Koenigsegg gaat Nürburgring-ronderecord verpulveren

Auteur: , 34 Reacties

'It's a dirty job, but someone has to do it', aldus Christian von Koenigsegg, die mikt op een bijna Bellof'iaans rondje Nordschleife van 'in de 6:30-minuten'.

Koenigsegg One:1 bij de Ring

Het huidige ronderecord op de Nordschleife voor productieauto’s ligt wat mij betreft op 6:57 minuten, in handen van de Porsche 918 Spyder. Dit omdat ik zelf Radicals niet als productieauto’s beschouw, en McLaren alleen maar roept dat ze sneller zijn met hun P1, zonder met bewijs te komen.

Koenigsegg lijkt nu voornemens Porsche van de troon te stoten, en flink ook. Met zowel de Agera R als de One:1 hebben de Zweden de juiste instrumenten in handen, alleen moet dit wel even omgezet worden in een schadevrij rondje Groene Hel op de limiet. Koenigseggs zijn namelijk nogal duur en zeldzaam, en bij menig poging is al aardig wat supercarspul gesneuveld (maar dit zie je vaak niet in de pers).

Koenigsegg One:1

In een interview met Car & Driver ontvouwt Christian van Koenigsegg nu zijn plannen: “When we look at the sector times, we’re already on course for a record. I hate the need to do it, but this is one of the ways you prove yourself in this part of the market.

We zijn benieuwd op wat voor termijn we de poging mogen verwachten, maar volgens mij zijn ze al druk bezig.

Foto credit: Lyon1845, autojunk.nl



34 reacties

Jammer dat het weer niet echt meer meehelpt. 25 Graden en droog zou toch helpen.
@autoblogfan: Droog wel maar zo warm niet persé, koude lucht is veel energierijker dan warme. Wel moet je dan wat zachtere banden hebben anders heb je geen grip.
@grunn: zuurstofrijker bedoel ik natuurlijk. Zo’n edit-knop zou handig zijn.
@grunn:
Je stelling klopt in elk geval, van CPZ weet ik dat de snelste rondes altijd met de paas of de pinksterraces gereden werden, daarna kwam men daar niet meer aan.
@grunn: inderdaad! Ik kom nu met een hele gekke vergelijking maar mijn Tomos loopt met -1 ongeveer 5 km harder als met 25
@stancedjetta: dan maak jij begin december je carburateur schoon
@styns: ik durf toch wel te stellen dat hij gelijk heeft. Mijn Tomos liep bij koud weer ook iets harder dan bij warm(er) weer. Een logisch gevolg van het temperatuurverschil.
Moette doen dan
6:30 over de ring, das ruim 210km/h gemiddeld. Das best rap zeg maar! Ben benieuwd :D
@mylvan: Nog nieteens half gas. Eitje
@clarkson: Nee, een egg
@mylvan: en dan te bedenken dat Stefan Bellof het in 6:11 deed in 1983. Bizar.
@jaapiyo:
Andere layout, de Nordschleife was dat jaar ingekort vanwege de bouw van het huidige GP circuit.
Snel blijft het wel, maar omgerekend naar de baan van toen ging er dit jaar in de kwalificatie van de 24uur een MP4/12C GT3 onder die tijd door.
Ik ben eerlijk gezegd bang dat een ze qua wegligging er nog niet helemaal zijn.. maar ik ben benieuwd!
@clarkson: je hebt hem gereden begrijp ik?
@meneer: Neem jij even de wind uit me zeilen. Maar ter verduidelijking. Ik denk dat de 3 grotere jongens iets meer ervaring hebben als koenigsegg, vandaar…
@clarkson: “k denk dat de 3 grotere jongens iets meer ervaring hebben als koenigsegg”

En toen kwam er een meneer Horacio Pagani, die supercarland op z’n kop zette, en bewees dat je met talent en toewijding al erg ver kunt springen.
@SimonMc: Wij zijn gewone burgers, een echte rijke eindbaas heeft die zorgen niet die heeft gewoon een Koenigsegg, Pagani, Porsche 918 en een Lambo in zijn collectie.
@SimonMc:
Want Horacio had natuurlijk 0,0 ervaring toen hij zijn eigen merk opstartte…
@harrie: voor hij begon met het maken van auto’s kweekte hij madeliefjes in Angola.
@clarkson: de grootste innovatie komt vaak van buiten de gevestigde orde, en dat gaat niet alleen op voor de auto sector.
Baanhuur, chauffeur, verzekering etc. zal alles samen niet verwaarloosbaar zijn qua kosten voor zo een kleine bouwer, alle begrip dat ze er niet voortijdig aan beginnen…
Ik ben vooralsnog zeer sceptisch. De Koenigsegg staat nu niet bekend om een enorme hoeveelheid mechanische grip (zoals bijv. de 918) of enorm veel downforce (LaFerrari en P1). Komt bij dat in tegenstelling tot voornoemde 3 concurrenten de afdracht van vermogen ook veel minder lineair is ( mede dankzij zeer hoge drukvulling en ontbreken elektromotoren).

Conclusie mijnerzijds, daar moet flink worden geknoeid met dedicated slicks of versneden (zie Pagani gerommel voor Top Gear rondetijd van de Huayra) om überhaupt ruim onder de 7 minuten te rijden.
@macready:
Herstel, het gaat hier om de One:1 en die heeft wel degelijk veel downforce, vergelijkbaar met de P1. Blijft echter de afdracht van (gigantische) vermogen als nadeel.
@thierryvth: Opletten Koenigsegg komt eraan :)

Prachtig toch ik heb niets te klagen, Koenigsegg is hard op weg om de beste supercar bouwer te worden. De One:1 is een extreem bruut en een extreem indrukwekkend ding, gewoon een F-16 op wielen. Het zou wat als het CvK lukt. Wij zijn de laatste tijd verwend met de Agera, One:1, Huayra, 918, P1, LaFerrari, Veyron SS allemaal stuk voor stuk heerlijke hypercars,

Ik gun het Koenigsegg van harte
Scandinavisch is het beste wat er bestaat dus dat gaat wel goed komen :mrgreen:
@norge: Klopt qua perfectionistische drang kun je Scandinaviërs wel vergelijken met Japanners.
Als hij zegt de tijd direct met een klein half minuutje scherper te gaan stellen lijkt het me dat ze niet eens erg op de limiet moeten rijden om sneller te zijn da de 918 Spyder. Minder woorden en meer daden zou ik zo zeggen!
Buiten het record is de Koenigsegg One:1 voor mij dé ultieme hypercar.
Ik zou het gaaf vinden!
Zelf zou ik, ongeacht de auto die je me meegeeft, hem niet onder de 10 minuten krijgen, vrees ik.
Wil Christian zich nu ineens bewijzen dat je met een hobbellig circuit als de Nürburgring tegen 450 km/u toch nog altijd aan de grond kan blijven, die man is geschift als je het mij vraagt. Laat staan dat ~ ‘dat in de Amerikaanse zoutvallei’s al mogelijk is, waar ze minstens 20 km rechtdoor kunnen rijden. Gekkenwerk is dat.
op dit moment gaan ze dat record niet halen (“öp webcam kijken döet…”)
Als ik een top-3 moet maken die bestaat uit hypercars, dan komt de Koenigsegg One:1 er zeker in voor. Ik gun het CvK en zijn ploeg het ook, het is een mooie tijd met vele mooie concurrenten. Heerlijk dat er merken bestaan zoals Koenigsegg en Pagani, die het opnemen tegen de gevestigde orde. Van CvK vind ik het knapper, omdat hij niet uit de autobranche komt en geen automotive achtergrond heeft, Horacio daarentegen werkte daarvoor bij Lamborghini en had de een en andere ervaring al opgebouwd.
Of het nou een K’egg One:1, Huayra, Porsche 918, Veneno, LaFerrari, Veyron is ik vind ze allen zeer bruut en lekker.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).