• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes 560 TEL is de ultieme stationwagon

Auteur: willeme, gepost 17 januari 2021 om 13:56 – 12 Reacties

Mercedes 560 TEL

De Mercedes 560 TEL is het T-Modell dat Das Haus zelf had moeten maken. Nietwaar?

De stationwagon is een Amerikaans fenomeen dat op dit moment in Noord-Europa populariteit geniet. Het idee is simpel. Je hebt de rijeigenschappen van een sedan met het praktisch genot van een crossover. Het enige is dat aan de stationwagon een ietwat bourgeoisie-esque imago hangt.

Ondanks dat er ook heel erg prijzige stationwagons zijn, is de carrosserievariant niet helemaal salonfähig in de absolute topklasse. Een Audi A8 Avant, BMW 7 Serie Touring en Mercedes-Benz S-Klasse Combi hebben we helaas nooit mogen verwelkomen. Stationwagons opereren minimaal een klasse lager. Toch zijn er gelukkig altijd coachbuilders die een uitzondering op de regel zijn. Zoals de Mercedes 560 TEL die je op de afbeeldingen ziet.

Mercedes 560 TEL

Mercedes 560 TEL

Maar wat is dan een Mercedes 560 TEL? De basis voor deze creatie is misschien wel de beste auto die ooit gebouwd is, de ‘W126‘. Dat was de S-Klasse die van 1979 tot 1991 werd geproduceerd. Het meestwerk werd door Bruno Sacco ontworpen. De S-Klasse is statig en elegant. Als je daarmee aan de slag gaat, vermink je het ontwerp.

  • Mercedes 560 TEL
  • Mercedes 560 TEL
  • Mercedes 560 TEL
  • Mercedes 560 TEL

Caro Hamburg

Gelukkig heeft carrossier Caro uit Hamburg heel erg zijn best gedaan. De conversie is namelijk bijzonder geslaagd te noemen. Natuurlijk, als je goed kijkt kun je zien dat de auto in basis niet als stationwagon ontworpen is. De Mercedes 560 TEL is grotendeels opgebouwd uit originele Mercedes-onderdelen. De achterlichten komen bijvoorbeeld van een E-Klasse T-modell.

  • Mercedes 560 TEL
  • Mercedes 560 TEL
  • Mercedes 560 TEL

Motor Mercedes 560 TEL

Gelukkig hebben ze bij Caro wel de goede smaak gehad om meteen de duurste versie te pakken, een heuse 560. Deze is voorzoen van een 5.6 liter V8 die goed is voor 279 volvette paarden en 430 Nm aan koppel. De auto is geheel volgens de toen heersende mode two-tone, zwart met een grijze onderkant en bumpers. Gelukkig is de auto voorzien van heerlijke putdeksel-velgen.

Interesse? De auto wordt bij RM Sotheby’s te veil aangeboden. Verwacht wordt dat de Mercedes 560 TEL zo’n 30 tot 40 mille (in dollars) moet gaan opbrengen.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Mercedes S680 Guard
    Mercedes-Benz S680 Guard is de ultieme Benz
  • Video - Mercedes EQB in beweging

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

coachbuilding, Mercedes, occasion, RM-sothebys, station, veiling, Video, youngtimer

Vorig bericht: « Video: chauffeur verwart gaspedaal met rempedaal
Volgend bericht: DTE GR Yaris met meer power is nog leuker »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    17 januari 2021 om 14:09

    Wow, dit is inderdaad een serieus fraaie conversie. Dit is zo’n moment dat het me spijt dat ik dit niet zo ff 40 mille van de spaarrekening kan trekken.

    Login om te reageren
  2. Loek zegt

    17 januari 2021 om 14:25

    Ik ben vaak een stationwagon-man maar bij omgebouwde S-Klasses heb ik steevast dat ik hem als sedan zou houden. Dit geval ook.

    Reden daarvoor is dat de E-Klasse Estates van W124 tot S210 mij nooit hebben kunnen bekoren. Die achterlichten kloppen niet en de proporties achter zijn ook niet mijn ding. En de S210 was gewoon een lijkwagenconversie af-fabriek. Omdat de vele S-Klasse stationwagons van de W126, W140 en zelfs de W220 allemaal delen van een gelijkwaardige E-Klasse stationwagon pakken, is het allemaal net niks. Jammer is dat, want ik zou ook niet kunnen verzinnen hoe het anders had gemoeten. De conversies zijn namelijk vrijwel altijd goed uitgevoerd. En ook al is mooi anders, die S73 AMG Estate (W140) is echt verschrikkelijk lekker.

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    17 januari 2021 om 15:25

    Het “Met oprechte deelneming” stigma dat aan een stationcar van dit formaat kleeft is gewoon te groot. En de trieste kleur helpt natuurlijk ook niet. Hier zitten echt alleen uitvaartondernemers op te wachten.

    Login om te reageren
  4. 560pk zegt

    17 januari 2021 om 16:36

    Wat je vooral ziet is hoe een briljant ontwerp de T124 was, hier klopte werkelijk alles wat bij deze conversie fout is gegaan. De flanklijn klopt niet, de achterlichten zitten een beetje afgezakt, de c stijl staat te vertikaal.
    Waar ik direct weer een T124 zou willen hebben (tijdloos mooi), zou ik voor dit ding geen 1500 euro over hebben.

    Login om te reageren
  5. piebepost zegt

    17 januari 2021 om 16:43

    “Het idee is simpel. Je hebt de rijeigenschappen van een sedan met het praktisch genot van een crossover.”

    Wat, impliceer je nou dst de station eigenlijk een kruising is tussen een sedan en een SUV? Dat lijkt me historisch gezien niet heel verantwoord.

    Login om te reageren
  6. Maarten123 zegt

    17 januari 2021 om 17:51

    Hebben!! Heb z’n sedan broertje al in dezelfde kleur.

    Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    17 januari 2021 om 17:55

    Het ziet er inderdaad uit alsof hij zo bij Mercedes vqn de band had kunnen rollen.

    En dat is nou net het pijnpunt. Deze Sbarro oogt veel te gewoontjes voor een Sbarro. Geef mij maar één van zijn excentriekere ontwerpen waarbij je meteen kan zien dat het om een Sbarro gaat. Zoals de Function car die gebaseerd is op een Cadillac. Dat is pas een cool ding.

    Login om te reageren
  8. ghost zegt

    17 januari 2021 om 19:28

    Dan ga ik toch voor die rode Mercedes 540K bij Bonhams 👍🏼

    Login om te reageren
  9. JagID3Merc zegt

    17 januari 2021 om 20:31

    Alleen de betimmering en de vlaggen missen nog. Wat een ontzettende lijkwagen…

    Login om te reageren
  10. joos straetmans zegt

    17 januari 2021 om 21:31

    De intro van dit artikel lijlkt mij niet juist. Stationwagons zijn niet meer populair, over de hele wereld niet meer. Ze zijn niet meer sexy. Alleen Volvo verkoopt er nog redelijk veel van, maar verder is alles cross-over.
    Deze Mercedes vind ik overigens niet om aan te zien, er klopt niets meer van het originele ontwerp. Ik hoop dat het ding in de USA blijft.

    Login om te reageren
  11. Turbo S zegt

    17 januari 2021 om 23:14

    De term bourgeoisieesque kon ik nog niet.

    Login om te reageren
  12. azuli zegt

    18 januari 2021 om 07:18

    Man man dit ziet er toch niet uit? Doe mij maar de coupe of de sedan. #iederzijnsmaak

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North