Officieel: Mercedes-AMG GLC 63

Auteur: , 35 Reacties

Bloedjesnel accelereren met een SUV doe je met deze nieuwe modellen van Mercedes.

Modellen als in meervoud, want de GLC is er als SUV en als SUV Coupé. Tot voor kort was de GLC 43 het topmodel. Met een 3,0-liter grote V6-biturbomotor goed voor 367 pk en 520 Nm aan koppel. Qua performance is dit model al meer dan prima. De SUV doet een sprint naar de honderd in minder dan vijf tellen en dat omschreef @Wouter in de rijtest met de GLC43 als “rete-snel voor een SUV”.

De nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ en GLC 63 4MATIC+ Coupé kijken echter neerbuigend neer op hun kleine broertje. Deze twee nieuwe varianten zijn namelijk op alle vlakken dikker, sneller en meer intimiderend.

De prestaties voor de SUV als de SUV Coupé zijn vrijwel gelijk. De GLC 63 heeft de bekende 4.0 V8 biturbo gekregen met 476 pk (650 Nm) of met 510 pk (700 Nm) als je gaat voor de ‘S’ variant. De nieuwe power-SUVs knallen in slechts vier tellen (3,8 als S) naar de 100 km/u. De topsnelheid is zoals gebruikelijk begrenst op 250 km/u.

Beide modellen zullen uitsluitend met vierwielaandrijving (4MATIC) leverbaar worden. Net als andere nieuwe AMG-modellen zullen ook de GLC 63 en GLC 63 Coupé tijdelijk verkrijgbaar zijn als Edition 1. Deze variant kun je herkennen aan onder andere een paar streepjes, 21-inch wielen en een aerodynamisch pakket dat het uiterlijk nog dikker laat ogen.

De Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ en GLC 63 4MATIC+ Coupé zullen later deze maand hun debuut beleven tijdens de New York Auto Show. Geïnteresseerden moeten nog even geduld hebben. De nieuwste AMG-telg is vanaf juni te bestellen en staat pas vanaf september bij de dealer. Een video van de twee nieuwe modellen check je op Autojunk.



35 reacties

Het zijn toch wel weer twee beulen van een machines, kolere. De GLC vind ik eigenlijk nog best wel mooi. De Coupé daarentegen, die vind ik dan weer vreselijk. Ik kan het maar niet mooi vinden, zo’n ‘coupé-lijn’ bij een SUV.
@viezefreddyw: ik begin het steeds lachwekkender te vinden wat wij hier in Europa SUV’s noemen.. momenteel kijk ik The Sopranos, een Caddilac Escalade of een Chevy Suburban… dát zijn SUV’s, dit zijn hot wheels!
Goedemorgen! Dat gaat ongetwijfeld hard in zo’n medium SUV. Daar heeft Porsche met zn Macan (nog) geen antwoord op.
@leaper035t: De Macan Turbo met Performance Package komt anders aardig in de buurt… Maar anders maken ze nog gewoon een Turbo S.
@hight96: die Turbo S zal er nu wel komen idd.
Goeiendag, wat zijn die dingen toch lelijk…
Zal snel zijn maar interieur valt me toch wel tegen.
Heerlijk die GLC63 AMG!
Die coupe mag wat mij betreft thuis blijven…
@bmwe46m3: Dankzij de 4matic nog sneller ook dan een normale C AMG S. Althans, naar de 100
Ik vind ze gaaf! Gaat MB nu op elk nieuw model die verticale spijlen in de grille doen? Voorheen heb ik deze alleen op de GT gezien maar niet op de E-AMG?
@str8six: Ik heb juist een afkeer van die verticale spijlen in de grill. Op de 1 of andere manier vind ik het erg goedkoop ogen..
@camillionaire: ik vind ’t ook niet erg fraai. Met name op de GT die juist laag en breed is waardoor dunne verticale spijlen totaal niet een goede toevoeging zijn op de samenhangendheid van het design. Alleen zie ik het nu voor het eerst op een ander model dan de GT. Vandaar mijn vraag.
@str8six: hoop het wel, op de S-coupe zou wel echt gaaf zijn!
@str8six: Volgens mij is dat alleen voor de AMG-modellen voorbehouden.
Dan is het 2017 en heb je een prachtig 4.0 V8T blok in huis dat je in vrijwel elk model gaat leggen.
Gooi je m in een E klasse, lever je m met 610 pk, doe je m in de, vrijwel evenzware GLC, dan lever je m vanaf 476 pk tot 510 pk. Da’s 28% verschil!
Dan betaal je straks dus zeg 150000 euro voor je GLC 63; wat de topuitvoering zou moeten zijn voor je model en dan weet je dat het zelfde bedrijf hetzelfde blok met nog even 28% meer kracht in een even zwaar model hangt. Sorry, dat vind ik nepperij.
@gregorius: goed punt! Ik denk eerlijk gezegd dat het te maken zal hebben met de doelgroep voor deze kleine SUV modelletjes dat toch meer vrouwen zijn.. Of dat dit kleinere model de ML63 (of hoe dat ding tegenwoording ook heet) qua performance niet de loef mag afsteken.
@str8six: Dat is toch niks nieuws bij AMG, en in mindere mate BMW en Audi, er worden al jaren verschillende vermogens uit vergelijkbare blokken gehaald. Daarin verschilde bij AMG het vermogen van de 55 Kompressor bijvoorbeeld van 470pk tot 574pk voor modellen zoals de E55 AMG Kompressor tot en met de CLK DTM AMG.
Met de 6.2 liter V8 verschilde het vermogen nog meer, dat zat tussen de 450 en 622pk aldus wikipedia.
Nondeju! Wat een klassebakken weer. Die grill is gewoon monsterlijk. Stel je voor, zo’n grill in je achteruitkijkspiegel.. schuif aan de kant!
510pk! Benieuwd of er een RSQ5 en X3 M komen om dit geweld hoofd te bieden. Alfa heeft met de Stelvio QV alvast een concurent in huis.
Bruut hok. Maar ik ga wel voor de Alfa Romeo Stelvio Q.
Doe mij maar de Alpina XD3!
Mercedes laat hier toch wel zien de baas te zijn in elk segment!
Kan je er ook een ei op bakken?
Ik moet nog erg wennen aan de rechtopstaande speilen in de grill, net of dat ze een BMW willen imiteren.

Net als bij de AMG GTR, de middelste grill zijn de spijlen verticaal, en onder in de bumper horizontaal. Ergens vind ik het niet kloppen..
Dit + Brabus tuning = perfect
Ik vind de GLC Coupé niet eens zo heel lelijk. Mooi is ‘ie niet, maar van de SUV coupés die Mercedes en BMW aanbieden is het met afstand de wagen die er het beste uitziet.
Maar goed, dat doet er ook niet toe. De gewone GLC is toch de wagen die je wilt hebben. En of dat dan een GLC 43 of GLC 63 met of zonder S is maakt mij persoonlijk niet zo heel veel uit. In alle drie de wagens kom je niks tekort.
@Edge: denk dat de 43 stiekem al genoeg is voor deze auto
@lekkerlinksrijden: klopt stel je bent hiervoor in de markt waarom koop je dan niet een GLC350 en dan met het ‘bespaarde’ geld koop je een sportwagen.
SUV’s zijn top als je overzicht, ruimte en comfort zoekt. Niet als je een sport wagen zoekt!
@mrbasa: scheelt je 25.000 Euries tussen een 350 en 43 AMG. Niet alleen de motor is het enige verschil uiteraard, maar ik zou ook voor de 350 gaan en daarnaast een funcar nemen zoals jij zei
@lekkerlinksrijden: voor de 25k helpt de Mercedes dealer je wel aan een gebruikte SLK of SL.
@mashell: aha, 2 voor de prijs van 1
Best dikke voorkant
Haha en weer staat BMW weer in haar hempie met de zeer veroudere X3
I love it

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).