‘Mercedes EQC is een flop’

Auteur: , 81 Reacties

Ben jij de elektrische Mercedes al tegengekomen?


Bij Audi hebben ze de e-tron, Mercedes heeft de EQC en BMW is laatbloeier met de iX3 die ze dit jaar gaan introduceren. De BMW is er nogal laat bij, helemaal als je de auto vergelijkt met andere elektrische crossovers. Liever te laat een auto lanceren dan een elektrische auto op de markt brengen waar maar weinig mensen voor warm lopen. Dat laatste probleem heeft Mercedes met de EQC.

Die welt deelt een harde stoot uit en omschrijft de elektrische Mercedes EQC als een flop. In november wist Mercedes slechts 19 exemplaren van de EQC te verkopen in heel Duitsland. De e-tron, om deze auto er nog maar eens bij te pakken, deed het met 192 verkopen een stuk beter. De EQC heeft te maken met productieproblemen en vertragingen. Dat zie je nu terug in de verkoopcijfers.

Niet alleen de Duitsers schudden hun hoofd. Ook hier in Nederland is de EQC vooralsnog geen hit. Pakken we voor deze vergelijking ook de maand november erbij, dan hebben we het over 13 geregistreerde EQCs in ons land.

De tijd zal het leren of de verkopen van de EQC het tij gaan keren. Deze eerste stap van Mercedes zou je voorlopig inderdaad als een flop kunnen omschrijven. Dat moeten ze met de EQA beter gaan doen.



81 reacties

Heb er toevallig 1 gezien. Mooie auto. Vreed concept als ’t gaat om milieuvriendelijk vervoer.
@drdre1: vreemd of wreed?
@vroaaaaaaaaaar: vreemd. Ik had ook direct een correctie verzonden, maar die kwam om een of andere reden niet aan. Maar ‘wreed’ 😂 Nee… Niet echt.
@drdre1: ‘Vreed’ als in ‘wreed’ of ‘vreemd’?
@drdre1: toevallig in de buurt van Tilburg? Daar ben ik er vorige week een tegengekomen.
Misschien maakt onbekend wel onbemind. Wist van het bestaan van het apparaat niks af. Dus misschien ligt het niet zozeer aan de auto als wel aan de PR afdeling van Mercedes.
@edward330d: dan heb je op Autoblog ook een aantal artikelen gemist
@chriscross: als de app niet beter gaat werken dan wat hij nu doet ga ik nog veel meer artikelen missen
@edward330d: er is toch een aardige campagne tegenaan gegooid, kosten noch moeite gespaard, pakkend muziekje van The Weeknd eronder.
@autodidact: Haha sorry, maar je comment was nog niet te zien op de app. Maar same thoughts.
@edward330d: Dan kijk jij zeker geen tv? Je wordt doodgegooid met die reklame met het nummer van The Weeknd – Blinding Lights.
@venividivici: wat is een tv? Klinktvals veriuderde technologie
@dampu020: Dat is dan heel simpel; jij valt niet onder de doelgroep.
@edward330d: is ook gewone al verouderd. Carrosserie is van GLC, zelfs de middentunnel voor de cardan zit er nog in…
@nofxke: Dat dus.. het ding is in feite een cheapskate/stop-gap oplossing voor het hopeloos achter de feiten aanlopen van Mercedes op dit vlak. Ik denk dat BMW wel met een goede ev komt. Dus misschien beter laat dan slecht zullen we maar zeggen.
Lelijk ding en lijkt net alsof ze last minute de motor eruit hebben getekend en vervangen door electro.
@bitd: dat hebben ze ook gedaan, is een zelfde onderstel als hun reguliere SUVs. Dat maakt het ook zo’n miskleun, je moet met een electrische auto echt met een schone lei beginnen om er een succesvolle auto van te maken.
@bitd: ach, hoe is dat anders van elke andere EV dan?? Zijn allemaal tievus lelijke bakken
Het is ook geen geweldige auto. De consument houdt zich aan das beste Oder nichts. Nichts van Mercedes dus.
Ik ben de EQC nog niet tegengekomen. Maar ik heb niet het gevoel dat ik iets mis
Duurder en zwaarder dan de E-tron daardoor slechtere prestaties en ook nog moeilijk leverbaar. Dan heb je geen verkooptopper. Levertijd op orde krijgen en prijs laten zakken en het komt wel goed met deze wagen. Ze ziet er immers een stuk moderner uit dan zusje GLC en heeft wel een actueel interieur.
Net als de Autoblog app momenteel, muziek stopt automatisch bij het openen van de app, plaatjes worden niet weergeven, soms loopt de tekst van het artikel nog door de reacties heen. Zal top zijn als de app eens goed onder handen wordt genomen…
@flatsixx: die app is sowieso een drama… mobiele variant van de website is al niet veel beter, reacties zijn daar slecht te volgen. Zonde, zou het platform Autoblog veel meer cachet geven en volgens mij hoeft dat tegenwoordig ook niet zo heel duur mee te zijn. Daarbij kun je in een app moeilijker of niet een adblocker gebruiken, met een goede en heldere layout kun je zonder de consument er echt lastig mee te vallen nog meer inkomsten genereren ook.

On topic, los va dat het een crossover is en dus per definitie al geen milieuvriendelijk apparaat is, vind ik ‘m er best goed uit zien en snap ik niet waarom hij niet verkocht wordt. Ik vermoed dat de prijs/kwaliteit niet op orde is en Mercedes nog wat huiswerk te doen heeft. Zo zie je maar weer, niet iedereen zit te wachten op een elektrische auto als de financiële voordelen er niet zijn.
@racerx: pi-hole is your friend. Thuis geen last van reclames. Ook niet in de app…
@rogers: thanks voor de tip, maar de meeste apps waarin ik me aan reclame irriteer betaal ik liever voor… wat ik ook voor Autoblog zou overwegen als ze een fatsoenlijke app hadden.
@flatsixx: Redactie is volgens mij bezig met een grote schoonmaak mbt onderliggend draaiende software.

On-topic: minder dan 20 verkocht in NL. Ik vind het vrij bizar tussen al het Tesla geweld. Er zijn zat potentiële mensen die niks van tesla (hier in iedergeval genoeg) moeten hebben maar wel evt elektrisch willen rijden..

..Heeft het te maken met leveringscapaciteit? Want qua visibility zat het wel snor, oa met die schitterende reclame
@olivier420: kun je die app dan niet beter eerst een beetje testen via TestFlight?

Over de EQC, dat was misschien meer een imago-poging dan een echte poging. Daar heb je misschien gelijk in.
@olivier420: collega heeft m al een tijd geleden besteld, maar de levertijd is telkens bijgesteld. Leveringsproblemen dus. En er zal nog een verschilletje zijn tussen het aantal getekende verkoopcontracten en het aantal op kenteken gezette exemplaren.
@flatsixx: Dat is nu precies aan de gang ;-). Op dit moment zijn we bezig met een zeer grondige technische omschakeling. Zoals @Rubenpriest zei: we gaan van Windows XP naar Windows 10. Dus nee, niet alles zal direct perfect zijn, maar het gaat héél veel beter worden. Ook beter dan voorheen.
@willeme:

Dan hoop ik niet dat je net zo vaak en net zo lang gaat updaten als Windhoos 10, want dat is behoorlijk irritant.
@willeme: de app werkt 3 dagen niet helemaal naar behoren en iedereen schreeuwt moord en brand, voor zover de verdraagzaamheid in 2020…
@johnhert: Beetje kenmerkend voor huidige tijdgeest hè.

Alles moet nu. Direct. En precies zoals we willen.
@olivier420: Een correcte, trieste constatering…
@olivier420: nou ja, de vraag om een betere app is niet van vandaag he. ;-)
@racerx: Daar zijn we nu op aan het antwoorden ;-)
@willeme: kijk dat is goed om te horen. Tuurlijk heeft het geen haast maar aangezien ik Autoblog altijd fijn vind lezen is het jammer dat, dat niet eens gaat.
@flatsixx: de muziek stopt vanwege de irritante reclame met muziek. Je mobiel speelt maar een filmpje tegelijk af, dus gaat je muziek automatisch uit.
Zo’n achterkant zou ik dan ook niet op mijn auto willen hebben. Wat een gedrocht.
De productieproblemen worden erg stil gehouden. Als een Tesla vertraagd is staat de wereld in brand. Ben wel benieuwd waar ze tegenaan lopen; dat zelfs Mercedes zo veel moeite heeft met de EQC na 10miljard investering is veelzeggend. Overigens is het een aardige EV, als ik Bjorn Nyland mag geloven.
EQC is tot nu toe alleen verkocht via de importeur aan belangrijke relaties. Via de dealer was het alleen mogelijk om een productieplaats te kopen. Eerste exemplaren rijden sinds vorige week rond.
Ik vind die EQC helemaal niet zo lelijk. Best een mooie auto ondanks dat ik helemaal geen liefhebber van Mercedes ben. Iemand hierboven zei dat het lijkt alsof ze op het laatste moment de motor eruit hebben gehaald en hebben vervangen voor een elektromotor, ook dat zie ik niet helemaal. Juist die extreme, baanbrekende designs omdat het een EV is snap ik niet helemaal.
EQC is ook geen naam..noem het dan; Der Elektro Benz.
Dus er zijn productieproblemen, daardoor kunnen ze (nog) niet leveren en daardoor is het een flop.
Aparte redenering. Dan is de Model 3 ook een flop, die had aanvankelijk ook productieproblemen.
@cazzo046: Ach Audi had ook problemen met de productie van de E-tron. En dit zijn bedrijven met tientallen jaren ervaring. Mercedes zelfs nog meer dan VAG. En toch problemen? Zoals Elon al zei: Een product ontwerpen is 1. Een product productie klaar maken en productie engineering doen is 2. Ook heel lastig.
Nou Blinding lights van The Weeknd heeft dus ook niet echt geholpen.
@arias: Wel errug lekker nummertje hoor.
Valt het aantal geregistreerde auto’s tegen omdat ze nog niet kunnen leveren? Want dan kan je het qua verkopen toch nog geen flop noemen..
Ben altijd MB dan geweest maar tegenwoordig zit er zoveel tupperware op! En qua bestuurders heeft 90% het petje achterstevoren op of dragen zelfs de mannelijke bestuurders een heuptasje.
Volgens mij leveren ze nog niet volop.
Hij begint bij een lagere vanafprijs dan de E-tron 55, is standaard een stukje completere dan de E-tron, en de reclame (de volledige versie) vind ik ronduit gaaf gemaakt. Eigenlijk zou je dan denken dat dit een succes zou moeten zijn, maar mijn persoonlijke vermoeden is dat de EQC net iets te laat opgemerkt is om door Jan en alleman als interessant te worden gezien. Ook nu de bijtelling is verdubbeld naar 8% en die grens naar €45.000 is gezakt, zal dit wederom een minder interessant keuze zijn (de e-tron overigens ook).
Zowel de EQC, e-tron en I-Pace zijn een flop. Dat komt vooral door een belachelijk lage praktijkrange.
De fabrikanten hadden beter een kleiner en meer gestroomlijnd model kunnen gebruiken als basis.
Helaas is er nu niet veel andere keus dan een Tesla als je een ruime auto met goede range wilt hebben. Maar niet iedereen vindt de slechte kwaliteit en afwerking van Tesla’s acceptabel.
@kroon: daar ligt Mercedes niet wakker van , dit model is puur een proof of concept. Kijk het is gelukt om een EV te bouwen, nu gaan we er echt voor. Geloof me, de achterstand halen ze komende jaren wel in
@kroon: ga eerst eens rijden met een Model 3 en oordeel dan over de kwaliteit. En met kwaliteit bedoel ik niet alleen de pasvorm van de deurrubbers, maar ook de algehele degelijkheid en rijeigenschappen.
Toevallig woensdag voor het eerst zien rijden. Zat opeens in mijn achteruitkijkspiegel, een hele bijzondere lichtbar van de linker koplamp naar de rechter koplamp. Pas toen de auto passeerde realiseerde ik me dat het een MB was.
mercedes zal veel duidelijker meer op electro moeten inzetten en niet ‘gewoon’ een electromotor in een normaal ontworpen wagen gooien…
meer mensen trouwens problemen met de app of ben ik de enige die de helft noet te zien krijgt?

Geen 3 fase lader waardoor lange laadtijden i.c.m. reikwijdte die in de praktijk te kort is. Lange levertijden zal meer te maken hebben met de CO2 uitstoot van 2020 waar men als autofabrikant wordt op afgerekend.
Dit verwacht je niet van het grote Mercedes-Benz concern, respect voor Elon Musk…
Zoiets noemen we een compliance car. Een moetje. Dan krijg je nooit een goede auto. Je ziet het heel veel bij de Duitsers dat elektrische auto een moetje is. Totaal geen passie. Dat betekend slechte elektrische auto’s. Jammer. Want daardoor gaat Tesla met de markt er vandoor in de toekomst. DOMME DUITSERS.
@nissanfairladyz: Die EQC is een omgebouwde GLC. De E-tron was natuurlijk ook eerst als brandstof Q6 bedacht. Zelfs de Taycan was als Pajun als brandstof wagen gepland. En het zijn inderdaad moetjes, we moeten snel iets elektrisch op de markt hebben anders missen we de boot. Als er wagens komen die vanaf het begin alleen als elektrisch bedoeld zijn, dan kunnen die anders, lichter geconstrueerd worden. Dat maakt een enorm verschil. Zie je bij de Tesla’s maar ook bij de VW ID.3. Je kunt ook andere uiterste doen zoals wat BMW met de i3 gedaan heeft, dure lichte techniek, zeer kenmerkend design en daar zit dan ook weer niemand op te wachten.
@mashell: En de komende BMW iX3 is van hetzelfde bedje ziek. Betreft prijs geven ze momenteel als indicatie de X3 M40i. Zelfs voor in het verbrandingmotor vriendelijke(re) Vlaanderen is dat *yikes*
@w0ut: en BMW heeft al aangekondigd dat ze van de gewone modellen elektrische varianten gaan maken. Denk aan een elektrische 1 en 3 serie. Dat zullen dus ook weer van die compromis modellen (denk aan de elektrische MINI) worden die gewoon niet goed genoeg zijn.
Ik heb er al meerdere gezien. Maar een vriend van mij had hem samengesteld en die kwam op 90k. Is een hoop geld.
Is dat die mercedes met een ledstrip tussen de koplampen boven de grille? Dan ja, en dat ziet er niet uit.
@arnoldh: ja, dat is is m
Ik was enorm teleurgesteld dat na alle bombarie van hun EQ-offensief Mercedes-Benz met niks beters is gekomen dan een omgekatte GLC. Vele concurrenten hebben reeds getoond dat je je daarmee teveel nadelen op de hals haalt en de voordelen van een EV niet uitspeelt.

De styling en stilte ten spijt zou ik hier met een grote boog omheen lopen. Laat ze eerst maar echt hun best doen in plaats van een excuus-EV op de markt te gooien in de hoop te kunnen profiteren van alle belastingvoordelen in Duitsland en Nederland.
MB zal wel alle first-edition show modellen naar Zurich hebben gestuurd. Ben er al zeker 10 tegengekomen. Meeste in grijs, wit of zwart maar ook een ‘standaard’ versie in ‘metallic brilliant blauw’.
Afgezien van die rare doorlopende lichten aan de voorkant; kan ik hem over het algemeen wel waarderen.

En als ik nu een x-bedrag op een EV mocht stuk slaan, zou er geen bedrag zijn waarbij ik de EQC zou kiezen.
Heb er onlangs mee gereden en rijd comfortabel en vlot.
Is afgewerkt zoals het een Mercedes betaamd, zowel binnen als buiten.
Tja, hij is lelijk, duur, en flink mindere actieradius dan de concurrentie. Als je een “normale” auto wilt van een Duits merk welke elektrisch is dan is de E-tron je keuze. Als je “value for money” elektrisch wilt dan is Tesla Model 3 je keuze, dat hebben we overigens gezien. Het is de Kadett van 2020…
Deze ‘C’ kost evenveel als een Audi e-tron wat toch een model (of twee) groter is dan EQC.
Als je voor de instappert gaat is de e-tron zelfs 8.000 euro goedkoper.

+ heb de indruk dat mensen met die nieuwe electro modellen de kat wat uit de boom kijken. De verkopen van de e-tron waren de eerste maanden ook niet goed.
De overgang zal voor veel merken niet simpel worden..
Design is ook erg lelijk. Jammer want mercedes heeft wel mooie auto designs rondrijden
De EQC is volgens mij een heerlijke auto, maar blinkt qua specs niet uit. Zaken als afwerking, materiaalgebruik, ondersteuning en finesse zijn op papier moeilijk uit te leggen. Daar lijkt het model door de early adopters op te worden afgerekend.

Dit heb je ook bij de E-Golf. Wij hebben er zelf eentje thuis, naast de 5, en het enige dat ik hoor is ‘lager bereik dan een Kona’.
Alsof dat het enige is bij een EV. In the end is het een supercomfortabele auto met veel opties in een onopvallende jas.

Als een andere EV tweetienden sneller naar de 100 gaat of 10km meer bereik heeft, laten ze de nummer twee links liggen. Dit is een nieuw soort klant (prosumer), die nul binding heeft met een merk. Hier zullen fabrikanten mee moeten leren omgaan.
@maarten123: De Golf rijdt inderdaad prima, maar is mijns inziens géén goede EV. De actieradius-meting geeft geen rust, het feit dat hij bijna leeg tergend traag wordt even min.
De Hyundai Ioniq is een slechtere auto maar een betere EV. De Tesla Model 3 SR+ is met name qua afwerking slechter. Rijdt beter, en is samen met z’n duurdere broertjes de beste EV die je momenteel kan kopen.
Ik wilde er in augustus al 1 bestellen als vervanging voor mijn glc voor eind december, maar Mercedes kon geen garantie geven op levering voor 31 december. Daarmee was de kous bij ons af. aan de aantallen te zien is het de importeur ookniet gelukt om net als bij audi een geoot aantal tijdig naar NL te krijgen
@wimbers: Kwestie van 13500 euro extra korting bedingen ;-)
Hier in de buurt staat er één. Ik ken de specs niet tov concurrenten, maar ik vind het een mooie wagen!
Vorige week één zien staan in de Meern. Mooie bak hoor!
Wat is de actieradius als je 130 kmu rijdt met dit weer en je wilt nog 50 km overhouden als buffer om te laden?
Wij hebben een EQC en hebben al weer 1000-en kilometers afgelegd. Fantastisch fijne auto (is de leaseauto van mijn vrouw, ik ben een BMW en Porsche fan maar het inmiddels ook erg onder de indruk). Vrij snel na de bestelling via een leasemaatschappij werd als afleverdatum 5 december genoemd, en 5 december is de EQC ook opgehaald bij de dealer Stern. Inmiddels 3000km verder met trips vanuit de randstad naar Belgische grens en Groningen. Nog nooit een snellader gebruikt. Range is beter dan verwacht (mits er geen aanhanger achter hangt, de 1800kg trekhaak wordt veelvuldig gebruikt om circuitautos en oldtimers op te halen en af te leveren). Design is vooral modern, kwestie van smaak en/of gewenning. Auto is zeer stil en comfortabel; en zoals je van een EV mag verwachten zeer snel in tussensprints. Digitale display heeft MB heel goed voor elkaar. Uit ervaring kan ik zeggen dat de EQC een heerlijk rijdende auto is.
Het zal met de electro karren vast goed komen bij MB maar deze is het ff niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).