• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes EQS verdwijnt in de prullenbak

Auteur: RubenPriest, gepost 30 augustus 2024 om 10:40 – 22 Reacties

Mercedes EQS verdwijnt in de prullenbak

De futuristische Mercedes EQS heeft geen toekomst en gaat door als S-klasse.

Soms probeer je iets nieuws en dan kom je er pas later achter dat het eigenlijk helemaal niet werkt. Dat zien we nu met Mercedes-Benz. De Duitsers kwamen met tweemaal een ‘S’ op de markt. Je hebt de traditionele S-klasse met verbrandingsmotor en daarnaast kwam de EQS, een elektrische S-klasse. Maar toch ook weer niet, want qua niveau kon de EQS ook weer niet tippen aan de echte S-klasse. Lastig allemaal.

Mercedes EQS verdwijnt

Door een apart platform te bouwen voor de volledig elektrische Mercedes S-klasse, dat dus de EQS werd, kon het merk een geoptimaliseerde elektrische auto neerzetten. Een andere strategie dan bijvoorbeeld BMW, die gewoon de 7 Serie en elektrische i7 op dezelfde basis bouwt. Mercedes komt nu terug op deze strategie.

Zo’n apart platform ontwikkelen en onderhouden kost klauwen met geld. Mercedes gaat BMW achterna, want de tweede generatie EQS is straks gewoon een elektrische S-klasse. Dat betekent dat de druppelvormige EQS in de prullenbak verdwijnt. Ik ga het model missen. Not.

De officiële bevestiging dat de Mercedes S-klasse als ICE en als EV voortleeft komt van Mercedes CEO Ola Källenius in een interview met Autocar. Het uiterlijk zal overeenkomsten hebben, maar het platform niet. De volledig elektrische S-klasse komt op het MB.EA Large platform te staan. Mercedes heeft natuurlijk miljarden gepompt in de ontwikkeling van deze architectuur. De EQS mag dan in de prullenbak verdwijnen, de basis en aandrijflijn blijft uiteraard behouden. Daarmee kiest Mercedes voor andere aanpak dan BMW, want de 7 Serie en i7 delen wel hetzelfde platform.

Een vergelijkbare aanpak staat de EQE te wachten. Ook deze aparte benadering heet niet uitgepakt zoals Mercedes waarschijnlijk gehoopt had. De toekomstige E-klasse zal daarom ook als ICE en als EV door het leven gaan. Goed nieuws voor de traditionele Benz-rijder die de EQ-lijn nooit mooi hebben gevonden.

Ook interessant!

  • Mercedes vindt elektrische Mercedessen
    Mercedes vindt elektrische Mercedessen niet mooi
  • België: hier geen zelfrijdende auto's
    België: hier geen zelfrijdende auto's
  • Mercedes cancelt ontwikkeling van EV Toppers
  • Verbeterde elektrische G-klasse aangekondigd

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

EQS, Mercedes

Vorig bericht: « Een kartbaan in je achtertuin, mag dat?
Volgend bericht: Gespot – Aventador SV met een Diablo-kleurtje »

Lees Interacties

Reacties

  1. JVvV0174 zegt

    30 augustus 2024 om 10:46

    Ik heb alleen de titel gelezen, mooi zo

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      30 augustus 2024 om 15:19

      Inderdaad.

      Login om te reageren
  2. audirs3 zegt

    30 augustus 2024 om 10:53

    De EQS verdwijnt dus helemaal niet. Technisch blijft het gewoon dezelfde auto op een puur EV skateboard architectuur. Alleen qua uiterlijk zal hij meer lijken op de S klasse, en de naam zal veranderen naar S klasse.
    Totaal andere strategie dan BMW die van een achterhaald ICE platform een EV probeert te maken…

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      30 augustus 2024 om 11:00

      Achterhaald of niet, het lijkt wel te werken voor BMW. Voor BMW is het makkelijker en goedkoper, en voor de klant maakt het niet zoveel uit, want de 7 is altijd lelijk.

      Login om te reageren
      • gekketurbo zegt

        30 augustus 2024 om 12:21

        Lol!

        Ze missen wel wat kansen qua efficiëntie en indeling van ruimte. Ben dan ook benieuwd hoe de A6 gaat presteren.
        Maar laten we wel wezen dat efficiëntie en praktische ruimte is nooit de hoofdreden om een auto aan te schaffen. Anders reden we allemaal een Dacia…

        Login om te reageren
        • ty5550 zegt

          30 augustus 2024 om 13:09

          Een i5 bijvoorbeeld is groter qua kofferruimte, lichter en laadt sneller dan een eqe en efficiëntie lijkt mij ook grotendeels gelijk als je vergelijkbare versies vergelijkt. De compromissen lijken mij wel heel beperkt.

          Login om te reageren
      • VijfGT-er zegt

        1 september 2024 om 15:37

        Lelijk?……
        Laat ik nou de 7 serie gruwelijk mooi vinden, maar dat voegt ook niets toe, net als dat je hem lelijk vindt. Schrijf iets waar de lezer iets aan heeft……

        Login om te reageren
  3. Edge zegt

    30 augustus 2024 om 10:58

    Stiekem vind ik het wel jammer. Ik heb de EQS nu een paar keer in levende lijve gezien en vind het toch een hele indrukwekkende, mooie auto. De EQE vind ik minder geslaagd, die is net wat te klein en gedrongen om die designtaal te laten werken, dus daar mag best een iets aerodynamischere elektrische E-klasse voor in de plaats voor komen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 augustus 2024 om 13:16

      Je behoort hiermee wellicht tot een minderheid, maar ik sluit me bij je aan. Ik vind de EQS ook zeker niet lelijk. En zelfs de EQE ligt bij mij nog goed op het netvlies.

      Login om te reageren
      • Janus zegt

        30 augustus 2024 om 19:30

        Laten we de minderheid iets groeien: ook ik vind de EQS een prachtige auto. Vele malen fraaier dan i7!

        Login om te reageren
        • Jochen zegt

          31 augustus 2024 om 08:26

          Maar vergelijk je hier niet twee enorme plorken met elkaar. Ze doen beide pijn aan het hoornvlies, de bmw wat langer.

          Login om te reageren
  4. rrk147 zegt

    30 augustus 2024 om 11:37

    Vind het wel jammer! Het uiterlijk is misschien omstreden, maar ik kon het wel waarderen. Maar de huidige normale S vind ik erg mooi! Maar het uiterlijk van de 7 komt ook wat geforceerd over, want te hoog. En de EQS heeft qua actieradius is de EQS wel goed.

    Login om te reageren
  5. ghost zegt

    30 augustus 2024 om 11:45

    Het uiterlijk vind ik niet de mooiste helaas maar van binnen een paleis. Enige echte minpunt is het rondlopende dashboard dat bij lange mannen zoals ik te krap wordt om goed te zitten. Maar eerlijk de stoelen zitten fantastisch en de hoofdsteunen voelen als een kussen van Hästens, heerlijk zacht!

    Login om te reageren
  6. e36thuglife zegt

    30 augustus 2024 om 12:17

    Ding is kaolo lelijk de prullebak is nog te goed voor deze spoel maar door de plee want dit is diaree.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      30 augustus 2024 om 12:59

      Een beetje zoals jouw taalgebruik 🥳

      Login om te reageren
      • Lambrusco zegt

        30 augustus 2024 om 23:41

        Zegt de man die oto zegt😂. Had van jou wel iets meer vredelievendheid verwacht ;)

        Login om te reageren
  7. potver7 zegt

    30 augustus 2024 om 13:10

    De EQS verdwijnt dus niet in de prullenbak; de auto krijgt gewoon een opvolger op hetzelfde platform maar dan met een andere naam. En dus is het nog steeds niet dezelfde strategie als die van BMW.

    Overigens ben ik blijkbaar één van de weinigen die de proporties van de EQS niet lelijk vinden. Ja ’t is anders dan de meeste andere auto’s maar dat op zich is niet erg. Als auto-ontwerpen niet mochten evolueren dan reden we nog steeds rond met een T-Ford look-a-like.

    Login om te reageren
  8. PunicaOase zegt

    30 augustus 2024 om 13:18

    Doei zetpil.

    Login om te reageren
  9. rs133 zegt

    30 augustus 2024 om 13:32

    Dit bericht klopt niet. Kallenius heeft aangegeven dat er twee S-klasses komen. De platformen en aannames in jullie artikel kloppen verder niet :)

    Login om te reageren
  10. William zegt

    30 augustus 2024 om 18:52

    Zou deze nieuwe strategie ook opgaan voor de EQE SUV en de EQS SUV? De elektrische G lijkt ook erg op de ICE versie, ook al staat hij dacht ik op een iets langere wielbasis.

    Login om te reageren
  11. maussieknip zegt

    31 augustus 2024 om 12:57

    De EQ SUV’s vind ik stuk voor stuk erg mooie, sjieke en indrukwekkende auto’s om te zien en dan met name de EQS SUV. Vriend van mij rijdt deze als directiechauffeur en hij heeft hem 1 maand geleden in ontvangst genomen. Voorheen reed hij een S-klasse, maar die EQS volgens hem rijdt zoveel lekkerder en zijn klanten zijn er ook nog veel meer over te spreken dan de S-klasse. Van de week even in mogen rijden, maar wat een heerlijke en fijne auto.

    Login om te reageren
  12. kwakmare zegt

    31 augustus 2024 om 15:14

    Ben ik de enige die de EQS wel een machtig apparaat vindt?? Een luxe baas op de weg. Gooi maar in de uitverkoop, dan heb ik wel interesse….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North