• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Meer info over de Fiat 500 tweecilinder

Auteur: ricardo, gepost 7 juli 2010 om 15:08 – 70 Reacties

Fiat 500 tweecilinder

Downsizing to the max! We zagen ‘m pas nog in Genève, maar vanaf september staat dit 500tje-met-koffiemolen ook bij de Nederlandse dealers.

Deze Fiat 500 heeft dus een groenig tweecilindertje onder de kap, uiteraard bedoeld om zo min mogelijk kostbare brandstof te slurpen. Het zou ons niet verbazen dat dit apparaatje daadwerkelijk bloemen uitspuwt in plaats van uitlaatgassen, maar dat even terzijde.

De 85 pk sterke TwinAir 500 heeft een ECO-knop aan boord. Ram daar een keer op, en het koppel wordt begrensd op 100 Nm en vermogen zakt terug naar 78 pk. Tegelijkertijd wordt de stuurbekrachtiging op ‘City-stand’ gezet, waardoor je helemaal geen gevoel meer overhoudt. Makkelijk sturen en parkeren in de stad kan dan weer wel heel makkelijk, en daar is het tenslotte voor bedoeld. Ook is-ie uitgerust met een start/stop-systeem en heeft deze Fiat een hippe schakelindicator. Handig voor op het circuit natuurlijk, alhoewel het meer de bedoeling is dat je eerder schakelt en daardoor zuiniger rijft.

Deze turbogeblazen tweepitter met een inhoud van 900 cc heeft een CO2-uistoot van 95 gram per km. Met de Dualogic versnellingsbak (robot-bak) gaan hier nog eens drie hele grammen vanaf. Dat je het even weet. De top ligt op 173 km/u, mocht je plotseling zin krijgen om hiermee een 0-naar-honderd-sprint uit te voeren, dan kan dat in elf seconden. Welk prijskaartje hieraan komt te hangen is nog niet bekend gemaakt door Fiat.

UPDATE: video van de 500 TwinAir op Autojunk.

En een video waarin de techniek van de tweepitter wordt uitgelicht. Exploded views en zo.

Ook interessant!

  • Abarth 695 Esseesse is het zoveelste gelimiteerde bommetje
  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen
  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

500, Fiat, muesli-autos, Parijs-2010, twinair

Vorig bericht: « Mercedes CL63 AMG krijgt robot-bak (MCT)
Volgend bericht: Autobedrijven opgelet, er zijn accu-oplichters actief »

Lees Interacties

Reacties

  1. M-lover zegt

    7 juli 2010 om 15:10

    een 2-cilinder, loopt dat wel een beetje goed? ik verkies al een 6- boven een 4-cilinder…

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      7 juli 2010 om 15:14

      @M-lover: We zien toch tegenwoordig dat de 6Cilinder tov 4cilinders regel niet meer opgaat.

      Login om te reageren
    • midasracer zegt

      7 juli 2010 om 16:36

      @M-lover: Met een zwaar vliegwiel en contragewichten krijg je alles mooi ronddraaiend.

      Login om te reageren
  2. spykerboy zegt

    7 juli 2010 om 15:10

    joepie moeten we strx als dealer verplicht 1 bestellen voor in de showroom zoals met die qubo trekking laatst, komt 1 plastic plaatje op en je bent verplicht als dealer er 1 te kopen… :S zie er nu al naar uit om hem te hebben staan… (NIET DUS)

    Login om te reageren
  3. CarloAbarth zegt

    7 juli 2010 om 15:12

    Helemaal top bezig! Licht, lekker wat koppel (relatief dan) en ook nog een 105 pk variant op komst!

    Geweldig kleurtje ook!

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      7 juli 2010 om 15:14

      @CarloAbarth:
      Say what???
      U weet zeker dat u geen Carla heet?

      Login om te reageren
  4. bozewolf zegt

    7 juli 2010 om 15:12

    Heel kek wagentje. Prima techniek lijkt me zo.

    Login om te reageren
  5. Tammo zegt

    7 juli 2010 om 15:14

    @spykerboy

    Als je al moeite hebt om er èèn te verkopen… wat moet het dan van je worden.

    95 gram is nog niet heeeel weinig. Hopelijk nog wel wat meer rijplezier als in de blauwe reeks van VAG.

    Login om te reageren
  6. JoepeN zegt

    7 juli 2010 om 15:16

    Lekker kleurtje inderdaad, alhoewel de huidige lichtblauwe nog mooier is. Maar on-topic: doe mij er maar een hoor. Fantastisch slimme techniek, lekker zuinig, licht in de neus en toch vlot zat.

    Login om te reageren
  7. Bob zegt

    7 juli 2010 om 15:17

    Typische weer die combi ECO met de superlichte City-stand.

    @spykerboy

    Waarom stop je dan niet met dealerschap, als je het niks vindt?

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      7 juli 2010 om 15:23

      @Bob: tis niet mijn dealer hoor :P ik werk er aleen maar :P

      Login om te reageren
      • alfamannetje zegt

        7 juli 2010 om 15:26

        @spykerboy: ik merk dat vaker als ik weer eens bij een dealer ben…..

        Login om te reageren
  8. wapz zegt

    7 juli 2010 om 15:18

    Fiat staat weer als eerste vooraan met nieuwe motortechnologie na de JTD. Gelukkig wordt je niet gedwongen die verschrikkelijke gerobotiseerde bak te gebruiken. Simpele handbak met een klein motortje klinkt als een top-idee, en de handbak is waarschijnlijk nog goedkoper ook. En omdat het toch al 95 gram of lager is maakt het in de BPM ook niks uit.

    Login om te reageren
  9. GOD zegt

    7 juli 2010 om 15:19

    Leukste van de kleine autotjes.
    Blokje is niks mis mee.
    Geluid zal wel niet imponerend overkomen maar dat hoeft ook helemaal niet.
    Lief pruttel geluid past bij zon lief doosje.

    Login om te reageren
  10. JPM zegt

    7 juli 2010 om 15:23

    Fantastisch klein autotje! Fiat is erg goed bezig.

    Login om te reageren
  11. JPM zegt

    7 juli 2010 om 15:26

    @ spykerboy

    Je werkt bij een dealer en gaat vervolgens de producten die jullie moeten verkopen afkraken?

    Wauw.

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      7 juli 2010 om 16:01

      @JPM: nee waar het omgaat is dat we autos die we bestellen niet binnen krijgen omdat er geen naam aan zit, dus van belangrijke autos zoals de punto diesel hebben we nogsteeds geen demo, maar ondertussen de trekking die later kwam weer wel etc, slaat dus kortom echt helemaal nergens op zulke dingen… daar gaat het om, vind de 500 prachtig en vind het wel leuk een 2 cil, maar als we de 4 cil niet eens aangelevert krijgen als we bestellen zonder naam, wrom zouden we deze dan wel in de showroom gaan krijgen? dat denk ik gewoon… kraak nix af..

      Login om te reageren
  12. CarloAbarth zegt

    7 juli 2010 om 15:28

    @Spykerboy: met zo’n Qubo kan ik me je commentaar voorstellen maar dit wordt toch gewoon een verkoopknaller??? Ik neem aan dat je er werkt omdat je het leuk vind toch? Anders kun je beter bij een ander merk gaan werken…

    Login om te reageren
  13. alfa159TI zegt

    7 juli 2010 om 15:31

    @spykerboy: ik snap het ook niet helemaal, maar datterzijde! OT: een geweldig idee, cruisen in je 2 cilinder cabrio’tje, top!

    Login om te reageren
  14. Alpinaa zegt

    7 juli 2010 om 15:32

    Niks mis mee, goed idee met die techniek van tegenwoordig!

    Login om te reageren
  15. Jantje_555 zegt

    7 juli 2010 om 15:33

    “zuinige rijft” die term kende ik nog niet maar klinkt wel leuk. Want auto rijden met 100nm max kan je geen autorijden meer noemen, dan hang ik wel een karretje aan mijn radiogestuurde Tamiya auto!

    Login om te reageren
  16. York zegt

    7 juli 2010 om 15:35

    Ik vind die 95g CO2 best wel nog veel. Mini heeft 4 cilinders, 110 pk en 99 gram CO2.
    Of gaat het hier niet om een diesel? In de tekst wordt daar niets over vermeld… :-)

    Login om te reageren
    • JoepeN zegt

      7 juli 2010 om 15:44

      @York: De Twinair is inderdaad een benzine.

      Login om te reageren
      • York zegt

        7 juli 2010 om 15:58

        @JoepeN: Okay, dan vind ik het wel weer een mooie prestatie;-)

        Login om te reageren
  17. Laue zegt

    7 juli 2010 om 15:39

    damn, ik trek straks alle autos eruit met mijn 2.0 TDI….

    Login om te reageren
  18. alfamannetje zegt

    7 juli 2010 om 15:43

    Ik vind het woord ”TDI” hier minder gepast.

    Login om te reageren
  19. Fiatdealer zegt

    7 juli 2010 om 15:45

    @Spykerboy, swap straks jullie Twinair showroom 500 maar naar ons dan! (Dealernummer *312) En ga bij de Hema werken!

    Dit is toch geweldig, een 2-cilinder benzinemotor met 147Nm bij 1900 toeren. Helemaal getuned op geluid, trilling en comfort door een speciale afdeling.

    Login om te reageren
  20. AlfaRomeo8c zegt

    7 juli 2010 om 15:50

    Goh, 2 hele cilinders…

    Login om te reageren
  21. BMW330Ci zegt

    7 juli 2010 om 15:58

    @ Donstil: ooh waarom niet dan? een 6cilinder heeft een duidelijk beter ‘laufkultur’. Een goed uitgebalanceerd 4 cilindertje mag dan prima lopen. een 6 blijft altijd verfijnder. een 2 cilinder zal duidelijk minder soepel lopen dan een 4 cilinder. Kijk bijvoorbeeld naar motoren. Daar is dat verschil nog veel duidelijker.

    Login om te reageren
  22. cpw zegt

    7 juli 2010 om 15:58

    *zucht* Het blijft maar doorgaan, maar voor de mensen die alles zoeken waarvoor hij gemaakt is, is het natuurlijk een perfecte auto. Voor mij zou het 3 keer niets zijn, puur omdat je die auto eruit loopt.

    Login om te reageren
    • John zegt

      7 juli 2010 om 16:13

      @cpw: Succes met die weddenschap ;)
      Ik vind het overigens nog wel meevallen hoe sloom het beestje geworden is.. De eco-knop is wel echt een turn-on voor groene rukkers..

      Login om te reageren
  23. Duppie zegt

    7 juli 2010 om 16:07

    Een vorm van stuurbekrachtiging forceren die meer energie verbruikt lijkt me niet bij “eco” passen? Sowieso compleet onnodige functie, in normale modus is ’t stuurgevoel al compleet dood (bij welke auto niet tegenwoordig…).

    Login om te reageren
  24. anonymous coward zegt

    7 juli 2010 om 16:11

    leuk dingetje, zou er best een bij willen hebben als auto-tje voor de vriendin

    Vind het ook erg mooi dat ze bij fiat continu bezig blijven met betere/zuinigere motoren te maken

    Login om te reageren
  25. floryn zegt

    7 juli 2010 om 16:11

    Dit is best wel een geniale combinatie van motor en auto. Dit wordt zeker een verkooptopper en niet om slechte redenen ook. Veel mensen hebben gewoon niet veel meer nodig dan zo’n klein en kek karretje als dit. Een een Fiat betekent ook nog dat het betaalbaar is. Ben wel benieuwd naar het geluid… Zal wel tegenvallen.

    Login om te reageren
  26. Fiatdealer zegt

    7 juli 2010 om 16:21

    In 11s naar 100km/h, en een top van 173km/h in een 500 lijkt mij niet sloom!

    En dan komt er ook nog eens heerlijke frisse lucht uit de uitlaat.

    Login om te reageren
  27. zdev zegt

    7 juli 2010 om 16:23

    Als ze er een V8 in lepelen en de prijs absurd laag houden, dan wordt het pas leuk :)

    Login om te reageren
  28. Simpson zegt

    7 juli 2010 om 16:28

    900cc tweecilinder…goh een overdekte ducati :-)

    Maar dit is natuurlijk een prima ding mits je niet te vaak buiten de bebouwde kom komt. Leuk kleurtje ook.

    Login om te reageren
  29. integralechubasco zegt

    7 juli 2010 om 16:32

    wegenbelasting is een stuk lager dan die van de polo 3L…

    Login om te reageren
  30. Marokkaan zegt

    7 juli 2010 om 16:55

    Het is rijdt.

    Edit: Bedankt Marokkaan.

    Login om te reageren
  31. RVO zegt

    7 juli 2010 om 16:59

    waar gaat het heen met de wereld

    Login om te reageren
  32. alfamannetje zegt

    7 juli 2010 om 17:03

    ;;En dan komt er ook nog eens heerlijke frisse lucht uit de uitlaat.”

    De warmte doet wat…….

    Login om te reageren
  33. alfamannetje zegt

    7 juli 2010 om 17:04

    Prijzen beginnen bij 13.795 euro

    Login om te reageren
  34. L-Fred zegt

    7 juli 2010 om 17:05

    leuk duo, met name die ene met haar lange haren. Die benen!!!

    Login om te reageren
  35. The360box zegt

    7 juli 2010 om 17:11

    Waar zijnwe mee bezig, straks rijden we met 1 cilindertjes met 200PK! En waarom zulk nieuwe melden als we hiervoor Autoweek hebben, ik zie daarom het nut niet in van AB als ze zo doorgaan met nieuws brengen dat niet intressant is.

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      7 juli 2010 om 17:12

      @The360box:
      je hoeft hier niet te komen…. of staat er iemand met een pistool in je nek die zegt: GA NAAR AUTOBLOG!

      Login om te reageren
    • Rob zegt

      7 juli 2010 om 17:22

      @The360box:
      Als het allemaal zo saai en niet interessant is dan hoef je toch niet te klikken op : ”meer info over de Fiat 500 tweecilinder”
      Klik dan gewoon op een uitermate-interessant-tuning projectje van een Porsche :roll:

      Login om te reageren
  36. timo zegt

    7 juli 2010 om 17:13

    Kan iemand mij een prijsindicatie geven van deze auto? Zou het onder of boven de 10000 euro liggen? mn moeder heeft namelijk een auto nodig binnekort ;)

    Login om te reageren
  37. Benjamin1 zegt

    7 juli 2010 om 17:15

    in elf seconden naar de 100 is niet slecht voor een stadsautootje.

    Verkooptoppertje!

    Login om te reageren
  38. Rob zegt

    7 juli 2010 om 17:18

    Prima techniek voor een stadswagentje. Ben wel benieuwd hoe die twee cilinders zich op de snelweg gedragen.
    Kleurtje is trouwens iets te kek :P

    Login om te reageren
  39. mardec zegt

    7 juli 2010 om 17:30

    Ik vind deze auto geweldig! Ik zou hem nooit kopen voor mij, maar voor oudere mensen of vrouwen die toch geen hardo motor willen!

    Mijn fiat 1.4 heeft moeite om 74 pk te produceren, en de top ligt een pak lager.. over het verbruiken t.o.v. dit zullen we ook maar zwijgen :-)

    Login om te reageren
  40. Cantago zegt

    7 juli 2010 om 17:39

    Mocht je als autofabrikant humor hebben, dan zet je een ECO knop op je dashboard. Een knop waar je de motor mee af zet;)

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      7 juli 2010 om 18:34

      @Cantago: lol :D

      @mardec: ik hou van vermogen zoals de meesten hier, maar mocht ik op zoek zijn naar een echt stadsautootje zou ik dit toch echt overwegen.

      Want wat heb je aan een beul onder de motorkap als je maar 50 mag en voornamelijk voor het stoplicht staat?

      Zo’n 500 met koffiemolentje is een fantastisch guitig wagentje voor “erbij”.

      Login om te reageren
  41. rboudewijns zegt

    7 juli 2010 om 18:44

    Overigens wat betreft die CO2 uitstoot van 95 gram; die is erg goed gezien onder 110 gram al geen mbr en 14% geldt:

    “Nihiltarief voor personenauto’s met een lage CO2-uitstoot

    Vanaf 1 januari 2010 betalen bezitters van personenauto’s met een lage CO2-uitstoot geen motorrijtuigenbelasting meer.

    Voor auto’s met een dieselmotor is de maximale uitstoot 95 gram per kilometer. Voor auto’s met een andere motor is de maximale uitstoot 110 gram per kilometer.”

    Aldus de belastingdienst.

    Login om te reageren
  42. ricardo zegt

    7 juli 2010 om 18:49

    Video’s van de 500 TwinAir

    http://www.autojunk.nl/2010/07/fiat-500-twinair

    http://www.autojunk.nl/2010/07/twinair-blokje-van-fiat

    Login om te reageren
  43. Mean_Green zegt

    7 juli 2010 om 20:20

    Wij zijn vorig jaar in een 500 getrouwd, een erg mooi en fijn autootje vond ik. Dit motortje spreekt mij ook erg aan, ik ben benieuwd naar de eerste proefritverslagen. De 500 is weer terug bij af, de eerste (nuova) 500’s hadden ook een staande twin :)

    Login om te reageren
  44. Henk zegt

    7 juli 2010 om 22:09

    Prima prestaties uit zo’n blokje! Vergeet niet dat dit betere prestaties zijn dan een standaard golfje, polo etc. als we het hebben over aantal pk, 0-100 tijd en topsnelheid. Wat verbruikt dit blok??

    Login om te reageren
  45. DonSei zegt

    7 juli 2010 om 22:47

    Hoeveel koppel heeft dit blok als de ECO knop niet ingedrukt is???

    Login om te reageren
  46. Roy zegt

    8 juli 2010 om 00:33

    2 cilinders, nu is het pas weer echt een 500. Wel jammer dat het filmpje geen motorgeluid laat horen, daar was ik erg benieuwd naar.

    Login om te reageren
  47. northspotting zegt

    8 juli 2010 om 01:02

    Het zijn nog best nette cijfers vind ik…

    Login om te reageren
  48. R. zegt

    8 juli 2010 om 07:30

    @ Roy: op de volgende pagina is onderin een filmpje te zien MET het motorgeluid:

    http://www.quattroruote.it/news/articolo.cfm?codice=259314

    Login om te reageren
  49. Rappelflap zegt

    8 juli 2010 om 08:25

    Lekker roffeltje zal dat blok produceren :p
    Toch hoop ik stiekem nog op een V-twin (twee cylinder in V-vorm :))

    Login om te reageren
  50. lambo4all zegt

    8 juli 2010 om 09:18

    haha, volgens mij sta je te schudden bij het stoplcht, net als zo’n chopper!

    Login om te reageren
  51. CarloAbarth zegt

    8 juli 2010 om 11:28

    Hij is er vanaf € 13.795,-!

    Login om te reageren
  52. Wouter zegt

    8 juli 2010 om 14:01

    Wanneer snappen mensen nu eindelijk dat kleinere motoren niet gelijk staat aan minder verbruik?
    Ik rijd zelf vrij rustig, met mijn moeder haar skoda rijd ik 7l/100km, met mijn vader zijn mazda 3 rijd ik 4-5l/100km.
    De skoda heeft een 1.2liter, en de Mazda een 1.6liter…

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      8 juli 2010 om 15:21

      @Wouter: Als alle andere factoren gelijk zijn is een kleinere motor (iig een motor met minder vermogen) gewoon altijd zuiniger. Da’s logisch. Meer vermogen = meer peut opstoken.

      Natuurlijk zijn er factoren zoals bak-overbrengingen die meespelen, maar omdat jij met een 1.6 zuiniger rijdt dan met een 1.2 wil niet zeggen dat een kleiner torretje niet zuiniger is.

      Als je op snelwegkruissnelheid 3500 of 2300 toeren draait, het maakt nogal een verschil.

      Login om te reageren
  53. luwek zegt

    8 juli 2010 om 15:16

    @ wouter.
    ’n kleine motor met vergelijkbaar vermogen zal in principe zuiniger zijn dan een met grotere inhoud.
    neem aan dat de 1.6 van je pa meer vermogen heeft en minder in de toeren gereden hoeft te worden dan die 1.2 van je moeder? dan zal daar het verschil zitten

    Login om te reageren
  54. Benjamin1 zegt

    8 juli 2010 om 20:50

    er is nu ook geluid te vinden:

    http://www.quattroruote.it/news/articolo.cfm?codice=259314

    Conclusie: hij klinkt lievv!

    Login om te reageren
    • Cantago zegt

      9 juli 2010 om 20:17

      @Benjamin1: Achja, klinkt wel prima toch? Voor zo’n klein autootje is het niet verkeerd!

      Login om te reageren
  55. peter zegt

    8 juli 2010 om 22:29

    ben ook niet akkoord dat minder cc minder verbruik betekend… Vooral als het vermogen te laag is, kan het verbruik hoog uitvallen.

    11seconden naar 100 is mooi met 85pk, maar dat zal wel aan het koppel liggen

    Login om te reageren
  56. jordiboerman zegt

    12 maart 2011 om 12:25

    Wat voor prutsers zitten hier dit ding nou te vergelijken met motoren? Een overdekte Ducati? Weleens doorgehad dat dit een 2 in lijn motor is? Zelfs bij Yamaha hebben ze daar aanpassingen in gedaan om ‘m een beetje als V-twin te laten klinken. Maar nee, denk niet dat je dit met motorrijden mag gaan vergelijken, eerder een zuinig lesmotortje. Maareh, ben erg benieuwd wat ie gaat verbruiken. 1 op 30 op benzine wordt ’t wel erg interessant van! :-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North