Na de Mercedes BlueZero Concept zal het Duitse merk volgende maand de B-klasse F-cell tonen. Dat is een B-klasse op waterstof, welke reeds dit jaar in kleine serie geproduceerd zal worden.
Een brandstofcel zorgt voor de energie, die zet waterstof om in elektrische stroom. De enige uitstoot is water. Een elektromotor zorgt voor de aandrijving van de B-klasse, met 100 kW en een max koppel van 290 Nm. De maximumsnelheid is 170km/u en de sprint van 0-100 gaat in een dikke 11 seconden. De actieradius is 385 kilometer.
Nu alleen nog wachten tot de F-Cell roadster in productie gaat…
Dit is toch een veel beter alternatief dan die hybrides en ik hoop ook echt dat dit de brandstof van de toekomst zal zijn. Superschoon, redelijke aktieradius en de prestaties zijn ook ok.
Beter alternatief? Een auto met brandstofcel is gewoon een rijdende bom.
Die F staat dus voor Fail.
@Ringmaster: Dat is ongefundeerd gezwets mijn beste. Deze brandstofcel is veiliger dan een tank benzine. Lees je eerst eens in voordat je commentaar gaat geven over een subject waar je geen weet van hebt.
Een goed beschermde en gemaakte tank (lees: door de TUDelft bijv.) lost al heel veel gevaar op, daarnaast is dit schoner voor het milieu dan die vieze vuile accu’s in al die hybrides en zero-e auto’s. Alsof die accu’s zo veilig zijn!
Doe mij dit maar, met een tankstation in de buurt, hoef ik tenminste maar 3 minuten te tanken, en gaan jullie dan maar lekker minimaal een uur aan een stopcontact hangen
…maar dan wel de honda fcx-clarity ipv van deze
@ RWD Ik ondersteun jouw statement. Want dat H2 onveiliger is dan het huidge brandstof is één groot fabeltje uitgevonden door de petroleumindustrie. Misschien werkt ringmaster bij de Esso?
Dit is idd een van de beste oplossing voor de toekomst.
Het enige probleem dat men nu nog moet oplossen is de productie van waterstof vergemakkelijken (goedkoper en milieuvriendelijker maken).
Zoals het nu is heeft waterstof nog geen voordeel want het is duur en veroorzaakt meer milieu vervuiling (de aanmaak van x-liter waterstof om evenveel km te doen als een klassieke motor met Y-liter verbruik is meer vervuilend ).
Eens dit opgelost dan is dit VééL beter dan hybride.
Vergelijkende test op youtube tussen BMW 520d en prius doet iedere hybride rijder toch even verbleken net als topgear ook deed(hybride is niet de oplossing).
Topgear : http://www.youtube.com/watch?v=ydvAQ6Y49vc
Prius vs 520d : http://www.youtube.com/watch?v=-ldPguephYc
Waterstof heeft zijn tijd gehad. Binnen een aantal jaren zullen batterijen volledig milieuvriendelijk zijn en dan is dat ene nadeel ook weg. Met schone energie, kernenergie en kernfusie zie ik de toekomst voor elektrische auto’s erg zonnig in. Waterstof is een mooi goedje, maar er is te weinig ontwikkeling op dit gebied.
De ontwikkeling op het gebied van accu’s is veel groter. Nog laatst was er een artikel waarin TOyota een accu heeft ontwikkeld met 10x meer capaciteit.
De zoveelste NIET-productiewagen van Mercedes. Ze willen geen productie starten, niet alleen omdat de technologie nog niet ver genoeg staat, maar vooral omdat ze niet de eersten willen zijn (groot premiumrisico door falen weet je wel!)
@ Timmie
Mercedes heeft al veel vaker risico’s genomen. En die zijn niet gefaald..
@ringmaster
Daar gaan we weer.
Dit soort verhalen deden ook de ronde toen men begon met de benzine auto….en, recenter nog, toen er mensen op lpg gingen rijden.
Mijn conclusie n.a.v. die verhalen over LPG:
Je hoort heel veel mensen zeggen dat ze rijden met een lpg bom….maar ik heb er daadwerkelijk nog nooit 1 zien ontploffen….er nog nooit de meest vreselijke tafferelen van gezien op tv of in de krant etc.
M.a.w.:
Dat zijn dus indianen verhalen…fabeltjes…mythen etc.
@Mercedes
Juist.
Doet u mij er maar 1….graag voorzien van eigen waterstof fabriek waarmee ik met (de elektriciteit van) mijn zonnepaneeltjes waterstof kan maken.