Wat rijdt op een combinatie van waterstof en elektriciteit, heeft zonnecellen in de lak, en 21 inch velgen? Juist: Mercedes’ nieuwe G-Code Concept.
Mercedes presenteert een nieuw concept onder de A-Klasse met een futuristische inslag: deze G-Code is een 2+2 Crossover van 4,10 x 1,50 x 1,90 meter die lief is voor het milieu, want hij combineert een brandstofcel met elektrische aandrijving, en is voorzien van mini-zonnepaneeltjes in de lak. Daarnaast schijnt hij uit rijwind en vering energie te kunnen winnen.
De Duitsers onthulden hun laatste concept ter gelegenheid van de opening van een nieuwe R&D-faciliteit in Beijing, en volgens hoofddesigner Gorden Wagener komt de inspiratie voort uit “the modern lifestyle of the younger Asian society”. Wat er precies de bedoeling mee is laat zich nog raden, maar het is niet onmogelijk dat Mercedes nog een crossover onder de GLA plant.
Kleurtjes
Bij de G-Code kleurt je grille afhankelijk van de gekozen rijmodus: blauw, rood, of paars. Verder valt het ontbreken van een B-stijl en spiegels op. Deze zijn uiteraard vervangen door meer aerodynamische camera’s.
In 2012 presenteerde Mercedes ook al een waterstof-G, toen in de vorm van de (eveneens futuristische) Ener-G-Force.
Update 06-11: Mercedes heeft meer foto’s en schetsen vrijgegeven, deze zijn toegevoegd aan de gallery.
Leuke Saab, hebben ze de boedel opgekocht?
Het lijkt me duidelijk, deze Mercedes man vindt het niet bij z’n merk passen.
@jrk68: Precies wat ik dacht toen ik de foto zag: een Saab!
@jrk68: Inderdaad, denk dat Mercedes binnenkort namens Victor Muller een claim wegens plagiaat kan verwachten.
@moveyourmind: wel plagiaat van een model dat er Saab nog niet had uitgebracht, maar er vast en zeker was gekomen als men Victor Muller niet zo had tegengewerkt,
Neeeeeee
Dit lijkt net een concept uit de jaren 90. Ziet er uit als een molletje..
@IssamR: hahaha vergeten concept..
@IssamR: Achterkant zeker ja, maar de voorkant is qua design wel in lijn met deze eeuw
Maar als dit een echt goed alternatief is voor fossiele brandstof dan juig ik het toe want het is niet bepaald een mooi design
Dit ziet er niet, als Mercedes iets van het Ener G-Force concept liet terugkomen was het beter geweest.
Vind het wel wat, leuke auto!
Als ze dan toch met camera’s i.p.v. spiegels werken, waarom worden die dan niet wat verder naar voren in de carrosserie verwerkt zodat de dode hoek kleiner wordt? Hebben die ontwerpers tenminste ook weer een uitdaging om dat mooi én veilig te doen.
Ach, een mini-crossover-Koenigsegg…
Deze auto gaat niet rijden op waterstof maar op elektriciteit die met waterstof opgewekt word. Als je het naar een benzineauto vertaalt zeg je dat de auto op de benzinetank rijd.