• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes heeft de A-Klasse ooit twee motoren gegeven

Auteur: ricardo, gepost 27 september 2014 om 16:46 – 34 Reacties

Afbeelding Mercedes heeft de A-Klasse ooit twee motoren gegevenAfbeelding Mercedes heeft de A-Klasse ooit twee motoren gegevenAfbeelding Mercedes heeft de A-Klasse ooit twee motoren gegevenAfbeelding Mercedes heeft de A-Klasse ooit twee motoren gegevenAfbeelding Mercedes heeft de A-Klasse ooit twee motoren gegevenAfbeelding Mercedes heeft de A-Klasse ooit twee motoren gegevenAfbeelding Mercedes heeft de A-Klasse ooit twee motoren gegevenAfbeelding Mercedes heeft de A-Klasse ooit twee motoren gegeven

Mika Häkkinen en de A38
Ja, ze bestaan echt. A-Klassen van de vorige generatie met een motor voor- en achterin.

Als ingenieurs van Duitse automerken uit de ban springen, resulteert dat vaak in hele bijzondere auto’s. Denk aan de eerste Golf GTI, of dit bimotorige project van de pk-kunstenaars uit Affalterbach. Mercedes gaaf eind jaren negentig aan AMG de opdracht om een reguliere A-Klasse met een 1,9-liter viercilinder te voorzien van nóg een 1,9-liter viercilinder. Aan het vermogen van de 125 pk sterke motoren veranderde niets, maar de seniorenbolide beschikte wel opeens over 250 pk in totaal: de A190 werd een A38.

De tweede motor werd achterin op een keurige manier weggewerkt. Er was nadien geen plek meer voor een reservewiel, maar ze hebben opvallend veel bagageruimte intact weten te laten. Om de motor tussen de achterwielen te krijgen moest er wel flink in de A-Klasse worden gezaagd en kwamen er koolstofvezel beugels aan te pas.

De tweede motor kon apart worden ingeschakeld, waarna de brandstoftoevoer en de bediening van de koppeling via een fly-by-wire-constructie wordt geregeld. Als beide krachtbronnen meedraaien is de A-Klasse in staat om in 5,9 seconden naar de 100 km/u te stuiven en een topsnelheid van 230 km/u te halen.

Om perikelen met elanden te voorkomen nam de spoorbreedte toe, werd de A-Klasse verlaagd en bieden 18-inch velgen – omwikkeld in 225/35 Bridgestone Potenza’s – ruimte aan het remsysteem van de E55 AMG. Naar verluidt zijn er in totaal vier van gebouwd. (via elchfans.de)

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

a-klasse, concept, Mercedes

Vorig bericht: « Moet Mazda een MX-5 Coupé maken?
Volgend bericht: Porsche 993 Carrera 4S: classic rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. gedece zegt

    27 september 2014 om 16:51

    “De seniorenbolide veranderde….” totdat je die schoenen en dat hemdje op de 2de foto zag –“

    Login om te reageren
  2. MrSkyline zegt

    27 september 2014 om 16:51

    Dan zou hij gegarandeerd omvallen

    Login om te reageren
  3. henkhupelschoten zegt

    27 september 2014 om 17:01

    Ik vind hem best wel vet! Maar wist niet dat je een voertuig met 2 verbrandingsmotoren op kenteken kan krijgen.

    Login om te reageren
    • drijver zegt

      27 september 2014 om 17:08

      @henkhupelschoten: Tijdje geleden had je deze ook al. http://www.2cv-il.org/heb/ArticleSahara.html
      En ik weet dat er 1 op nl kenteken in het Louwman museum staat.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        27 september 2014 om 17:24

        @drijver: oja! klopt was ik helemaal vergeten haha, je ziet ze nauwelijks, vandaar haha, wel een gave bak.

        Login om te reageren
    • Pallas zegt

      27 september 2014 om 17:33

      @henkhupelschoten: Waarom zou dat niet kunnen, zo zeldzaam is het ook weer niet.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      27 september 2014 om 20:13

      @henkhupelschoten: DAF Turbotwin!! Met kenteken…

      [img]http://www.carsbase.com/photo/DAF-3600_Turbo_Twin_II_mp271_pic_42427.jpg[/img]

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        27 september 2014 om 20:37

        @406_v6: Ik dacht er net aan! Klopt helemaal kan me nooit meer die beelden vergeten dat jan de rooy met 180/200 km per uur volgens mij langs arie vatanen reed, dat waren onvergetelijke beelden en nog steeds zware porno voor het oog om te zien haha :) lang leve daf

        Login om te reageren
      • sydney zegt

        27 september 2014 om 22:29

        @406_v6: Hulde voor deze post.Ik ben zo opgegroeid met deze DAF dat de juffrouw van 1e klas(voor de jonkies,dat bestaat al heel lang niet meer) op school aan mijn ouders op ouderavond vroeg of het misschien niet verstandig was of ik een keer iets anders ging tekenen.

        Login om te reageren
  4. Corrado16v zegt

    27 september 2014 om 17:01

    Mika staat er ook wel bij als een echte baas, met z’n glimjas!

    Login om te reageren
    • Corrado16v zegt

      27 september 2014 om 17:50

      @Corrado16v: Die motor is trouwens erg goed weggewerkt zeg, kan met gemak nog je kratje bier kwijt.

      Login om te reageren
      • Corrado16v zegt

        27 september 2014 om 17:51

        @Corrado16v: (warm bier)

        Login om te reageren
      • reggie-boy_rood zegt

        27 september 2014 om 18:00

        @Corrado16v: twee kratjes!

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          27 september 2014 om 18:49

          @reggie-boy_rood: twee kratjes warm bier

          Login om te reageren
  5. minimarcos zegt

    27 september 2014 om 17:20

    er zijn genoeg auto’s bekend met 2 motoren,
    maar volgens mij is de 2cv sahara de enige officiële fabrieksauto…

    wel handig om een muesli auto te maken,
    een prius met een extra v6/8/10/12
    het prius gedeelte voor de bijtelling en de ander voor de fun…

    Login om te reageren
  6. schellekens006 zegt

    27 september 2014 om 17:22

    Ze hadden er eigenlijk voor de grap een diesel en een benzine in moeten leggen…

    Login om te reageren
  7. Alfarobert zegt

    27 september 2014 om 17:53

    Dat hadden de italianen al voor de 2e wereldoorlog.Dan wel 2 veel dikkere motoren.

    Login om te reageren
    • posthumus zegt

      28 september 2014 om 02:10

      @Alfarobert: al bekend met de GTV Bi-motore van Squadra? Zo niet, Google maar eens ;-) Ook erg leuk.

      Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    27 september 2014 om 18:20

    “Ja, ze bestaan echt. A-Klassen van de vorige generatie met een motor voor- en achterin.”

    Nou laat dat maar ‘ns zien dan. Die op de foto is namelijk niet van de vorige generatie, maar van de generatie dáárvoor (de eerste generatie dus)

    Login om te reageren
  9. reinier73 zegt

    27 september 2014 om 19:39

    Altijd leuk zulke projecten! De B55 AMG vind ik toch meer geslaagd dan dit project.

    Login om te reageren
    • 1audi1 zegt

      27 september 2014 om 21:56

      @reinier73: fantastisch inderdaad die b55 amg. Ik
      Vind amg persoonlijk ver boven de M en RS divisie staan, gewoon door de absurde creaties. Evenals de R amg. Een slk met een V8 een zeswielig monster met 550 pk…

      Login om te reageren
  10. nasty zegt

    27 september 2014 om 19:49

    Voor de autokenners: hoe werkt dit nu eigenlijk? Ik neem aan dat alles hierbij perfect syncroon loopt, en dat je nu vóór achterwielaandrijving hebt. Maar hoe komt het dan dat je in theorie gewoon de vermogens kan optellen, en dat de wagen ook ineens in 5,9 seconden naar de 100 sprint? :)

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      27 september 2014 om 20:23

      @nasty: vermogen is gewoon 2x het motorvermogen, daar is niet zoveel geks aan; er worden ook wel motoren gekoppeld om de krukassen, Caterpillar bouwt bijv. zulke combinaties, die kunnen zelfs bestaan uit motoren met verschillende vermogens.

      Dat deze A-klasse in 5,9 sec naar de 100 km/h sprint, heeft ongetwijfeld te maken met
      1- aandrijving op alle wielen
      2- voldoende vermogen om dit te realiseren.

      Interessanter is de vraag hoe je dit exact synchroon laat lopen, dat motor 1 net zo snel oppakt als motor 2, dat het schakelen op exact dezelfde momenten gebeurt enz.

      Login om te reageren
  11. kilum zegt

    27 september 2014 om 20:41

    Ik ken iemand die (in Nederland) zo’n 2cv sahara bezit. Heb er nooit in gereden maar het is sowieso een heel tof bakkie.

    Login om te reageren
  12. gash zegt

    27 september 2014 om 21:52

    Slim om de boel met koolstofvezel beugels te verstevigen. Zo’n Benz van metaal uit die tijd had anders al minimaal 1 motor verloren.

    Login om te reageren
  13. str8six zegt

    27 september 2014 om 22:12

    Ah good old Mika Hakkinen, toen er nog een strijd der titanen was in de F1. Daar denk ik met weemoed aan terug.

    Login om te reageren
  14. bofkont zegt

    27 september 2014 om 22:17

    https://www.youtube.com/watch?v=3lLoyrCr8eU

    Deze is dan stukken leuker :) :)

    Login om te reageren
  15. johanhummer9 zegt

    27 september 2014 om 22:29

    Fotos doen het niet op galaxy s5

    Login om te reageren
  16. reistje zegt

    28 september 2014 om 00:45

    Mooi gedaan maar tegelijkertijd is het vrij doelloos. In zo goed als alle opzichten heeft het negatieve nadelen op de auto. Zeker met deze setup… al die moeite en dan 250pk en een top van 230 zelfs in 1997 was dat geen wonder.

    Login om te reageren
    • weem zegt

      28 september 2014 om 09:48

      @reistje: Het ‘doel’ was hier waarschijnlijk alleen de lol van het engineeren en bouwen van zoiets bijzonders. Ik vind het juist wel tof dat een merk als Mercedes zichzelf dit soort gekkigheden gunt, wetende dat het alleen maar geld kost maar weinig zal opleveren. Aan de andere kant levert het ook vast wel kennis op voor meer courante ontwerpen.

      Login om te reageren
  17. Hupke zegt

    28 september 2014 om 10:42

    Leuk stukje techniek. Ik dacht overigens altijd da de motor in zo’n A-klasse altijd op de achteras zat zoals bij een smartje.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      28 september 2014 om 11:15

      @Hupke: Nee, maar begrijpelijke aanname. Een A-klasse heeft overigens ook voorwielaandrijving, in tegenstelling tot een Smart Fortwo.

      Login om te reageren
  18. jiry97 zegt

    28 september 2014 om 11:55

    Ik zag ooit een video waarin een nederlander 2 motors in een alfa romeo gt had gedaan

    Login om te reageren
  19. hans75 zegt

    28 september 2014 om 14:13

    deze dus? https://www.youtube.com/watch?v=3lLoyrCr8eU

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North