
De futuristische Mercedes EQS heeft geen toekomst en gaat door als S-klasse.
Soms probeer je iets nieuws en dan kom je er pas later achter dat het eigenlijk helemaal niet werkt. Dat zien we nu met Mercedes-Benz. De Duitsers kwamen met tweemaal een ‘S’ op de markt. Je hebt de traditionele S-klasse met verbrandingsmotor en daarnaast kwam de EQS, een elektrische S-klasse. Maar toch ook weer niet, want qua niveau kon de EQS ook weer niet tippen aan de echte S-klasse. Lastig allemaal.
Mercedes EQS verdwijnt
Door een apart platform te bouwen voor de volledig elektrische Mercedes S-klasse, dat dus de EQS werd, kon het merk een geoptimaliseerde elektrische auto neerzetten. Een andere strategie dan bijvoorbeeld BMW, die gewoon de 7 Serie en elektrische i7 op dezelfde basis bouwt. Mercedes komt nu terug op deze strategie.
Zo’n apart platform ontwikkelen en onderhouden kost klauwen met geld. Mercedes gaat BMW achterna, want de tweede generatie EQS is straks gewoon een elektrische S-klasse. Dat betekent dat de druppelvormige EQS in de prullenbak verdwijnt. Ik ga het model missen. Not.
De officiële bevestiging dat de Mercedes S-klasse als ICE en als EV voortleeft komt van Mercedes CEO Ola Källenius in een interview met Autocar. Het uiterlijk zal overeenkomsten hebben, maar het platform niet. De volledig elektrische S-klasse komt op het MB.EA Large platform te staan. Mercedes heeft natuurlijk miljarden gepompt in de ontwikkeling van deze architectuur. De EQS mag dan in de prullenbak verdwijnen, de basis en aandrijflijn blijft uiteraard behouden. Daarmee kiest Mercedes voor andere aanpak dan BMW, want de 7 Serie en i7 delen wel hetzelfde platform.
Een vergelijkbare aanpak staat de EQE te wachten. Ook deze aparte benadering heet niet uitgepakt zoals Mercedes waarschijnlijk gehoopt had. De toekomstige E-klasse zal daarom ook als ICE en als EV door het leven gaan. Goed nieuws voor de traditionele Benz-rijder die de EQ-lijn nooit mooi hebben gevonden.
Ik heb alleen de titel gelezen, mooi zo
Inderdaad.
De EQS verdwijnt dus helemaal niet. Technisch blijft het gewoon dezelfde auto op een puur EV skateboard architectuur. Alleen qua uiterlijk zal hij meer lijken op de S klasse, en de naam zal veranderen naar S klasse.
Totaal andere strategie dan BMW die van een achterhaald ICE platform een EV probeert te maken…
Achterhaald of niet, het lijkt wel te werken voor BMW. Voor BMW is het makkelijker en goedkoper, en voor de klant maakt het niet zoveel uit, want de 7 is altijd lelijk.
Lol!
Ze missen wel wat kansen qua efficiëntie en indeling van ruimte. Ben dan ook benieuwd hoe de A6 gaat presteren.
Maar laten we wel wezen dat efficiëntie en praktische ruimte is nooit de hoofdreden om een auto aan te schaffen. Anders reden we allemaal een Dacia…
Een i5 bijvoorbeeld is groter qua kofferruimte, lichter en laadt sneller dan een eqe en efficiëntie lijkt mij ook grotendeels gelijk als je vergelijkbare versies vergelijkt. De compromissen lijken mij wel heel beperkt.
Lelijk?……
Laat ik nou de 7 serie gruwelijk mooi vinden, maar dat voegt ook niets toe, net als dat je hem lelijk vindt. Schrijf iets waar de lezer iets aan heeft……
Stiekem vind ik het wel jammer. Ik heb de EQS nu een paar keer in levende lijve gezien en vind het toch een hele indrukwekkende, mooie auto. De EQE vind ik minder geslaagd, die is net wat te klein en gedrongen om die designtaal te laten werken, dus daar mag best een iets aerodynamischere elektrische E-klasse voor in de plaats voor komen.
Je behoort hiermee wellicht tot een minderheid, maar ik sluit me bij je aan. Ik vind de EQS ook zeker niet lelijk. En zelfs de EQE ligt bij mij nog goed op het netvlies.
Laten we de minderheid iets groeien: ook ik vind de EQS een prachtige auto. Vele malen fraaier dan i7!
Maar vergelijk je hier niet twee enorme plorken met elkaar. Ze doen beide pijn aan het hoornvlies, de bmw wat langer.
Vind het wel jammer! Het uiterlijk is misschien omstreden, maar ik kon het wel waarderen. Maar de huidige normale S vind ik erg mooi! Maar het uiterlijk van de 7 komt ook wat geforceerd over, want te hoog. En de EQS heeft qua actieradius is de EQS wel goed.
Het uiterlijk vind ik niet de mooiste helaas maar van binnen een paleis. Enige echte minpunt is het rondlopende dashboard dat bij lange mannen zoals ik te krap wordt om goed te zitten. Maar eerlijk de stoelen zitten fantastisch en de hoofdsteunen voelen als een kussen van Hästens, heerlijk zacht!
Ding is kaolo lelijk de prullebak is nog te goed voor deze spoel maar door de plee want dit is diaree.
Een beetje zoals jouw taalgebruik 🥳
Zegt de man die oto zegt😂. Had van jou wel iets meer vredelievendheid verwacht ;)
De EQS verdwijnt dus niet in de prullenbak; de auto krijgt gewoon een opvolger op hetzelfde platform maar dan met een andere naam. En dus is het nog steeds niet dezelfde strategie als die van BMW.
Overigens ben ik blijkbaar één van de weinigen die de proporties van de EQS niet lelijk vinden. Ja ’t is anders dan de meeste andere auto’s maar dat op zich is niet erg. Als auto-ontwerpen niet mochten evolueren dan reden we nog steeds rond met een T-Ford look-a-like.
Doei zetpil.
Dit bericht klopt niet. Kallenius heeft aangegeven dat er twee S-klasses komen. De platformen en aannames in jullie artikel kloppen verder niet :)
Zou deze nieuwe strategie ook opgaan voor de EQE SUV en de EQS SUV? De elektrische G lijkt ook erg op de ICE versie, ook al staat hij dacht ik op een iets langere wielbasis.
De EQ SUV’s vind ik stuk voor stuk erg mooie, sjieke en indrukwekkende auto’s om te zien en dan met name de EQS SUV. Vriend van mij rijdt deze als directiechauffeur en hij heeft hem 1 maand geleden in ontvangst genomen. Voorheen reed hij een S-klasse, maar die EQS volgens hem rijdt zoveel lekkerder en zijn klanten zijn er ook nog veel meer over te spreken dan de S-klasse. Van de week even in mogen rijden, maar wat een heerlijke en fijne auto.
Ben ik de enige die de EQS wel een machtig apparaat vindt?? Een luxe baas op de weg. Gooi maar in de uitverkoop, dan heb ik wel interesse….