• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes-Benz W213 markeert terugkeer van de zes-in-lijn

Auteur: Dizono, gepost 3 december 2014 om 15:47 – 29 Reacties

Mercedes-Benz W213


Na een afwezigheid van 19 jaar lijkt de nieuwe E-Klasse die in 2016 moet komen weer een zes-in-lijn onder de kap te krijgen.

Mercedes-Benz gebruikte sinds jaar en dag zes-in-lijnmotoren dus toen de toch al controversiële W210 in 1998 opeens een V6 onder de kap kreeg, begonnen de echte liefhebbers te morren en knorren.

Voor de nieuwe E-Klasse, die als baureihe W213 te boek zal staan, zal Mercedes-Benz werken met zogenaamde modulaire motoren. Zo kunnen de vier- en zescilindermodellen veel onderdelen delen, wat weer kosten bespaart. De productieversie van de W213 moet in 2016 gereed zijn, maar er wordt nu al volop mee getest. Een spyvideo -inclusief de onontkoombare kattenfoto’s- vind je op zes-in-lijnjunk.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • mercedes gaat EV-technologie
    Mercedes gaat EV-technologie zelf ontwikkelen en bouwen
  • Mercedes S680 Guard
    Mercedes-Benz S680 Guard is de ultieme Benz

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

e-klasse, Mercedes, spyshot, Techniek, Video

Vorig bericht: « Koenigsegg gaat Nürburgring-ronderecord verpulveren
Volgend bericht: Mercedes GLE 63 AMG Coupe (X6-killer) speelt in de sneeuw »

Lees Interacties

Reacties

  1. rb26dett zegt

    3 december 2014 om 15:50

    Yeah!

    Login om te reageren
  2. robinvand zegt

    3 december 2014 om 15:57

    Net nu bmw overstapt. . .

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      3 december 2014 om 16:28

      @robinvand: BMW stapt niet over naar de V6. Ze gaan ook niet die MPV maken met voorwielaandrijving. Oh…wacht.

      Maar nee ik denk dat de wilde geruchten over de V6 weer in de ijskast kunnen nu de M3/4 is gepresenteerd met ‘gewoon’ een I6.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        3 december 2014 om 19:53

        @jaapiyo: laatste goede vaarwel aan de lijn 6?

        Login om te reageren
  3. mgmgb zegt

    3 december 2014 om 15:59

    6 in lijn en achterwielaandrijving. Zo hoort een luxe Europese sedan te zijn. BMW doet het al goed en nu komen Jaguar (ook modulair met de Ingenium motoren) en Mercedes ook weer terug op het meest verfijnde en toch sportieve concept dat voor een sedan denkbaar is. Hoe praktisch een V6 ook is vanuit een constructief oogpunt, niets verslaat het raffinement en de ‘Laufkultur’ van een 6-in-lijn.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      3 december 2014 om 16:18

      @mgmgb: “6 in lijn en achterwielaandrijving. Zo hoort een luxe Europese sedan te zijn.”

      Je weet zelluf. Nou ja meer cilinders mag eventueel ook wel…maar voor de rest volledig eensch.

      Login om te reageren
    • parker zegt

      3 december 2014 om 16:25

      @mgmgb: eens!

      Login om te reageren
    • ettie zegt

      3 december 2014 om 16:40

      @mgmgb: en dan hopen dat Jaguar Audi nu eens inhaalt zodat we die meuk geen premium meer hoeven te noemen omdat je het dashboard een mm verder in kan drukken dan bij een gewone vw…

      Login om te reageren
      • inception zegt

        3 december 2014 om 17:45

        @ettie: Elk merk heeft wel een aantrekkelijke model staan vind ik ook Audi. Jaguar had altijd een duffe, oude lullen sigaar rokende imago. Een aantal jaar geleden is Jaguar drastisch een andere weg ingeslagen betreft design en heeft een verjongingskuur ondergaan en daarna is het imago veranderd het is hip, modern en sprak ook een jonger doelgroep aan. Persoonlijk vind ik Audi’s niet lelijk maar het mag spannender, het concern speelt teveel op safe, juist om hun vaste doelgroep niet kwijt te willen raken die blijkbaar niet willen opvallen en niet van verandering houden. Jaguar was in eerste instantie ook bang dat het klanten zou verliezen, het was immers een grote gok. Tuurlijk zal een klein deel zijn afgehaakt en wezen kijken bij Bentley o.i.d., maar heeft daarentegen heel veel klanten erbij gekregen. Audi heeft precies hetzelfde recept nodig, dan ben ik er heilig van overtuigd dat veel mensen hun mening zullen herzien.

        Login om te reageren
        • ettie zegt

          3 december 2014 om 18:12

          @inception: het Jaguar verhaal klopt volledig, Audi ben ik grotendeels met je eens. Alleen ik kan geen model van Audi bedenken die geen mooiere concurrent heeft. Audi heeft iets nodig wat de aandrijving aan de juiste kant van de auto heeft zitten.

          Login om te reageren
  4. camber24 zegt

    3 december 2014 om 16:07

    Kan iemand me uitleggen waar die codenamen bij Merc en BMW vandaan komen? Ben op zoek naar de logica daarvan..

    Login om te reageren
    • matje140 zegt

      3 december 2014 om 16:21

      @camber24: iemand van PR doet een blinddoek om, gooit een dartpijl tien keer op het bord en de totale score is de nieuwe codenaam!

      Login om te reageren
    • phaeton zegt

      3 december 2014 om 17:43

      @camber24: Porsche doet het ook (99x en daarvoor), Opel heeft de simpele Types A/B/C enzovoort en zo zijn er meer. Hoe een fabrikant zijn nieuwe model gaat noemen is bij Opel daarom wel te voorspellen en bij Mercedes ook, maar bij BMW is het zoals hierboven gezegd meer lukraak een getal.

      Login om te reageren
    • humpyourdog zegt

      3 december 2014 om 18:00

      @camber24: bij bmw staat de e voor entwicklung meen ik eens gelezen te hebben. Alle missende getallen hebben het productiestadium niet gehaald denk ik. En f volgt gewoon de e op in het alfabet.

      Login om te reageren
  5. sydney zegt

    3 december 2014 om 16:23

    Ik acht Autoblog velen malen hoger in dan Autoweek maar in hun scoopsforumgebeuren is dit best oud nieuws.Nu is dit geen scoopssite per defenitie maar op dat vlak zijn ze AB toch elke keer sneller af.

    Dit heeft overigens alles te maken met de redacties van AW en AV.Waren die vroegen bezig met tekeningen of in de bosjes verborgen fotografen,nu na moeten gecopypaste foto’s het werk doen.
    Annyway,W213 staat gewoon op Genève 2015, Coupe en cabriolet september 2015.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      3 december 2014 om 16:35

      @sydney: Ah ja die goede oude tijd die ik nog net een klein beetje heb meegemaakt toen scoops nog echte scoops waren en door mensen werden vastgelegd die speciaal op vakantie gingen naar de Grossglockner om ingepakte auto’s vast te leggen.

      Toen ik me ook nog niet realiseerde dat het blad waar ik elke week naar uitkeek eigenlijk alleen bij de gratie bestond van de producenten die de producten maakten die erin beoordeeld werden. Mooi was dat.

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        3 december 2014 om 16:51

        @jaapiyo: Sarcasme ik ook mijn deel,lees er doorheen is mijn devies.Dat neemt mijn mening niet weg dat men op het scoopsforumgebeuren van AW het soms tot vaak het op het rechte eind heeft.

        Login om te reageren
      • sydney zegt

        3 december 2014 om 17:19

        @jaapiyo: Ik vraag me af? Heb jij wel verstand van Automotive en het verkopen in die branche in het bijzonder ?Ik ben benieuwd.

        Login om te reageren
        • phaeton zegt

          3 december 2014 om 17:38

          @sydney: Ik vraag mij af: als hij rubber verkoopt aan de bandenboeren… Telt dat dan ook?

          Login om te reageren
          • sydney zegt

            3 december 2014 om 20:55

            @phaeton: Jij hebt duidelijk geen verstand van de materie.Dat geeft op zich niet,maar kom dan wel met argumenten.

            Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          3 december 2014 om 17:46

          @sydney: Neen. Geen praktijkkennis in ieder geval, heb er uiteraard wel het nodige over gelezen. TTAC heeft mijn ogen wel geopend op verschillende fronten wat dat betreft, daar schrijven/schreven veel mensen die wel de nodige ervaringen hebben in die sector (van verkopers tot IT guys en marketing jongens). Dus uit tweede hand weet ik er wel wat van inmiddels. Helaas is die site nu wat minder dan voorheen.

          Heb wel wat gesolliciteerd in de automotive sector in het verleden op verschillende momenten maar vooralsnog is het er nooit van gekomen. Als een paar domino steentjes een bepaalde kant op vallen dan zou het zomaar kunnen dat daar nog verandering in komt maar dat zal de tijd leren.

          Login om te reageren
  6. inception zegt

    3 december 2014 om 18:00

    Mercedes, BMW, Lexus en Audi allemaal merken die niks voor elkaar onderdoen en het is goed dat er moordende concurrentie is, hierdoor wordt de lat (die al hoog is) elke keer een stukje hoger gezet.

    Login om te reageren
  7. introductiemap zegt

    3 december 2014 om 18:20

    Slimme marketing ook wel! BMW zegt ‘doei’ tegen de zes-in-lijn, Mercedes ‘welkom’!

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      3 december 2014 om 19:09

      @introductiemap: En wanneer heeft BMW dat precies gezegd?

      Login om te reageren
  8. jawi94 zegt

    3 december 2014 om 19:02

    Heerlijk M104 FTW!!!!!

    Login om te reageren
  9. henkhupelschoten zegt

    3 december 2014 om 19:56

    waar bmw ouwe lullen wagens gaat maken, v vormen weer gaat gebruiken en binnekort met een mpv komt. komt Mercedes met een lijn 6 motor, een smaakvolere x6, dikke 8 cilinders, wagens die extra verhoogd zijn en meer wielen en natuurlijk Maybach. zo hoort het te zijn

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      4 december 2014 om 09:48

      @henkhupelschoten: Ja, en Mercedes maakt al jaaaaaren ouwe lullenwagens, is al jaren geleden overgestapt op de V6, maar dat maakt je allemaal niet uit omdat je twee sterren in je ogen hebt fanboy.

      Login om te reageren
  10. phevtreb zegt

    3 december 2014 om 21:51

    Mercedes heeft tot 2005 lijn 6 motoren gemonteerd. De 280 en 320 cdi motoren waren tot die tijd lijnmotoren.

    Login om te reageren
  11. deniropacino zegt

    4 december 2014 om 20:57

    Vind het altijd leuk als er nieuwe primeurs zijn, dan krijg je weer leuke vergelijkingstesten tussen de E-Klasse, Lexus GS, 5-serie en de A6. Laat hem maar komen, want de E gaat alweer een tijdje mee.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North