• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes Ener-G-Force – De SUV van de toekomst

Auteur: robbie, gepost 16 november 2012 om 09:45 – 51 Reacties

Mercedes Ener-G-Force Concept


Benieuwd hoe de Mercedes G-Klasse eruit zou kunnen zien in 2025? Nou, ongeveer zo dus! Een enorm bakbeest, maar wel eentje die loopt op waterstof wat wordt gewonnen uit tanks op het dak. Daarmee zou je dan 800 kilometer kunnen rijden. Geen verkeerd idee toch?

Gisteren liet Mercedes al schetsen zien van de politievariant van de Ener-G-Force die ze hadden ontworpen voor de Los Angeles Design Challenge 2012, maar daar heeft Mercedes het niet bij gelaten. Ze hebben ook daadwerkelijk een schaalmodel gebouwd van deze Ener-G-Force. Dit is echter wel de burgervariant, vandaar dat we geen zwaailichten en politie stickers zien.

De aandrijving van deze auto werkt als volgt:

The Ener-G-Force stores recycled water in tanks on the roof, and transfers it
to the “hydro-tech converter,” where natural and renewable resources are converted into hydrogen for operating the fuel cells.

Mercedes begint het persbericht overigens met een leuke vraag:

Is it possible that the Mercedes-Benz G-Class will still be around in 2025?

Wat zou jij liever zien in 2025? Een doorontwikkeling van de huidige G-Klasse of deze Ener-G-Force?


Ook interessant!

  • mercedes SUV lelijk
    Mercedes gaat de SUV binnenkort minder lelijk maken
  • BS6 Force Gurkha
    BS6 Force Gurkha is stiekem beter dan de G-Klasse
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, g-klasse, la-2012, la-design-challenge, Mercedes, politie, SUV, water, waterstof

Vorig bericht: « Zorgen gratis pepermuntjes voor minder ongelukken?
Volgend bericht: Gespot: Ferrari 458 Italia van Royston Drenthe »

Lees Interacties

Reacties

  1. straatpiraat zegt

    16 november 2012 om 09:50

    Dit zou best nog wel eens realistisch kunnen zijn. Liever waterstof dan elektro meuk. Ik vind het nog eens zo’n heel verkeerd project dit..

    Login om te reageren
    • gedwongenleaser zegt

      16 november 2012 om 10:01

      @straatpiraat: en hoe dacht jij dat die bak überhaupt vooruit kwam dan? Juist, electromeuk…

      Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        16 november 2012 om 10:21

        @gedwongenleaser: hoeft niet.. Zijn meer wegen naar Rome.

        Login om te reageren
        • gedwongenleaser zegt

          16 november 2012 om 14:02

          @lamborgfan: ja maat in dit geval dus niet. Lees het stukje nog eens. Ding gebruikt een fuel cell en die produceert elektriciteit!

          Login om te reageren
          • gedwongenleaser zegt

            16 november 2012 om 14:03

            @gedwongenleaser: maat=maar.

            Login om te reageren
      • straatpiraat zegt

        16 november 2012 om 10:40

        @gedwongenleaser: Brandstofcel?

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          16 november 2012 om 12:07

          @straatpiraat: Verbrandingsmotoren op waterstof…

          http://www.autoblog.nl/de-nederlandse-subaru-impreza-op-waterstof-is-stuk

          Login om te reageren
          • straatpiraat zegt

            16 november 2012 om 13:55

            @Jochempie: Kan ook. Alleen in het kader van anti-verbrandingsmotoren vanwege dat milieu geblaat……

            Login om te reageren
        • gedwongenleaser zegt

          16 november 2012 om 14:04

          @straatpiraat: ga anders ff Googlen wat een fuel cell precies doet.

          Login om te reageren
          • straatpiraat zegt

            16 november 2012 om 14:34

            @gedwongenleaser: Waarom zeg je dat? Ik heb namelijk al meerdere presentaties gegeven over de brandstofcel voor ’t werk. Wat wil je weten?

            Login om te reageren
            • gedwongenleaser zegt

              16 november 2012 om 16:33

              @straatpiraat: waarom reageer je dan op mij met ‘brandstofcel?’…

              Login om te reageren
              • straatpiraat zegt

                16 november 2012 om 17:07

                @gedwongenleaser: Met elektromeuk bedoel ik dat wanneer elektriciteit als brandstof word gebruikt het niet praktisch is. Bij een brandstofcel word waterstof als brandstof gebruikt. Dat het vervolgens in elektriciteit word omgezet zal me verder een worst zijn als ik maar niet aan een laadpaal hoef te hangen en een kleine actieradius heb.

              • gedwongenleaser zegt

                16 november 2012 om 17:13

                @straatpiraat: dan was er sprake van miscommunicatie. Ik doelde enkel op het feit dat, ongeacht je een batterij of brandstofcel gebruikt, de output elektriciteit is waarmee elektromotoren worden aangedreven dus er altijd sprake is van enige vorm van ‘elektromeuk’. :)

              • straatpiraat zegt

                16 november 2012 om 17:29

                @gedwongenleaser: Ja precies, dat vermoeden had ik al ;) Het enige wat we nu nog te zeiken hebben hierover is dat de huistuner AMG geen intresse zal hebben voor de Mercedes Ener-G-Force vanwege het ver te zoeken V8 gebrul haha!

  2. kaasboerin zegt

    16 november 2012 om 09:52

    Zeker teveel Halo gespeeld..

    Login om te reageren
    • mightymike zegt

      16 november 2012 om 13:14

      @kaasboerin: maar goed in halo kon die wagen ook alles dus wat dat betreft zit die aardig goed

      Login om te reageren
  3. Jesper zegt

    16 november 2012 om 09:53

    Doe maar gewoon waterstof in de G-klasse stoppen! Da’s met de Defender en de LandCruiser wel de laatste der dinosaurussen…

    Login om te reageren
  4. StijnB zegt

    16 november 2012 om 09:57

    De SUV van gisteren ja
    http://www.autoblog.nl/l-a-design-challenge-de-politieauto-van-2025#post-54996

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 november 2012 om 10:04

      @StijnB: anders lees je het artikel even.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        16 november 2012 om 10:07

        @robbie:
        Dat heb ik uiteraard gedaan. Je gevoel voor humor is op vrijdag ver te zoeken?

        Login om te reageren
  5. flippert zegt

    16 november 2012 om 10:00

    Echt zo’n auto voor van die Groen Links types, bah..

    Login om te reageren
  6. Design_Driven zegt

    16 november 2012 om 10:03

    Het is toch geen schaal model? Op de laatste foto lijkt hij aardig groot voor een schaal model.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 november 2012 om 10:05

      @sketcher: De schaal is 1:1, maar het gaat dus niet om een echte auto. Slechts een mockup.

      Login om te reageren
      • RuVi zegt

        16 november 2012 om 10:09

        @robbie: dus geen schaalmodel….

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          16 november 2012 om 10:18

          @RudyV: wel een schaalmodel. De schaal van iets kan ook 1:1 zijn. Bij een schaalmodel draait het erom dat het een dus geen “echt” iets is.

          Dit is géén echte auto. Het is een model met een schaal van 1:1.

          Als jij een vliegtuig nabouwt op ware grote dan is dat ook een schaalmodel met als schaal 1:1 en geen echt vliegtuig. Dit is precies hetzelfde.

          Login om te reageren
          • RuVi zegt

            16 november 2012 om 10:24

            @robbie: ik zou dit eerder een studiemodel of conceptcar noemen. Een schaalmodel impliceert dat het ding een duplicaat is van een andere g-force.

            Login om te reageren
            • robbie zegt

              16 november 2012 om 10:28

              @RudyV: dat doe jij, maar dat doe ik niet. Daarnaast noemt Mercedes dit zelf ook een 1:1 schaalmodel.

              Login om te reageren
              • shrike zegt

                16 november 2012 om 12:18

                @robbie: misschien is Mercedes dan fout. Schaal verwijst naar iets dat ofwel groter of kleiner is dan het origineel (met dezelfde verhoudingen) En of het nu echt is of niet is niet echt relevant volgens mij

  7. gedwongenleaser zegt

    16 november 2012 om 10:03

    Ik hoop eigenlijk dat die lelijke hokken rond die tijd uit het straatbeeld zijn verdwenen. Deze ziet er overigens best aardig uit!

    Login om te reageren
  8. tarrel zegt

    16 november 2012 om 10:06

    Als ik eerlijk ben vind ik hem eigenlijk wel harstikke mooi. Die banden zijn alleen wel een beetje uit de hand gelopen en het ding is sowieso een beeeeeetje lomp groot

    Login om te reageren
  9. roberto zegt

    16 november 2012 om 10:13

    Zelfs de koplampen zijn in een ‘G’ uitgevoerd :D, toen ik net voor het eerst de foto’s zag dacht ik echt dat het om een bestuurbare auto ging.. maar hoe langer ik bleef kijken, hoe meer ik de lijnen begon te waarderen!

    Login om te reageren
  10. dotternetta zegt

    16 november 2012 om 10:16

    Belachelijk ontwerp!

    Login om te reageren
  11. lamborgfan zegt

    16 november 2012 om 10:23

    Ik vind hem eigenlijk best wel gaaf!
    Houd normaal helemaal niet van concepts..

    Login om te reageren
  12. notsobig zegt

    16 november 2012 om 10:33

    Het is toch helemaal niet efficient als zeecontainers ronde hoeken hebben?

    Login om te reageren
  13. glashelder zegt

    16 november 2012 om 10:44

    Grappig dat dit “aandrijvingsconcept” door sommigen serieus genomen wordt.

    Dus gewoon een paar liter rioolwater op je dak meezeulen en daarmee kom je de hele wereld rond.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      16 november 2012 om 11:04

      @glashelder: Zo kan het dus ook, lekker multifunctioneel

      Login om te reageren
  14. xilver zegt

    16 november 2012 om 10:59

    Een G voor de G-roenen… wat een absurde en paradoxale gedachte.

    Login om te reageren
  15. Simpson zegt

    16 november 2012 om 11:03

    Waar komen die designers vandaan? toys-r-us?
    hebben ze dit vroeger als trapauto gehad?

    Login om te reageren
  16. ErikkNL zegt

    16 november 2012 om 11:17

    Waarschijnlijk de eerste en laatste keer mocht deze SUV in productie worden genomen dat hij off-road gaat.

    Login om te reageren
  17. pieter-jan_catteeuw zegt

    16 november 2012 om 11:20

    Zoals ik dat lees word net het restproduct (water) opgeslaan in de tanks op het dak (wat niet zo leuk is voor het zwaartepunt). Word het dan als damp weggestuurd? Ik me inbeelden dat premature condensatie dan een probleem is.

    Het interresante bij deze voertuigen is of ze een viabele brandstofcel hebben in combinatie met electrische aandrijving – ipv een verbrandingsmotor motor.

    Login om te reageren
  18. doezel1997 zegt

    16 november 2012 om 12:40

    Wat de fak

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      16 november 2012 om 15:18

      @doezel1997: ik heb geen idee. Ik zie het al voor me dat je de hele dag als een soort eend rondloopt: Fak, fak, fak, fak, fak.

      Login om te reageren
  19. gast zegt

    16 november 2012 om 13:21

    ben ik de enige die een Toyota zie ?

    Login om te reageren
    • doezel1997 zegt

      16 november 2012 om 13:34

      @gast: nee

      Login om te reageren
  20. stanny zegt

    16 november 2012 om 13:46

    In 2025 bestaan er geen SUV’s meer…

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      16 november 2012 om 15:19

      @stanny: men kan alleen maar hopen.

      Login om te reageren
  21. betonstaal zegt

    16 november 2012 om 15:17

    Waterstof maken lukt ze niet zomaar. Dat kost meer energie dan het oplevert.

    Login om te reageren
    • kickass zegt

      16 november 2012 om 21:28

      @betonstaal: En je hebt er nogal dure platina voor nodig.

      Login om te reageren
  22. Bartholomeo zegt

    16 november 2012 om 22:31

    Zo kan ieder merk wel iets maken.
    Concept auto met stoere looks met als bijschrift : “Rijd op waterstof, en dankzij de flux-capacitor 100% milieuvriendelijk”. Lulverhalen maken is 1 ding, het doen wat anders…

    Login om te reageren
  23. MJB zegt

    16 november 2012 om 22:40

    Dus dat ding zeult water mee waar ter plekke waterstof uit gevormd wordt. Waar komt de energie dan vandaan om dat te produceren? Puur uit zonlicht gaat dat echt niet lukken…

    Login om te reageren
  24. Hupke zegt

    17 november 2012 om 14:56

    Dit is precies hoe de G-klasse eruit zal zien in 2050.

    Waarom veranderen?

    Deze vind ik een belachelijk ding. Ziet er wel uit als kinder speelgoed. Leuk voor action man of GI Joe. Iets minder voor boer Theun of boswachter Jef.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North