• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Meer info over Volvo’s cross-over: de XC60

Auteur: evo, gepost 20 februari 2008 om 08:38 – 35 Reacties

Volvo Cross-over yada yada
In oktober dit jaar al komt Volvo met de XC60, naar eigen zeggen een cross-over tussen een stationwagen en een terreinauto. Tja, je moet het beestje toch iets van een naam geven…

De XC60 is een van de eerste Volvo’s die je al vanaf een afstand van 200 meter dient te herkennen. Verantwoordelijk hiervoor is onder andere een wat groter uitgevallen grille. Volvo zegt zelf dat de onderzijde van de auto een robuust XC-uiterlijk heeft, terwijl de bovenkant vormen heeft die doen denken aan een coupé. Met andere worden: de XC60 is een mix tussen een stationwagen, een terreinauto én een coupé. Riiight…

De XC60 zal in Gent worden gebouwd op basis van de Volvo S40 en de V50. Dieselen kan met zowel de 163 pk als de 185 pk-variant van de bekende D5. Voorlopig is als benzinevariant alleen de 285 pk sterke T6 te kiezen. Een (eveneens zware) S80 snelt met deze motor naar de 100 in 6,9 seconden, dus reken op een vergelijkbare acceleratietijd voor de XC60 T6. Later zal de XC60 ook als voorwielaangedreven variant leverbaar zijn in combinatie met de 163 pk sterke D5-motor.

Hoewel de XC60 toch geen kleine jongen is, richt Volvo zich met de XC60 voornamelijk op stadsbewoners. Onder andere om deze reden heeft Volvo daarom ook weer een nieuw veiligheidssnufje uit de veiligheidskast getrokken: City Safety. Wanneer de XC60 bij geringe snelheden te dicht op een voorganger zit, remt deze automatisch. Dit uiteraard om de kop-staart-botsing te voorkomen. Op de Genève Autoshow is de XC60 te bewonderen, dus dan zullen we juliie ook live-foto’s voorschotelen.

UPDATE Bewegende beelden!

Ook interessant!

  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Volvo XC60 Recharge PHEV: nooit meer remmen!
    Volvo XC60 Recharge PHEV: nooit meer remmen!
  • Deze Volvo XC60 is dik, maar niet té dik
  • Volvo XC60 T8 (2022) rijtest
    Volvo XC60 T8 (2022) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, geneve-2008, SUV, Volvo, xc60

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe Audi A4 Avant!
Volgend bericht: Snelle dieselaar: Kicherer ML420 CDI »

Lees Interacties

Reacties

  1. VLS54 zegt

    20 februari 2008 om 08:47

    Ziet er goed uit hoor!

    Login om te reageren
  2. Paragon zegt

    20 februari 2008 om 09:10

    “remt ie automagisch”

    Hopelijk hebben ze dat niet te ‘veilig’ afgesteld… Anders ben jij altijd die mongool die meer dan 20 meter ruimte laat vallen (2 seconden bij 36 kmh = 20 meter)

    Login om te reageren
  3. RS6fan zegt

    20 februari 2008 om 09:20

    Ziet er geweldig uit!!

    Login om te reageren
  4. Johan zegt

    20 februari 2008 om 09:41

    Ziet er inderdaad super uit.

    Maar staat op basis van de nieuwe Freelander!!!
    En niet op die van de S40/ V50.

    Login om te reageren
  5. DAT zegt

    20 februari 2008 om 09:50

    Wat een truttenbak, DIt is toch geen Volvo meer.

    Login om te reageren
  6. Jesper zegt

    20 februari 2008 om 10:05

    YES, het blijft steeds leuker worden :D ik meen trouwens dat ik dat stukkie van “een mix tussen een stationwagen, een terreinauto én een coupé” ook las bij de intro van de X6 :D
    enneh, had volvo al niet ooit zo’n crossover in de productie? de cross-country ofzo, en dat was dan een verhoogde station dacht ik… audi had ook zoiets op basis van de a6 avant… kweet t niet zeker hoor ;)

    Login om te reageren
  7. Barry330cd zegt

    20 februari 2008 om 10:12

    Wat een lelijke auto en dan dat enorme grote logo in de mega gril. Wat ik helemaal idioot vindt is het feit dat men als kopersgroep stadsbewoners target? Volstrekt tegen de trend naar kleiner en groener in. Mag ik het ff niet meer snappen? Je zou verwachten dat de kopers met name niet in steden wonen en juist grote aanhangers meeslepen en caravans en dat soort ongein.

    Login om te reageren
  8. bram zegt

    20 februari 2008 om 10:24

    Mooie auto! Ben heel benieuwd wanneer ik de testrit ga maken!

    Login om te reageren
  9. Alwood zegt

    20 februari 2008 om 10:25

    tsja… volvo zou het toch moeten doen om de stations, dit is een aardig melk-koetje. Ziet er eens tuk minder lelijk uit dan de X3 of Audi concept maar ik hoef zo’n wagen als dit écht niet.

    Wat betreft die remhulp hoop ik dat je die ook uit kan zetten :P

    Login om te reageren
  10. bmw zegt

    20 februari 2008 om 10:34

    Ik vind deze wagen erg mooi afgewerkt aan de binnenkant (knappe keuze van kleuren). Van de buitenkant ben ik iets minder weg, maar dat gevoel heb ik bij al deze modellen (vis noch vlees).

    Login om te reageren
  11. SUF zegt

    20 februari 2008 om 10:58

    Mooie wagen…al ben ik niet voor het SUF concept

    Login om te reageren
  12. Dreier zegt

    20 februari 2008 om 11:20

    @ paragon

    Ben jij die mongool die constant keihard weer optrekt en net zo hard weer afremt bij filerijden??? Allemachtig wat heb ik een hekel aan mensen die zo kortzichtig rijden. Je kan dan misschien die ene auto inhalen die een gaatje laat vallen, maar wat schiet je daar nou mee op als er nog 5 km aan auto’s voor je staat? M.i. kan je beter een constant temp aanhouden. Als er dan af en toe een gaatje vat omdat er een kortzichtig persoon voor je rijdt, wordt dit gaatje ook weer kleiner omdat hij vaak net zo hard weer moet afremmen. Dit rijdt veel rustiger en overzichtelijker, niet alleen voor jezelf maar ook voor de personen achter je. Tenzij daar ook mensen rijden die denken dat 1 auto inhalen tijdens een file een half uur winst is op de reistijd.

    Overigens is 20 meter een mooie afstand om van je voorligger te rijden, niks mongools aan.

    On Topic: op de foto kan er weinig coupelijn uithalen, ik ben benieuwd hoe ik dat bij een echt exemplaar beleef.

    Login om te reageren
  13. Kowet zegt

    20 februari 2008 om 12:10

    geen hybride?

    Login om te reageren
  14. Brammeh zegt

    20 februari 2008 om 12:21

    Wat een lullige uitlaatjes… Het ontwerp-budget was op?

    Login om te reageren
  15. sus zegt

    20 februari 2008 om 13:46

    Ze worden in Genk gebouwd, jongens!

    Ik vind hem best wel mooi, De contouren zijn zeer geslaagd.
    Enkel de koplampen en grille vind ik iets minder op deze moment.
    Maar eens ik hem een paar keer in het echt gezien heb zal dat wel beteren.

    Login om te reageren
  16. Supreem zegt

    20 februari 2008 om 14:16

    @ sus:

    Er is geen Volvo-fabriek in Genk, enkel in Gent.

    @ Dreier:

    In de stad een gat van 20 meter laten met je de auto voor je leidt enkel tot frustratie en een lager verkeersdebiet. Dit betekent niet dat je als een gek moet kleven aan de bumper van de voorligger, maar een beetje aansluiten lijkt me aangewezen. Ik begrijp dus niet waarom je zo aanstoot neemt met de comment van Paragon (afgezien van het taalgebruik).

    Login om te reageren
  17. DVB9 zegt

    20 februari 2008 om 15:21

    Ik vind em echt niet mooi,, echt niet. Die voorkant had uitgebalanceerder gekund en hij oogt totaal niet elegant. Het is nog erger dan de hoekige XC90. Misschien wel een functionele(en uberveilige) maar geen mooie van Volvo. Helaas, want ik had hoge verw8ingen van de auto.

    Login om te reageren
  18. D4D D-CAT zegt

    20 februari 2008 om 15:26

    Jemig,…wat een motorenaanbod zeg,…..vanafprijs zal wel rond de 40/44k komen te liggen? Polletje?

    Login om te reageren
  19. robbie zegt

    20 februari 2008 om 16:00

    UPDATE Bewegende beelden!

    Login om te reageren
  20. marruk zegt

    20 februari 2008 om 16:10

    ”De XC60 zal in Gent worden gebouwd op basis van de Volvo S40 en de V50?”
    Waarom niet op het onderstel van de nieuwe S60 die in 2009 komt?
    Of is het zo dat de C30/S40/V50/XC60(/XC30) een onderstel delen
    (en de V70/S80/XC90 ook een eigen onderstel)? Dan zou ík weer denken dat de S60 op het onderstel van de V70/S80 wordt gebouwd.
    Aan de andere kant, VW/Ford/Opel bouwen hun 5deurs-varianten van de Passat/Mondeo/Vectra ook op het onderstel van de Golf/Focus/Astra.
    Vergeef me als ik een paar dingen verkeerd op som of door de war haal,
    maar ik snap niet dat ze een XC60, die net zo zwaar is als een S80,
    op het onderstel van een C30 willen zetten. Nogmaals, corrigeer me astjeblieft als dat nodig is.

    En @ Jesper:
    wtf klets jij nou weer. De huidige XC70 is alweer de 3e generatie daarvan.
    Dat is inderdaad een verhoogde terrein-uitvoering van de station, de V70 dus.
    De letter X wordt door menig merk voor hun 4WD/terreinwagens gebruikt,
    zoals bij BMW (bv. 530xd en de X5). En de C staat dus voor Country.
    Maar een beetje autokenner weet dat wel toch, mag ik hopen…? Maar nogmaals, dat is de XC70, het gaat hier om de XC60. Totaal andere auto.
    Als je het persgedoe een beetje leest dan is ie bestemd voor mensen
    die een C30 ontgroeid zijn, kinderen hebben, en weer eens iets anders willen, maar domweg geen XC70 á plusminus 65.000 euri kunnen betalen.

    Daar naartoe schrijvend wil ik ook nog wel een gokje wagen als reactie op de vraag van D4D D-CAT: ik denk dat-ie begint bij zo’n 43.000, ja..
    De S60 van nu kost 37.300 voor een 126pk instapdiesel, ik denk dat bij de 2009 S60 ze daarvoor de 136pk diesel uit de Mondeo nemen. Nieuw model S60, 1000 euro meer, XC60 = meerprijs van zo’n 4000 t.o.v. sedanmodel,
    dan kom je inderdaad op zo’n 43-44k uit. Tenminste, dat gok ik.

    Login om te reageren
  21. marruk zegt

    20 februari 2008 om 16:13

    @Johan: En met welke auto deelt de Freelander zijn onderstel dan? ;)
    Land Rover was tijdens de ontwikkeling van de Freelander (en is officieel nog steeds) van Ford, net als Volvo. De Freelander staat namelijk op de pootjes van de Focus, die het weer deelt met de C30/S40/V50.
    We praten dus over hetzelfde onderstel ;)

    Login om te reageren
  22. Joti zegt

    20 februari 2008 om 17:07

    Zeer geslaagd ontwerp van Volvo, persoonlijk ben ik helemaal geen SUV/CUV liefhebber maar deze XC60 is mooi gestroomlijnd. Zal ook beter ogen op de weg in vergelijking met de toch wel lompe XC90.

    De zweuden zijn goed bezig!

    Login om te reageren
  23. HMD zegt

    20 februari 2008 om 17:50

    Volgens mij staat de XC60 inderdaad op hetzelfde platform als de Freelander, dat is een voor grotere auto’s aangepaste variant van Ford’s C1 platform (juist ja, die van de Focus en de kleine Volvo’s) en wordt momenteel ook door de nieuwe S80 gebruikt. De XC60 en straks ook de S60 staan er ook op.

    Login om te reageren
  24. joejojo zegt

    20 februari 2008 om 22:30

    Tlijkt erop alsof die koplampen zo van de MB M/G klasse gejat zijn?

    Help me uit m’n nare droom, want Volvo is gewoonweg te gek!

    Login om te reageren
  25. JH zegt

    21 februari 2008 om 09:55

    Kan zijn dat ze iets van Mercedes gejat hebben omdat de design director Volvo verantwoordelijk was voor het design van de ML/GL klasse…

    Login om te reageren
  26. Turbopaultje zegt

    21 februari 2008 om 10:11

    Steve en jatten, Pfffffffff……….eifer zeg ik dan :roll:

    Login om te reageren
  27. Turbopaultje zegt

    21 februari 2008 om 10:12

    Pffffffff…..eiffer moest het zijn.

    Login om te reageren
  28. JH zegt

    21 februari 2008 om 10:49

    Maar gelukkig niet lang meer Turbopaultje…pensioen duurt niet lang meer :)
    Overigens is Steve in Stuttgart gesignaleerd…dus wie weet :)

    Login om te reageren
  29. Turbopaultje zegt

    21 februari 2008 om 12:00

    Hij is wel vaker in Stuttgart gesignaleerd………… Hoog tijd die bak ellende van Pfeiffer op te ruimen.

    Login om te reageren
  30. JH zegt

    21 februari 2008 om 12:30

    Professor Pfeiffer! Nicht vergeten he (je moet toch wat met je prof titel die je in Budapest gekocht euhhhh gekregen hebt ;) Mijn geld staat op Gordon Wagener als opvolger :)

    Login om te reageren
  31. Turbopaultje zegt

    21 februari 2008 om 14:04

    Gordon is een ……………. laat ik mijn mening maar niet uiten. De tijden van Bruno Sacco zullen niet terugkeren bei der Daimler………….

    Login om te reageren
  32. jkn zegt

    21 februari 2008 om 19:20

    Handig dat dat kaasplankje er weer in zit..

    Login om te reageren
  33. phantom zegt

    22 februari 2008 om 19:55

    die concept wa echt vele malen mooier, dit is echt zo’n gek kia hok met vreemde verhoudingen

    Login om te reageren
  34. Vincent zegt

    18 maart 2008 om 15:48

    Zojuist van de dealer uit duitsland gehoord dat de xc60 daar in augustus leverbaar is. Ik heb besteld!.

    Login om te reageren
  35. Volvo dealer Buitenweg zegt

    25 maart 2008 om 18:20

    de nieuwe XC60 staat in augustus bij alle dealers in nederland, echter kunnen testritten pas eind augustus worden gemaakt i.v.m productieve testauto’s
    hij kan natuurlijk wel in de showroom worden bekeken!

    groeten team Buitenweg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North