• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Meest betrouwbare BMW wordt niet gebouwd door BMW

Auteur: Dennis, gepost 2 februari 2008 om 14:27 – 92 Reacties

BMW X3Het Duitse zusje van de ANWB, de ADAC, heeft een overzicht gemaakt van de meest betrouwbare auto’s. Dit is berekend op basis van een analyse van 2 miljoen keer dat de pechhulpdienst in Duitsland is ingeroepen. De dienst onderstreept de term “Duitse degelijkheid”, want men concludeert op basis van het eigen onderzoek dat de meest betrouwbare auto’s van Duitse makelij zijn.

Koploper als het gaat om betrouwbaarheid is de BMW X3, gevolgd door de Audi A2 en de BMW 1-serie. Helaas kan BMW niet pronken met het feit dat zij de meest betrouwbare auto bouwen. De X3 wordt feitelijk niet door BMW zelf gebouwd, aangezien de productie van de compacte SUV is uitbesteed aan Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz. We hebben het hier dus niet over Duitse, maar over Oostenrijkse degelijkheid. Verschillende autobouwers doen overigens graag zaken met de Magna Steyr.

In de top 10 met betrouwbare modellen komen verder nog voor: de Mini, BMW 3-serie, Mercedes CLK en SLK, Mazda 3, Audi A4 en Mitsubishi’s Space Star. Er was een tijd dat Japanners de lijst domineerde met 9 van de 10 posities, maar volgens de ADAC zijn de Japanse autobouwers van hun voetstuk gevallen door de enorme productietoename en dit is ten koste gegaan van de kwaliteit. Of is dit onderzoek wellicht ietwat gekleurd door Duits chauvinisme? Feit is wel dat reus Toyota de laatste jaren punten inlevert in veel kwaliteitsonderzoeken wereldwijd (via: motorauthority).

Ook interessant!

  • BMW X3 facelift is gelekt
  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • Manhart MHX3 600: een gelimiteerde BMW X3
    Manhart MHX3 600: een gelimiteerde BMW X3
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, magna, x3

Vorig bericht: « Mitsubishi Eclipse in het nieuw
Volgend bericht: Januari 2008: 10 miljoen pageviews »

Lees Interacties

Reacties

  1. ropoko zegt

    2 februari 2008 om 14:31

    mazda3 is voor mij de beste

    Login om te reageren
  2. autoblogger zegt

    2 februari 2008 om 14:32

    @ropoko: ook een onderzoekje gedaan op basis van 2 miljoen acties?

    Login om te reageren
  3. N!SS@N zegt

    2 februari 2008 om 14:34

    Ach, gewoon ‘wéér’ zo’n onderzoek met ‘wéér’ een andere uitkomst…
    Uiteindelijk nog niks bewezen dus; gaat er gewoon om wie het hardste roept dat hij ‘degelijk’ is…

    Login om te reageren
  4. Oly zegt

    2 februari 2008 om 14:39

    maar de x3 staat wel bekent om de beroerste weg ligging die der maar kan zijn. dus ja het is het een of het ander. maar waar zijn onze betrouwbare porsches dan.

    Login om te reageren
  5. Trabbi zegt

    2 februari 2008 om 14:41

    Plus kwaliteit gaat niet enkel over de bouwkwaliteit, maar ook over ontwerpkwaliteit. En dat ontwerp heeft BMW wel gedaan. Een pluim voor zowel BMW als Magna Steyr dus.

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    2 februari 2008 om 14:44

    De Mitsubishi Space Star in de top 10. Dan hebben die jongens daar in Born toch best wel een goede autofabriek!

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    2 februari 2008 om 14:48

    “maar ook over ontwerpkwaliteit. En dat ontwerp heeft BMW wel gedaan.”
    Ook slechts deels, de X3 is ook voor een groot deel door Magna Steyr ontwikkeld. Is niet ook bijzonders, autofabrikanten besteden vaak grote delen van de ontwikkeling uit aan toeleveranciers.

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    2 februari 2008 om 14:51

    Toch knap zo’n duits onderzoek….. Ik geloof er minder van dan van de rondetijden van Best Motoring.

    In andere onderzoeken komen die duitse auto’s niet eens voor in de top 10…..
    http://www.reliabilityindex.co.uk/tophundred.html?apc=3128339010848601

    http://www.usatoday.com/money/autos/2007-03-01-consumer-report-list_x.htm

    Login om te reageren
  9. Guido van H. zegt

    2 februari 2008 om 14:53

    Ik geloof geen reet van dit ‘onderzoekje’!

    Lexus minder dan MB, BMW of Audi?!?
    Enne, je productie neemt toe omdat mensen jouw auto’s beter vinden dan die van de concurrentie!

    Of zo bedoelen dat een ieder die een Toyota of Lexus koopt, niet goed bij zijn hoofd is?!?

    Niet de Japanners, maar juist de Duitse autobouwers zijn van hun voetstuk gevallen!

    Login om te reageren
  10. Trabbi zegt

    2 februari 2008 om 14:53

    @ mashell

    Maar dat moet wel voldoen aan de kwaliteitseisen van BMW en een groot deel van de onderdelen wordt gedeeld met andere modellen.

    Login om te reageren
  11. realist zegt

    2 februari 2008 om 14:58

    @ oly: ga je huiswerk doen! de X3 de best sturende mid-size SUV!

    Login om te reageren
  12. monza zegt

    2 februari 2008 om 15:09

    steyr heeft altijd retesterk spul gemaakt,vooral hun trucks zijn niet stuk te krijgen .

    Login om te reageren
  13. fr@nk01 zegt

    2 februari 2008 om 15:24

    @dennis
    onlangs werd een lijst van die zelfde organisatie gepubliceerd met Toyota en Honda als koplopers in veiligheid en betrouwbaarheid…!

    Hoe kan dit plotseling zijn omgeslagen?
    Ongeloofwaardige artikel van die Adac waardoor ze hun waardigheid hiermee compleet verliezen.

    Jammer, dat de duitsers nu blijkbaar verkiezen door op deze wijze in de verdediging te verschuilen, ipv de mouwen te stroken en op eigen kracht de concurrentie aan te gaan.
    Ook voor duitsers onwaardig en laf gedrag, tekenend voor verliezers dacht echt dat zij dit niet nodig hadden.

    Login om te reageren
  14. DennieFR zegt

    2 februari 2008 om 15:26

    @ Oly

    Vergeet het maar,wel eens wat bochtenwerk met een X3 meegemaakt?
    Ok een Impreza STI klop je niet,maar hij ligt behoorlijk vast,zoals eigenlijk iedere BMW.

    Login om te reageren
  15. boostah zegt

    2 februari 2008 om 15:56

    ten eerste dit onderzoek is enkel in duitsland uitgevoerd, maar ik heb hier een bedenking bij, iemand die bv betaalt voor een bmw 1 trekt zich meestal wel iets aan van zen wagen (kijk maar naar de meerprijs van een bmw tov een frans merk,zelde categorie wagen), kan het dus ook niet zien dat mss die auto’s meer / Beter onderhouden worden tov buitenlandse merken (al helemaal in duitsland)

    dit terwijl het vorige onderzoek enkel rekening hield met het bezoek aan het onderhoudsstation

    Login om te reageren
  16. SimonMc zegt

    2 februari 2008 om 16:05

    Tiens, en porsche dan?Dé nummer 1 als het op betrouwbaarheid aankomt?

    En denk ook niet dat de japanners plotseling naar slechte bouwkwaliteit zijn gegaan hoor…

    Login om te reageren
  17. realist zegt

    2 februari 2008 om 16:07

    lezen is belangrijk: dit onderzoek is gebasseerd op de statistieken van de ADAC (duitse ANWB). Ze hebben simpel gemeten hoeveel pechgevallen ze zijn tegengekomen.

    zie voor de uitslagen van voorgaande jaren:

    http://www.adac.de/images/Pannenstatistik2006_tcm8-179730.pdf

    Login om te reageren
  18. Rick dos zegt

    2 februari 2008 om 16:13

    :lol:

    En hier hebben we het; “als de schoen aan de andere voet zit” momentje.

    Login om te reageren
  19. Ganryu zegt

    2 februari 2008 om 16:25

    Oh,ik snap het al…
    De cijfers gelden alleen voor Duitsland.
    Nederland en de rest van de wereld zit natuurlijk anders in elkaar. Hier zijn de Japanners jaar na jaar, het afgelopen decennium, het betrouwbaarst, toch ?

    Login om te reageren
  20. Citrofiel zegt

    2 februari 2008 om 16:42

    Ik neem aan dat er wel rekening is gehouden met de aantallen van de betreffende auto’s die er in Duitsland rondrijden of met de aantallen auto’s van de betreffende types er zijn aangemeld bij de ADAC? In dat geval zou het eerlijk moeten zijn. Maar toch geloof ik het niet…

    Wat ik ook vreemd vind (zie linkje in reactie van realist) is dat de Audi A2 (om maar een voorbeeld te noemen) zulke uiteenlopende beoordelingen heeft. In 2001/2002 waren er nog ruim 12 op de 1000 pechgevallen, in 2005 nog maar 2,2. Komt dat doordat ze zo zijn verbeterd (dmv terugroepacties en verbeteringen in de nieuw verkochte modellen) of hoe? Doordat er minder mee wordt gereden, dus minder pech? Zou er daar ook rekening mee worden gehouden? Het aantal kilometers dat een auto maakt?
    Ineens lijkt zo’n onderzoek heel moeilijk… :|

    Login om te reageren
  21. charlie zegt

    2 februari 2008 om 17:11

    Ik weet niet of deze info helemaal juist is, er worden door Magna namelijk (ook) X3-en gebouwd, zo’n 100.000 stuks per jaar. Dat is binnenkort overigens over, want de opvolger van de huidige X3 zal in het Amerikaanse Spartanburg worden gebouwd, waar nu bijv. ook de X5 vandaan komt. Tegen die tijd brengt BMW bij Magna-Steyr de productie van de komende Min-SUV onder.

    Login om te reageren
  22. joeri zegt

    2 februari 2008 om 18:06

    wij rijden zoon x3 egt een super auto

    Login om te reageren
  23. fr@nk01 zegt

    2 februari 2008 om 18:12

    “Feit is wel dat reus Toyota de laatste jaren punten inlevert bij veel kwaliteitsonderzoeken wereldwijd”…..??

    @dennis,
    waaruit staaf je deze uitspraak?
    Bij ‘onze’ Anwb bv. komen zij tot geheel andere onderzoeksresultaten!

    Login om te reageren
  24. Frank zegt

    2 februari 2008 om 18:12

    Dat mensen de X3 ook nog echt voor een SUV aanzien… kom op zeg.
    Vind het zon subjectief onderzoek, gebaseerd op aantallen en niet op verhoudingen?
    Stel dat er 10 bentleys rondrijden en 1 heeft een keer de ADAC gebeld, is dan gelijk 10% van de Bentleys onbetrouwbaar? Dat dacht ik niet.

    Login om te reageren
  25. realist zegt

    2 februari 2008 om 18:18

    @ Frank:
    Inderdaad is het geen SUV maar een SAV (sports activity vehicle).
    Voor de rest is het onderzoek niet subjectief, maar objectief!

    Login om te reageren
  26. Rob zegt

    2 februari 2008 om 18:19

    Wat de ADAC niet vertelt is dat de enige luxe duitse automerken hun eigen hulpdienst hebben en die zullen dus nauwelijks in de statistiek voorkomen

    Login om te reageren
  27. Bokworst zegt

    2 februari 2008 om 18:24

    Hoeveel garantie zit er dan op een BMW? Méér dan een Kia?

    Login om te reageren
  28. M Freak zegt

    2 februari 2008 om 18:26

    @ joeri

    Met zijn allen, aan het stuur?
    Dan is een X5 wel beter :P ;)

    Login om te reageren
  29. w0o0dy zegt

    2 februari 2008 om 18:29

    Als dit gemeten wordt op basis van de pechgevallen langs de weg…. Weet iemand of dat soort pechgevallen die door de importeur/het merk worden opgelost in deze cijfers zitten?

    Zou dat de reden zijn waarom bijvoorbeeld een x3 op de nr 1 positie komt? Misschien wel pech, maar geen ADAC?

    Als de pechgevallen die niet door de ADAC worden opgevolgd er niet tussen staan dan zitten alle rijders met een pechservice vanuit de fabrikant hier niet tussen…. Oftwel…. audi-rijders, bmw-rijders, mercedes eigenaren en nog wat andere luxe/duurdere merken… die hebben allemaal een pechservice voor hun klanten met een relatief jonge auto die nieuw is gekocht….. Bij Audi is het op de meeste modellen zelfs “levenslang” af te sluiten……

    Login om te reageren
  30. Jordey zegt

    2 februari 2008 om 18:36

    Ik vindt nog steeds dat de X3 een X5 is met het down syndroom. Verder rijdt ie wel lekker..

    Login om te reageren
  31. Tim zegt

    2 februari 2008 om 18:43

    Geloof ik geen reet van , heb 4 jaar een mazda gehad waar nooit iets aan stuk ging.
    Kocht me daarna een bmw525D , na 30000km mazoutpomp stuk , bij 35000 problemen met de injecteurs (draaide op 5 cilinders) enz…
    Heb nu voor het werk een VW crafter , waar na 6000km geen olie meer in zit , verbruikt 7liter meer per 100km dan opgegeven , turbo krijgt kuren (geen vermogen) en zowat alle controlelampjes hebben al eens gebrand terwijl ik er nog geen 10 000km op heb zitten .
    Kijk maar eens wat er geregeld op de pechstrook van de autoweg staat : ofwel +15 jaar oud ofwel duits.

    Login om te reageren
  32. fr@nk01 zegt

    2 februari 2008 om 18:49

    @Bokworst
    volgens mijn info:
    Kia 8 jaren
    Bmw 2 jaren
    klopt dat?

    Login om te reageren
  33. Piston zegt

    2 februari 2008 om 18:50

    Mijn vader rijdt al 45 jaar met nieuwe BMW’s… geen enkele keer panne gehad, 1 keer garage in wegens ontwerpfout (5-reeks uit ’88 wiens deursloten kraakten, metaal dat uitzette bij warm weer…).

    Login om te reageren
  34. Rick dos zegt

    2 februari 2008 om 18:59

    Ik heb 4 jaar een Mazda gehad. Toen ik ‘m ophaalde viel de motor eruit. En toen ik een claxoneerde gingen mijn ruitenwissers aan. En breek me de bek niet open over een Toyota. Ding kregen ze niet eens uit de showroom. Kijk maar eens op de autosloperij. Of oudeauto’s of Japanse auto’s….

    Nee, eeeeeecht…. :S

    Login om te reageren
  35. fr@nk01 zegt

    2 februari 2008 om 19:07

    @wOoOdy
    Dat moet de verklaring zijn indien we uit mogen gaan van de waarheidsgetrouwheid van dit duits onderzoek, inderdaad.
    @realist
    wat is jou definitie van een suv tov een sav?

    Login om te reageren
  36. M Freak zegt

    2 februari 2008 om 19:08

    @ Rick dos

    Je verwacht het niet HE! ;)

    Login om te reageren
  37. realist zegt

    2 februari 2008 om 19:20

    @ fr@nk01:
    SAV is een trademark van BMW. Het lijkt me dat ze dat bewust hebben gedaan om zich te onderscheiden van SUV’s, dit omdat ze (terecht) zeggen dat de X3 de berijder ‘actiever’ ( vandaar ‘active’) betrekt bij datgeen waar het bij autorijden om gaat.

    Tests laten ook nu nog zien dat de X3 qua wegligging en rijdynamiek nog steeds de benchmark in de MID size SUV markt is.

    Login om te reageren
  38. fr@nk01 zegt

    2 februari 2008 om 19:32

    De x6 wordt zelfs geleverd met een sensor die de ‘pech-situatie’ analyseerd en onmiddelijk de dichstbijzijnde dealer ‘anruft’…
    heeft dus toch wel nut ;-)
    en ik meende het nut hiervan notabene te betwijfelen…stom :-(
    Ik heb nog nooit pech mogen hebben
    met mijn Honda, met Bmw’s is pech hebben nog leuk ook!(nieuwe Bmw slogen ;-)
    )

    Login om te reageren
  39. fr@nk01 zegt

    2 februari 2008 om 19:42

    @rick
    gut, ben je zo’n pechvogel?
    Ja d’r zijn van ie beunhazen, douwen je een wrak voor je neus als zijnde een spiksplinter nieuwe auto.
    Uitkijken hoor ;-)

    Login om te reageren
  40. fr@nk01 zegt

    2 februari 2008 om 19:50

    Slogan natuurlijk…dom :-(

    Login om te reageren
  41. Bokworst zegt

    2 februari 2008 om 20:05

    @fr@nk1

    Maar.. hoe kan dat dan? 4x meer garantie op een Kia dan op een BMW?
    BMW is toch onfeilbaar superdegelijk duitse kwaliteit onfeilbaar? Toch?

    Login om te reageren
  42. fr@nk01 zegt

    2 februari 2008 om 20:11

    @realist
    ach so, shön aber..ik wil dat niet!, nog actiever? soms zou ik willen dat die auto het van me overnam…oh, zou zo’n LeXuS iets voor mij zijn? Die rijden toch (van zich)zelf :-)

    @tim piston rick
    gekkerts, niet een ietsiepietsie overdrijven heurr?

    Login om te reageren
  43. CSL zegt

    2 februari 2008 om 20:27

    BMW is gewoon TOP, mits je niet de mongool uithangt en je auto gewoon onderhoud.

    Login om te reageren
  44. Bokworst zegt

    2 februari 2008 om 20:29

    Leuk. Een mongool die onderhoud. Zeker van dat het niet ‘onderhouwd’ is?

    Login om te reageren
  45. Sander zegt

    2 februari 2008 om 20:32

    Renault kwam het slechtst uit diezelfde test, zij hadden de meeste pechgevallen.

    Login om te reageren
  46. Bokworst zegt

    2 februari 2008 om 20:37

    Toevalligerwijze is Renault sinds jaren één van de (indien momenteel niet hét) meest geïmporteerde merken in Duitsland.
    Zo, de werkgelegenheid in het Fatherland is weer veiliggesteld. En de rest van de wereld zal het ook wel weer geloven.

    Login om te reageren
  47. w0o0dy zegt

    2 februari 2008 om 20:41

    Ik weet niet of dat de verklaring is want ik weet niet of die pechgevallen van automobilisten met een “mobility-service van het merk” in deze cijfers zijn opgenomen… kan zijn van wel, als de ADAC die cijfers aangeleverd krijgt of als de ADAC de service van het merk verleent/uitvoert…. Maar het zou kunnen dat die relatief nieuwe auto’s met mobility-service buiten de statistieken blijven en dan scoren alle duurdere merken beter en alle merken die veel worden gereden door leaserijders/ of door werknemers als auto’s van de zaak zullen ook zo’n regeling hebben en die scoren dan ook beter……

    Oftwel zonder aanvullende gevens over de meetmethode zegt het allemaal niet zoveel…. overigens heeft autointernationaal (die ik bewust niet wil linken) een verhaaltje staan waarbij ook wat afwijkende gegevens zijn gebruikt voor een “ranking” en daar scoren de japanse merken ook werr het hoogst….

    Ah well, statistisch onderzoek kan het verband bewijzen tussen oijevaars en het aantal geboortes…. dus bijna alles kan met statistiek.

    Login om te reageren
  48. mashell zegt

    2 februari 2008 om 20:57

    Dat ADAC onderzoek is altijd al vreemd geweest, het telt het aantal storingen dat de ADAC verholpen heeft afgezet tegen de hoeveelheid verkochte auto’s van dat type. Een belangrijk component, de hoeveelheid afgelegde kilometers komt er niet in voor. Terwijl dat voor mij juist het enige zinvolle criterium is: het aantal storingen per kilometer.

    Login om te reageren
  49. fr@nk01 zegt

    2 februari 2008 om 21:54

    jongens, wat denk je? Werd ik net door m’n buurman uitgenodigd om ff in z’n nwe Nissan Qasqhai te bewonderen…en rijden. Wow! Wat een geweldige auto zeg, mooi hoor en HUGH!!, vandaar dat ze bij Topgear d’r zo enthousiast over zijn, grote pluim Nissan!

    Afijn, euh tja..oja vandaar dat Renault’s zo veel ‘pech’ hebben..ze verkopen er teveel van in germany!, moet je niet doen daar kijk maar naar Toyota…

    @bokworst
    over Bmw-garantie weet ik verder weinig af(misschien rick dos?)
    Ze hebben die slimme sensor da’s een goeie, dat is een inkomstenbron van jewelste voor NA de garantieperiode…!
    …en het werkt! dubbel, zo ontlopen zij tevens de pechstatistieken, das ist Deutsche grundlichkeit, jâh genau!
    ;-)

    Login om te reageren
  50. binkie zegt

    2 februari 2008 om 22:11

    HUGH?

    Login om te reageren
  51. lierse boy zegt

    2 februari 2008 om 22:35

    geloof van die Duitse onderzoeken geen cent!!!!!!!!!!!!!!
    al jaren roepen ze over Duitse degelijkheid, maar Mercedes en de andere Duitse broers hebben de meeste technische storingen van al de auto’s… maar blijkbaar vinden mijn vrienden en familieleden (van wie ik dit verneem)die in zo’n Duitse bak rijden dit normaal????? triestig chauvinisme… ik noem dit simplisme…

    Login om te reageren
  52. fr@nk01 zegt

    2 februari 2008 om 22:39

    binkie, wat jij wil hoor.
    Ben nie sjoh sjlimm…euh…huge?
    Dankesjhön…

    Login om te reageren
  53. realist zegt

    2 februari 2008 om 23:35

    @ lierse boy:
    Ik snap je commentaar niet. Waar haal je dat vandaan dat de Duitse fabrikanten de auto’s met de meeste technische storingen oplevert? Ervaringsdeskundige? Ben je fleetowner? Werk je bij een leasemaatschappij, de duitse Adac, ANWB of bij een garage?

    Het is simplisme wanneer je commentaar levert dat niet gefundeerd is.

    Login om te reageren
  54. Mr. Marteen zegt

    3 februari 2008 om 00:58

    Die Audi A2 is toch al lang uit de productie ?

    Login om te reageren
  55. 9000cse zegt

    3 februari 2008 om 01:59

    Voor alle duidelijkheid toch even wat gegevens op een rijtje zetten.
    In bovenstaand artikel wordt vermeld, dat het gaat om “.. een berekening op basis van een analyse van 2 miljoen keer, dat de pechhulpdienst in Duitsland is ingeroepen”. De ADAC is Duitslands grootste autohulpdienst. De AvD is slechts een veel kleinere en de gegevens van deze organisatie zijn schijnbaar niet meegenomen in de ADAC-cijfers.
    Merkwaardig vind ik nu, dat onze ANWB in zijn meest recente reclameboodshap meldt, dat zij afgelopen jaar méér dan 1 miljoen pechgevallen hebben verholpen.
    Nu heeft Duitsland een autobestand, dat meer dan 6,5 x zo groot is als dat van Nederland. En de ADAC heeft 2 x zoveel pechgevallen verholpen als de ANWB. Dit roept toch wel enige vragen op, nietwaar? Ook is bekend, dat de pechgevallen, die via de mobiliteitsservice verholpen worden, niet in de ADAC-statistieken worden meegerekend.
    Al met al denk ik, dat er niet al te veel waarde aan deze gegevens gehecht moet worden. Duitsland kiest meer dan enig ander land voor Duitse auto’s, omdat ze dat aan zichzelf verplicht zijn. En daarom streeft men bij de publicatie van pechcijfers graag naar flatteuze cijfers m.b.t. pechgevallen.

    Login om te reageren
  56. Emmanuel zegt

    3 februari 2008 om 02:33

    Een prof van mij stelde het ooit zo:

    Als er bij Mercedes een fout in één van de wagens wordt gevonden, worden die teruggeroepen, en wordt alles piekfijn gerepareerd terwijl je een koffietje krijgt in hun lederen salon.

    Wordt er bij Toyota een fout gevonden, dan wordt tot op het bot uitgezocht hoe die fout ooit is kunnen ontstaan, en pleegt de verantwoordelijke harakiri door schuldgevoel :)

    Login om te reageren
  57. rvo zegt

    3 februari 2008 om 11:46

    lol @ binkie :)

    Login om te reageren
  58. React zegt

    3 februari 2008 om 12:35

    Inwieweit verfälschen Liegenbleiber, die von Hersteller eigenen Hilfsdiensten betreut werden, die Ergebnisse? Nachdem mittlerweile alle Hersteller solche Mobilitätsgarantien anbieten, herrscht in diesem Punkt statistische Chancengleichheit.

    Of terwijl: alle automerken hebben nu eigen hulpdiensten, daardoor is de statistiek nog altijd representatief zegt de ADAC. Nu weet ik dat merken als Toyota, Ford, Honda, Peugeot , VW inderdaad van dergelijke diensten hebben. Dus daar is wat voor te zeggen.

    Login om te reageren
  59. w0o0dy zegt

    3 februari 2008 om 12:40

    @React: de vraag is wel hoe lang die mobiliteitsgarantie duurt… bij veel (goedkopere) merken is dat maar 1, 2 of 3 jaar en bij Audi kan het de hele levensduur van de Audi zijn…. dus hoezo gelijk?

    Daarnaast hebben een aantal merken die garantie al veel langer en zullen juist oudere auto’s vaker pechhulp nodig hebben….. dan heb je er weinig aan als Peugeot dat sinds 3 jaar aanbiedt…. de auto’s van 5 jaar en ouder zullen een veel hogere kans hebben om stil te vallen…..

    Login om te reageren
  60. React zegt

    3 februari 2008 om 12:40

    @fr@nk01
    http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/27/toyota-gaat-meer-tijd-nemen-om-kwaliteit-te-waarborgen

    Login om te reageren
  61. Jan C. zegt

    3 februari 2008 om 15:18

    Interessant hoe dit soort organisaties, die bij mijn weten te boek staan als consumentenorganisaties en niet organisaties ter bevoredering van het eigen product telkenmale zo de grond in worden geschreven.

    Ik ga het eens over een andere boeg gooien. Een wiskundige zei eens dat betrouwbare statistieken niet bestaan (mensen maken ze, mensen interpreteren ze)

    Login om te reageren
  62. Wollie zegt

    3 februari 2008 om 19:29

    Poehee, pijnlijk voor BMW.

    Login om te reageren
  63. fr@nk01 zegt

    3 februari 2008 om 23:08

    Jarenlang komen de internationaal gerespecteerde en -door hun erkend verworven objectiviteit- gewaardeerde organisaties uit met gefundeerd en geverifieerd onderzoeksresultaten.
    Nu een in het nauw gedreven, door nationale belangen verstrengeld geraakte, Duitse autodiensten organisatie hun eerder gestelde publicatie herroepen en met tegengestelde verklaringen komen, zal een ieder zichzelf respecterend mens dit bericht met een gezonde dosis scepsis ontvangen, en terecht!

    Dit riekt vreselijk om, op een onorthodoxe ordinaire manier gelijk een Tsunami-golf, de publike opinie te willen moeten manipuleren.

    De wanhoop bij de duitse autobouwers en hun fanboys verkeren nu kennelijk in alle staten, onbegrijpelijk verliezersmentaliteit dit tonen van zwakte, terwijl er feitelijk nog helemaal niets zorgelijks
    te bespeuren valt voor de Duitse autoproducenten.

    …of behoort dit wederom tot een beproefde Duitse propaganda taktiek die eerder werd uitgevoerd….

    Login om te reageren
  64. Rick dos zegt

    3 februari 2008 om 23:22

    …..Of zoals Best Motoring behoort tot het beproefde Japanse propaganda taktiek die eerder werd uitgevoerd….

    Alsjeblieft, hou op met die vreselijk domme uitspraken.

    Login om te reageren
  65. hape zegt

    4 februari 2008 om 00:25

    De enige onderzoeken die ik geloof, zijn de onderzoeken die ik zelf heb vervalst

    Login om te reageren
  66. fr@nk01 zegt

    4 februari 2008 om 08:08

    Hou jij alsjeblieft zelf op met jou eigen domme uitspraken!
    Goeiemorgen zeg.

    Login om te reageren
  67. fr@nk01 zegt

    4 februari 2008 om 08:22

    JA!, dat is pure propaganda als een dergelijke nationale organisatie zich op zo’n verwerpelijk niveau begeeft!

    Login om te reageren
  68. Rick dos zegt

    4 februari 2008 om 08:33

    Verwerpelijk niveau…

    Neem aan dat je jezelf hier ook mee bedoelt…

    Login om te reageren
  69. fr@nk01 zegt

    4 februari 2008 om 09:57

    Gaan we weer persoonlijke aantijgingen voeren, rickieboy?!
    Kijk, dat is nou verwerpelijk!, dat zijn tekenen van zwakte en daar heb jij nogal een handje van!, dat bemerkte ik direkt al na het zien van jou inbreng!

    en hou op verder met dat persoonlijke, ja!…daar moet ik…(!) dan weer op reageren….dus!

    Login om te reageren
  70. Rick dos zegt

    4 februari 2008 om 10:00

    Mja, het is toch wat? Hè, Frankieboy…

    Login om te reageren
  71. fr@nk01 zegt

    4 februari 2008 om 10:35

    Ja…het is zeker wat met JOU…!, ik heb nu belangrijker zaken af te wikkelen kind, dus bekijk jij het verder maar.
    Tabé!

    Login om te reageren
  72. Rick dos zegt

    4 februari 2008 om 10:48

    Trek je teentjes weg dan trap ik er ook niet meer op…

    Login om te reageren
  73. majinstar zegt

    4 februari 2008 om 11:02

    Ja en ik ook niet ?

    Login om te reageren
  74. autoblogger zegt

    4 februari 2008 om 12:09

    Zo, vrede op aarde. Terug ontopic heren…

    Login om te reageren
  75. Kees zegt

    4 februari 2008 om 13:25

    hahaha fr@nk01… dat is het zoveelste nietszeggende comment van jou wat ik hier zie. Veel dure woorden maar totaal nietszeggend. Jij moet de politiek in man…

    Login om te reageren
  76. Incognito zegt

    4 februari 2008 om 13:58

    @ RD

    Vind het maar apart dat dit de resultaten zijn van een Duits onderzoek.

    Login om te reageren
  77. fr@nk01 zegt

    4 februari 2008 om 14:14

    Hahaha…nietszeggend?
    Blijkbaar ontlokt ’t jou om hierop te reageren!…en daar gaat het om(dat is nou psychologie hé).
    …euh, wie weet zit ik al in de politiek
    ;-)

    Kees, waar(om) maak jij je druk om?
    Ja ook al is het nietszeggend(voor jou), dat is het wonderlijke aan een dergelijk medium…een ruim begrip van communicatie… Fijne dag
    :-)

    Login om te reageren
  78. Rick dos zegt

    4 februari 2008 om 14:32

    @Incognito

    Ach ja, in Amerika zijn ze ook al bezig.

    http://www.autoblog.com/2007/06/06/ford-dominates-j-d-power-and-associates-2007-initial-quality-st/

    http://www.autoblog.com/2007/08/09/buick-ties-lexus-for-top-spot-in-jd-power-2007-vehicle-dependabi/

    Wat je voor waar aanneemt en wat niet, dat is voor een ieders eigen besluit.

    Login om te reageren
  79. Rick dos zegt

    4 februari 2008 om 14:34

    In Zuid Afrika is BMW nr.1 geworden

    http://www.theautochannel.com/news/2007/12/06/072561.html

    Het is blijkbaar nét op welk continent je woont. ;)

    Login om te reageren
  80. Incognito zegt

    4 februari 2008 om 14:36

    Het mag toch geen discussie zijn, betrouwbare auto’s maken ze in Azië.

    Login om te reageren
  81. Rick dos zegt

    4 februari 2008 om 14:44

    Dat zou je zeggen…

    http://blogs.consumerreports.org/cars/2007/10/car-reliability.html

    Maar het blijkt dat ook Toyota scheurtjes begint te tonen. Het is natuurlijk DE usp voor een Aziatische auto.

    Login om te reageren
  82. fr@nk01 zegt

    4 februari 2008 om 17:19

    @incognito
    Het is een logisch gevolg van succes dat een merk(land: Japan) kennelijk moet dragen.

    Het opvallende in deze context is wel dat de ‘aanval’ komt van mn. één andere(autoproducerend) land in Europa(Duitsland) die tot voor kort nog geen echte concurrentie te duchten had in (hun..?) de executive classe(zgn premium).

    Angst regeert blijkbaar en dat is een
    slecht(teken) graadmeting in het internationale handelsverkeer, dat heeft de geschiedenis keer op keer bewezen…

    Notabene Duitsland(en Nederland), waren van oudsher grote voorstanders van dat vrije(open markt) handelsverkeer, vanwege hun toenemende expantie van export van goederen zonder nadelen te ondervinden tav. importbeperkingen.
    Nu dit als een boomerang-effect
    lijkt, nogmaals lijkt(het is het nl niet!) te werken, worden nu schijnbaar tegengestelde maatregelen uit de kast gehaald.

    Login om te reageren
  83. fr@nk01 zegt

    4 februari 2008 om 17:34

    …euh, wat is dat: DE usp..?

    Login om te reageren
  84. jodocus zegt

    5 februari 2008 om 03:07

    Dit ADAC – onderzoek zegt iets over de prestaties van ADAC : namelijk pech verholpen bij 2 miljoen wagens…maar zegt daarmee niets over de betrouwbaarheid van die wagens.
    Het is hier al eerder vermeld : BMW, Mercedes, Audi e.a; hebben hun eigen pechverhelpdienst al dan niet op basis van garantie of een aanvullend bijstands-contract met de fabrikant. Die komen alvast niet meer aankloppen bij de ADAC.

    Evenmin wordt gespecifieerd over welke pechtoestanden het gaat : batterijtje leeg in winter ? ongevalletje en bumper hangt wat losjes ? jongedame met gelakte vingernagels met lekke band ? CD-wisselaar zit klem ?

    Als je een onderbouwd beeld wil hebben op de betrouwbaarheid van een wagen dan moet je per merk, per type, per motorisatie; per bouwjaar een follow-up screening doen gedurende de levensloop van die wagen. Je moet een voldoende representatief staal hebben van de verschillende wagens, types,… om vervolgens te kunnen vergelijken.

    Het toeval wil nu dat zeer recentelijk dergelijk uitgebreid onderzoek verricht werd en de resultaten gepubliceerd:

    Wat dachten jullie van de consumenten-enquête over de betrouwbaarheid van auto’s recentelijk verschenen in het januari-nummer van het Belgische Test-Aankoop(januari 2008).
    De enquête werd afgenomen voorjaar 2007 bij 18.000 autobezitters in België (1.900), Frankrijk, Spanje en Portugal. De antwoorden hebben betrekking op auto’s geleverd tussen 1999 en 2006. De enquêteresultaten betreffen uiteraard gemiddelden voor de verschillende type wagens van de constructeurs, hun varianten en verschillende motorisaties. Meer gedétailleerde info per type in het tijdschrift of op de website test-aankoop.be (maar toegang enkel voor abbo’s , vrees ik)

    En wat blijkt: Ja, de Jappen blijven voorop inzake betrouwbaarheid, gevolgd door enkele duitsers (BMW, Ford), de zweden (Volvo, Saab) en koreanen gevolgd door Citroën als eerste Franse merk.
    Opvallend toch in deze ranking is dat Duitse merken als Audi, Mercedes, Volkswagen en Opel duidelijk niet uitblinken in betrouwbaarheid.
    Hier het volledige lijstje voor de betrouwbaarheidsindex per merk:

    1. mazda 96.8
    2. toyota 96.3
    3. honda 95.2
    4. suzuki 93.7
    5. bmw 93.7
    6. smart 93.6
    7. saab 92.5
    8. volvo 92.2
    9. nissan 91.7
    10. ford 91.2
    11. hyundai 91.1
    12. kia 90.9
    13. skoda 90.4
    14. citroën 90.4
    15. audi 90.3
    16. chevrolet / daewoo 90.0
    17. mercedes 89.8
    18. rover 89.5
    19. volkswagen 89.4
    20. mitsubishi 88.9
    21. opel 88.9
    22. peugeot 88.9
    23. alfa romeo 88.6
    24. seat 88.4
    25. fiat 88.4
    26. land-rover 87.3
    27. lancia 87.1
    28. renault 86.8
    29. chrysler 86.7
    30. jeep 85.3

    Pas echt boeiend wordt het wanneer naast de betrouwbaarheidsindex ook de onderhoudskosten + de herstellingskosten van de laatste 12 maanden in rekening worden gebracht. Dan gaat het lijstje er zo uitzien:

    1. honda : 189 €/jaar
    2. ford: 197 €/jaar
    3. skoda: 201 €/jaar
    4. citroën: 220 €/jaar
    5. toyota: 226 €/jaar
    6. opel: 245 €/jaar
    7. mazda: 253 €/jaar
    8. peugeot: 289 €/jaar
    9. fiat : 309 €/jaar
    10. volvo: 325 €/jaar
    11. audi : 330 €/jaar
    12. renault: 350 €/jaar
    13. hyundai: 400 €/jaar
    14. mercedes: 412 € /jaar
    15. bmw : 428 €/jaar
    16. volkswagen : 451 €/jaar

    Nogmaals het zijn gemiddelden voor de verschillende types van de fabrikanten, maar het zegt toch wél wat…
    Zoals: voor mij geen duitser die je zowel bij aanschaf als bij rijden dubbel zoveel kost …en dan ben je nog niet zeker dat je niet op de pechstrook belandt….

    Login om te reageren
  85. rdevrede zegt

    5 februari 2008 om 20:28

    Volgens mij is Ford geen Duits merk :)

    Trouwens als ik iets zou hebben aan mijn auto laat ik echt niet de ANWB of ADAC aan mijn auto. Ik bel de dealer.

    Maarre ik mis één merk enorm welke ik wel vaak tegenkom in andere onderzoeken. Porsche. In het Duitse blad Auto, Sport und TV kan ik me toch al enkele jaren herinneren dat in de klasse > 6 jaar Porsche ontzettend goed presteert. Ze winnen meestal die klasse. Dan kijken ze hoeveel mankementen een auto heeft en de Porsche heeft dan echt de minste mankementen.

    Login om te reageren
  86. pim zegt

    6 februari 2008 om 11:55

    Ik ben ADAC lid, dit is niet de “pannenstatistik”, die komt in Maart/April pas uit. Dit is een bijzonder nietszeggende “Gelber Engel”, een prijs gebaseerd op een kombinatie van stemmen van lezers van ADACmotorwelt, pannenstatistiekdata, imago, meningen van “experts”, terugroepacties, etc.

    Wat het voornamelijk is is bladvulling, iedere maand minstens twee pagina’s met enkel foto’s van de auto’s en het nummer dat je moet bellen (technische en informatieve waarde van zulke stemmen: nul).
    En de vage selectieprocedure maakt het extra makkelijk zichzelf als autoland op de borst te kloppen.

    De pannenstatistik is inderdaad gebiased door die automerken die een omvangrijk hulpprogramma hebben, het is echter onmogelijk voor de ADAC om daarop te corrigeren, je kan moeilijk mensen die geen lid zijn vragen hoe vaak ze een “panne” hebben. Er is een online artikel van “Die Zeit” te vinden waaruit blijkt dat de service die Fiat biedt aan de ADAC is uitbesteedt en de ADAC die pannen dan niet mee laat tellen. Al met al een lastige situatie.

    Voor de rest ben ik prima tevreden met de ADAC hoor, voor de 70-80 euro die ik per jaar betaal hebben ze mijn oude volvo al een paar keer weer op dreef geholpen, ook binnen mijn stad. Er zijn vanwege de service genoeg mensen die ondanks hun BMW assistance enz toch nog de ADAC bellen. De reisverzekeringen zijn ook behoorlijk goed geloof ik, net als de ANWB met uitvoerige hulplijnen, eigen vliegtuigen en helikopters voor moeilijke transporten. Bovendien is het een belangrijke lobbygroep die tegen onzinmaatregelen vanuit de overheid optreedt: ze representeren ca 15 milioen leden!!! Denk maar aan “Freie fahrt für freie Bürger”

    De meeste Fords die je in Europa kan kopen zijn bijna net zo Duits als een Opel/Vauxhall: het moederbedrijf zit weliswaar in Amerika, maar ze worden voor het meerendeel in Duitsland en Engeland in elkaar gezet.

    Login om te reageren
  87. jodocus zegt

    6 februari 2008 om 12:16

    @rdevrede & pim
    Zijn die Ford Mondeo & S-Max eigenlijk feitelijk geen Belgische auto’s want geproduceerd in Genk – Limburg – België ?

    Login om te reageren
  88. ronald zegt

    7 februari 2008 om 12:57

    Hoe japans is een japanner en hoe duits is een duitser! we weten allemaal dat er een grote kruisverstuiving is. De meeste japanners welke in europa verkocht worden worden ook in europa gemaakt. En is een mazda 3 een ford focus of een volvo! zeg het maar. en de toyota ygo (hoe schrijf je dat?) is dat een citroen C1 of een peugeot? praten we over suzuki welke in oost europa wordt gebouwt samen met opeltjes De mercedessen die in amerika gebouwt worden ( daar waar ze absoluut niet weten hoe ze een goede auto moeten bouwen) Pak nu nissan en renault ( de clio wordt ook ineens betrouwbaar) Zo kan ik over alle merken wel iets vertellen toch. Het is belangrijk dat het een goed ontwerp is, maar als het vervolgens in een land gebouwd wordt waar de kwalieitsnorm niet zo hoog is wordt het toch een K-auto. Men is dan ook sterk afhankelijk van de toeleverende bedrijven. Als deze het niet zo nauw nemen met het maken van een plastic klipje wat een stekker bij elkaar moet houden kan je de hele levensduur van auto gezeik hebben met electronische storingen waarvoor je een paar keer per jaar naar de dealer moet. Nou daar gaat je reputatie als betrouwbaar merk.

    groeten Ronald

    Login om te reageren
  89. rdevrede zegt

    11 februari 2008 om 07:46

    Ik snap jullie visie maar ben het niet ermee eens. Als een auto ergens in elkaar word gezet wil het nog niet zeggen dat ze daar vandaan komen. Het moederbedrijf zal de kwaliteit wel in de gaten houden anders trekken ze zich terug c.q. zorgen ze dat het wel in orde komt. Of wil je beweren dat de McDonalds in Amsterdam een Nederlands product is? Lijkt me sterk. Mijn autoverkoper zei tegen me dat de mijne in Stuttgart is gefabriceerd en niet in Tsjechië (of zoiets). Ik vroeg of mijn auto dan meer zou opbrengen bij verkoop. Nee, niet echt. Minder problemen? Nee, ook niet echt. Tsja. Misschien werken die mensen daar wel secuurder als die Duitsers. Lijkt me een beetje ‘simpel’ om te concluderen dat Oostblok dan niet weet wat opvolgen van instructie is, misschien gaat dat daar wel beter…

    Login om te reageren
  90. fr@nk01 zegt

    11 februari 2008 om 10:22

    Een goed voorbeeld: Mitsubishi.

    De éérste Carisma’s(made in Holland, toeleveranciers uit Ned. en Duitsl.) waren kwalitatief vaak van een bedenkelijk -inconsequent- niveau, i.t.t. bv. de Lancer/Colt(made in Japan).
    Mitsubishi had toen zwaar gedreigd met productiestop, indien de kwaliteit niet zsm. op concern-niveau gebracht werd…

    De huidige Colt’s uit Born(en Oudlander etc.) behoren sindsdien -erkend- tot de kwalitatief hoogste van Europa!

    Login om te reageren
  91. IlCuoreSportivo zegt

    29 februari 2008 om 17:23

    Het zou maar erg zijn als een 1 of X3 nu al in pan zouden staan.
    Wat een flauwe zever.
    Alsof een alfa van één of twee jaar oud pechverhelping nodig heeft…
    Bullshit

    Login om te reageren
  92. Mautoya zegt

    3 maart 2008 om 20:35

    Hele dikke Bullshit, ik werk zelf voor BMW en we hebben een eigen productielijn voor de x series..
    alles in en uit eigen hand!!!
    dus wie anders beweerd, liegt…

    mautoya

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North