Mercedes-AMG S65 Cabrio: dakloze V12 met plek voor vier

Auteur: , 56 Reacties

Een niet nader te noemen Rotterdammer zit nu vast onder het stuur van zijn kanariegele S4 Avant.

Vorige maand liet Mercedes weten dat de AMG-fabriek in Affalterbach aan zijn limiet zit, en dat daarom de productie van de 6.0 liter biturbo V12-motoren verplaatst wordt naar Mannheim, op een uurtje van Stuttgart (en waar je hele vette Time Warp-feestjes kunt bezoeken, maar dat terzijde).

Door deze overheveling is kennelijk de weg vrij om meer 65 AMG-modellen te introduceren, en wie zijn wij om daar over te klagen? De nieuwe S-Klasse cabrio is (na o.a. de S65 (coupe), SL65, en G65) de volgende luxeslee waarin de 630 pk / 1.000 Nm sterke aandrijflijn wordt getransplanteerd. 0-100 gaat in 4,1 seconden, en natuurlijk verpest een begrenzer de pret bij 250 per uur. Buzzkill much?

Mercedes S65 AMG Cabrio

Het luxe RWD-slagschip weegt weliswaar om en nabij de 2 ton, gelukkig bespaart een Li-ion accu 20 kg op het totaalgewicht. Net wat de auto kon gebruiken. Verder is de prestigekar afgeladen met elke mogelijke luxe, en wie denkt er in Nederland één voor minder dan 3 euroton te kunnen krijgen is een grote dwaas.

Dankzij adaptive Brake Assist is autonoom remmen tot 100+ km/u mogelijk, iets dat dankzij de 420 x 40 mm schijven (!) aan de voorzijde in een wip gepiept is.

Liefhebbers kunnen de S65 cabrio vanaf april 2016 bestellen, de eerste leveringen starten in mei 2016.



56 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
via Android app
Wat een bak…deze verkies ik zeker boven een bentley Continental of een RR Dawn. Zo een accu is leuk maar als je die moet vervangen ben je € 1500,- kwijt. Een bezitter van een S65 zal daar niet wakker van liggen maar deze accu’s liggen ook al in C-Klasse sinds 2014.
@991gt3rs: Dat is wel écht een pest, aangezien een Li-Ion accu een shelf-life (levensduur zelfs zonder in gebruik te nemen) heeft van ongeveer 3 jaar. Zoals je zegt niet erg leuk in je c-klasse
Behoorlijk over het randje van de goede smaak. Daarbij volstrekt overbodig ten opzichte van de S500/S63.

En toch heeft het wel wat, zeker in deze uitvoering. Eerst even de Dubai Bobo’s en voetballers er in laten rijden, dan wordt het de ultieme kamperbak en dan over een jaar of vijftien eentje op mobile.de opsnorren.
via Android app
@gtwillem: eens het voegt eigenlijk zo goed als niks toe voor een grote meerprijs. Volgens mij word de
via Android app
@reistje: hij alleen besteld door mensen voor wie de prijs niks uitmaakt. “Is hij sneller en dikker? Doe maar”. Al kost hij 2x zoveel als de s63
@reistje: Ja, is ook zo. Puur rationeel gezien voegt het niets toe aan de 63: die heeft maar een 45pk minder en is ook nog eens erg licht.

Ze hebben bij AMG de ’65’ eigenlijk nooit echt door ontwikkeld. Terwijl de V8 eronder wél stappen bleef zetten:
V8 AMG:
’04: 500pk – 700nm
’15: 585pj – 900nm

V12 AMG:
’04 612pk – 1000nm
’15 630pk – 1000nm

En als je de 63 4-Matic kiest ben je ook nog sneller…
@gtwillem: Dat de V8 ten opzichte van de V12 meer is doorontwikkeld lijkt mij nogal simpel te verklaren. De V8 heeft gedurende de 11 jaar 85 PK meer aan vermogen gekregen en het koppel is met 200NM gestegen. Als ze dat ook bij de V12 zouden doen, wat ongetwijfeld mogelijk is, heeft ie dan niet veel te veel vermogen? Ik bedoel, 1000NM aan koppel, duizend! Gooi er nog meer in en je kan je na elke 100 kilometer nieuwe bandjes halen. En als ze de V12 net zo als de V8 85PK extra zouden geven, zit je bijna op 700PK. Lijkt mij iets te veel van het goede, maar ik kan het mis hebben of verkeerd begrijpen natuurlijk. Buiten dit alles om is het V12 blok natuurlijk wel echt een subliem blok. Het blok wordt ontzettend geprezen.
@viezefreddyw: 1000Nm *begrensd ;-) . Meer heeft geen zin. De achterbanden kunnen maar zoveel verwerken.
@viezefreddyw: Ach met die achterbanden zal het wel los lopen.
Dit is geen circuit wagen, dit is een ultieme cruiser. Mensen dit zo’n auto kopen doen dat vooral omdat het kan een V12 is beter dan V8 discussie gesloten. Hiermee ga je helemaal geen stoplicht sprintjes doen. Daarom heeft het ook geen zin om er heel veel meer vermogen in te stoppen. Hij is snel en stil er zitten meer cylinders in en heeft meer vermogen. Klaar missie volbracht.
@gtwillem: Meestal ben ik het roerend met je eens, nu toch iets minder. Dat een S65 overbodig is is logisch, de S63 voldoet ruim. Al kan ik me voorstellen dat wanneer je echt genoeg geld hebt je toch de V12 wilt, (zonde want de acht pitter klinkt echt beter), echter kan dit blok nu ook in nieuwe Aston Martin modellen, en dat maakt het blok voor mij weer zinvol. Wat betreft de looks, ik vind het over het randje, maar niet heel ver. Als deze wagen een iets bescheidener achterbumper had gehad was het voor mij echt nog wel mooi geweest. Oke, de wielen vind ik ook niets, maar die heb je zo weer in een mooie aluminium kleur.
@gtwillem: Is het niet zo dat de 63 lijn van Mercedes meer de hardcore AMG lijn is. En de 65 lijn juist de luxe AMG lijn maar alsnog met heel veel power? Daarom is hij dan ook zo duur. Zoveel duurder dan de 63 terwijl de power gelijkwaardig is.
Wat een heerlijke mercedes, perfect uitgevoerd ook zo. Inpakken graag.
Waarom kiezen ze voor een softtop ipv een hardtop? Ik vind (bijna) altijd een hardtop mooier staan, maar toch zijn veel premium modellen met softtop. Komt dit doordat mijn persoonlijke smaak anders is dan die van de meerderheid en/of designers? Of zit er een andere reden achter?
@giss: een hard top voor dit voormaat auto wordt gigantisch zwaar en duur met alle bijbehorende mechaniek. Reken maar dat ze die stoffen kappen tegenwoordig goed stil en afsluitend krijgen!
@lambo4all: als zwaar en duur nou bij 1 model niet belangrijk is….

Het is meer dat je een bepaalde kuip/kofferbak verhouding nodig hebt. En bij deze is de kuip aardig aan de afmeting.

En horen en voelen zal je t altijd.
@giss: Designtechnische redenen. Hardtop moet ook ergens opgeborgen worden en gezien het dak hier een beste afstand moet overbruggen vraagt dat om een rare bochel/enorme reet of een dak met wel heel veel segmenten. Twee dingen die er niet uitzien imo.

Ik vind een softtop in 9/10 gevallen mooier. Doet de lijnen veel meer eer aan. Alleen de Volvo c70 vind ik een geslaagde cc.
@Tuono: BMW E93 en in iets mindere mate de 4-serie. Naar mijn mening niks mis met de verhoudingen (maar goed, had er zelf ook 1).

MB SL; voornamelijk de eerdere versies. Ziet er prima uit met en zonder dak.
@gregorius:
Hoe het had kunnen zijn:
http://www.e90post.com/forums/attachment.php?attachmentid=137062&stc=1&d=1205538404
(hoop dat ‘ie goed doorkomt)

Maar goed, smaken verschillen en je rijdt zeer zeker niet voor schut in een BMW cabrio met hardtop.

On topic ben ik blij dat de S cabrio een softtop heeft.
@Tuono: Gelukkig heeft BMW daarvoor de 1 / 2 ontwikkeld.
Ik moest net bijna braken door het zien van je link.

… heb vrijdag condities naar dealer opgestuurd die bij de prijs moeten inbegrepen zitten voor de nieuwe (vervang) e93 die ik wil kopen. Zit elk half uur mijn mail te checken als een tiener die aan het smsen is met een meisje dat ie naar zn kamer wil krijgen. Hopen op die ja!
@giss: Rolls-Royce geeft nóg een reden om geen stalen klapdak te monteren.
Het zou de indruk kunnen geven dat onze klanten geen coupé én een cabriolet kunnen betalen.

Daarbij vind ik een klapdak vrijwel altijd net niet.
Lijnen van de auto worden lelijk, of het dak heeft teveel segmenten. Een mooi stoffen dak, liefst in een contrasterende kleur vind ik veel sjieker.
@giss:

1) een softtop is lichter dan een harde kap
2) de doelgroep heeft reeds meerdere auto´s en hebben een harde kap niet nodig om praktische overwegingen.
3) een softtop is meestal mooier dan een harde top.
Deze kleurstelling icm dat witte dak is imo niet echt geslaagd. Maar dat terzijde zou ik geen nee zeggen..
Tering, die eerste zin moest ik 3x lezen voordat ik de dubbelzinnigheid besefte. Nu heb ik rillingen de rest van de dag.
Bijna het eind van 2015 en voor mij de wagen van het jaar! Man man man wat is deze merc mooi! Betaalbaarder dan die 2 Britse vrachtwagens
@henkhupelschoten: Nope ik wacht op de Maybach versie!
@henkhupelschoten: Inderdaad. Bij deze auto hoort gewoon een Maybach-versie. Dan heb je denk ik wel de ultieme cabrio. Hoewel ik de Engelse concurrenten met Duitse wortels ook zeker kan waarderen.
@berlinetta: Aston-Martin? Die kan ik ook heel erg waarderen ;)
@henkhupelschoten: Ik ook! Maar dat zijn GT’s. Ik richtte me even op de luxe mobielen.
Een lichtblauwe met niet-chromen velgen, licht leer en kippenroosters in het zwart (gelukkig een optie). Daar laat ik een Conti GTC Speed voor staan!
Maar is de 4-zits ook een echte 4 zits, of zijn de achterstoelen meer als formaliteit en zijn ze niet serieus te nemen. Haal die anders eruit, maar als er 4 volwassenen serieus comfortabel kunnen zitten kan dit zeker een succes worden.
De S65 is de Crème de la crème van Mercedes, voor mij is de S63 echter dik zat maar wel fijn dat de S65 er is.
Persoonlijk heb ik liever de Coupe, graag in het wit met zwarte velgen deze;
http://www.inautonews.com/wp-content/uploads/2014/03/mercedes-benz-s63-amg-coupe-14.jpg

Onder de boom past die niet, voor mijn deur mag ook wel :)
@michaelcorleone: Vraag ik mij ook af, hoe het zit met de beenruimte. Jammer dat het in de gallery niet te zien is (met reden waarschijnlijk).
@ikbenmnzus: Welke beenruimte? Laatst op een beurs erin gekeken. En de voorstoelen stonden zowat tegen de achterstoelen aan… En degene die erin zat leek in een normale positie te zitten…
Las die motorkap maar dicht. dat stuk plastic waar je tegenaan kijkt als je m opent kun je toch niks mee
Voor als je gescheiden bent, twee kinderen hebt en ze zo snel mogelijk naar je ex-vrouw wilt brengen😂
@mzonneveld: Hoogstwaarschijnlijk heeft zij in de scheiding dit ding ge-eist.
Deze en dan 4 deurs!
Dan neem ik hem. 4 deurs cabrio is going to be hot!
met plek voor vier of met “plek voor vier”?
Liever een continental, wel gaaf zo’n S65
Handig, zo’n practisch opbergnetje aan de middenconsole.
Wat als ik jullie nou vertelde dat zelfs mensen met een portomonee als deze juist ook naar de prijs kijken
Spijt mij wel. Maar op de een of andere manier oog dit lang niet zo luxe als zijn voorgangers en zal ik zonder twijfel voor de bentley gaan. Wat is de kont van deze Mercedes trouwens lelijk !!!
Vanaf het moment dat mijn project planning rond is, ga ik hem direct bestellen . . .
Dit model maakt Mercedes ook gelijk weer echt Mercedes en zet Audi en BMW gelijk op plek 3 en 2. Wat een kanon.
@thomasthomas: Maar Audi en BMW leveren geeneens een concurrent hiervoor dus ze staan ook niet eens op plek 2 en 3.
Heel fraai!
Waarom heeft een dergelijke auto een typeaanduiding?
Ben ik de enige die hier nou niet voor valt?
Zo’n cabrio is wel gaaf hoor. Ik vind de achterkant verschrikkelijk goed gelukt. Van mij mogen ze de zelfde stijl bij meerdere modellen gebruiken.
Hebbon! Trekhaak eronder en met de sleurhut erachter het hele voor- en najaar Italië en Frankrijk door…
Heerlijk! Vind v12 amg’s sowieso tof!
Het heeft even geduurd, maar ik ben eruit: de C klasses zijn de Mercedessen die je vandaag de dag wil hebben. Kijk, voor 40k heb je deze C-klasse sedan. Met bescheiden spaakwielen, in een kleur die altijd kan, met de ster op de kap en een beetje hout in het interieur:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/278139578?asrc=st|as

Ik vind ‘em veel meer voorkomen hebben dan een S. Véél chiquer dan een S. Véél statiger dan een S. Véél betere verhoudingen dan een S. Zeker als je dan deze decadente cabriolet zonder enige vorm voorbij ziet komen. Dat is meer iets waar we Bentleys of Rollers voor hebben…..

Dus ik wacht nog even op de C-klasse cabriolet. Want de sedan en ook het coupeetje zijn gewoon goed. Hoe ik het graag zie van Mercedes. De S-klasse is te kitscherig geworden….
@Rob: C-klasse cabriolet. Ben bang dat je lang kan wachten. Voor zover ik weet hebben ze die nooit gemaakt? Vermoed ook niet dat ze dat gaan doen. Ze daar al de E-klasse cabrio en de SLK (SLA)

Alhoewel Mercedes wel de koning van de niche opvullen is.
@kilum:
Ze hebben wel een CLK cabriolet gehad, dat was toch een C-klasse eigenlijk? Of toch een E?

Ik heb nooit echt geweten hoe het allemaal zit bij Mercedes….Alleen het idee van een C cabriolet leek me in ieder geval wel tof ;-)
Wat is nu eigenlijk nog de meerwaarde van een SL?
via iPhone app
@maurits123: de SL is vele malen sportiever en met name veel lichter. De huidige alu SL is een stuk lichter in zijn huidige vorm. Zie het zo: de S-klasse Cabriolet is een Bentley Continental GTC concurrent, terwijl de SL meer een California T tegenhanger is.
@sir_smokalot +1 voor de Time Warp feestjes. Vorig jaar nog geweest. En ja zeker heel vet!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).