• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mensen hebben geen idee hoe een lekke band te verwisselen

Auteur: RubenPriest, gepost 18 juli 2023 om 10:56 – 38 Reacties

Mensen hebben geen idee hoe een lekke band te verwisselen

Automobilisten komen in de problemen als ze een lekke band moeten wisselen.

Ben jij een beetje handig? Of sta je met pech langs de weg met lege handen. Steeds meer auto’s hebben geen reserveband aan boord, dus je bent zeker niet de enige. En als je niet weet hoe je een band wisselt ben je ook niet de enige. Uit onderzoek in opdracht van Apollo Tyres blijkt dat er maar weinig mensen kaas van hebben gegeten.

18% van de 1.000 ondervraagde automobilisten zei dat ze niet eens wisten of in hun auto een reservewiel of bandenoppompset aanwezig is. 36% zegt dat ze weten hoe ze de aanwezige reserveband of bandenoppompset moeten gebruiken. 42% zegt geen idee te hebben en de pechhulp te bellen. 16% geeft aan hulp te zoeken bij een familielid, vriend of collega.

Het zijn vooral oudere automobilisten die weten hoe het moet. Uit het onderzoek bleek dat 42% van de automobilisten van 55 tot 64 jaar een reservewiel of oppompset zou gebruiken, tegenover 33% van de ondervraagden van 18 tot 24 jaar. Ook is er een flink verschil tussen mannen en vrouwen. 49% van de mannen zegt het klusje te kunnen klaren tegenover 27% van de vrouwen.

Het ligt er ook maar net aan wat voor banden je hebt. Kies je voor runflat banden zoals vaak op een BMW of MINI dan hoef je niet na te denken over een lekke band. Het nadeel is dat dit soort banden vaak niet zo lekker rijden als een reguliere band.

Ook interessant!

  • Video: Albon crasht vanwege lekke band
  • BMW's en MINI's rollen nog wel even van de band bij VDL Nedcar
    BMW's en MINI's rollen nog wel even van de band bij VDL Nedcar
  • Autoblog Podcast #1
    Autoblog Podcast #1: Tegenvallend Audi nieuws + Boze MINI mensen
  • Video: 2024 MINI strekt de beentjes

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, onderzoek

Vorig bericht: « Vernieuwde Skoda Scala en Kamiq kijken boos uit hun ogen
Volgend bericht: Video: Pit manoeuvre met heftige gevolgen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    18 juli 2023 om 11:02

    Toevallig een paar maanden geleden vlakbij mijn werk mijn band lek gereden. In de pauze even het reservewiel eronder, veel collega’s deden een wandeling. De 1 na de ander sprak mij aan, van goh wat is er gebeurt, lukt het, maar ook nogal vaak: wat knap dat je dat kan, want ik zou niet weten hoe dat moet.

    En ja, geleerd van mijn pa, want waarom iemand betalen om je winterbanden erop te gooien, als je het ook zelf in een uurtje doet?

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      18 juli 2023 om 19:05

      En dat is hoe het heurt. Zou de Wegenwacht ook enorm ontlasten als deze kennis gewoon van generatie op generatie wordt overgedragen.

      Ooit ook zelf gedaan (en gelukt), maar onze beide auto’s hebben nu zo’n waardeloos spuitbusje.

      In de praktijk zijn er wel meerdere uitdagingen:
      1. Heb je uberhaupt een reservewiel?
      2. Is die niet volledig uitgedroogd, gescheurd en/of zonder correcte spanning?
      3. Waar plaats je de krik (en heb je die aan boord?)? Sommige handleidingen zijn uitermate vaag.
      4. Krijg je de bouten los die de garagist met pneumatisch gereedschap heeft vastgezet en jij met je sneue doe het zelf setje moet lospeuteren?

      De praktijk is best weerbarstig volgens mij…

      Login om te reageren
  2. Edge zegt

    18 juli 2023 om 11:05

    M’n zusje is ook zo eentje. En m’n zwager ook trouwens. Als hun auto een lekke band heeft bellen ze mij, of de schoonvader. Alles ligt gewoon netje achterin, krikje, sleutel, reservewiel, maar als je ze vraagt het wiel te verwisselen kijken ze je aan alsof ze water zien branden.

    Login om te reageren
  3. Computer Freak zegt

    18 juli 2023 om 11:13

    Ik weet wel hoe, maar mijn reservewiel zit vastgeroest onder de auto en het rubber is drooggerot. Het gereedschap om het reservewiel los te krijgen ontbreekt tevens. Klusje voor ooit.

    Login om te reageren
  4. sleepyj zegt

    18 juli 2023 om 11:37

    Band wisselen langs de weg lukt me ook niet. Wiel wel.

    Login om te reageren
    • Thieuke zegt

      18 juli 2023 om 11:51

      Haha, ja precies dit. Raar artikel.

      Login om te reageren
  5. dawwg zegt

    18 juli 2023 om 11:38

    Het grootste probleem met first-time-bandenwisselaars is dat ze vaak de krik niet goed plaatsen, waardoor de auto er ofwel afvalt, of ze het plaatwerk krom trekken of zelfs perforeren … Vind dat het gewoon als bijzondere verrichting bij het rijbewijs-halen hoort; zijn we van het gedonder af. In 9 van 10 gevallen dat ik een ANWB auto langs de kant van de weg zie staan, is het om banden te verwisselen …

    Login om te reageren
  6. Robert zegt

    18 juli 2023 om 11:46

    De laatste keer dat ik zelf een band moest wisselen heb ik het opgegeven omdat ik de wielbouten niet meer los kreeg met het meegeleverde (miniscule) wielsleuteltje. Dat krijg je als ze bij de bandenboer je wielbouten met een pneumatische sleutel hebben vastgedraaid.

    In m’n huidige auto zit geeneens meer een reservewiel. Wel zo’n spuitbus, waarvan de meeste garages en bandenboeren liever niet hebben dat je dat gebruikt.

    Login om te reageren
    • omarrs6 zegt

      18 juli 2023 om 12:08

      Hier heb ik laatst mee te maken gehad. Ik wilde mijn zomerset weer monteren nadat ik de winterset liet monteren door een bandenboer. Ik kreeg de bouten maar niet los. Uiteindelijk gelukt met een lange momentsleutel, maar bij de allerlaatste bout knapte er iets in mijn rug. Ik heb een week lang scheef gelopen…

      Nu was dit allemaal voor de deur. Als dit op de snelweg was gebeurd dan had ik de ANWB wel zeker moeten bellen.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      18 juli 2023 om 12:34

      meest irritante wat er bestaat. Dat en de antidiefstal van mijn lichtmetalen velgenbouten die op mijn 20 jaar oude auto zitten waarvan het sleuteltje door een van de vele vorige eigenaars ik kwijtgeraakt. Het sleuteltje overigens dankzij de hulp van een sympathieke dealer medewerker weer kunnen aanschaffen.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        18 juli 2023 om 14:25

        @Pomoek,

        Dus al die tijd de banden niet vervangen?

        Ik was laatst de sjaak. Bandenboer is 2 uur bezig geweest met losboren en wegslijpen van mijn wielslotbouten.
        Begrijp die sloten ook niet.

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          18 juli 2023 om 14:59

          Nee de banden zijn redelijk nieuw, bovendien rij ik er weinig mee, maar inderdaad, ik zal een keer aan de beurt komen.

          Login om te reageren
          • techniekmeneer zegt

            18 juli 2023 om 20:35

            En je remmen krijgen dus ook nooit onderhoud?

            Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      18 juli 2023 om 12:53

      Herkenbaar. Ik had origineel een dopsleutel en moersleutel die maar lastig passen. Dus betere gekocht en die liggen nu bij het reservewiel.

      Login om te reageren
  7. eMbe zegt

    18 juli 2023 om 11:49

    Hier vanmorgen (06:15) in de straat, 2 jonge gasten in werkkledij. Lekke band van hun Seat Leon.

    Om 09:30 reden ze weer de straat uit, nadat er 2 ANWB auto’s aan te pas zijn gekomen…

    Login om te reageren
  8. Thieuke zegt

    18 juli 2023 om 11:50

    Ik zou niet weten hoe je een band moet wisselen.
    Heb wel eens staan kijken in de garage als ze de band van de velg halen, nieuwe erop doen, daarna balanceren en zo, maar nog nooit zelf gedaan.

    Een wiel wisselen als ik een lekke band zou hebben echter zou ik zeker wel kunnen, dat heb ik vaak genoeg gedaan (niet bij mijn eigen auto, maar auto’s van anderen) toen ik nog bij beunde in mijn eigen garage.

    Mijn huidige auto heeft geen reserveband, ook geen reservewiel trouwens, maar alleen een pomp. Dat vind ik niet zo fijn, laatst reed ik wel lek, maar echt met een scheur in de band, en ja, dan heb je niks aan die pomp met vloeibaar rubber (zo noem ik het maar even). Maar ja, het was niet anders. Wel een hoop gedoe.

    Login om te reageren
  9. MrSkyline zegt

    18 juli 2023 om 11:58

    Man man man, het is dat mijn dochter van 6 niet sterk genoeg is om de moeren los te draaien, maar zelfs die snapt hoe je een wiel moet vervangen. Én ze weet dat er een reservewiel, krik en gereedschap achterin de auto ligt. Kwestie van opvoeding denk ik dan.

    Login om te reageren
  10. PunicaOase zegt

    18 juli 2023 om 12:00

    Snap het wel: een gemiddelde persoon (en zeker veel vrouwen) krijgen die wielbouten niet los: de meeste zitten toch wel erg vast is mijn ervaring. Een flink wiel weegt ook wel wat en het is vies werk.

    Verder is het een eenvoudig klusje natuurlijk, maar je moet weten hoe het moet, misschien iets voor bij het CBR-examen?

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      18 juli 2023 om 12:54

      Gewoon op je moersleutel gaan staan. Ik ben dan wel een lange vent van 85 kilo, maar met minder gewicht moet je dan maar wat harder trappen.

      Login om te reageren
  11. Benny_Weisz zegt

    18 juli 2023 om 12:02

    Alsof dat het ergste is…..
    Veel mensen weten niet eens hoe ze moeten rijden, laat staan een wiel verwisselen.

    Login om te reageren
  12. raoufff zegt

    18 juli 2023 om 12:16

    Mensen worden steeds dommer

    Login om te reageren
  13. petrolicious zegt

    18 juli 2023 om 12:26

    Ik weet hoe maar heb geen reservewiel iets met BMW runflat tyres…

    Login om te reageren
  14. kniesoor zegt

    18 juli 2023 om 12:43

    Bij het ouwe beestje voor dagelijks gebruik zou ik het zelf kunnen. Er daarbij vanuitgaand, dat de wielbouten niet al te vast gedraaid zijn door de garage. Maar voor de oto’s met breedte-/hoogtesets en/of een centrale moer is dat een ander verhaal.

    Login om te reageren
  15. Davion zegt

    18 juli 2023 om 13:06

    Ik sta hier niet van te kijken, meeste mensen gebruiken tijdens het rijden niet eens pinkers, laat staan dat ze een krik gaan plaatsen… ;)

    Login om te reageren
  16. branko zegt

    18 juli 2023 om 13:31

    Van pa geleerd dus weet hoe het moet. Helaas zit er alleen een gastank op de plek waar normaal het reservewiel zit. Laatst lekke band en daar sta je dan. Gelukkig een bandenboer om de hoek.

    Login om te reageren
  17. invictus66 zegt

    18 juli 2023 om 13:33

    Een wiel wisselen lukt nog wel, ondanks dat toch een keer de wegenwacht moeten bellen. De dopsleutel die mijn toenmalige wagen zat was van zo’n erbarmelijke kwaliteit dat ik hem letterlijk bij de eerste bout vernield heb.
    Daarnaast vind ik het niet zo verwonderlijk dat veel mensen het niet meer kunnen, er zit ook steeds minder vaak een reservewiel in een wagen. Bij mijn vorige was het een optie, bij de huidige niet eens meer mogelijk.

    Login om te reageren
  18. scrmeagle zegt

    18 juli 2023 om 14:31

    Gewoon wegenwacht bellen komen zelfs bij je thuis!!

    Login om te reageren
  19. MarcoM zegt

    18 juli 2023 om 15:47

    Ik weet heel goed hoe het moet, maar probeer eens een wiel los te krijgen met zo een flut wielsleutel en dan op zo een gammele krik. Mijn huidige auto heeft een compressortje en een fles met smurrie wat je in je band moet blazen indien deze lek is. Geen idee of zoiets ook werkt.

    Login om te reageren
  20. Fernando zegt

    18 juli 2023 om 16:33

    Ik kan zelf een wiel verbangen en heb het ook al dikwijls gedaan maar als dat onderwegs gebeurd bel ik de wegenwacht want die zijn erop gekleed en worden ervoor betaald

    Login om te reageren
  21. kerre zegt

    18 juli 2023 om 16:47

    Vorig jaar een band lek gereden. Was meer klapband. Direct de weg af gegaan, krik eronder en reserveband erop. Klusje was in 10 minuten geklaard. Appeltje eitje. Kwestie van een paar keer de banden verwisselen. Vroeg met mijn pa nog droog in de garage geoefend met sneeuwkettingen erop leggen. Gaat toch handiger dan de eerste keer langs de weg in het donker en in de sneeuw.

    Dus moraal van het verhaal. Oefenen en oefenen. Dan kan bijna iedereen het. Mits genoeg kracht in de armen en een reserve band in de buurt is.

    Login om te reageren
  22. HZW zegt

    18 juli 2023 om 16:49

    9 van de 10 auto hebben tegenwoordig niets eens een reserve wiel, maar zo’n waardeloos pompje en een fles lek dichtende pasta.

    Login om te reageren
  23. youknowme zegt

    18 juli 2023 om 17:43

    Zelf altijd van zomer naar winterset gewisseld dus een wiel verwisselen kan ik wel. Soms willen ze na de winter een beetje vast zitten maar een spuitje wd-40 lost dat makkelijk op. Echter in de lease auto wordt het me knap lastig gemaakt. Punt 1: er zit geen reservewiel in maar van die smurrie waar je niks aan hebt en je band mee vernaggeld. Punt 2: de leasemaatschappij heeft gewoon de krik en de wielmoersleutel uit de auto gehaald?? Voor de vakantie toch even een thuiskomertje gekocht en de krik en wielmoersleutel uit de andere auto mee voor het geval dat.

    Login om te reageren
  24. Hupke zegt

    18 juli 2023 om 18:51

    De wielbouten van m’n f22 zitten vast met met 140Nm (en waarschijnlijk veel meer aangezien de bandencentrale gewoon de dakdak gebruikt om ze vast te zetten) het sleuteltje in de koffer heeft niet eens 30cm hefboom en zelfs als je het wiel er daarmee af krijgt zit er enkel een busje schuim bij.
    Tijd van een fullsize reservewiel is al wel een tijdje pasé.

    Login om te reageren
  25. kennone zegt

    19 juli 2023 om 00:07

    Het is ook wel een gedoe om langs de weg enkel de band te veewisselen.

    Login om te reageren
  26. mashell zegt

    19 juli 2023 om 06:46

    Maar is dit iets wat je zou moeten weten? In 27 jaar rijbewijs heb ik drie keer een lekke band gehad. Misschien is dat zo weinig dat je er beter de professionals voor belt?

    Login om te reageren
    • Thieuke zegt

      24 juli 2023 om 10:17

      Vaak moet je aardig lang wachten tot een ANWB, hulpdienst of garage bij je is. In die tijd kan je al 20x je band gewisseld hebben en je weg vervolgen. Scheelt een hoop tijd en ergernis, en laten we wel wezen, 4 of 5 moeren/bouten los draaien en weer vast draaien is nu ook weer niet hogere wiskunde. Toch?

      Login om te reageren
  27. cossiekiller zegt

    25 juli 2023 om 10:19

    Een krik, sleutel en reserverwiel voegen teveel gewicht toe aan de auto.
    Ik gooi dat er altijd uit.
    Wel vloeken als je dan eens een platte rijdt…

    Wissel wel van 3 auto’s elk jaar van zomer- naar winterwielen en omgekeerd. Dus kan het wel

    Login om te reageren
  28. ErikJan zegt

    30 juli 2024 om 18:12

    Wielen wisselen is kinderspel, als je de juiste spullen bij je hebt.
    Ik neem op vakantie altijd een garagekrik, slagmoersleutel, en momentsleutel, en een kist gereedschap mee. Dan is de klus binnen 10 minuten geklaard.
    Vorig jaar een remklauw bout achter verloren onderweg, heel stom, remklauwen laten poedercoaten, en de pasvlakken waren meegecoat, deze coating is door de hitte in de bergen met remmen gaan smelten, en daardoor kregen de bouten ruimte. Ik had de pasvlakken vooraf moeten schoon slijpen, en dan de klauwen op moment moeten vastzetten,( leermoment).
    Dus krik er onder, wiel er af, remschijf gedemonteerd ( met bbq handschoenen, de schijf was loeiheet) een stukje hout tussen de remblokken geslagen zodat je de remcilinders er niet uitdrukt met remmen, omdat de schijf weg is.
    Remklauw weer vastgezet met de ene bout.
    Wiel er op en toen langzaam naar een autobedrijf gereden om een nieuwe bout te monteren met metrisch fijne draad.
    Leuke ervaring achteraf, lieve mensen daar op Sardinië willen je graag helpen.
    Mezelf gelukkig goed kunnen redden, en veel sneller dan een halve dag wachten op Pechhulp.
    Goed gereedschap is het halve werk, zeg ik als timmerman.
    Dus leg een fatsoenlijke sleutel en werkhandschoenen in de kofferbak bij het reservewiel of thuiskomer.
    Dan kun je met een beetje inspanning binnen een half uur verder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North