De nieuwe Volkswagen Golf Variant krijgt net als zijn voorganger ook een opgehoogde Alltrack versie.
Als je reizen vaak buiten de geasfalteerde wegen gaan, heb je aan een terreinwagen een perfecte kameraad. Het probleem is dat de beste capabele terreinwagens nogal onhandig en onzuinig zijn op de weg. Een compromis werd gevonden in de ‘opgehoogde stationwagons’. U weet wel, dat waarmee de Volvo V70 XC, Audi A6 Allroad en stiekem zelfs de AMC Eagle mee begonnen zijn.
Grote niche
Het klinkt als een vage niche nu zo’n beetje elk segment overspoeld is door een opgehoogde crossover. Toch is het aanbod flink gegroeid. Subaru Outback, een flink aandeel van het Volvo-aanbod, Audi die hun quattro-systeem er mee promoot in de A1 (citycarver), A4 en A6, Mercedes met de E-Klasse All Terrain en een gelijke C-Klasse op de planning. Naast outsiders als de Citroën C3 XTR, Rover Streetwise en ga zo maar door. Dat brengt ons bij Volkswagen. Die als geinig label ineens auto’s had als de CrossPolo en CrossTouran. Zij richten zich nu meer op het segment als capabele stationwagons en dat resulteerde in de Alltrack-versies, voor de Passat en sinds de vorige generatie, de Golf. De Golf Alltrack debuteerde voor de Golf VII en keert terug voor de Golf VIII Variant.
Capabel
Het is makkelijk om de veren iets omhoog te gooien en wat plastic aan het exterieur toe te voegen. Dat hebben ze wel gedaan, maar de Alltrack is meer dan dat. De auto kan op papier prima zijn mannetje staan in het onverharde. Dit dankzij 4MOTION-vierwielaandrijving waarmee de Volkswagen Golf Alltrack te allen tijde geleverd wordt.
Daarnaast wil je een beetje pit in zo’n auto, dus lanceert Volkswagen speciaal voor de Golf Alltrack een 200 pk sterke 2.0 TDI. Deze wordt gekoppeld aan een zeventraps DSG. Hoeveel Nm dit precies oplevert wordt niet vermeld, wel dat je geremde trailers tot en met 2.000 kg mag trekken. Voor degene die niet perse altijd offroad willen rijden, maar wel oren hebben naar een sterke Golf.
Variant
De Volkswagen Golf Alltrack is altijd een Variant, maar komt wel met alle nieuwtjes van de Golf VIII. In het kort: volledig digitale interface met een groot hooggeplaatst touchscreen en een digitaal instrumentencluster. De auto is 4,63 meter lang en de bagageruimte meet maximaal 1.642 liter. Ook dit verandert niet met de upgrade naar de Alltrack.
Overslaan
Zoals collega @RubenPriest al zei toen de Alltrack aangekondigd werd, dit model is vooral handig (en leuk) in landen waar vierwielaandrijving een must is. Een Zwitserland of Zweden, bijvoorbeeld. Ook in crossover-central VS is de Alltrack een populaire versie van de Golf. In Nederland vallen de verkopen van dit soort dikke stationwagons in meer gevallen dan niet erg tegen, dus ook de Alltrack skipt ons. Helaas, maar Duitsland krijgt ‘m wel. Importeren is absoluut niet onmogelijk.
michiel_vandelft zegt
Over permanente vierwielaandrijving gesproken, dat durf ik te betwijfelen, is dit niet gewoon het haldex systeem uit de Golf R?
pier zegt
Is inderdaad een Haldex koppeling, bij normaal gebruik is het gewoon een voorwielaandrijver.
Jochempie zegt
2000 kg achter die Golf… Keurige prestatie. De Mondeo van m’n pa mag dat net trekken, maar is ook een uitzondering in die klasse. Die is echter wel voorwielaagedreven. Maar daar ligt een redelijk zwaar 2.2 liter dieseltorretje onderin, met 420 Nm. Deze Golf zal wel vergelijkbare pulling power hebben..
poes zegt
@Jochempie: sowieso snap ik dat maximale trekgewicht nooit. Het komt op mij altijd vrij arbitrair over. Wat geeft daarin nou de doorslag?
Jochempie zegt
Is wel een interessante vraag misschien voor @willeme : hoe wordt het trekgewicht van een nieuwe auto bepaald?
lekbak zegt
@Jochempie: vermogen is sowieso niet van belang voor het trekgewicht. Ik vermoed dat de constructie vrij belangrijk is en ik weet dat de remmen een factor zijn.
Om even op dat vermogen terug te komen. Het maximale vermogen of koppel zegt zelfs niks over hoe goed het in de praktijk presteert met een aanhangwagen. Je wilt namelijk vooral onder in de toeren veel vermogen hebben en de piekwaardes zeggen daar niks over. Zo rijdt een antieke Mercedes 508 bus al 85/90 met 7 ton treingewicht en 80pk.
Dutchdriftking zegt
@poes: Motorvermogen zal een ondergeschikte rol hebben. Voornamelijk massa van het trekkende voertuig zal een grote rol spelen. Een instapper transporter mag bijvoorbeeld meer trekken dan een Golf R. Stelregel is het kentekengewicht van het trekkende voertuig. Dan zit je meestal wel safe.
Dutchdriftking zegt
De motor is fijn, maar liever als GTD dan als all-track.
dirkv zegt
@dutchdriftking: 200 pk TDI, hoe GTD is dat?!
Dutchdriftking zegt
@dirkv: Golf 1 GTD, had 70pk meen in, de 2e generatie 82, de Golf 3 GTI TDI 110, Golf 4 150 Golf 5 170, Golf 6 170 Golf 7 184, dus voor de Golf 8 is 200pk een mooie stijging toch?
dirkv zegt
@dutchdriftking: helemaal goed!!
mashell zegt
Dit heeft matzwarte spatborden en is dus per definitie veel gaver dan zo’n GTD, wat toch een beetje een net niet GTI voor vertegenwoordigers is.
griffendahl zegt
@mashell: De mooiste GTI’s hadden ook matzwarte spatborden… Golf GTI, 205 GTI…
mashell zegt
@griffendahl: precies! Dat waren noch eens tijden.
seanxtype zegt
Met die alltrack kom je nog nergens onverhard hoor. De 4wd systeem van de amarok is al ruk. Is leuk om even mee de berm in te gaan maar meer ook niet.
grandvitara zegt
@seanxtype: helemaal mee eens. 2 jaar geleden stonden de 4-motions, Quarto’s en Awd van Volvo toch echt stil vanwege de sneeuw in Obertauern. Alleen de Subaru’s en Mercedessen reden nog
kareljansen zegt
@grandvitara: Serieus? Iemand met een Subaru die op wintersport gaat? Het gaat ook daar steeds harder achteruit..
grandvitara zegt
@kareljansen: Kareltje, wat zat er tussen jou salade vanavond een litertje azijn
Dutchdriftking zegt
@grandvitara: Ook naar banden gekeken? Winterbanden of echte offroad banden doen in die omstandigheden nogal wat…. 4-motion is een haldex systeem, net als de 4wd van Volvo’s. Niet zaligmakend, maar over het algemeen gelijk qua prestaties aan 4-matic. Wat betreft Quattro (nooit van Quarto aandrijving gehoord) dit is een geniaals systeem op een zelfde niveau als Subaru, en echt beter dan 4-matic. Echter, op de kleine Audi’s met 4wd (A1, A3, Q2 en Q3) staat welliswaar Quattro, dit is echter 4-motion. En dus een minder bekwaam systeem. Mogelijk heb je een Q2 4-motion op zomerbanden zien ploeteren. Geen appels met peren vergelijken.
grandvitara zegt
Zelf ben ik geen onbekende met 4×4 in meerdere vormen. Van de Suzuki Vitara, Mazda CX-7, Peugeot 508 RXH, Camperbus T5 4-motion tot de Subaru Outback. De Subaru is echt heer en meester met de permanente 4×4.
Ik kan idd niet zien welke banden onder die auto’s zaten. Mag hopen dat je niet zo stom bent om te denken dat je met zomerbanden en 4×4 in welke vorm dan ook, echt goed uitgerust bent. Terwijl ik dit schrijf realiseer ik mij dat er ongetwijfeld van dit soort mensen zijn.
Wat ik zeker heb gezien zijn de Volvo’s van het soort XC70, V90 CrossCountry met witte en gele platen die geparkeerd stonden midden op de weg of zelfs de parkeerplaats niet afkwamen. Ze stonden daar niet alleen de Q’s van Audi, de 4 motion Tiguans en de T6 busjes stonden stil of glibberde over de weg. Zeker in 30 tot 40 cm verse sneeuw.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de niet weten hoe eea te gebruiken. ESP uit kan wonderen doen, gedoseerd gas geven etc etc.
Dutchdriftking zegt
@seanxtype: De Amarok doet het offroad best lekker hoor : https://www.youtube.com/watch?v=ZpZZtMhQNrQ
seanxtype zegt
@dutchdriftking: mijn persoonlijke ervaringen zijn een stuk minder met de amarok. Ligt deels ook aan de randen waar ik zelf geen inspraak aan heb maar als ik hem vergelijk met een standaard G-klasse uit 95. Dan komt die 3x verder met minder vermogen.
lekbak zegt
@seanxtype: noem eens een standaard iets wat verder komt dan een standaard g-klasse dan? Succes daarmee.
Er is overigens ook niks duurder dan een G…
seanxtype zegt
@lekbak: land rover, suzuki heeft hele goede 4x4s, toyota, er zijn er zat die net zo ver komen.
lekbak zegt
@seanxtype: land rovers zijn helemaal niet zo goed offroad. Suzuki heeft redelijk goed spul en Toyota ook wel. Maar wat ik heb gezien van al die merken bij serieus offroad gedoe is dat de G* net ff doorzet waar veel anderen blijven haken.
Uiteraard is betrouwbaarheid, beschikbaarheid van onderdelen en prijs een hele andere discussie. De G is zeker niet de beste auto. Maar offroad is er weinig wat verder komt zonder verregaande modificaties.
*ik heb het hier over het vorige model, dezelfde als uit ‘95. De nieuwste heb ik offroad nog nooit gezien maar daar verwacht ik weinig van.
grandvitara zegt
@seanxtype: denk eens aan de panda 4×4 bijna onovertroffen
monsieurleloure zegt
Heb liever dat ze die lichtmetalen wielen aan de linkerzijde hetzelfde maken als de rechterzijde dus contra.
Lijkt net of ze draairichting niet klopt nu, verschrikkelijk .
leonlampe zegt
@monsieurleloure: had dat nou niet gezegd, nu irriteer ik me mateloos
grandvitara zegt
Als liefhebber (is ex Outback en V40 Cross Country rijder) van dit genre vind ik dit echt een super leuke aanwinst. Wellicht komt deze ooit op de oprit te staan.
Edge zegt
Zijn die eerste foto’s nou in dezelfde hal genomen als waar Porsche hun Exclusiv Manufaktur modellen fotografeert?
mashell zegt
@Edge: goede kans dat Volkswagen en Porsche dezelfde photoshop templates gebruiken.