• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

AMC Eagle: de voorloper van alle moderne crossovers

Auteur: Dizono, gepost 11 februari 2015 om 23:02 – 36 Reacties

AMC Eagle


Tussen 1979 en 1987 verkoopt AMC misschien wel ’s werelds eerste cross-over. Niet alleen als coupe, maar ook als twee- en vierdeurssedan, hatchback, stationwagen en zelfs als semi-cabrio.

Aan het eind van de jaren ’70 verkeert Amerika voor de tweede keer in een oliecrisis. American Motor Company merkt dat de verkopen van Jeep teruglopen, de grote terreinwagens zijn simpelweg te gortig met brandstof. Aan de andere kant hebben ze de personenwagens van AMC, maar deze zijn eigenlijk te verouderd om serieus mee te kunnen doen met de concurrentie. Hun volgende zet blijkt meesterlijk.

AMC Eagle

Subaru en Audi te snel af
‘Waarom overbruggen we het gat niet tussen beide merken?’, moeten ze bij AMC gedacht hebben toen ze gingen experimenteren met vierwielaangedreven personenwagens. Als basis diende de AMC Hornet, waar een V8 werd ingelepeld en waarvan de voorwielen éénderde en de achterwielen tweederde van het koppel naar het asfalt brachten. Uiteindelijk wordt gekozen voor een goedkopere oplossing: conventionele vierwielaandrijving met gelijkmatige verdeling van de aandrijfkrachten over alle vier de wielen en een minder onzuinige zescilindermotor. In 1979 kwam de Eagle op de markt, waarmee AMC Subaru en Audi te snel af was. Tegenwoordig is de AMC Eagle grotendeels vergeten, zelfs Volvo meldt bij de introductie van de S60 Cross Country trots dat het de eerste opgeruigde sedan is, terwijl AMC toch echt 35 jaar eerder was.

AMC Eagle

Een echte offroader is de AMC Eagle niet. Dankzij zijn vierwielaandrijving en grotere bodemvrijheid kom je een stuk verder dan met een gewone personenauto, maar door het ontbreken van lage gearing is de Eagle ook geen echte terreinwagen. Daarentegen reed de Eagle meer als een personenwagen dan als een offroader en waardeerden klanten het veilige weggedrag van de vroege crossover.

In alle mogelijke vormen
Mocht je de AMC Eagle kennen, dan zul je waarschijnlijk de stationwagen-uitvoering hebben gezien. Dit is dan ook de meest praktische en meest verkochte versie, die je heel zelden ook in Nederland kunt tegenkomen. Behalve de stationwagen kon je ook kiezen uit een twee- of vierdeurs sedan, een hatchback (gebaseerd op de AMC Gremlin), een coupe en zelfs een semi-cabrio met targa-beugel. De auto wordt een klein succesje in de Verengide Staten, tussen 1979 en 1987 worden er bijna tweehonderdduizend exemplaren gemaakt.

AMC Eagle

Ook interessant!

  • Video: waarom witte crossovers harstikke gevaarlijk zijn
  • Amerika verklaart Noorwegen de EV-oorlog
    Video: Amerika verklaart Noorwegen de EV-oorlog
  • Video: daarom rijden mensen crossovers
  • In deze Jag zijn 3.800 manuren gestoken

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

amc, crossover, eagle, Klassiekers, verenigde-staten

Vorig bericht: « Is dit de Koenigsegg Regera met minimaal 1360pk?!
Volgend bericht: Tesla verloor in 2014 $8.000 per geproduceerde Model S »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    11 februari 2015 om 23:10

    vast bijzonder, maar oerlelijk. Net als de hedendaagse crossovers.

    Login om te reageren
    • styns zegt

      11 februari 2015 om 23:19

      @dutchdriftking: maar wel 100x mooier als die sores van vandaag de dag

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        11 februari 2015 om 23:28

        @styns: doe mij toch de Volvo maar. Of nee, nog liever een Subaru Outback van 2007 ofzo. Prachtig ding.

        Eén ding moet ik AMC wel nageven, dit is écht een hele grappige auto om te zien. Die zou ik best weleens willen zien hier in het vlakke Nederland.

        Login om te reageren
      • rikdep zegt

        12 februari 2015 om 06:39

        @styns: iets is mooier dan* :)

        Login om te reageren
        • styns zegt

          12 februari 2015 om 09:18

          @rikdep: bedankt juf

          Login om te reageren
  2. Edge zegt

    11 februari 2015 om 23:24

    Stiekem vind ik die bovenste toch wel erg gaaf

    Login om te reageren
    • gallardogt zegt

      12 februari 2015 om 00:09

      @Edge: Plusje voor jouw maar hiermee kan je best wel uit de kast komen ;) Zal wel stoer staan op z’n hoge poten in het huidige straatbeeld.

      Login om te reageren
      • bartteeuwen zegt

        12 februari 2015 om 00:21

        @gallardogt: Ik vind m van de zijkant veel weg hebben van een opel monza.

        Login om te reageren
        • gallardogt zegt

          12 februari 2015 om 00:35

          @bartteeuwen: Dacht ik ook even. Had je al gedacht dat ik een ouwe lul ben met die associatie ;)

          Login om te reageren
  3. tomsk zegt

    11 februari 2015 om 23:33

    Heb nog een tijdje in zo’n AMC Eagle “station” mogen rondtoeren… Dat was een jaar of 7 geleden. Zelfs toen had de tand des tijds weinig meer overgelaten van deze auto. Ding was bijzonder traag met z’n 6 in lijn en zoop als een ketter. Brandstof daarentegen was toen maar 3 dollar per gallon ;)

    Login om te reageren
  4. ej20g zegt

    11 februari 2015 om 23:36

    Even een kleine toevoeging: hoewel AMC er zeker heel vroeg bij was, zijn ze Subaru niet voor geweest. De eerste generatie Leone was vanaf september 1972 namelijk al verkrijgbaar met permantente vierwielaandrijving. Dat is eigenlijk de eerste in massa geproduceerde vierwielaangedreven personenauto. De aantallen van de Eagle haalde de Leone AWD helaas niet.

    Dat neemt overigens niet weg dat AMC wél alle fabrikanten voor geweest is op het gebied van crossovers. Jammer dat je ze hier (bijna) niet ziet, ze staan me wel aan namelijk.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      12 februari 2015 om 02:19

      @ej20g: mag je even googlen naar de Gaz-61, dat was namelijk de eerste in massa geproduceerde personenauto met 4WD… Grotendeels gebruikt in het leger maar als je destijds rijk genoeg was kon je er ook wel een aanschaffen als burger.

      Subaru was niet overal de eerste mee. En als we verder gaan kijken dan was Spyker natuurlijk de allereerste, hoewel dat meer een one off was.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        12 februari 2015 om 07:35

        @mopar: ik zie het inderdaad. Maar dat was voor zover ik gelezen heb ook meer een offroader dan echt een auto die vooral als doel heeft om over de weg mensen te verplaatsen. Deze GAZ-61 kan veel meer dan dat. Maar om eerlijk te zijn noem ik 236 exemplaren ook niet echt massa productie. In absolute zin was de GAZ zeker eerder, maar dat was de Jensen FF ook. Daar zijn er ook maar weinig van gemaakt.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          12 februari 2015 om 08:46

          @ej20g: Nahh, met ruim 6500 geproduceerd mag je de Jensen (zeker voor die tijd) best een massa product noemen.

          Login om te reageren
          • ej20g zegt

            12 februari 2015 om 17:28

            @E34M5Touring: van de Interceptor zijn er toch 6500 gemaakt? Van de FF maar iets rond de 300 dacht ik. Of zit ik nu fout?

            Login om te reageren
  5. Tonnie zegt

    11 februari 2015 om 23:39

    Best wel gaaf, vooral de station en de coupe bovenaan.

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    11 februari 2015 om 23:48

    Dat noemt zich autokenner…. De eerste crossover cabrio met 4×4 was toevallig….Je raad het nooit….Ja ja, nee het was Spyker…
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Spyker_first_4x4_1903.jpg

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      12 februari 2015 om 02:21

      @norge: in massa geproduceerd? Hoeveel van die spykers werden er gebrouwd, en kleine kans dat je er als burger destijds ook een kon aanschaffen.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        12 februari 2015 om 09:02

        @mopar: vroeger was alles anders. Je moet het even in tijdsperspectief plaatsen…

        Login om te reageren
    • Dizono zegt

      12 februari 2015 om 15:41

      @norge: Zo ken ik er nog wel eentje: De Lohner-Porsche: met brandstofmotor die de achterwielen aandrijft en elektromotoren in de voorwielen. Die was dus nog eerder met vierwielaandrijving dan de door jou aangehaalde Spyker (die trouwens ook nog de eerste met zescilinder was, meen ik). Ik win? ;)

      Login om te reageren
      • norge zegt

        12 februari 2015 om 17:45

        @dizono: Om die heb ik ook gelezen, maar omdat tie zo “anders” is wordt tie over het algemeen niet gezien als een echte 4×4….Maarre, oke jij wint………Shit……;)

        Login om te reageren
  7. alfablog zegt

    11 februari 2015 om 23:57

    Mooi artikel!

    Login om te reageren
  8. Thunderstruck zegt

    12 februari 2015 om 00:17

    In the US of A hebben ze destijds ook een politie uitvoering gehad van dit model

    Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    12 februari 2015 om 00:23

    Haha leuk dit soort weetjes! Wist er inderdaad niks van.

    Login om te reageren
  10. E550 zegt

    12 februari 2015 om 00:28

    De AMC Eagle Sundancer (Targa) kostte destijds $3750 en er zijn ongeveer 200 van gemaakt.

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      12 februari 2015 om 11:02

      @e550: extra*

      Login om te reageren
  11. dwersbongel zegt

    12 februari 2015 om 07:54

    Toffe wagens, stuk voor stuk. Alhoewel ik bij het zien van de topic afbeelding aan een crx moest denken.

    Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    12 februari 2015 om 08:54

    De stationcar uitv. had een mini rol in de eerste Back to the Future (auto van de pa van z’n vriendinnetje). Tenminste, daar ken ik hem van. Grappige auto’s vind ik.

    Login om te reageren
  13. ikrol123 zegt

    12 februari 2015 om 09:01

    Een goede (en redelijk onbekende) Europese concurrent van dit model was de Peugeot 504 ‘Dangel’. 4X4 voor een 504 break of pick-up.

    Login om te reageren
  14. LaLancia zegt

    12 februari 2015 om 10:13

    Dit is dus gaaf. En dat terwijl ik cross-overs háát!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      12 februari 2015 om 12:34

      @LaLancia: Dit is dan ook geen crossover, maar een sedan/coupé/station met hoge poten en 4×4. Crossover is maar een marketingwoordje dat later werd uitgevonden…

      Login om te reageren
  15. norge zegt

    12 februari 2015 om 11:36

    Nog een cross over….
    http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/207405/2CV_1097.jpe

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      12 februari 2015 om 12:31

      @norge: Maar geen AWD, want niet nodig…

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        12 februari 2015 om 15:38

        @Esprit_de_Flandre: Zeker wel! De motor voorin drijft de voorwielen aan, het blok achterin de achterwielen ;)

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          16 februari 2015 om 12:45

          @dizono: Aha, een bimoteur Sahara modelletje. Niet op gelet…

          Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    12 februari 2015 om 12:13

    Moest net als iedere andere wijsneus gelijk aan andere zgn eerdere voertuigen denken
    Maar toch, de @norge aangehaalde 2Cv Sahara en de Renault 4 Sinpar, de 504 Dangel en die Russisch Orthodoxe Gaz, zitten toch in mijn ogen in een andere niche.

    Die Subaru Leone daarentegen kan best wel de eerste geweest zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North