Rolls-Royce: ‘Maybach is geen concurrent voor ons’

Auteur: , 79 Reacties

De Amerikaanse PR-baas van Rolls-Royce is van mening dat zijn auto's met geen enkel ander automerk concurreren, dus ook niet met het nieuwe Mercedes-Maybach. 'Pretentious, moi?!'

*Krakaka*

In een interview met Caradvice geeft Gerry Spahn aan dat de aanschaf van een Rolls-Royce voor zijn klanten niet zozeer een financiële als wel een lifestyle-beslissing is. Mensen die een Roller bezitten hebben gemiddeld 7 auto’s, en kopen dus 1 of 2 modelletjes voor bij hun jacht, Gulfstream, of Cézanne, niet in plaats van een andere wagen.

“Our competition is not necessarily vehicles, I can say airplanes, yachts, real estate, art, that’s where we are competing with. Our owners are putting down $20 million on a yacht. They may want to buy one or two Rolls-Royces to go along with it. Our average owner has seven cars – it’s like jackets for me, for them it’s a lifestyle choice it’s not a financial one.”

En op zich, Rolls-Royce gaat als een malle, terwijl het oude Maybach – dat minstens even duur was – kopje onder ging. Het huidige Mercedes-Maybach zit in zijn meest luxe vorm nog steeds een stukje onder Rolls’ instapper, de Ghost. Critici zullen aangeven dat dit niet veel meer dan een opgedirkte 7 Serie is, maar zij hebben de Bespoke-prijslijsten dan wellicht nog niet gezien.

Heeft Spahn gewoon gelijk en zit er niets op het level van Rolls-Royce? Of moet zijn PR-geweer iets minder ‘KRAKAKAKAKA’ doen?



79 reacties

Hij heeft gewoon gelijk.
@ikbenmnzus: bestaat Bentley nog? De Continental GT is een A8/Phaeton met luxe koets (net als de Ghost een 7-serie DeLuxe) en de Mulsanne is een regelrechte concurrent voor de Phantom. Alleen heeft de Mulsanne meer vermogen en véél meer koppel bij lage toeren uit het originele 6.75 blok dat ooit ook in Rolls-Royces heeft gelegen. Beide zijn handgebouwde edel-mobielen van adel, maar de Bentley heeft tenminste voldoende power om iets sneller van zijn plaats te gaan. De Phantom staat qua power al een paar jaartjes stil. Niet dat 450pk weinig is, maar dat heeft een 550i tegenwoordig ook al.
@gtwillem:
Ooit, was er een tijd dat de Britse automobiele adel niet mee deed aan wedstrijdjes ver pissen….
Voor het Duits werd stond er achter vermogen simpelweg “genoeg “….
Zo denk ik nog steeds over het vermogen van de Phantom, het is immers luxe vervoer en geen ringtijger….
@jrk68: het gaat inderdaad niet om het ‘zo ver mogelijk urineren’, maar de Phantom is een flink zware auto. En vooral extra koppel onderin is dan wel erg lekker. Zeker als je een behoorlijk wat tonnen hebt uitgegeven aan een status sloep als de Rolls.
@gtwillem: Een RR koper koopt de wagen niet voor het vermogen maar voor het comfort en de afwerking. De V12 heeft dan misschien geen 600pk, maar je merkt bijna niet eens of hij draait zo stil en gebalanceerd is het blok.
Als je de kans krijgt een keer in een RR te zitten dan zal je merken dat het een compleet andere wereld is dan een maybach, bentley of wat dan ook.
Ieder schakelaartje, schuifje, klepje, alles is net even beter afgewerkt dan er bij andere merken word gedaan. Mocht je een keer de kans krijgen, stap even binnen bij Louwman in Utrecht en ga er in zitten en je snapt meteen wat ik bedoel.
Over Louwman gesproken, er staat ook een 2e hands P1 te koop voor een slordige 1,8 miljoen.
via iPhone app
@MrSkyline: ik heb jaren geleden in een Phantom gereden en was bij de introductie in 2003. Fantastische auto, absoluut. Maar echt niet veel beter dan een Bentley Mulsanne.

Qua motor: ja, trillingsvrij etc etc. Maar zijn kleine broertje is een stuk sterker. Het gaat me niet om maximale ringtijden, maar lekker koppel onderin. Em dat doet de Bentley beter.
@jrk68: Precies, die motor is er alleen omdat dat eigenlijk hoort, je komt niet aanrollen in een 5.5 meter lange auto met een V6je ofzo.
En mocht je ooit snel willen gaan dan kan dat, maar eigenlijk horen deze comfortabel te zijn. De V12 in de S-Klasse is eigenlijk een beetje overkill. Wel geweldig natuurlijk.
@gtwillem: de GT met een Audi vergelijken is een beetje te ver gezocht :-)
@monaco:
Klopt, het is immers een Volkswagen..
@monaco: uhm.. Heb zelf een S8, onderdelen van onderstel zijn 1:1 uitwisselbaar..
@monaco: dat geeft alleen maar aan hoe goed de marketing afdeling zijn werk heeft gedaan ;-)
@gtwillem: lol idd maar we gaan een Bentley toch niet met een Audi vergelijken hier..
@monaco: klopt, niet helemaal correct. De A8 heeft een aluminium spaceframe waardoor hij zo’n 200kg lichter is dan de Continental GT en daarmee dus eigenlijk geavanceerder.
@gtwillem: Zijn concurrenten maar op lifestyle gebied wat deze man onderstreep niet. Heeft RR veel meer status en is echt de wagen om in gereden te worden. De auto’s die jij noemt worden vaak gekocht als enige auto bij een enkele of paar goedkopere auto’s denk ik zelf als ik naar mijn omgeving kijk, of dit echt zo is weet ik niet. Bij RR gaat het niet om de power die je hebt wat jij zo hevig aan het vergelijken bent het gaat echt om de lifestyle.
via iPhone app
@drivingpleasure: yup. Vanwege de badge en 50k hogere prijs is het de betere auto???
@gtwillem: een Wraith komt echt retesnel van zijn plek hoor. Vooral de tussenacceleraties zijn ongelofelijk. De Phantom is de beste in waar hij voor bedoeld is namelijk: comfort, niet om de inzittenden wagenziek te maken. Bentley’s Mulsanne is overigens een behoorlijk onbetrouwbare auto.
@ettie: Waarom onbetrouwbaar?
@berlinetta: mijn oom is laatst uitgenodigd in bij de rr fabriek, er was daar een andere nederlander die in 2 weken 2x langs de kant van de weg heeft gestaan.
vervolgens heeft hij m ingeruild op een flying spur en nadat hij daar weer pech mee heeft gehad heeft hij die persoonlijk voor de deur van het huis van pon gezet en heeft vervolgens een ghost gekocht
via iPhone app
@ettie: Hahahaha!!! Die verhalen ja!!! Inderdaad, mensen die een behoorlijk vermogen opbouwen gaan dan in eens heel principieel lopen doen en binnen enkele weken twee keer 60k in afschrijving betalen omdat ze langs de weg staan. Door zo veel afschrijving te betalen zijn ze ook zo rijk geworden.

@ettie: Dat de Mulsanne onbetrouwbaar is, is absurd. Ook al zou dat zo zijn, dan nog zou ik die verkiezen boven de Ghost. Het oog wil namelijk ook wat.
@kapiteinaudi:
Daar heeft het oog in jouw geval weinig mee te maken, jouw haat jegens alles wat met BMW te maken heeft is immers legendarisch….
@kapiteinaudi: waarom een mulsanne als het oog ook wat wil?
via iPhone app
@ettie: dat is fantastisch om te horen, maar ik heb het over de Phantom. Hij heeft enkel de motor uit de Ghost nodig en hij is af.
@gtwillem: In dat geval geef ik je gelijk!
RR, staat overal ver boven, Bentley zal meer last krijgen van Maybach….
@jrk68: Ik persoonlijk heb 100x liever een Bentley dan een uitgerekte S Classe met immens lelijke velgen. Ieder z’n smaak natuurlijk.
@jrk68: Aangezien ‘Maybach’ ook leverbaar wordt met een V6, kan je dat moeilijk een concurrent noemen van Bentley.
Rolls is idd een niveau hoger, pure statigheid.
@bouwvakkert: daarbij is de S-klasse gewoon een bouwervakkers vitootje nietwaar?
@moondustfocus: Jah zoiets inderdaad.
Hij heeft ergens wel gelijk. Zou nog liever een Bentley kopen dan een Maybach (los van het geld).

Zou de Bentleys zelfs verkiezen boven de RR’s. Met uitzondering van de Conti, dan kies ik liever voor de Wraith.
@bouwvakkert: en dat is meteen het nadeel van de Rols. Hij is te opvallend. De S is veel ongetogener.
Klopt, maar ik zou er ook nooit een willen. Zo`n britse bultrug.
Haha die laatste zin! Ik moest lachen
@merc-94: ik hoorde KRAKKAKAA. Alleen KRATTATAA
Hmmm, toch slim gedaan van BMW…
De oude 62(S) zit wel degelijk op hetzelfde niveau. Dat is dan ook wel de enige.
@kapiteinaudi: zeker niet qua exterieur, daar is de Rolls qua statigheid niet in te verslaan.
Bentley gaat last krijgen van Maybach.Rolls Royce inderdaad niet.
Rolls zit inderdaad ietsje hoger in het segment. Maar dat is meer qua beleving en hout en leer. Ik kan mij niet voorstellen dat een opgedirkte 7-serie van een paar jaar oud (wat het in feite is) kwalitatief echt beter is dan een Luxe Versie van de nog vrij recente S-klasse.

Al die merkpretenties laten mij eigenlijk erg koud. Ik word stiekem altijd erg enthousiast van een Honda Legend, Lexus LS en Volkswagen Phaeton.
@gtwillem: Iemand waar ik mee kan praten en waar ik het wel vaker mee eens ben. Natuurlijk is zo’n Rolls Royce Phantom, Bentley Mulsanne en Maybach indurkwekkend, imposant en ultra-luxe, maar ook mijn voorkeur gaat liever uit naar andere auto’s.
Een Porsche Panamera, Lexus LS, VW Phaeton, Flying Spur, Lincoln TownCar.
klopt deels, ik denk toch echt wel dat er mensen die tenminste nuchter denken geen ghost zullen kopen maar een Mercedes-Maybach. de verkoop en winst van maybach zal zoiezo wel hoger liggen dan die van RR. prijs in duitsland 134054 euro’s, en binnenkort krijgen we de pullman versie voorgeschoteld dan laten ze zien wat echte luxe is in plaats van een speciaal soort hout en leer wat vrijwel geen hond interesseert….
@henkhupelschoten: Zegt Henkie met z’n 107
@blacksquad: nee hoor, Mercedes W108 280SE 4.5
@henkhupelschoten: Echt? Wat een prachtbak !
@SimonMc: foto’s volgen na de vakantie, een beige/gouden met groen leer en mooi bruin hout, zelden eentje gezien in deze samenstelling echt een plaatje. en daar komt nog eens bij dat het de amerikaanse versie is dus 1 liter meer :)
@henkhupelschoten: nice
Gelijk heeft ie!
Hij laat geen Spahn heel van zijn concurrenten!
via Android app
Er is niks mis met de Maybach-Benz maar het is en blijft een S-Klasse. Wederom niets mis mee maar het merk heeft een totaal andere marktbewerking dan RR. Pas als RR een model maken formaat B-Klasse kan je gaan vergelijken. Nu totaal niet. Dus eigenlijk wat hij zegt is gewoon logisch maar men ziet er te gauw ‘bashen’ in. Of erger: arrogantie.
@stfu:
Gek, als ik bij Maybach een ander merk in vul en vervolgens zeg dat het toch maar een Skoda is vind jij het opeens wel bashen….

Ik proef hier iets met 2 maten….
Logisch, een Rolls-Royce past perfect bij de gelijknamige motoren van de betere Gulfstream
Ben ook wel eens, Rolls Royce is totaal andere prijsklasse en heeft de naam. Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld de Duitse drie andere merken hebben hetzelfde maar kosten niet veel en hebben geen naam zoals de drie
Net zoals een duur klokje… je koopt geen Audemars Piguet omdat je zonodig de tijd moet weten. Je koopt geen RR omdat je van a naar b moet. Bij dit soort merken gaat het inderdaad puur om stijl, faam, lifestyle etc. Er is geen rationeel argument (de maybach is goedkoper, en rijdt ook nog eens beter). Er is alleen: Hey, ik heb een nieuwe Rolls…
@MDA: Maar als je het zo zwart-wit gaat nemen, hoef je ook geen Mercedes-Maybach te nemen. Een Dacia Sandero brengt je evengoed van A naar B.
@Edge: maar rijdt zeker niet beter.
@Edge: Precies. Als je het over vervoer hebt, kun je op een efficientere manier van A naar B. De meerwaarde van een RR in termen van vervoer zijn gering. De meerwaarde in termen van status daarentengen is enorm. De meneer heeft helemaal gelijk. Je koopt of een picasso voor aan de muur (niet nuttig, we status) of een Rolls voor voor de deur als je al 6 autos hebt (even nuttig als die picasso, misschien evenveel status). Maar op sommige gebieden uit de automotive is er wel degelijk concurentie. Een chinees hotel dat 6 sterren wil zal enkel Rolls kopen om zijn klanten rond te chaufeuren. Daar is geen concurentie. Maar een amerikaanse rapper zal misschien twijfelen tussen een Veyron en een Rolls. Aan de andere kant: als je Jay-Z heet koop je misschien gewoon beiden…
Rekt M9
Ben op de snelweg weleens ingehaald door een Phantom, dat ding in een partij groot en indrukwekkend. Daar kan geen Mercedes tegenop, hoe goed en luxe die ook is uitgerust. Die vent heeft ondanks de arrogante ondertoon helemaal gelijk.
@moondustfocus:
O, ik las hier dit weekend nog een artikel over een Mercedes Sprinter….
Dan is die Phantom ineens een karig uitgerust stadsautootje….
@jrk68:
Moet dus @stfu zijn.
Maar een model van rr krijgt het denk ik wel wat lastig met die maybach
Spijtig genoeg wordt decadentie en lompigheid ook aanzien als een lifestyle, en wansmaak is ook een smaak. Ziet er uit als een container met daarop een jaren 50 radiator/ stoof gemonteerd. Als dan toch uit de decadente klasse zou moeten kiezen dan zou ik voor Bentley gaan. ..
Rolls Royce staat bovenaan in dit segment!
De Ghost lijkt tenminste niet op de 7
@wessel04: Nee meer op casper het spookje ;)
Ik dat dat RR en de maybach kwa luxe en techniek opzich wel met elkaar kunnen concurreren. Maar de looks en de reputatie van RR maken het een uniek product.
Tsja, decadentie ten top, daar kan weinig tegen op.
Enkel een Bugatti misschien.

Het is mij allemaal te klef. Als je in stijl wilt rijden moet je een Jaguar XJ series I kopen. Nog nooit overtroffen door wat dan ook. Heb ik een miljoen keer liever dat welke Roller dan ook….
Als dit Rolls Royce PR manneke zich niet bedreigd had gevoeld dan had hij op de Rolls Royce manier met een “stiff upperlip” zijn mond gehouden.
@mashell: Inderdaad, had gewoon lekker je mond gehouden en nu was er niks aan de hand geweest. Zo geeft hij Mercedes alleen maar extra reclame.
@mashell:
Tja, het is dan ook een pr manneke uit de Duitse school, die staan niet bekend om hun bescheidenheid en zwijgzaamheid..
@mashell: Het is geen persbericht, het is een interview. Hij gaf dus antwoord op een vraag. beetje raar als die zijn lippen op elkaar hield. Hij geeft aan dat RR een auto is die je koopt om je lifestyle, niet omdat de luxe beter zou zijn als de May(s-klasse)Bach en dus basht hij maybach niet. Een hele normale manier van reageren lijkt me en hij geeft alleen maar aan dat de doelgroep anders is.
persoonlijk vind ik RR Gewoon lelijke auto’s. zowel de coupé de ghost en als zijn broer. Alle 3 vind in ik ze niet mooi. Doe mij maar een bentley! ! altijd al mooier gevonden!! Verder had je eerder wel de mercedes 600 w100 Dat waren de mooiste s klassen ooit. Zoiets zal mercedes helaas nooit meer worden.
@gerjan: Ik ben het met je eens. 1
Echte rijken, rijden in ouwe auto’s de mensen die schat hemeltje rijk geboren zijn, waar de van Goghjes en de Cezannes bij bosjes aan de muur hangen ware het van die posters van Blokker.

Ik kende er ooit één en die me bezwoer dat zijn tweedehandse Ford Mondeo gewoon fantastisch was.

Dan heb je volgens mij stijl
Staan twee mannen in een kroeg aan het buffet. Plots trekt een van de twee zijn autosleutel uit z’n zak en legt hem op het buffet. Mercedes! Vraagt de ander: “Welke?” Zegt de eerste: “Doet dat ertoe? De vraag is: Durf jij dat ook?” Zegt de ander: “Nee!” De eigenaar van de MB: “Doe niet zo flauw! Ik weet ook wel dat mijn geste wat arrogant is.” Dan neemt de ander zijn autosleutel uit z’n zak en legt hem ook op het buffet. RR. Vraagt de MB-man: “Pilsje?” ;-)
Rolce Royce voelt gewoon de hete adem en ik denk dat de uitspraak alleen bedoelt is voor journalisten en mensen die Rolce Royces en Maybachs niet kunnen betalen.
Als ik eerlijk moet zijn staat een RR Phantom boven alles. Natuurlijk verschilt smaak en kleur per persoon maar objectief zijn is anders en subjectief zijn is anders.

Rolls Royce is de Ferrari in dit segment zo simpel is dat, Mercedes en Bentley zijn schitterende merken die mooie auto’s maken, maar het merk RR staat er boven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).