder Chrysler…

    Login om te reageren
    • KoFFiE zegt

      7 oktober 2009 om 14:16

      @TA: Lancia premium luxe? Lancia was king of the hill in de rally sport tot begin jaren ’90 toen Fiat besloot dat hun eigen merkje daar prioriteit in moest krijgen. Het is altijd wel wat luxe geweest, maar dit sportief + luxe conflicteert enorm met Alfa Romeo merk binnen de FGA… Daarom dat ze 1 van de 2 moeten herprofileren.

      Login om te reageren
      • TA zegt

        7 oktober 2009 om 15:58

        @KoFFiE: Niets nieuws voor mij de rally geschiedenis van Lancia. In 1969 toen Lancia onder de Fiat vlag kwam is dit niet direct afgebroken. Wil natuurlijk niet zeggen dat Lancia daarvoor alléén maar rallykanonnen maakte, integendeel.

        Tijdens het Fulvia (=rally) tijdperk was er de Flaminia (= luxe). Tijdens de Delta (=rally) was er de Gamma (= luxe) en later de Thema (= luxe). Rally king of the hill én ook premium luxe. Kijk naar de Aurelia B20, het perfecte voorbeeld in dit geval. Als jij het herprofilering wil noemen prima. Ik zie het meer dat er iets is afgevallen, waarbij de andere waarde overeind bleef, niet dat Lancia 180 graden is omgedraaid.

        Ieder marketingboekje leert je dat je keuzes moet maken en niet én rallykanonnen én luxe sedans kan maken, verstandige keuze van FGA destijds dus, die Lancia misschien niet aandurfde. Dat is het voordeel van grotere concerns met een groter portfolio van merken, duidelijkheid.

        Login om te reageren
  20. Ruudje zegt

    7 oktober 2009 om 10:07

    Zo wat een experts hier allemaal van de internationale autohandel. O nee wacht ze gebruiken NL als wereld voorbeeld. NICE…

    Trouwens ik sta aan het eind jullie allemaal wel uit te lachen als de FIAT Groep gewoon even succesjes boeken met hun amerikaanse partners.

    Niemand kan het al verkropen dat de Grande Punto evenals de 500 goede verkopen neerzet. De Panda en de Bravo doen het ook niet slecht.

    Merken bashen is nog altijd heel leuk hier blijkbaar.

    Login om te reageren
    • PHILIPPE zegt

      31 december 2009 om 14:14

      Gelukkig is er nog een autobouwer die het aandurft om vernieuwende modellen op de markt te brengen .
      De Lancia Delta is een totaal nieuw concept met de allernieuwste technologie . Vergeet ook niet dat Fiat de steeds de uitvinder is geweest van de allernieuwste motors ( common rail Multijet…Multiair Enzz ) En dat deze motoren gretig afgenomen worden door o.a Opel en andere merken . Het is gemakkelijk om critiek te geven op ondernemingen terwij er zeer velen onder u direct of indirect leven van deze industrie . Bekijk het allemaal een beetje positiever en de crisies is sneller voorbij dan u denkt. Groeten vanwege een positief ingestelde ( Italiaanse ) autoliefhebber ……

      Login om te reageren
  21. Vincenzo zegt

    7 oktober 2009 om 10:08

    en daar zijn de kleuters weer hoor….NL is een van de kleinste automarkten!!! Wat hier niet goed verkoopt verkoopt elders wel goed. Wanneer leren jullie het nou eens? NL maakt zelf niks en koopt alleen saai Duits. Om dat te verdedigen moet natuurlijk alles afgekraakt worden…ga dan in een NL auto rijden….dat betekent dus lopen..losers!

    Login om te reageren
  22. johnny m zegt

    7 oktober 2009 om 10:17

    Ik las het artiekl en de antwoorden hier waren me al bekend. Een Panda met v8 !

    Mischien moeten we eens dimmen hier als we hier geen kaas van gegeten hebben…..

    Login om te reageren
  23. Laue zegt

    7 oktober 2009 om 10:41

    je moet er van houden maar de 300C is echt dik. het onderstel is dan wel bejaard maar doet het goed. nu kunnen de mensen die niet van amerikaanse styling houden in een hemi rijden met italiaanse *braak* lijnen.

    Login om te reageren
  24. Frank zegt

    7 oktober 2009 om 10:42

    Italiaans design vermengen met de goedkope plastic afweking van een Chrysler…Dan kan Lancia beter verder zoals het nu is: met een beperkt gamma. Dit gaat nooit goed aflopen!

    Login om te reageren
  25. johnny m zegt

    7 oktober 2009 om 11:09

    frank , kan het nog simpeler ????

    Login om te reageren
  26. integralechubasco zegt

    7 oktober 2009 om 11:23

    Een grote achterwielaangedreven lancia gaat wel tegen de principes in. Lancia was door de jaren heen altijd voorstander geweest van voorwielaandrijving. Men zag dit als een combinatie van luxe en innovatie. Nu wordt een achterwielaangedreven platform gekozen voor een grote lancia en alleen maar omdat dit voorhanden is. dat is jammer voor de authenticiteit van het merk.

    Login om te reageren
  27. integralechubasco zegt

    7 oktober 2009 om 11:34

    kortom ze maken bij FGA nu dezelfde fout als begin jaren ’90, toen ze de achterwielaandrijving van alfa afpakten…

    Login om te reageren
  28. MattCurlew zegt

    7 oktober 2009 om 12:03

    Laurens, probeer volgende keer inhoudelijk te reageren. En ja alle lanca’s krijgen nu plastic interieurs. Héél logisch..

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      7 oktober 2009 om 12:13

      @MattCurlew: heb je wat recente voorbeelden van inhoudelijke reacties? Ik wil graag leren…

      Login om te reageren
  29. MattCurlew zegt

    7 oktober 2009 om 14:02

    Zie mijn post. Maar daar zul jij het vast niet mee eens zijn en vervolgens zal je vast wat vaags brabbelen over een pete dat ik achterstevoren op moet doen..

    Login om te reageren
  30. MattCurlew zegt

    7 oktober 2009 om 14:03

    pete=petje

    Login om te reageren
  31. bmw zegt

    7 oktober 2009 om 14:23

    Een plastic interieur? Elke betaalbare auto heeft een plastic interieur. Ik zou nog wel willen betalen voor het stukje exclusiviteit dat Lancia kan bieden. Maar er mag hier blijkbaar weer niet buiten de kadertjes gedacht worden.

    Login om te reageren
  32. Mr. Dj M. zegt

    7 oktober 2009 om 15:22

    Eerst dat oude mercedes onderstel voor de grote Alfa, nou weer voor een grote Lancia…
    Ik hoop dat ze dit niet menen, dat kan gewoon niet goed zijn voor de verkopen! Misschien dat het gaat om het nieuwe 300C onderstel? Laten we het hopen!

    Login om te reageren
  33. johnny m zegt

    7 oktober 2009 om 15:24

    alsof wij weten welk onderstel ( u bedoelt bodemplaat..) er onder welke auto zit……

    Login om te reageren
  34. VolvoXCseries zegt

    7 oktober 2009 om 18:00

    @ TA:

    Met de Thema 8.32 had Lancia anders ook een monster in huis voor de sportievelingen die goed mee kon komen met de semi-supercars

    Login om te reageren
  35. KEV9 zegt

    7 oktober 2009 om 18:13

    Binnen de lancia communitie gaat al heel lang het gerucht, sinds de overname, dat er een nieuwe Lancia Kappa gaat komen. En dat gerucht wordt de laatste weken heviger en heviger

    Login om te reageren
  36. hilbert zegt

    11 oktober 2009 om 16:22

    Een nieuwe Kappa mag van mij een pracht auto met vele kwaliteiten.

    Login om te reageren
  37. hilbert zegt

    25 oktober 2009 om 15:27

    Lancia Kappa hopelijk weer met 5-cilinders..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North