Auto van het jaar 2016: deze 7 modellen zijn over

Auteur: , 84 Reacties

Bye-bye Giulia.

Meeting COTY-jury

De ‘Auto van het Jaar’-verkiezing: zo’n elite-evenementje uit lang vervlogen tijden waarvan het steeds schrijnender wordende gebrek aan relevantie moeilijk te ontkennen valt, maar waarover we tegelijkertijd maar niet kunnen ophouden te bitchen. Iedereen heeft wel zo’n pet peeve, deze verkiezing van grijze gin-drinkers die nog niet op de hoogte zijn van het uiteenvallen van Indochina en de invoering van het vrouwenstemrecht is de mijne.

In 2014 won de Peugeot 308 de al lang niet meer zo begeerlijke award (ja, echt) in wat heel erg op een sympathy vote voor het noodlijdende PSA-concern leek, en vorig jaar werd het de nieuwe Passat. Nu komt de Autosalon van Genève (a.s. maart) weer in zicht, waar traditiegetrouw een nieuwe Auto van het Jaar verkozen wordt. De flinke lijst van juli is inmiddels teruggebracht tot 7 modellen:

Dit betekent dat de Giulia het in ieder geval niet wordt (sowieso werd alles wat Italiaans is overboord gekieperd), en op zich is dit ook wel logisch. Ik hou het niet voor onmogelijk dat het nog tot 2018 (of langer) duurt eer de Giulia ook daadwerkelijk bij de dealer staat, en een auto tot COTY kronen terwijl niemand deze kan kopen is ook zo raar.

De 7 Serie en XC90 zijn qua innovatie wat mij betreft goede kanshebbers, maar tegelijkertijd ook behoorlijk bovenmodaal geprijsd. Wellicht kan de Jag XE als outsider eens met de prijs aan de haal gaan (heeft er ooit al een Jag gewonnen?).

Vijf van de zeven modellen staan overigens ook op de Autoblog AvhJ-shortlist, de verkiezing die wél volledig democratisch verloopt. Heeft u al gestempt in de poll?

Foto: juryleden COTY komen bijeen voor vergadering.



84 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
XC90 for the win.
@rikus: bmw 7 serie zeker
@bmw2: Verrassend….
@rikus: zeker weten, en anders de mx-5
@fastnloud: Kan ik mij ook wel in vinden.
Volvo xc90 voor mij, waarom: hij is prachtig.
@1001pk: maar in niks onderscheidend of vernieuwend. Voor een Volvo misschien wel, maar dat komt doordat alle andere Volvo modellen zo hopeloos achter lopen. In zijn segment is de XC90 een laatkomer, ook qua toegepaste technologieën. Enige wat voor hem pleit is dat er eindelijk een nieuw model is, maar ook dat is eerder een zwakte dan een sterkte.
Laten we hopen op de XE, is het zeker waardig!
@nvn1993: Het is zeker een goede auto maar niet goed genoeg in vergelijking met de rest van de auto’s in dit rijtje. Ik heb de XE gereden voor een test en goed was hij zeker, maar er waren genoeg punten die mij tegenvielen waardoor het voor mij geen winnaar is.
@raoulkroes: De 6 andere vond je dus beter rijden?
@mikkeloentje: haha nee helaas de rest niet gereden. Maar de XE vond ik tegenvallen voor de prijs.
@raoulkroes: Ah oke dan snap ik het, dat je hem goed kan vergelijken met de rest…
@mikkeloentje: Jazeker! Daar ben ik erg goed in ;)
@nvn1993: idd! De XE! de andere auto’s zijn totaal
Niet interessant!
XE wat mij betreft, Jaguar is goed bezig en zowel de motoren als auto zelf zijn mooie machines.

Als de Giulia later komt heeft hij dan wellicht later nog een kans? Zeker omdat de gewone versie nog niet eens geïntroduceerd is.
@sketcher: Die is al genomineerd voor auto van het jaar 2020
Inderdaad, deze ‘trofee’ is al lang niet meer begerenswaardig voor fabrikanten; dat terwijl illustere voorgangers baanbrekend zijn geweest, neem de 928 Porsche, de NSU R0 80,
de Rover 2000, de CX en de R16.
Superb of astra
@henkhupelschoten: je weet de twee buma-bakken er wel weer uit te pikken..
@parker: BMW 7 serie: Techniek waarbij Mercedes al 3 jaar geleden heeft bewezen dat het al kan
Audi a4: Premium* passat
Mazda mx5: Leuk wagentje, praktisch? Totaal niet.
Jaguar XE: Mooie wagen maar voor de leaser te duur, vallen weer terug op de vertrouwelijke Duitse 3
Volvo xc90: Schitterende auto, achterlijk veel ruimte maar weer zo’n bijtellingsdoos… En 4 cilinders in je dikke suv is vragen om problemen, verwacht ik.

Opel Astra: Dikke Opel. Helemaal nieuw, Lichter, en weer helemaal bij de tijd. Klaar voor het grote publiek!
Skoda superb: De premium passat, alles wat je hartje begeert heeft deze wagen en dat voor een maatschappelijke prijs.

Meer wil je toch niet in beide gevallen? Of wel dan?
MX-5
“heeft er ooit al een Jag gewonnen?”


Nee.
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Car_of_the_Year
Deze prijs is voor niemand meer interessant, maar laat de Jaguar het maar winnen. De XE verdient het wel als je het mij vraagt. Een prachtige koets in goede kwaliteit. Enigszins nog betaalbaar ook voor de gemiddelde burger. Auto’s als de 7-serie en de XC90 zijn ook mooi, maar simpelweg te duur geprijsd. Ook de Skoda Superb zou het van mij mogen winnen. Ook een auto voor het ‘gewone volk’, betaalbaar en gewoon een mooie auto.
@viezefreddyw: en toch zie je bijvoorbeeld dat er commercieel veel te halen valt: kijk maar eens naar de reclames van de in het verleden gewonnen auto’s. Het is toch een statement en als koper leuk om te vermelden op een verjaardag.

On topic: MX-5! Eens iets anders en een echte rijdersauto
7-serie mag hem winnen en anders de superb
Wat mij betreft de Astra. Opel heeft eindelijk weer echt een serieuze speler in het c-segment.
@dutchdriftking: lijkt me ook de enige serieuze kandidaat. Alles van VAG valt dit jaar natuurlijk om politieke redenen sowieso af. De rest zijn dure premium modellen (die verkopen ook prima zonder zo’n prijs) of een sportwagentje. Komt nog bij de Astra gewoon erg goed gelukt is en belangrijker de trend naar kleiner en dus lichter inzet.
@dutchdriftking: Ja, maar is het echt vooruitstrevend, vernieuwend of uniek genoeg ? Volgens mij niet; de Astra is een goede stap voorwaarts t.o.v. de vorige generatie, maar niet vernieuwend. Denk dan eerder aan de Volvo XC90 of de Jaguar XE (maar is dat niet gewoon een omgekitte Ford met luxer interieur ?)
@dawwg: Hoe vernieuwend is een XC90? Het is in feite gewoon een hele dikke Outlander PHEV. Begrijp me niet verkeerd, het is een hele mooie wagen, die ook absoluut fijn zal rijden, maar in de praktijk ligt het verbruik van de T8 waarschijnlijk weinig lager als dat van de V8 die hij vervangt. Wat dat betreft vind ik dit nog altijd redelijk kansloos. Op papier heel goed, in de praktijk valt het erg tegen.
@dawwg: Hoe vooruitstrevend was de Peugeot 308 dan wel?
@phdg: niet vooruitstrevend maar die kreeg de prijs ook om het PSA concern uit de stront te trekken. Laat dan nu maar de A4 of superb winnen om het noodlijdende VAG concern uit de stront te trekken.
@dawwg: Jaguar heeft niets meer met Ford te maken, dus dit is zeker geen Ford met luxe dashbord.
@dutchdriftking: saai is met een ‘s’
via Android app
Moeilijk kiezen want ik vind ze allemaal niks…
BMW 7-SERIE!
7-serie absoluut. Heb er nog niet ingereden, maar zijn voorganger was al heerlijk dus ik ben benieuwd.

Vorige xc90 vond ik niet zo bijzonder.
Ik gun het Jaguar gewoon!
Het zal de Audi A4 wel worden, maar ik hoop op de XC90
Zet centjes op deVolvo…
Best veel leuke auto’s eigenlijk.

De XE zou moeten winnen.
De A4 is zo te zien op bijna alle fronten ( net) de betere auto.. maar die maakt mij niet hebberig,. de Jaguar wel..

De MX-5 is ook, zoals eigenlijk elke generatie!
Ik waardeer ook zeer dat daar een gewone 2 liter in te krijgen is.
Deze keer vind ik een heleboel goed, in volgorde van best naar minder graag voor mij;

1. Jag XE
2. Volvo xc90
3. Mazda mx-5
4. Bmw 7

De rest hoeft/mag het niet te worden.
Ze hebben allemaal wel wat interessants, van mij mag een ieder van deze auto’s winnen. Het liefst zie ik de XC90 winnen, dan is de winnaar van de hier altijd zo bekritiseerde COTY-verkiezing opeens dezelfde auto als de Autoblog auto van het jaar. Zal jullie leren om op zo’n zweedse gezinsbus te stemmen ;)
@knipperlichtje: Lol, als de Miata of de Jag wint mag je de laatste regel veranderen in Foto: bezoekers Autoblog fanclubdag.
Denk zelf de xc90 en vooral vanwege het goede huiswerk wat volvo heeft gedaan.
MX-5, echt. Ik heb die een weekendje mee gehad van m’n werk, rijdt fe-no-me-naal!
Audi liefhebber hier!
De nominatie van de Audi A4 vind ik een beetje vreemd. Absoluut een goede auto, maar vooral meer van hetzelfde. Ten opzichte van andere Audi’s is ie nergens baanbrekend en echt vernieuwend, alle features van de TT (betere eindkandidaat twee jaar geleden). Ik zou er dolgraag een willen hebben, maar voor een Car Of The Year is dit volslagen ongeschikt.

Op basis van noviteiten, zou de BMW 7-serie eigenlijk moeten winnen. Het is de meest innovatieve auto, met name op het gebied van autonoom rijden en bijvoorbeeld de sleutel zijn het echt stappen voorruit van wat we later tegen gaan komen in elke auto. Waarschijnlijk. Maar de door de prijs gaat dit hem nooit worden.

Net als bij de A4 vind ik de Jaguar XE ook niet echt een goede nominatie. Ja: hele mooie auto en ja: het rijdt heel erg goed. En nu heeft Jaguar eindelijk een topper in de het D-segment, maar het kan nooit een reden zijn: omdat de voorganger ruk was, en deze beter, krijg je een nominatie. Niet echt vernieuwend in zijn klasse, wel een zeer welkome aanvulling.

Eigenlijk moet Mazda met de MX-5 gaan winnen. Ik vind sowieso dat Mazda wel een prijs verdiend voor het bouwen van aansprekende, betrouwbare, zuinige auto’s welke nog eens opperbest rijden en goed geprijsd zijn. En ze hebben hun eigen manier van techniek toepassen, mag zeker op prijs gesteld worden. De MX-5 is luxer, veiliger en lichter dan zijn voorganger zonder in te boeten voor fun, snelheid en binnenruimte.

De Opel Astra zal hem wel gaan winnen, en dat is onterecht. Omdat de vorige moeilijk zwaar was in misplaatst premium (de Chevrolet Cruze moest de ‘nieuwe’ Astra worden), wordt de opvolger genomineerd? Qua interieur vond ik hem er op achteruit gegaan en qua design is het geen lelijke auto, maar de vorige was ook prima te doen. Net als de Skoda Superb veel waard voor je geld, no-nonsense vervoer en niets op aan te dingen, maar het is niet dé auto van het jaar.

Dus blijft over de Volvo XC90. Het is de enige in zijn klasse die echt mooi is (met name de Duitsers zijn hopeloos macho) en een nieuwe richting voor het merk. Daarbij zitten er veel leuke features in, is ie gunstig geprijsd en is het weer eens een verfrissing in in dit segment niet Duits te hoeven rijden.
@gtwillem: Sorry maar ik heb de tijd noch moeite om dit te lezen.
@thimochand: maar je hebt/neemt wel de tijd om er vervolgens op te reageren…?

Als er één iemand een heldere kijk op auto(gerelateerde) zaken heeft, dan is het @gtwillem wel. Dus vanaf nu gewoon zijn reacties lezen, daarna pas reageren. 😉
@gtwillem: In het SUV-segment is er nog een Japanse markt, ik zeg expres geen alternatief want dat heeft een negatieve klank vind ik in dit geval.
Nieuwe Lexus RX, nieuwe Nissan Murano, Toyota Land Cruiser Prado (vooral van de J120 modeljaar 2005 was ik erg fan), Honda CR-V ( de achterkant lijkt een beetje op de XC90) en de zeer fraaie Infiniti FX naar mijn mening.

Van de Duitse SUV’s vind ik alleen dat Mercedes geslaagde modellen heeft en de Cayenne is zeker ook niet verkeerd.
De nieuwe Q7, X5, Touareg zijn uiterst saai en geen verbetering t.o.v. het vorige model.
@gtwillem: Om een lang verhaal kort te maken, het moet de MX-5 worden
@gtwillem: waar haal je het idee vandaan dat er een link is met de voorganger? Dat doe je bij de Jaguar en Astra maar niet bij de MX 5. Daar was de voorganger weliswaar mooier dan de huidige maar duidelijk minder MX 5. Ik vind dat de Astra moet winnen, gewoon geen premium gedoe en wel een goed doordachte auto. En belangrijker Opel heeft het aangedurfd de wagen kleiner te maken van zijn voorganger, dat is een keerpunt in de auto-industrie die steeds meer wagens produceert die niet meer in standaard parkeervakken passen. Auto’s moeten niet groter worden, wel lichter en slimmer.
@gtwillem: Op je mening over de XC90 na, waar ik maar niet aan gewend kan raken (blijf het een devaluatie vinden tegenover de vorige XC90), ben ik het eens met je analyse. De MX-5 is de enige die het predikaat “auto van het jaar” verdient. De rest, tja, die herinneren we ons volgend jaar niet eens meer.
@gtwillem: Het is wat tegen strijdig dat je zegt dat de A4 niet hoort te winnen omdat het meer van het zelfde is zonder baan brekend te zijn, terwijl dat feitelijk ook voor de MX5 op gaat. Dat het al jaren een mooie en leuke auto is en dat het merk de laatste jaren goed bezig is, kan toch geen reden zijn om nu specifiek de MX5 te laten winnen.

Zo ook de XC90 leuke auto als je iets anders wilt als duits, daarmee impliceer je dat de duiters beter zijn en dit het beste alternatief is.

Ik heb nog in geen van deze auto’s gereden, maar op het oog zou ik toch voor de Volvo of Astra gaan.
Mocht het gaan om een merk een opsteker te geven dan de Jaguar omdat deze toch praktischer is als een MX5. Voor deze verkiezing niet onbelangrijk denk ik.
@ronnys: De MX-5 word luxer en veiliger, maar ook lichter en efficienter. En dat vind ik wel een goede prestatie, te meer de prijs heel redelijk is.

De Volvo vind ik goed, niet zo zeer omdat het geen Duitser is, maar omdat de benadering totaal anders is dan bij de Duitsers (alleen viercilinders, materialen interieur, styling), en dat kan ik zeer waarderen.

De A4 is een heel goede auto, maar écht iets nieuws kan ik er neit aan ontdekken. Alles is al bij andere Audi’s gedaan en in zijn klasse is het een goede maar niet de beste aanbieding. Daarbij is ie onredelijk duur voor wat je krijgt.
@gtwillem: een vergelijkbare Astra 1.6cdti edition is de nieuwe ook 160 kg lichter geworden.
Met de Volvo snap ik wat je bedoelt maar vond het er niet heel duidelijk staan. Ach we hoeven ons er niet druk over maken we bepalen het niet en de komende 6 jaar wil ik ze nog niet betalen. 😀
Huh? Eerst roepen dat het een irrelevante verkiezing is, en daarna erkennen dat 5 van de 7 auto’s wel degelijk in het rijtje thuis hoort (en die ene er terecht niet in staat)? Wie houdt er nou wie voor de gek.

Natuurlijk is er wat af te dingen op de organisatie van de COTY-verkiezing, en gaat de uitslag net zoveel over politieke verhoudingen als over de kwaliteiten van de auto’s. Maar dat zie je dan ook terug in de invloed van die verkiezingen: vroeger werd er nog grootscheeps reclame gemaakt met het feit dat een model de verkiezingen gewonnen had (advertenties in de krant, stickers op de auto’s etc.) en in bijna alle gevallen werden die auto’s dan ook een commercieel succes. Tegenwoordig is dat effect er nog steeds wel een beetje, maar lang zo heftig niet meer als vroeger.

Maar om de relevantie van de COTY-verkiezing dan toch maar te vergelijken met de Autoblog AvhJ-shortlist: voor fabrikanten is het winnen van de COTY-verkiezing toch een stuk interessanter vermoed ik. Ongeacht hoe die verkiezing tot stand gekomen is.
-Volvo XC90 eruit is er sinds eind 2014 als ik mij niet vergis, dus zou de nominering voor auto v/h jaar 2015 meer op zijn plaats zijn.
-Hoe leuk de Mazda MX-5 ook is, het is voor de fun, een liefhebbersauto dus die valt ook af voor mij.

Ik zou de Skoda Superb of de Jag XE kiezen,
@michaelcorleone: Op het moment dat de ‘longlist’ wordt samengesteld, moet een model in minstens 5 Europese landen verkrijgbaar zijn. Een jaar geleden gold dat nog niet voor de XC90, dus kon die toen nog niet worden ingeschreven voor de verkiezing; dit jaar dus wel.
Volvo XC90 moet winnen, die is echt prachtig!
De eerste keer dat ik een Jaguar XE zag.

’s avonds, donker en ik kan het niet goed zien, maar ik zie opvallende koplampen in mijn binnenspiegel. Volgens mij xenon met een streepje LED. Sportief maar beschaafd. Maar he, wat is dat nu? Rijdt daar nu een Giulia achter me? Kom ik hier nu een testexemplaar tegen? Voorzichtig wat van mijn gas af op het moment dat er een extra baan bij komt. Neusje van achterligger komt langszij. Sjieke donkerrode lak, luchtrooster in het voorscherm. Mmm, dacht dat de Alfa andere roosters had. Dan zie ik de achterkant. Alfa-achtige achterlichten, maar het logo laat geen misverstand bestaan. It’s a Jag. Wow.

Dat was de eerste keer dat ik een XE in het echt zag, en voor het eerst in jaren merkte ik bij een nieuw automodel de “hebben”-factor voelde…
De OPEL ASTRA zonder meer op nummer1.
@moovy: de eerste van onder inderdaad ja.
Het valt nogal tegen. Eigenlijk springen de XC90 en de 7serie er voor mij boven uit, maar dat is vooral omdat de rest zo tegenvalt. Van bijvoorbeeld de Superb heb ik sowieso geen idee wat hij op de lijst doet.

De XC90 ziet er vooral heel modern uit wat persoonlijk niet mijn ding is. Echter is de T8 aandrijflijn wel interessant. De 7serie zet stappen met zijn nieuwe driving assists, ook vind ik het gebruik van carbon fiber in het chassis een stap vooruit. Echter ben ik van mening dat ze misschien wat te hard hebben geprobeerd innovatief te zijn, zoals het inparkeren met de sleutel.
Ik hoop/denk dat de xc90 gaat winnen. Het is echt een prachtige wagen geworden bom vol met innovatieve snufjes.

Als de mx5 zal winnen mag je jury ontslagen worden van mij. Het is een leuke auto. Maar auto van het jaar? Nee.
astra.
Ik hoop dat de jaguar xe wint!
Opel Astra
Geen van allen!
Als ik die longlist erbij pak zie ik één auto die onderscheidend is. De Tesla Model X.

Geen enkel ander automerk ter wereld die het voor elkaar krijgt, en het piepjonge Tesla doet het even: een grote elektrische auto mét een acceptabel bereik. (heus, 350km, hoe vaak rij je nu verder op een dag?)

Vind het toch wel merkwaardig dat die de eindrondes niet bereikt.
@Rob:
Ik heb weleens gelezen dat een auto op een aantal markten leverbaar moet zijn en dat alle journalisten die een stem hebben de mogelijkheid moeten hebben gehad om ermee te rijden.

Dat zou dan verklaren waarom de Guilia en de model X de cut niet gehaald hebben.
@klungeldwerg:
Ach so, dat zou natuurlijk kunnen. Volgend jaar dan maar? ;-)
@Rob: Tesla maakt grote en dure elektrische auto’s met een fatsoenlijk bereik. Maar dat doen ze vooral door de grote accu. Het briljante van Tesla zit in het herkennen dat de markt er rijp voor is en het supercharger netwerk, maar de auto zelf is relatief eenvoudig.
@mashell:
Ik ben juist zo onder de indruk van Tesla omdat het eigenlijk allemaal zo simpel is.

Iets hoeft niet complex of ingewikkeld te zijn om briljant te zijn. In tegendeel juist!
(bijna) Alles draait om de toepassing en het tijdstip van introductie, de techniek an sich is niet eens zo heel relevant dan.

Hun vierwielaandrijving bijvoorbeeld: super eenvoudige elektromotor voorin, super eenvoudige elektromotor achterin, accu’s er tussen en klaar! Waar een Audi allerlei super ingenieuze aandrijfassen nodig heeft (wat echt wel knap is hoor, daar niet van)…

En de marketing van Tesla is minstens zo briljant. De humor van Elon is ook wel een beetje mijn humor ;-) Daar ben ik ook wel vatbaar voor, geef ik eerlijk toe.
sowieso werd alles wat Italiaans is overboord gekieperd), en op zich is dit ook wel logisch

Want?
Audi A4

Moet een auto niet nieuw zijn? Al die Audi’s, BMW’s enzovoorts lijken op elkaar en dat deden ze 12 jaar geleden ook al.

BMW 7 Serie

Meet the new boss, same as the old boss.

Jaguar XE

Tja, Dure Hyundai/TATA/Landrover, whatever…

Mazda MX-5

Tijd voor een nieuwe, maarja, been there done that. Het is niet echt veranderd de auto. Was goed, is goed, blijft goed. Lekker vlot, betrouwbaar, maar in mijn optiek meer een vrouwen auto.

Opel Astra

Hoeveel Astra’s hebben we inmiddels gehad? Hoe kan dat kreng nog ooit terug komen nadat ik er minstens 5 heb afgeschreven naar de eeuwige parkeerplaatsen? Inmiddels zijn we aangekomen bij de Astra K… met een 1.0 turbo of een 1.6… pfff… Nee, de Astra zal nooit zoveel betekenen als mijn Olympia Record, Ascona, Manta, Monza, Vectra, en zelfs de 100% vrouw Speedster.

Skoda Superb

Is toch gewoon een gerecycled Seat, welke een 2de handse VW is welke een aftreksel is van een Audi, wat weer van een duurdere Lamborghini wat weer van een Bugatti afkomt?
Hoe kan dat een ‘nieuwe’ auto zijn?

Volvo XC90

Gewoon om de rest een keer te f7cken. Al heb ik wel een scheithekel aan Nederlandse Volvo garages. Vorig jaar bij 4 Volvo garages geweest. De eerste durfde zelfs te vragen of ik wel een Volvo kon betalen (debielen daar bij Broekhuis Zeist).In Arnhem lieten ze me meer dan 1 uur wachten, toen ben ik maar weggegaan en zelfs De Beemd en Verkerk hebben me niet willen helpen. Uiteindelijk toch maar naar de Nissan garage gegaan voor een Infinity Q50 Hybrid AWD voor 10.000 meer dan de Volvo die ik wilde kopen zou kosten.

Mijn lijstje van auto van het jaar 2015:

#1 Infinity Q50 (omdat ik hem zelf gekocht heb nadat ik alle andere auto’s (behalve Volvo) gereden heb.
# 2 Subaru STi (omdat ik hem zelf gekocht zou hebben als er niet 55% belasting op zat)
# 3 Citroen Cactus C4 (omdat het zo’n lelijk gedrocht is, dat je die mensen wel zo’n sticker moet geven op de auto voor medelijden)
de Astra is het minst handtasje en veruit het meest evolutionair ..

en Opel heeft zichtbaar heel hard gewerkt aan werkelijk alles om weer mee te kunnen doen aan het circus van de handel met louter mooie producten die de middelmaat overstijgen ..
Ik zet in op de MX-5
Ik vind het een erg treurig lijstje, maar ik neem de Auto vh Jaar volstrekt niet meer serieus, sinds de Peugeot 308 in 2014 won van de Tesla S en de BMW i3. Toen wisten we zeker dat het een verkochte pot was…
Ik ga voor ruimte….
Dus de Skoda superb.
via iPhone app
Ik verwacht dat Nico de Jong auto van het jaar wordt.
Vind toch wel de mx-5 omdat Mazda met deze auto een betaalbare semi-sport/fun auto weet neer te zetten.
Hij heeft toch wel een eigen gezicht tegen over de andere modellen.
De auto is toch weer lichter en nog beter gebalanceerd dan zijn voorganger,zelfs de prijs valt iets lager uit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).