• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes CL63 AMG krijgt robot-bak (MCT)

Auteur: ricardo, gepost 7 juli 2010 om 14:14 – 47 Reacties

Mercedes CL AMG

Waarom zou je nog zelf schakelen als een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling dat veel sneller kan?

Nadat de Mercedes CL pas een bescheiden faceliftje heeft gekregen kan het niet lang meer duren voordat de Duitsers ons alles over de nieuwe AMG-modellen gaat vertellen. Onze plaatselijke Mercedes-fanboy had geen zin daar op te moeten wachten, en ging zelf aan de gang met de online Merc-configurator. Om erachter te komen dat de meeste info daar al op staat. Net als toen met de eerste foto van de nieuwe CL.

We wisten al dat de CL63 AMG de nieuwe biturbo V8 van Mercedes meekrijgt, en daar zo’n 544 pk uit weet te persen. Samen met het koppel van 800 Nm een gretige bandenvreter bij uitstek. Maar het kan altijd nog ietsje extremer, bijvoorbeeld in de vorm van de CL65 AMG. Deze krijgt de welbekende twaalfcilinder in V-vorm onder de lange motorkap. Dit blok met een inhoud van 6 liter geeft je nu de beschikking over 630 pk en 1.000 Nm. Ja, dat lijkt er meer op. Dat deze krachtbron dan gemiddeld 14,3L/100 km drinkt moet je maar voor lief nemen.

De V8 (CL63 AMG) is uiteraard een tikkie zuiniger, en slurpt per 100 km gemiddeld 10,5 liter peut weg. Deze auto krijgt dus ook de beschikking over het huzarenstukje uit de bakken-afdeling van Mercedes: de 7-traps MCT bak (Multi Clutch Technology). Vor de CL63 AMG betaal je in NL €206.700. Het übermodel, de CL65 AMG, ben je een tonnetje meer kwijt, namelijk 308.950 euro.

UPDATE: meer foto’s van de AMG-modellen van de CL in deze gallery!

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!
  • Mercedes-AMG GT 73 voor het eerst officieel op beeld

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, cl, Mercedes, V12

Vorig bericht: « Wallpaper: Ferrari 612 Scaglietti badge
Volgend bericht: Meer info over de Fiat 500 tweecilinder »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    7 juli 2010 om 14:16

    in 1 woord, voor zowel interieur als exterieur: PRACHTIG!

    Login om te reageren
  2. M-lover zegt

    7 juli 2010 om 14:19

    ‘Waarom zou je nog zelf schakelen als een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling dat veel sneller kan?’
    Dat bedoel ik maar, al blijft een pook en koppelingspedaal ‘echter’ rijden…

    Login om te reageren
  3. MDA zegt

    7 juli 2010 om 14:20

    mogen we deze nou nog steeds niet ‘S-klasse coupe’ noemen?

    Login om te reageren
    • Vinny_93 zegt

      7 juli 2010 om 14:41

      @MDA: Dat dacht ik dus ook, ik dacht dat ze de naam veranderden…

      OT: “Waarom zou je nog zelf schakelen als een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling dat veel sneller kan?”
      Waarom nog gas geven als de auto dat zelf veel preciezer kan? Waarom nog sturen als de auto dat zelf veel accurater kan? Vond de oude CL mooier.

      Login om te reageren
  4. Donstil zegt

    7 juli 2010 om 14:23

    Kolere 308k voor een Mercedes.
    Prachtige bak maar voor dat geld kan je toch ook een hoop anders kopen.

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      7 juli 2010 om 14:38

      @Donstil:
      Dat zijn inderdaad een hoop oostblok hoertjes.
      Maar wat voor beter keus voor dat geld zou jij dan nemen?

      Login om te reageren
  5. jack_abarth zegt

    7 juli 2010 om 14:24

    Hierbij een stukje tekst waarbij je iets meer te weten komt over de bak.

    http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Zuinige-AMG-5.5-V8-goed-voor-900-Nm.htm

    Login om te reageren
  6. mjd1991 zegt

    7 juli 2010 om 14:30

    ik ga vast sparen

    Login om te reageren
  7. Noes Carlos zegt

    7 juli 2010 om 14:32

    Ik geloof echt niks van dat verbruik, volgens mij verbruikt zo’n CL 63 AMG in de praktijk het dubbele. Een maat van mij heeft een Clio Sport en die haalt 1 op 10 nog niet eens, laat staan een dikke 5.5 V8, turbo’s of niet…

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      8 juli 2010 om 00:04

      @Noes Carlos: ding zuipt natuurlijk spectaculair méér dan de fabrieksopgave…1:6 is normaal.

      Login om te reageren
  8. Koeninsegg zegt

    7 juli 2010 om 14:35

    erg begeerlijke auto, maar inderdaad erg duur…

    Login om te reageren
  9. technopatat zegt

    7 juli 2010 om 14:38

    hmm, zouden ze tevreden zijn met een aanbetaling van +- 20% voor die cl, de rest betaal ik wel als ze me vinden in het tropische land waar ik naartoe ben gevlucht :p!

    Login om te reageren
  10. Pordon zegt

    7 juli 2010 om 14:40

    Leuk als je stage hebt gelopen bij Mercedes-Benz, dan is dit allemaal al oud nieuws;)

    Login om te reageren
  11. floryn zegt

    7 juli 2010 om 14:42

    Het is jammer dat dit soort auto’s na vijf jaar als totale pooierbakken worden gezien totdat ze weer ouder dan dertig jaar oud zijn en dan kunnen de meesten hen weer waarderen. Biedt ook een kans om anticyclisch in te kopen (lees goedkoop), maar de meesten zullen je voor een pooier of anderssoortig crimineel aanzien.

    Login om te reageren
    • John zegt

      7 juli 2010 om 15:06

      @floryn: 5 jaar?? Hoezo niet direct na aanschaf? Dit is toch de onderwereld-auto bij uitstek! Stiekem wel mooi dus ;) Tis zoals een heel geil ordinair wijf, je wilt wel een ritje maken, en ook wel een paar keer, maar je zou het nooit kopen..

      Login om te reageren
      • Merry zegt

        7 juli 2010 om 15:08

        @John:
        Dus dat heb ik fout gedaan…

        Login om te reageren
        • John zegt

          7 juli 2010 om 15:12

          @Merry: Verkeerde vrouw gekocht Merry?

          Login om te reageren
          • Merry zegt

            7 juli 2010 om 15:17

            @John: Nee nee ging om om de auto ;)

            Login om te reageren
  12. MDA zegt

    7 juli 2010 om 14:50

    308kEUR voor een CL65! Pfffoooei. Das een flinke lading euromuntjes. Maar goed, de CL65 is altijd een super dure bak geweest.

    Trouwens, en het is een slechte vergelijk, ik weet het, maar 308kEUR is een dikke slag meer dan een SLS moet kosten… Als ik de keuze had (en het geld), dan zou ik het wel weten.

    Login om te reageren
  13. sacha zegt

    7 juli 2010 om 14:55

    De S-klasse dus schijnbaar ook een MCT

    Login om te reageren
  14. CrazyHenkie zegt

    7 juli 2010 om 14:56

    @ MDA

    Dat is een beste vrachtwagen die mag kantelen, wil je dat in één keer binnenharken ja ;)

    Login om te reageren
  15. DDX zegt

    7 juli 2010 om 15:00

    Wat een extreem prijsverschil tussen de CL63 en de CL65, lijkt me stug dat het prijsverschil hem alleen in de motor zit.
    Of maakt mercedes gewoon veel meer winst op de CL65 ?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      7 juli 2010 om 18:03

      @DDX: Tuurlijk niet.Je moet ook versnellingsbak rekenen, sterkere aandrijflijn, betere remmen, enz…Blijf in ieder geval wel veel geld.

      Login om te reageren
  16. bozewolf zegt

    7 juli 2010 om 15:06

    Je kon toch al nooit zelf schakelen in een AMG, dus what gives?

    Blijven ze overigens de 63 designatie houden ook als de 5.5 TT V8 erin komt? Zou best lame zijn.

    Login om te reageren
    • John zegt

      7 juli 2010 om 15:15

      @bozewolf: Aangezien ze nu al lame zijn met afronden etc. verwacht ik dat ie gewoon 63 blijft heten.. Misschien wel gewoon 72AMG omdat dat zo mooi staat…

      Login om te reageren
    • Pordon zegt

      7 juli 2010 om 15:34

      @bozewolf: hij blijft wel de CL 63 AMG heten maar op de zijkant komt V8 biturbo te staan ipv de 6.3 AMG badge.

      Login om te reageren
  17. De Fiets zegt

    7 juli 2010 om 15:20

    Wat een volstrekt zinloze auto is dit. Binnenkort mogen we nergens meer harder dan 80 want dat bespaart 30% CO2 uitstoot: http://www.ce.nl/publicatie/langzamer_is_zuiniger/937

    Login om te reageren
    • mb man zegt

      7 juli 2010 om 16:31

      @De Fiets: Ga lekker fietsen zou ik zeggen.Moeten ze veel meer verkopen deze schitterende autos.

      Login om te reageren
  18. VW Freak zegt

    7 juli 2010 om 15:36

    Waarom neit gewoon eerlijk zijn???

    Oude CL65 iAMGay was wel mooier…

    Login om te reageren
  19. HDM zegt

    7 juli 2010 om 15:37

    De CL63 heeft een Performance Pack op de optielijst. Daarmee stijgt het vermogen naar 571pk en de trekkracht naar 900Nm (origineel 544pk/800Nm). Bovendien krijg je dan een carbon motorafdekking.

    Login om te reageren
  20. Emile_Benz zegt

    7 juli 2010 om 15:58

    Noem het dan gewoon CL55 AMG i.p.v. CL63 AMG… :roll:

    Login om te reageren
  21. HDM zegt

    7 juli 2010 om 16:04

    Dat vinden cijfer-geile mensen niet leuk. Lager cijfer = lager aanbod = niet interessant.

    Login om te reageren
  22. HKH zegt

    7 juli 2010 om 16:19

    vind het hout niet mooi

    Login om te reageren
  23. BMWHerman zegt

    7 juli 2010 om 16:57

    Dat verbruik is inderdaad lachwekkend. 1 op 7 met een V12 met twee turbo’s, flikker toch op… Eerder 1 op 4, als je dat al red. Bij een BMW M5 wordt ook 1 op 6,8 opgegeven, nou de helft komt dichter in de buurt. Heel veel mensen verkijken zich hier gruwelijk op.

    Login om te reageren
  24. Peer zegt

    7 juli 2010 om 16:58

    7-trapsversnellingsbak is één woord.

    @pordon, heb je dat ook geleerd op je stage?

    http://www.spatiegebruik.nl/

    Login om te reageren
  25. Bulzai zegt

    7 juli 2010 om 17:02

    wie zal deze auto nou niet willen hebben!?

    Login om te reageren
  26. Benz.. zegt

    7 juli 2010 om 17:17

    308K is flink wat geld.. Een CL500 zou al voldoen voor mij.

    Tja, het scheelt de helft.

    Login om te reageren
  27. Cantago zegt

    7 juli 2010 om 17:37

    Waarom niet schakelen? Omdat ik geen vrouw ben! Ik kan dat verdomme zelf wel! Is veel leuker!

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      7 juli 2010 om 18:42

      @Cantago: Kon je toch al nooit in AMG’s dus maak je maar niet zo druk.

      Login om te reageren
  28. AMG Powerrr zegt

    7 juli 2010 om 21:43

    @ Cantago,

    koop dan een vergelijkbare Audi of BMW. Oh nee, die zijn er niet. En de snelste modellen hebben ook allemaal een automaatje.

    Login om te reageren
    • Cantago zegt

      9 juli 2010 om 20:16

      @bozewolf: Daarom zal ik nooit een AMG kopen;)

      @AMG Powerrr: Een R8 is een behoorlijk stuk sneller, en is leverbaar met handbak. Een A5 Sportback (wanneer komt de RS?) kan ook. Verder komt een goeie 5 of 7 serie ook wel in de buurt van een CL63

      Login om te reageren
  29. Xenonverlichting zegt

    7 juli 2010 om 21:46

    @Cantago: Gah jij dik betalen voor een auto met handbak??
    er bestaat echt niks betters als een DSG,PDK,MCT enz. misschien moet je uns in zo’n auto rijde dan snap je wat ik bedoel en als je de auto later weer verkoopt zal bijna iedereen die hem kan betalen jammeren over de handbak!!

    (p.s. Op een Golf,Astra,Focus natuurlijk een handbak..)

    Login om te reageren
  30. Xenonverlichting zegt

    7 juli 2010 om 21:50

    @ Noes carlos: Mercedes-Benz is ook een heel ander merk als Renault trouwens toen die Clio werd geproduceerd was er nog niet eens zo’n opstakel voor het milieu..

    Login om te reageren
  31. lambo4all zegt

    8 juli 2010 om 09:13

    De CL63 amg is goedkoper geworden! ha lekker puh idioote overheid met al die benzinebelastinkjes! nu is ie lekker zuiniger dus kan je lekker minder heffen!

    Login om te reageren
  32. Pallas zegt

    8 juli 2010 om 09:32

    Lelijk stuur! De rest van het binnenste is wel mooi.

    Login om te reageren
  33. Dimglor zegt

    8 juli 2010 om 11:15

    Deze wagen is gewoon af.. Zowel in- als exterieur..

    Login om te reageren
  34. F612S zegt

    8 juli 2010 om 11:46

    3 ton voor een ster! Doe mij voor dat geld maar een steigerend paard!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North