Submerk van Mercedes gaat BMW i-modellen aanvallen

Auteur: , 38 Reacties

BMW's i-modellen zijn een belachelijk succes. Dit is een doorn in het oog van de aloude concurrent. Wat gaat die daar aan doen?

GLC-Doutzen

BMW heeft gevoelsmatig een voorsprong genomen op haar traditionele concurrentie waar het gaat om hybride- en elektromobielen. Misschien niet eens per se in technisch opzicht, want Daimler zit namelijk vuistdiep in elektro, maar wel PR-matig. Doordat de i3 en i8 optisch zo onderscheidend zijn van de normale BMW-modellen heeft het publiek meteen door dat het hier om een nieuw soort auto gaat. Iets dat je van een C350 Hybrid niet direct kan zeggen.

Dit is een doorn in het oog van het merk uit Stuttgart en daarom kiezen ze vol voor de aanval. Eerder al berichtten we dat Mercedes met een elektrische variant komt van al haar modellen. Daar houdt het echter niet op voor Merc. Tenminste, niet als we het Duitse Handelsblatt mogen geloven. Volgens hen komt Mercedes namelijk met een nieuw submerk dat zich compleet gaat bezig houden met milieuvriendelijke auto’s. Mercedes heeft dan ook puike ervaringen met submerken.

Het submerk gaat op zichzelf staande modellen maken voor zowel Mercedes-Benz zelf als voor zustermerk Smart. Voor dit jaar is al een SUV bevestigd die in oktober voorgesteld wordt op de ‘Mondiale de l’automobile’ in Parijs. Deze SUV baseert op de GLC maar wordt van power voorzien door een brandstofcel. Met de introductie van deze auto zal ook het nieuwe merk gelanceerd worden.



38 reacties

Een nieuw Mercedes submerk… We hebben Smart (geen echt succes), Maybach was al helemaal geen succes en AMG is net zo min een serieus merk als dat Alpina dat is, het is gewoon een label voor de opgefokte moodellen. Dus of een submerk nou zo’n goed idee is. Met Smart op de groene tour gaan, dat lijkt me dan weer heel logisch.
@mashell: Smart was in de US of ‘Murica juist een daverend succes en AMG is niet te vergelijken met Alpina, als je het mij vraagt, maar eerder de M-divisie van BMW.

Mensen moeten serieus stoppen met het doen van aannames gebaseerd op ons kikkerlandje. We maken met onze 17 miljoen inwoners maar een kleine impact op de totale afzetmarkt…
@Ozan: mensen moeten eens stoppen met directe vergelijkingen als AMG = M, iets verder nadenken mag best. AMG is een nepmerk net als dat Alpina dat is, die vergelijking gaat op. BMW heeft M niet als merk maar als label gepositioneerd dat is iets heel anders. AMG is zowel label als merk voor 1 auto, dat is gewoon knullig. Dus of stop met de Mercedes x63 AMG modellen of noem de AMG GT gewoon Mercedes SLS.
Ook is het succes van Smart, tja ehh nogal klein, ook in de VS. Smart verkoop in Duitsland heel aardige aantallen electrische auto’s, smart als electro specialist neerzetten is daarom niet onlogisch.
@mashell: Alpina is beter te vergelijken met Brabus.
@mashell: Mercedes AMG=bmw M, sorry kan niet verder denken. Alpina is een buiten categorie en een op zich zelf staand bedrijf, niet vergelijkbaar met iets anders op dit moment. En hoe de constructie (merk vs label vs gemerkt label) in elkaar zit mag Joost weten maar het maakt geen bal uit in de onderlinge strijd tussen een c63 of een M3. Ik juich een i concurrent alleen maar toe, bevorderd de innovatie.
@ozan: amg is een mercedes-owned divisie, drm heet ook elk model mercedes-amg x63, terwijl een alpina een stuk meer een apart merk is met een focus op bmw modellen. Het heet ook geen bmw-alpina b5, maar gwn alpina b5.

De enige concurrent voor amg is bmw M.
@mashell: Het BMW-equivalent van AMG is M, niet Alpina.
@donvincenzo: Alpina -> Brabus dank u
Nog weer een zustermerk. Doe gewoon net zoals BMW gewoon een nieuwe lijn auto’s.
Ik vind het juist een enorm nadeel dat ze zo onderscheidend zijn. Nu is onderscheidend an sich het probleem niet, maar waarom ze in vredesnaam zo verschrikkelijk lelijk moeten zijn snap ik echt niet
@baasbas: Het uiterlijk is dan ook smaakgebonden. De i3 vind ik een puist op wielen, maar de i8 vind ik een regelrechte schoonheid.

En onderscheidend design kenmerkt BMW ook wel. Hoewel het niet altijd even mooi is (soms zelfs ronduit lelijk), is het wel gewaagd. Dat verdient respect.
@berlinetta: Ik geef toe dat het in mindere mate geldt voor de i8, die is dan ook minder extreem (gek genoeg). Maar ik wilde me niet per sé beperken tot BMW en de i-lijn. Het is een stuk eenvoudiger om alle geslaagde auto’s met een alternatieve aandrijflijn (waterstof, elektrisch of hybride) op te noemen dan een lijst met de lelijke te maken…
@baasbas: Klopt, vooral de Japanse merken kunnen er wat van. Ik kan geen enkele Japanse ‘groene’ auto opnoemen die ik mooi vind. Misschien Lexus, maar die worden ook steeds extremer.
@baasbas: Ik geef toe dat de i3 niet heel mooi is, maar ik denk dat ze uitstekend weten wat ze doen. De doelgroep voor elektrische auto’s is nu toch vooral de groep die in de stad uit de voeten wil. Ritjes in de direct omgeving. Kinderen ophalen enzo. Die mensen willen vooral ruimte en praktische vormgeving.

Voor de overige doelgroepen die de lange afstanden willen, meer de sedan rijders, heeft BMW nog voldoende andere modellen. Vergeet niet dat het in duitsland heel normaal is om 700 km te rijden op een dag. Dit zijn de kopers van de drie, vijf en 7 serie. De sedans die dat elektrisch kunnen zijn er nog niet. Via de i3 kunnen ze techniek testen en dan overzetten op de andere modellen als de nadelen van elektrisch rijden weg zijn.
@baasbas: dat komt omdat ze met de i3 en i8 een soort statement willen maken. Door de elektrische aandrijving heb je niet de neus van de auto nodig waar de motor in moet. Het design kan dus ook heel anders in het geval met de i3 dan. Ook is hij zo “raar” omdat het een elektrische auto is en het gewoon als iets aparts op de markt willen brengen.
@mb10: Ik snap waarom ze het gedaan hebben. Mijn mening is alleen dat dat ontzettend dom is. De verkopen van (en inschrijvingen op) Tesla’s gaan als een malle. Dat is een normaal uitziende wagen, dat landt bij de mensen.

Toyota komt met een waterstofauto, de Mirai. Nieuwe techniek waarbij de schuwe consument over de drempel getrokken dient te worden. Dus die geven we een ontwerp wat die drempel nog eens 3x zo hoog maakt… wtf
Als ze nu eens beginnen om vol in te zetten op een elektrische of waterstoffige variant van een bepaald model en de marketing (en techniek uiteraard) goed aanpakken. Waarom geen A-klasse? Groot succes en voor leasebedrijven wordt dit ook interessant.
@dromedaris: staat in de tekst… Mercedes zal van alle modellen een elektrische variant gaan maken.
Ik denk dat een nieuwe lijn binnen het huidige gamma, met vooruitstrevende technieken en een futuristisch uiterlijk eventueel wel zou kunnen helpen. Maar is de i lijn van BMW echt zo succesvol? Is het niet meer een imago dingetje en een belofte voor de toekomst? Zoveel zie ik er namelijk niet rijden….
Ik ben benieuwd. Mercedes en submerken is geen gelukkige combinatie. Maybach was een flop en Smart is ook geen succesnummer te noemen. Maar ik gun het ze wel.
Elektrische Smarts doen het niet meer?
Heb nou niet direct de indruk dat die I-ieew modellen zo’n succes zijn. Als ik moet gokken dan zijn er al meer c350e’s verkocht afgelopen jaar dan i-ieuw3’s… maar misschien kan iemand die cijfers er even bij pakken.
De i8 heeft wel wat maar is een imago speeltje. Geen business modell voor zoiets.
@w0o0dy: Er worden geen C350e’s verkocht. Die worden alleen geleased. Dat is ook de reden waarom die dingen zo’n succes zijn. Hetzelfde geldt voor de Volvo’s V60’s D6 en de Tesla’s. Privé koopt bijna niemand die dingen.
@berlinetta: voor MBNL maakt het niet uit hoe een auto op kenteken terecht komt. Ik denk trouwens dat er relatief weinig i3s verkocht zijn en nog minder i8s.
@berlinetta: Psst. De lease maatschappijen kopen die dingen gewoon. En na het lease contract verkopen ze ze weer. Ofwel aan handelaren, dealerbedrijvem particulieren of oostblokkers. Maar een geleasde auto is gewoon een verkochte auto.
@mashell: Ja, als je het zo bekijkt wel. Maar als de leasemaatschappijen die auto’s niet zouden inkopen, zou ons wagenpark er heel anders uitzien.
@berlinetta: als je er geen verstand van heb hou dan gewoon je mond. Operational lease is gewoon een vorm van financiering. Leasemaatschappijen kopen de auto’s alleen omdat er vraag naar is.

Overigens hoeft een lease auto geen auto van de zaak te zijn en hoeft een auto van de zaak geen lease auto te zijn.
@flutterby: Hou anders zelf je mond droeftoeter.

Waarom denk je dat er vraag naar die auto’s is. Lage bijtelling wellicht? Of zijn er zoveel rijke mensen die zich een Tesla kunnen veroorloven?
@berlinetta: Naast bijtelling de KIA, MIA, BPM en CO2-Tax. Uiteindelijk is een Tesla in gebruik goedkoper als de gemiddelde dieselstoker van 50k, mits je thuis of op de zaak kan laden.

De meeste hebben alleen geen ton klaar liggen om een auto van te kopen. Daarom richten zich liever op een financiering waarbij de kosten per maand afgedragen worden.
AMG-GTE
Staat dat mens nou te pissen op die merc?

sorry voor de platvloerse opmerking, maar wat de fok staat ze daar nou te doen?
@postzegel: Dat is Doutzen. En stond ze maar zo op mij.
@postzegel: Dat lijkt me geheel terecht
@postzegel: Ik dacht precies hetzelfde. En ik denk niet dat het aan onze ‘twisted mind’ ligt. Dat lijkt toch nergens op?!

Misschien zijn ze een reclame aan het schieten voor BMW…
Juist, en daarom staat er een fotomodel in pishouding op de auto?
Ferm madam. Ze heeft tenminste haar schoenen al uitgedaan.
Zuster? Staat zeker op de motorkap haar behoefte te doen
Als die submerken, waar is dat toch goed voor?

Daarbij, definieer “submerk”. ‘i’ wordt dan wel een submerk genoemd, maar dat is enkel omdat BMW dat zegt. Die dingen dragen nog altijd de naam BMW en het logo. i3, i8 zijn gewoon de namen van pseudo-elektrische BMW-modellen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).