Mercedes maakt de prijs bekend van de EQB.
Er is een makkelijke manier om een EV te bouwen en een moeilijke manier. De makkelijke manier is om een bestaand model te elektrificeren. Dit levert misschien niet de állerbeste EV’s op, maar Mercedes wil zo snel mogelijk een zo breed mogelijk aanbod aan EV’s neerzetten. Bijkomend voordeel is dat EV’s gebaseerd op een reguliere model een vertrouwd design hebben.
Op basis van de GLA was er al de EQA en op basis van de GLB is er nu de EQB. Dit model kregen we twee maanden geleden voorgeschoteld. Qua uiterlijk is het gewoon een GLB, maar dan met de dichte grille, doorlopende LED-strip vanachter en 80-spaaks velgen.
Er zijn twee varianten van de EQB: de EQB 300 en de EQB 350. De eerste beschikt over 228 pk en 390 Nm koppel, terwijl de tweede er een schepje bovenop doet met 292 pk en 520 Nm koppel. De range hoeft geen rol te spelen bij de keuze tussen deze twee varianten, want die is in beide gevallen 419 km volgens de WLTP.
Wat uiteraard wél een belangrijke factor is: de prijs. Die maakt Mercedes zojuist bekend. De EQB 300 is te krijgen vanaf €64.031. Vanaf €66.935 heb je de EQB 350.
Interessant genoeg is de Mercedes EQB 300 met deze prijs bijna exact even duur als de Tesla Model Y Long Range, die €64.000 kost. Die is alleen wel stuk rapper en heeft bovendien een range die een stuk groter is (507 km). Maar het is dan weer geen Mercedes.
De EQB is per direct te configureren en te bestellen.
flik2punt0 zegt
En mag de model Y wel een aanhanger trekken(1600 kilo) mag de EQB voor zo ver gecommuniceerd niets trekken. Als hij al wat mag trekken zal het waarschijnlijk net als de EQA 750 kilo zijn. Ook wel belangrijke specificaties die ook minder zijn.
geen1234 zegt
Armoede, trekken pffff. Gelukkig nooit nodig gehad een trekhaak.
vondick zegt
Je moet toch 122×244 mee kunnen nemen?
boxergt zegt
@flik2punt0: EQA 350 4 matic 1750 of 1800 kg
Dutchdriftking zegt
Zoals het artikel al zegt, het is een compromis, van de ervaringen van deze modellen leren, en over 10 jaar een volledig elektrisch modellengamma.
Bastiaan Williams zegt
Ook al vind ik Tesla geweldig zou ik zonder twijfel in deze voor de Mercedes kiezen. Toch wel veel meer auto dan de model Y.
geen1234 zegt
Natuurlijk dat verwacht ik eigenlijk van iedereen. Gewoon omdat de elektrische bestuurder kijkt naar genoeg range en zeker niet naar snelheid. Tesla is gewoon een soort van Daihatsu van de EV sector.
quincy zegt
Ze kijken naar genoeg range (waarvan de Model Y theoretisch 100km meer heeft), maar je verwacht van iedereen dat ze toch voor de Mercedes kiezen. Huh?
Paul58 zegt
@geen1234: oneens. Heb een weekend EQC gereden en totaal niet onder de indruk (normaal gesproken kan ik Mercedes wel waarderen). Ze kunnen het beter bij brandstof auto’s houden voorlopig. Daarbij zal er zeker wel een prijsverschil zijn gezien niemand een kale Mercedes koopt. Enige plus die ik kan vinden is het uiterlijk (vergeleken met een Model Y dan). Qua rijden komt het totaal niet in de buurt en ook totaal niet te vergelijken, Mercedes comfort en Model Y sportief.
vbarchetta zegt
Serieus…? Ik vind de EQB echt een soort pausmobiel op wielen, met dat hoekige design en rare hoge raampartij aan de zijkant. Buiten dat is de range stuk minder (logisch met dat blokkendoos design), en minder vlot.
Dus alleen omdat er een ster in de grille zit, zou dit de betere optie zijn…?
mattr zegt
Ik dacht dat elektrische auto’s overal in Europa ongeveer hetzelfde kosten (want geen BPM). Iemand die wie weet waarom deze auto in Duitsland toch ‘maar’ 55.000 kost? Dat is nog voor aftrek van 3k aan milieusubsidie.
dakarbemo zegt
Het gebrek aan belastingen laat natuurlijk ook weer ruimte om meer voor een auto te vragen in bepaalde markten. Merc zou wel gek zijn als men bereid is om zoveel uit te geven om dat dan niet te vragen. Men zal ongetwijfeld gekeken hebben naar prijzen zoals die van de Model Y
Alfonso_Alfist zegt
@mattr: zijn in totaal €7500 “subsidie” die geven wordt €2500 door fabrikant en €5000 van de overheid. In DE is het voor de werknemer interessant dat de fiscale waarde onder de 60k blijft ipv 0.5% hoeft er maar 0.25% bijtelling per maand te worden betaald op een EV. Zeker in vergelijking met een ICE (1%) scheelt het veel per maand ook omdat het woon-werkverkeer nog word belast met deze staffel (33km is dan 1% respectievelijk 0,25%)
Ook voor een reden om als Firmenwagen om te switchen naar een EV. Vind mijn keuze de XC40 P8 dan toch ook nog een stuk interessanter dan deze MB EQB
vondick zegt
Nee, want die is Chinees.
rrk147 zegt
@mattr: wellicht door BTW? Die wordt wel gewoon geheven op een elektrische auto.
joostdetaalnazi zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lekkerdwars zegt
Appels met peren vergelijken dit. Ga de EQB overeenkomstig configureren als een Model Y en kijk dan hoe dicht/ver de fiscale waarde uit elkaar ligt. Vermoed aanzienlijk meer dan de aanschafwaarde suggereert.
geen1234 zegt
Ga de model Y configureren als de mercedes…. Ohhhh maar dat kan helemaal niet!!!! :D Waar kan ik meer knopjes aanklikken voor het stuur????? Of een ander stuur??? Of een andere kleur????
Paul58 zegt
@geen1234: wat moet je doen als een Mercedes wil die zo lekker sportief rijdt als een Model Y? Dus wel lekker praktisch maar dat je er ook nog lekker mee kunt sturen, zonder het gevoel te hebben dat je in een zeecontainer rijdt? Ohja en waar is de optie bij Mercedes dat je de auto online kunt bedienen zonder 3 minuten te wachten en bugs. Ik kan nog wel even doorgaan zoals jij ook een mooie opsomming hebt gemaakt. Inderdaad appels met peren zoals hierboven al is genoemd. Moeilijk hè, om te accepteren dat niet iedereen zoals jij denkt??
Robert zegt
Gast, hou het gezellig.
geen1234 zegt
“Maar het is dan weer geen Mercedes.”
Je kunt dit wel vervangen door een hele waslijst aan andere dingen die je niet hebt.
– je hebt ventilatie links niet
– je hebt ventilatie in het midden niet
– je hebt ventilatie in rechts niet
– je hebt niet een mooie midden arm steun
– je hebt geen mooi stuur
– je hebt geen knopjes op het stuur voor instellingen
– je hebt geen mooi dashboard
– je hebt niet mooie displays (alhoewel het mooier zou zijn geweest als deze in het dashboard geintegreerd waren)
– je hebt geen privacy
…
…
…
etc
quincy zegt
Ik neem aan dat je bedoelt dat de Model Y dat niet heeft, maar dan kloppen er een aantal dingen in je lijstje toch echt niet. En een aantal dingen zijn subjectief.
pindakoning zegt
Mooi interieur, over de rest van de auto zeg ik maar niets.. Ik zou 100% voor de Y gaan
ty5500 zegt
Deze lijkt ook al die afzichtelijke led strip in de grille te hebben die sommige andere EQ modellen hebben. Erg goedkoop lijkt dat imo in het donker, zeker omdat je de puntjes van de leds lijkt te zien.
bartteeuwen zegt
Wat een kermis van binnen.
koeberg zegt
Ik vind hem meh, zowel van binnen als van buiten.
marcomanta zegt
Doe mij de Tesla maar.
camber24 zegt
Dit ding kan je beter vergelijken met de ID4, Q4 e-tron, Enyaq, familie. En die zijn echt een stuk scherper geprijsd (en vooralsnog meer keuze qua motorisering/accupakket).
probono zegt
Wat een lelijke wagen. De Y is ook niet fraai maar ik zou daar toch blind voor gaan, zoveel betere spec’s!