• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Daimler en Volvo maken waterstofvrachtwagens

Auteur: willeme, gepost 3 maart 2021 om 13:59 – 20 Reacties

waterstofvrachtwagens

De truckdivisies van Daimler en Volvo vinden waterstofvrachtwagens bovengemiddeld interessant.

Elektrisch rijden is de toekomst, werd er ooit eens geopperd. Nu het puntje bij paaltje komt, is dat gedeeltelijk waar. De verbrandingsmotor gaat waarschijnlijk opgevolgd worden door meerdere motortypes in plaats van eentje. Want ondanks dat een BEV (elektrische auto met accu) erg handig kan zijn, is de benodigde accu in principe een onding. Vanwege de extreem lage energiedichtheid heb je enorm grote accu’s nodig die gigantisch veel wegen.

Waterstofvrachtwagens

Voor een auto hoeft dat niet direct een probleem te zijn, want hoevaak rijd je enorm lange stukken? Precies. Echter, voor vrachtwagens is de BEV niet in alle gevallen de beste oplossing. Zeker niet de Europese globetrotters. Volvo en Mercedes zijn tot de conclusie dat het tijd is voor waterstofvrachtwagens. Om de kosten voor de transitie te kunnen delen en het proces te kunnen versnellen, hebben Daimler en Volvo de handen ineen geslagen.

  • waterstofvrachtwagens

Samenwerking officieel

De intentie om samen te gaan werken werd eerder al uitgesproken. Nu zijn we een stapje verder, want de samen werking tussen Volvo en Daimler is nu helemaal officieel. Mocht je denken, “Daimler is tegenwoordig Mercedes?”, dan klopt dat. De autodivisie heet geen Daimler meer, maar Mercedes. De vrachtwagendivisie heet Daimler Trucks, en verkoopt Mercedes vrachtwagens.

  • waterstofvrachtwagens
  • waterstofvrachtwagens

Volvo heeft 50 procent van de aandelen van Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG (de subdivisie voor waterstofvrachtwagens). Daarvan hebben beide partijen precies even veel aandelen. Uiteraard heeft deze samenwerking ook een sexy naam: Cellcentric GmbH & Co. KG. Volvo en Daimler gaan samen de vrachtwagens ontwikkelen, produceren en verkopen.

Het gaat in eerste instantie om de grotere en zwaardere vrachtwagens. Zo heeft Volvo daarnaast plannen om kleinere elektrische distributievrachtwagens te bouwen, bijvoorbeeld. Binnen drie jaar willen de partijen al tests met waterstofvrachtwagens kunnen uitvoeren met klanten. De productie zal iets later volgen, waarschijnlijk 2026-2027.

  • waterstofvrachtwagens
  • waterstofvrachtwagens
  • waterstofvrachtwagens

Infrastructuur waterstofvrachtwagens

Zowel Volvo als Daimler geven aan dat zij graag het voortouw willen nemen op het gebied van waterstofvrachtwagens. Maar ze geven ook beide aan dat ze het niet alleen kunnen. Mede op het gebied van infrastructuur moeten er namelijk nog grote stappen gezet worden.

Ook interessant!

  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • Video: Nissan GT-R sleept Volvo vrachtwagen door de sneeuw
  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
  • BREEK: je dikke Mercedes is spoedig geen Daimler meer

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, Mercedes, Volvo, vrachtwagen, waterstof

Vorig bericht: « Video: vandalen steken BMW 3 Serie in de fik
Volgend bericht: Zo goedkoop is een Mercedes V8 diesel »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmwe46touring zegt

    3 maart 2021 om 14:27

    Ik denk de juiste keuze voor wegtransport. En voor de automobiel industrie mogelijk ook.
    Want hiermee wordt er een infrastructuur aangelegd rondom waterstof en geld gestoken in ontwikkeling van deze technologie.
    Hiermee is de stap naar de personenauto kleiner op lange termijn. Daar ben ik van overtuigd.

    Weet je nog dat in 1980 diesel technologie alleen geschikt was voor wegtransport en industrie? Later hebben we daar massaal gebruik van gemaakt met onze TDI’s in de lease. Wat nu niet geschikt is kan dat maarzo worden. Dit is de eerste stap.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      3 maart 2021 om 14:49

      @bmwe46touring: her is mogelijk, het is ook mogelijk dat het niet geschikt is. Dat weet je niet. Het is altijd goed om alternatieven te hebben zoals benzine, diedely, lpg. Ieder met voor en nadelen en omslagpunten.

      Login om te reageren
    • pramm zegt

      3 maart 2021 om 18:07

      Ik denk dat we dan beter met diesels kunnen blijven rijden. Diesel is significant duurzamer dan d huidige geproduceerde waterstof. En nee, waterstof staat niet in de kinderschoenen. Er wordt wereldwijd zo veel waterstof gebruikt, allemaal geproduceerd vanuit aardgas of als restproduct bij olie derivaten, dat wanneer we deze waterstof we duurzaam zouden willen produceren, we alleen daarvoor bijna 2x zoveel elektriciteit nodig hebben als in heel de EU wordt gebruikt.

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        4 maart 2021 om 14:30

        Je hebt natuurlijk wel de verminderde lokale uitstoot bij waterstof.

        Login om te reageren
      • laptom zegt

        4 maart 2021 om 19:03

        @pramm: Klopt dat waterstof 3x zoveel energie kost om te creëren dan dat het oplevert, maar ik zie niet in waar jij je bewering vandaan haalt dat het 2x zoveel energie kost dan EU genereert… De complete transport op wielen overzetten op elektriciteit kost ongeveer 12% meer capaciteit. Als je dit via waterstof doet zou je rondom 40% uitkomen…

        Login om te reageren
        • pramm zegt

          8 maart 2021 om 11:15

          Wat ik aangeef is dat waterstof niet iets nieuws is en al enorm veel wordt gebruikt. Sterker nog, zoveel waterstof wereldwijd, dat wanneer we deze waterstof duurzaam zouden willen produceren, we daarvoor 2x meer duurzame elektriciteit nodig hebben dan wat de EU nu in totaal aan elektriciteit gebruikt.
          Waterstof is voor verschillende industriële processen noodzakelijk en een grondstof voor producten zoals meststoffen. Ik zou er graag voor pleiten dat we eerst proberen deze waterstof duurzaam te produceren, opdat we een zo groot mogelijke impact maken. Als we dan echt niet meer weten wat we met onze duurzame elektriciteit moeten doen, dan kunnen we er waterstof voor maken die we gewoon kunnen verkwisten voor vrachtwagens. Want daarvoor bestaat een duurzamer alternatief, namelijk batterijen.

          Login om te reageren
  2. JanJansen zegt

    3 maart 2021 om 14:52

    En Volvo is Chinees, en daar wringt de schoen. Half Europa is zometeen in bezit van China.

    Login om te reageren
    • posthumus zegt

      3 maart 2021 om 15:13

      @janjansen: Daimler is Duits. Je wilt toch niet beweren dat ze daar ook weer plannen hebben om half Europa toe te eigenen?

      Login om te reageren
    • qriss zegt

      3 maart 2021 om 15:33

      Daimler heeft ook sterke banden met China, het is gewoon een enorme afzetmarkt waar iedereen zjin producten wilt aanbieden. In ruil daarvoor willen de Chinezen graag iets terug (aandelen, kennis, fabrieken voor werkgelegenheid).

      Overigens zijn er zeeeeeeer strenge regels om jouw scenario te voorkomen.

      Login om te reageren
    • Wim zegt

      3 maart 2021 om 16:19

      Volvo group, waaronder deze trucks divisie valt, heeft niets te maken met Volvo cars.
      https://www.volvogroup.com/

      Login om te reageren
      • LaLancia zegt

        3 maart 2021 om 19:56

        @youtoofan: Geely heeft zowel aandelen Volvo Cars als Volvo Trucks.
        Ja, als we niet uitkijken kopen de Chinezen alle Europese pareltjes op.

        Login om te reageren
    • tmenges zegt

      4 maart 2021 om 12:38

      @janjansen: de personenwagendivisie is Chinees, in de trucks heeft geely slechts 8,2 procent aandelen. Op het logo na delen beide divisies vrijwel niets.

      Login om te reageren
  3. fransananas zegt

    3 maart 2021 om 15:09

    Ik kan niet wachten op de eerste vergelijkende test van waterstofvrachtwagens tegenover batterijvrachtwagens.

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      3 maart 2021 om 18:08

      Nemen we dan ook de duurzaamheid mee in deze vergelijking.

      Login om te reageren
  4. qriss zegt

    3 maart 2021 om 15:24

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. lekkerdwars zegt

    3 maart 2021 om 15:49

    Waterstof in wegtransport (zelfs trucks) is inmiddels een achterhaald concept. Er gaat 3/4 van de energie verloren over de hele keten. Enkel pas te overwegen als er een mega overschot is aan groene elektriciteit om waterstof te maken wat de komende 20-30 jaar nog niet het geval is. BEV trucks gaan over 2-3 jaar profiteren van solid state en dan zit je met je waterstof energieverspillers..

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      3 maart 2021 om 15:53

      @lekkerdwars: Solid-state batterijen zie ik echt niet gebeuren vóór 2030.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        3 maart 2021 om 16:29

        Net als met koude kernfusie; wanneer gaan we dat krijgen? ‘Over 10 jaar’ En dat antwoord horen we al decennia :D

        Login om te reageren
    • pramm zegt

      3 maart 2021 om 18:09

      Ook zonder solid state gaat het prima lukken met batterijen. Alleen moeten deze op grotere schaal geproduceerd worden

      Login om te reageren
  6. towi1989 zegt

    4 maart 2021 om 11:28

    Zo high tech dat zelfs koplampen niet meer nodig zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North