
De Mercedes EQS liet zien hoe progressief Mercedes kan zijn, en het antwoord is ’te progressief’.
Het is een bekend riedeltje: je kunt de wereld niet van een revolutie voorzien door gewoon precies te bouwen wat van je verwacht wordt. Wat het gros van de kopers namelijk verwacht en wil (of denkt te willen) is wat ze gewend zijn. Op zich dus logisch dat een merk als Mercedes iets uiterst progressiefs wilde presenteren als eerste bloedserieuze EV. Dat werd de EQS in 2021.
Mercedes EQS
Om even je geheugen op te frissen, want 2021 is ook alweer vier jaar geleden: de EQS was de eerste ‘bespoke’ EV van Mercedes (de EQA, EQB en EQC gebruikten platforms van de GLA, GLB en GLC). De EQS werd de grootste elektrische limousine waar het merk mee zou komen en de bijzondere vormgeving die het three box design compleet overboord gooit, was bedoeld voor maximale efficiëntie. Da’s gelukt, dankzij een Cw-waarde van 0,20 was de auto aalglad en kon deze volgeladen meer dan 700 kilometer ver komen. Het interieur was eenzelfde feest der moderne technologie, want de EQS markeerde het debuut van het Hyperscreen: één grote glasplaat over de hele breedte van het dashboard, waar alle schermen samen onder vallen.

De EQS was op zijn minst iets heel anders dan we gewend waren. Dat kun je afschrijven als ‘wat de boer niet kent dat vreet ‘ie niet’, maar het zijn juist dit soort auto’s waar Mercedes wellicht verder in de toekomst kan kijken dan je doorhebt. Eerst zien, dan geloven, zeg maar.

Goed, dat was vier jaar geleden en inmiddels is duidelijk dat de EQS, ondanks zijn progressieve insteek, niet het megasucces is dat Mercedes hoopte. In gesprek met Autocar legt designbaas Gorden Wagener uit wat daar is gebeurd. Hij heeft daar zo zijn theorieën over.

Tien jaar te vroeg
Wagener beweert vooral dat de wereld nog niet klaar was voor de Mercedes EQS. “De auto kwam een jaar of tien te vroeg als ‘opvolger’ voor de S-Klasse”. Omdat kopers de auto konden vergelijken met de nog bestaande S-Klasse (W223), wordt toch vaker die laatste gekozen. “De insteek was ook nooit om van de EQS een limousine te maken waar je in rond gechauffeerd wordt.”

Marketing
Volgens Wagener had de EQS beter kunnen scoren als het meer zijn ‘eigen’ model was geworden, of als ‘ie juist iets anders geplaatst zou worden. “Wellicht was het beter als we het een soort elektrische CLS hadden genoemd, of een S-Klasse Coupé”. Snijdt op zich hout: aangezien de CLS toch de pijp aan Maarten heeft gegeven, had je daar de EQS kunnen plaatsen.

Mercedes heeft nog geprobeerd om de EQS iets Mercedes-achtiger aan te laten voelen door na een update de grille zoals vroeger te ontwerpen, met een Mercedes-ornament erboven. Het heeft in ieder geval voor nu niet mogen baten: de Mercedes EQS is een gefaald experiment en zal na zijn geplande productierun in de prullenbak verdwijnen. Voor de volgende ‘EQS’ gaat Mercedes het anders aanpakken: de EV-versie en ICE-versie gaan op elkaar lijken, ook al komt de EV op het MB.EA-platform en zal het dus een ietwat andere auto zijn.






-edit:check-
Hij heeft gelijk, maar voor de incorrecte redenen en onduidelijk of het maar 10jr is. EVs zijn onrijpe producten die de concurrentie zonder subsidie (ergo inferieur product) niet aankunnen, want de (batterij) technologie is nog niet rijp. Verder was de EQS als auto gewoon een slecht product met onderstel/zitcomfort van een kever uit die andere socialistische tijd.
De EQS is een geweldige auto kan ik je vertellen en ze moeten ‘m gewoon in productie houden!
De EQS was direct bij de lancering een failure. Gewoon te gewoontjes. Geen enkele aansluiting bij de S-klasse doelgroep (conservatief, klassiek, vermogend) en ook niet bij de nouveau riche. Voor de laatste groep is het interieur misschien aardig, gadgets en dergelijke, maar van buiten te anoniem. Gorden Wagener is weliswaar de designer en heeft uitgevoerd wat marketing voorschreef, maar Wagener is absoluut geen ziener op design-gebied. Zoals wel een Schreyer, da Silva, Van den Acker en natuurlijk von Das Haus: Sacco. Wagener is een man van tierlantijntjes, misschien styling, maar niet eigenwijs tegendraads als het moet. En dus had Gorden Wagener allang moeten worden bedankt voor zijn diensten door Mercedes.
Tesla snapte dat met de S: heupen en ook aerodynamica. Dat model is nu tot op het bod versleten, maar Mercedes had gewoon zijn S-klasse een EV-makeover kunnen geven. Meer aerodynamica, iets hoger voor het accupakket, wel hoofdruimte achterin (niet Wageners’ idee van CLS-variant, hoe dom) en heupen zoals de W126 of W222. En haal de inspiratie verder uit de EQXX. Die is wel goed en waarvan ik mij nauwelijks kan voorstellen dat Wagener hierop veel invloed heeft gehad.
Welk bod? ‘Bot’ natuurlijk. Helaas werkt de edit niet goed.
De reactie die ik wilde tikken maar dan een stuk beter, want ik heb wat meer geleerd over de verdiensten van Gordon Wagner als ontwerper.
De Mercedes-Benz EQS is vlees noch vis. Weinig dat die auto echt leuk maakt. In een lichte kleur met grote velgen is die wel ok. Gebrek aan hoofdruimte achterin en in mindere mate het minne materiaalgebruik vallen niet goed te praten. Zuinigheid is zo zo (zelf een dagtrip gemaakt met een EQS van 600 km, stond op winterbanden of allseasons maar met kleine velgen). En dat ontwerp pruimt de gemiddelde conservatieve koper natuurlijk ook niet, bovendien is dat typisch zo iemand die geen afscheid neemt van het gemak (“gemak”?) van benzine of diesel tanken.
En ja, die heerlijke, echt zuinige, spectaculaire EQXX. Die hadden ze op de weg moeten zetten.
nb leuke tikfoutautocorrectie want volgens sommigen raak je die ouwe Tesla’s aan de straatstenen niet kwijt, een goed bod doet daarentegen wonderen
Had nooit moeten komen. Nu niet en in de toekomst niet. Het is een lelijk hok met matige materialen. Totaal Mercedes onwaardig.
Welke Mercedes vind jij wel Mercedes-waardig Willy? Oprechte interesse dit.
Ik zou het antwoord niet zo één twee drie weten. Ontwerp is me meestal wat te uitbundig, vooral doordat de ster echt in alle hoeken en gaten terugkomt. Qua elektrische auto’s, waarvoor ik me interesseer, zoals je misschien zult begrijpen, hebben ze weinig echt goeds te bieden. De Mercedes-Benz CLA is op papier fantastisch maar heeft als nadeel niet overweg te kunnen met 400v snelladers. Wat de auto in de dagelijkse praktijk nodeloos ingewikkeld in gebruik maakt.
*welke huidige Mercedes. Want iets leuks uitzoeken dat oud is, lijkt me geen uitdaging.
Relatie heeft een rood metallic uitvoering met beige interieur, zeer, zeer fraaie combi…. . Maar, grove afwerking exterieur, naden waar je pink tussen kan duwen, motorkap aansluiting bijvoorbeeld. Grootste issue, extreem hoge wagengewicht. Enorm batterijpakket om maar aan acceptable range te komen. Ik ben meer voor een bescheiden gewicht met iets minder range, waardoor auto minder zwaar oogt. Laden is in Noord Europa ook geen issue meer. Effectief rijbereik van 400km per dag meer dan voldoende. Voor ons vlgd jaar de Lexus Es350e, lichter, veel beter afgewerkt en imo fraaier.
10 jaar later zou de eq”S” een nog grotere flop zijn.
De fout is dat een eqs veel te klein is om de vervanger van een s klasse te zijn.
De zittingen zijn ook te kort
De eqs is alleen inzetbaar als business class vervoer (e klasse/5 serie/a6)
Veel collega’s hebben spijt en zelfs de eqs verkocht voor een s klasse.
Niet alles is slecht want drempels en gaten in de weg effent hij beter weg dan de s klasse, het accelereren is met een ev ook comfortabeler en het is de enige ev die een goede range heeft voor een volle dag.
Dat staat toch ook in het artikel .
Er staat dat het de “opvolger” moest zijn en daarna opeens dat het nooit bedoeld is om in gechauffeurd te worden.
De insteek van mercedes was vanaf het begin dat de eqs een elektrische s klasse zou zijn maar dat is het gewoonweg niet.
Het is een luxe e klasse dus 10 jaar later zou het nog harder floppen als je s klasse geld ervoor vraagt
Ze waren er zelf ook nog niet klaar voor. Had er een besteld maar die hebben ze zelf gecanceld. Was geen premium klantbeleving….
Hij was niet te vroeg, hij was gewoon lelijk en qua techniek al gedateerd. Waarom zou je zoveel geld uitgeven voor een auto met slechts 400V? Dan kan je toch beter een Lucid Air nemen, die is mooier en heeft 900V.
De ‘stance’ van de auto is compleet anders en niet des Mercedes. Dat cab forward design ziet er niet uit icm die banaanvorm.
Ik vind zelf de wagen een stuk mooier dan de bedaagde S-klasse maar in deze klasse zoeken de mensen en Mercedes klanten voorop juist bedaagde auto’s.
Verkopen de EQS en EQE SUV varianten ook zo slecht? Die zien er immers niet zo vooruitstrevend uit.