Deze 1.900 kg zware zescilinder Mercedes is een bijzonder apparaat, en niet alleen vanwege het ongespecificeerde 'reptielenleer' waarmee het interieur bekleed is...
We schrijven 1928, midden in het interbellum, en een jaar voor de grote beurskrach. Frankrijk en Duitsland (eigenlijk moeten we zeggen: de Republiek van Weimar) leven op gespannen voet met elkaar, omdat laatstgenoemde zucht onder het juk van het verdrag van Versailles. In de autowereld speelt nationale politiek echter geen rol, en dus werken Mercedes-Benz en de Franse carrosseriebouwer Jacques Saoutchik samen, met deze 680S Torpedo als resultaat.
Zoals je kunt zien zit je in deze auto bijzonder ver naar achteren, met voor je een 180 pk sterke 6.788 cc grote zescilinder, gekoppeld aan een handgeschakelde 4-bak. De topsnelheid, voor wie het aandurft, ligt op bijna 180 km/u, astronomisch hoog voor een personenauto van 85 jaar oud. De algehele stroomlijn, maar ook de dichte wielen helpen hier aan mee.
We zien een tweetal reservewielen op de auto, maar de treeplanken zijn gek genoeg niet doorgetrokken naar de portieren. Een vrouwonvriendelijke auto dus, mogen we stellen. In totaal werden er 18 exemplaren gemaakt, en als je er heden ten dage eentje wilt hebben, dan mag je, evenals bij een 500K bijvoorbeeld, een bedrag van zeven cijfers meenemen. Crisis of geen crisis.
De Mercedes uit de ‘roaring twenties’ maakte dit weekend zijn opwachting op het Villa d’Este concours d’elegance, de foto’s vind je in de gallery hieronder.
20 reacties
je huiswerk beter doen, smokalot.