• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Golf 8 Variant: Passat overbodig? [video]

Auteur: RubenPriest, gepost 9 september 2020 om 16:00 – 65 Reacties

Volkswagen Golf 8 Variant: Passat overbodig?

De nieuwe Volkswagen Golf 8 Variant is hier. De station is gegroeid en heeft voor de meeste gezinnen nu wellicht genoeg te bieden.

Ook de Golf als station keert terug met deze achtste generatie. De voorkant en het interieur van de Duitser zijn geen verrassing meer. Dit lijkt natuurlijk allemaal sterk op de hatchback die we inmiddels een tijdje kennen. Interessanter is het om eens naar zijn achterwerk te kijken.

Volkswagen Golf 8 Variant lengte en ruimte

De Volkswagen Golf 8 Variant is 66 mm langer in vergelijking met de voorgaande generatie. De bagageruimte bedraagt maximaal 1.642 liter. Die verlenging is niet alleen ten goede gekomen aan de ruimte voor bagage, maar ook voor de achterpassagiers. De beenruimte achterin is met 38 mm toegenomen. Voor de cijferfetisjisten is het goed om te weten dat de Golf 8 Variant 4,63 meter lang is met een wielbasis van 2,68 meter. De station is 1,78 meter breed en 1,45 meter hoog. Daarmee is de Variant bijna 35 cm langer geworden. In de breedte en hoogte is de station gelijk aan de hatchback.

Door zijn toegenomen lengte kruipt de station dichter naar de Passat Variant toe. Ter vergelijking: de Passat Variant is 4,77 meter lang en het model heeft een maximale bagageruimte van 1.780 liter. Met de toegenomen ruimte van de Golf 8 Variant kun je je afvragen of de Passat Variant misschien niet overbodig is geworden voor sommigen.

Volkswagen Golf 8 Variant
Volkswagen Golf 8 Variant achterkant

Volkswagen levert de station met een aantal TSI- en TDI-motoren, inclusief de eTSI mild hybride. In het persbericht gaat de Duitse autofabrikant daar verder niet op in, maar verwacht een vergelijkbaar aanbod qua motoren in vergelijking met de gewone Golf 8.

Volkswagen Golf 8 Variant interieur

R-Line

Om het geheel wat smoel te geven presenteert Volkswagen de Golf 8 Variant met het optionele R-line pakket. Een must op de optielijst om de gezinsauto een leuk uiterlijk te geven. In standaard uitdossing zal het er allemaal niet zo spannend uit komen te zien.

Volkswagen lanceert de Golf 8 Variant in het vierde kwartaal van dit jaar. Prijzen en info over de exacte motoren worden pas in een later stadium bekendgemaakt. Europa krijgt de primeur. Andere markten volgen in 2021.

Golf 8 Variant als Alltrack

Een aantal geselecteerde markten krijgen ook de Golf 8 Variant Alltrack. Leuk voor als je in Scandinavië of de Alpen woont, hier in Nederland is dit model niet zo relevant. Volkswagen brengt de Alltrack dan ook niet naar ons land.

Alltrack
Alltrack achterkant

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
    Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
  • Golf 8 R Variant Nürburgring
    Volkswagen Golf 8 R Variant knalt over de 'Ring [video]
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, golf-8, station, variant, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Dit kost de gloednieuwe Citroën (ë)-C4
Volgend bericht: McLaren maakt de 620R nog een tandje agressiever »

Lees Interacties

Reacties

  1. banderas zegt

    9 september 2020 om 00:06

    Ik vind de Golf 7 echt een geslaagd model, maar dit.. Nee, vind het echt totaal geen verbetering.

    Login om te reageren
  2. pier zegt

    9 september 2020 om 00:13

    Zo op de foto’s vind ik hem niet geslaagd, zeg maar gerust lelijk!

    Login om te reageren
  3. vonklausenburg zegt

    9 september 2020 om 00:31

    Die neus is echt een gigantische misser. Een kakkende hond vermengd met een smeltend ijsblokje.
    In het echt en op de foto’s komt het niet uit de verf.

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      9 september 2020 om 01:02

      @vonklausenburg: helemaal met je eens. Voor het eerst dat ik de Golf van voren echt lelijk vind.

      Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    9 september 2020 om 01:10

    Wat een lelijke auto zeg. De Leon en Octavia zijn een stuk beter gelukt als station.

    Login om te reageren
  5. Roberto zegt

    9 september 2020 om 01:17

    Oefff die is lelijk ??

    Login om te reageren
  6. fromtheg zegt

    9 september 2020 om 01:50

    Aha, BMW heeft de Hofmeister knik dus verkocht aan VW.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      9 september 2020 om 06:20

      @fromtheg: heb je de laatste 20jr onder een steen geleefd? De Golf5 variant had die al

      Login om te reageren
      • sntial zegt

        9 september 2020 om 09:16

        @saxoke: ?

        Login om te reageren
  7. cappie zegt

    9 september 2020 om 02:26

    De nieuwe Volkswagen Golf variant?
    Het model oogt al direct gedateerd en zo ongelofelijk saai dan zien de modellen van Seat er beter uit.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      9 september 2020 om 16:00

      @cappie: ook de Skoda Octavia ziet er beter uit. Zowel van binnen als van buiten.

      Login om te reageren
  8. Ot92 zegt

    9 september 2020 om 03:32

    Die velgen doen de auto minder mooi ogen.

    Login om te reageren
  9. toniominestrone zegt

    9 september 2020 om 05:50

    Al die commentaren, volgend staat hij in de top 3 van best gekochte stationwagens.

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      9 september 2020 om 07:41

      @toniominestrone: Wij op AB vinden alle betaalbare goed verkopende auto’s lelijk, wij houden alleen van auto’s die we niet kunnen betalen;)

      Login om te reageren
      • doublechevron65 zegt

        9 september 2020 om 20:27

        @dirkv: ??

        Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      9 september 2020 om 07:50

      @toniominestrone: nee

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      9 september 2020 om 08:33

      En de Big Mac is de best verkochte hamburger.

      Login om te reageren
    • saxoke zegt

      9 september 2020 om 16:02

      @toniominestrone: wij op autoblog zijn slechts een heel klein percentage van de autokopers. Wij als autobloglezers zijn niet een juiste weerspiegeling van de maatschappij.

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        9 september 2020 om 19:46

        @saxoke: aan de vele ongenuanceerde meningen is dat een zegen voor de maatschapij.

        Login om te reageren
  10. SpiderIV zegt

    9 september 2020 om 06:38

    Saaaaai.

    Login om te reageren
  11. monsieurleloure zegt

    9 september 2020 om 06:40

    Nu smoelt eindelijk de achterkant van de Variant goed is de voorkant weer een misser.

    Login om te reageren
  12. lekbak zegt

    9 september 2020 om 07:30

    Als vanouds weer een lelijke golf variant. Ze zijn wel consequent daarin. Maar jeetje zet, wat een slagschip is dit weer. Tijd voor een nieuwe polo variant?

    Login om te reageren
  13. Design_Driven zegt

    9 september 2020 om 07:46

    Waarom lukt het VW maar niet om een mooie Golf station wagon te ontwerpen. De proporties zijn weer goed zoek. Jammer.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      9 september 2020 om 08:36

      FWD + korte, aflopende motorkap, compact passagierscompartement en een flink dakkapel.

      Of het wordt een hok, of je gaat “lifestyle” en levert ruimte in.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 september 2020 om 10:52

      Ik vind veel C-segment stations niet echt mooi. Het is net wat te klein om er een station van te maken zodat de verhoudingen zoek zijn.

      Login om te reageren
  14. grasvreter zegt

    9 september 2020 om 07:50

    Ik vind em niet eens lelijk ofzo. Zou er niet 1 durven aanschaffen, te veel kans op problemen, en 2 jaar garantie is echt niet meer van deze tijd. Maarja, met de problemen die VAG’s al kunnen hebben binnen een jaar of 5 snap je waarom ze niet langer garantie geven. Van de week nog op de radio, een dj van somertijd heeft zijn paar jaar oude tiguan naar de knoppen, garagerekening van bijna 1000 euro. Dan hoor je dat, en dan denk je, goh wat een verassing dat het weer een VAG is.

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      9 september 2020 om 10:28

      Een ding is zeker ; jouw commentaar is niet verrassend. Je hebt weer wat bij elkaar gezocht om Vag te bashen .

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        9 september 2020 om 15:26

        @dijan: Bashen of niet maar om heel eerlijk te zijn heeft hij wel gelijk.Prima om te leasen maar als je een vag product nu prive wilt kopen moet je eerst 10x nadenken of dat wel een slimme zet is.Betrouwbaarheid is binnen de vag stal ver te zoeken.

        Login om te reageren
        • techniekmeneer zegt

          9 september 2020 om 21:01

          @redbeams: Onzin, mee-praterij eerste klas dit. Je kan verschillende betrouwbaarheids-onderzoeken erbij pakken, VAG doet het nog steeds beter dan de Franse auto’s. Maarja, Franse meuk is hier heilig, VAG is troep…. Sneu.

          Login om te reageren
          • redbeams zegt

            10 september 2020 om 09:28

            @techniekmeneer: Knap dat jij ervaring uit mijn directe omgeving als onzin bestempeld.

            Login om te reageren
            • techniekmeneer zegt

              10 september 2020 om 09:52

              @redbeams: Jouw ervaring uit directe omgeving is anekdotisch bewijs. Leuk voor op verjaardagen, verder niet.

              Login om te reageren
              • redbeams zegt

                10 september 2020 om 20:36

                @techniekmeneer: Mijn klantenkring is wel even een stuk groter dan jouw verjaardagsfeestje of dorpje ?

    • saxoke zegt

      9 september 2020 om 16:04

      @grasvreter: mooi dat jij nu al weet dat het rommel is. T ding is zelfs nog niet op de markt.

      Login om te reageren
  15. tjorque zegt

    9 september 2020 om 07:51

    @rubenpriest: waarom vermeld je het normale koffervolume niet? Dát is wat ik wil weten. Het volume van de neergeklapte achtbank is niet zo relevant.

    Het front vind ik maar niks. De rest valt mee.

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    9 september 2020 om 07:52

    Hij is weer fijn. Zal er ook weer een GTD komen?

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      9 september 2020 om 16:04

      @dutchdriftking: GTD en R wel naar het schijnt. Een GTI niet

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        9 september 2020 om 16:11

        @saxoke: GTI is er nooit geweest als Variant toch?

        Login om te reageren
  17. RAW zegt

    9 september 2020 om 08:11

    Achterkant is heel erg T-ROC, voorkant haalt het niet bij de Seat Leon of zelfs de Skoda Octavia. Echter de proporties bij de VW vind ik wel iets beter gelukt dan bij de Seat, die laatste heeft een wat ‘zware’ achterkant. Maar binnen de VAG groep zeker voor de Seat gaan. Mijn favoriet in deze klasse is echter de Kia Proceed.

    Login om te reageren
    • grasvreter zegt

      9 september 2020 om 09:04

      Ik vindt de t-roc veel en veel lelijker. Helpen de 2 extra zwarte plastic ribbelstukken zonder functie in de achterbumper wel heel erg aan mee.

      Login om te reageren
  18. mashell zegt

    9 september 2020 om 08:19

    Als positieve noot, er is wel eindelijk rood beschikbaar.

    Login om te reageren
  19. kevertje zegt

    9 september 2020 om 08:33

    Al een paar keer gezegd, ik begrijp steeds minder waar VW mee bezig is. Wil je een attractief, modern ogend VAG-product, dan koop je al lang niet meer bij het oermerk maar bij Skoda, Seat of Audi. De mechaniek mag uitgerijpt als geen ander in deze klasse zijn, het concept van deze auto is even spannend als een belastingsformulier invullen met hoofdpijn. Heb ook al een paar keer mijn mening gegeven over de ID-reeks, blijkbaar is de uitgerokken vissebek met weinig radiator de nieuwe design-taal van VW – of daar grote massa’s mee gewonnen gaan worden is naar mijn gevoel erg twijfelachtig.

    Login om te reageren
  20. joos straetmans zegt

    9 september 2020 om 08:36

    Alweer een shooting brake van VW. Het houdt niet op en komt steeds dichterbij.

    Login om te reageren
  21. karhengst zegt

    9 september 2020 om 08:39

    Om de vraag maar te beantwoorden: de Passat koop je omdat een segment hoger in de regel meer comfort en stilte biedt, meer ruimte in de breedte en eventueel voor nóg meer kofferruimte. En voor de sleurhutsleurders zal het extra gewicht ook mogelijk van voordeel zijn.

    Voor de gemiddelde Nederlander zal een Golf echter al als luxe worden gezien omdat het groter is dan een Up of Polo.

    Login om te reageren
  22. cls350sb zegt

    9 september 2020 om 08:45

    Op de eerste foto lijkt het net de nieuwe Toyota Corolla!

    Login om te reageren
  23. goodvibrations zegt

    9 september 2020 om 09:36

    Zelfde vraag kun je stellen bij de a sedan vs c klasse sedan.. Groter segment rijdt wellicht iets comfortabeler en is natuurlijk nog wat luxer.. Maar noodzakelijk.. Nee niet echt.. Daarnaast zijn de vaste lasten in NL vrij hoog voor grotere (zwaardere auto’s). Dus mij kan een golf het prima doen lijkt me…

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      10 september 2020 om 08:40

      Ik snap je punt echter is het verschil tussen de A- en C-Klasse een stuk groter dan tussen de Golf en de Passat.

      De Passat is technisch een Golf L, staat op hetzelfde MQB platform en deelt interieur elementen met auto’s tot het Polo segment aan toe. De C-Klasse deelt juist zaken met de E-Klasse ipv de A.

      Login om te reageren
  24. autodidact zegt

    9 september 2020 om 10:24

    Het viel me al op bij de Seat Leon en nu ook bij deze weer: de verhoudingen zijn geheel zoek. De overhang achter is veel te groot (of de wielbasis te kort). De ronde designtaal van de neus past niet bij de scherpere snit van de zijkant en de raampartij. De Leon is homogener wat dat betreft. Dat VW dit samenraapsel als Golf 8 durft te vermarkten…

    Login om te reageren
  25. jometdebanjo zegt

    9 september 2020 om 10:28

    Ja leuk maar nu met fatsoenlijke motor graag dus minimaal 1.8 tsi 180pk

    Login om te reageren
  26. berlinetta zegt

    9 september 2020 om 10:54

    De Golf 7 vond ik de mooiste Golf tot nu toe. Niet bijzonder spannend, maar wel echt een strakke hatch. Zelfs de station zag er best goed uit. Bij de 8 proberen ze eens wat gekker te zijn, en dan is het in mijn ogen meteen de lelijkste Golf ooit. Blijf dan maar gewoon bij je leest VW, saaie designs maken. Dat werkt toch het beste.

    Login om te reageren
  27. redbeams zegt

    9 september 2020 om 11:00

    @RubenPriest moet het geen 35mm langer zijn ipv 35cm?

    Login om te reageren
  28. faithnomore zegt

    9 september 2020 om 11:31

    Passat begint overbodig te worden, volgens mij niet door groei golf, maar eerder doordat Passat er op achteruit gaat. Moeilijk om echt te zeggen waarom, maar de Passat B5 & B6 waren echt “premium” achtige wagens. Ze zaten trapje hoger dan opel/ford/… concurrentie. Maar B7 , B8 … komt gewoon heel anders over.

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      9 september 2020 om 11:52

      @faithnomore: Niet helemaal mee eens. Vind juist dat de huidige passat overkomt als een nog grotere auto dan het werkelijk is. Amper gevoel meer van rijden. Dat is normaal een doodzonde voor mij, maar het past wel bij de passat imo. Lekker cruisen en vooral niet denken dat je m ff lekker de bocht om kan jakkeren.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 september 2020 om 16:14

      Opmerkelijk, ik vind de Passat qua interieur design inmiddels boven de A4 zitten. Zelfde idee maar beter uitgevoerd.

      Login om te reageren
  29. techniekmeneer zegt

    9 september 2020 om 12:03

    Wat een gebash hier weer. Ik vind hem geslaagd, strakke auto!

    Login om te reageren
  30. speedie zegt

    9 september 2020 om 14:00

    Wordt zowiezo mijn volgende wagen. Passat is voor mijn budget wat te duur en ook te groot voor wat ik nodig heb.
    Deze komt als geroepen en is helemaal niet lelijk.

    Login om te reageren
  31. Jantje_555 zegt

    9 september 2020 om 15:51

    Benieuwd naar de GTD en R versie hiervan

    Login om te reageren
  32. moveyourmind zegt

    9 september 2020 om 16:14

    Een tikje conservatief in vergelijking met de andere modellen waar Volkswagen de laatste tijd mee komt. Neemt niet weg dat ze bij elkaar een mooi modellenaanbod hebben en niet iedereen zit te wachten op een opvallende auto.

    Login om te reageren
  33. mashell zegt

    9 september 2020 om 16:15

    Is de achterste helft identiek aan de Golf 7? Dat hebben ze bj de Golf 6 ook al eens gedaan.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      10 september 2020 om 08:53

      Golf V en Golf VI delen dezelfde basis.
      Golf VII en Golf VIII delen dezelfde basis.

      Dus alles is stiekem identiek, je hebt een iets ander design en aangepast interieur, maar alle dimensies en technische specificaties zijn grotendeels identiek.

      Login om te reageren
  34. dees zegt

    9 september 2020 om 17:12

    God wat is die neus lelijk. Hoe kun je op het idee komen als ontwerper?
    En die door Renault geinspireerde verlichting helpt niet.

    Login om te reageren
    • speedie zegt

      9 september 2020 om 22:28

      De ontwerpers denken aan lage CX waarde en voetgangersbescherming.

      Login om te reageren
  35. speedie zegt

    9 september 2020 om 22:37

    De eerste foto met zijaanzicht heeft me in positieve zin verrast. Schuin aflopende neus waardoor de voorwielen groter lijken en met hellend achterste is het een elegante bijna sportieve look. Best geslaagd om een compacte wagen zoveel mogelijk binnenruimte te geven en er toch nog aardig uitzien.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 september 2020 om 07:48

      @speedie: je hebt het bij een Golf variant over een “een elegante bijna sportieve look.”. Als jij nog geen Volkswagen verkoper bent dan ligt daar je roeping.

      Login om te reageren
  36. Groninger zegt

    9 september 2020 om 23:01

    Ik vind de voorzijde niet mooi, ook niet bij de hatchback uitvoering. De achterzijde van de 8 variant en het interieur vind ik wel een vooruitgang t.o.v. een Golf 7 variant. Ik rijd zelf overigens in een 7 variant.

    Login om te reageren
  37. tourannetje zegt

    10 september 2020 om 21:49

    Gaat wel lekker met zijn tijd mee met die koplampen uit en 2004 bmw 5 serie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North