• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes EQXX krijgt 1.000 km praktijkactieradius

Auteur: machielvdd, gepost 22 juli 2021 om 14:21 – 27 Reacties

Mercedes EQXX 1.000 km range

Mercedes heeft grootse plannen met betrekking tot EV’s.

Mercedes was een pionier als het op auto’s aan komt. Of eigenlijk moeten we zeggen, Carl Benz, want de eerste auto droeg nog niet de naam Mercedes. Met elektrische auto’s was Mercedes er ook vroeg bij. In 1906 hadden ze al hybrides. Het duurde alleen even voordat er daadwerkelijk een volledig elektrische Mercedes op grote schaal geproduceerd ging worden. De EQC arriveerde namelijk pas in 2019. Daarmee was Mercedes dus geen pionier.

Inmiddels heeft de EQC gezelschap gekregen van de EQA, EQB de EQS en niet te vergeten de EQV. Daar blijft het niet bij, want er zitten ook nog een EQE, EQE SUV en een EQS SUV aan te komen. Daarmee heeft Mercedes volgend jaar maar liefst acht EV’s in productie. Dat wisten we al, maar Mercedes doet vandaag haar verdere toekomstplannen uit de spreekwoordelijke doeken.

De EQS heeft met 770 km al een hele nette actieradius, maar Mercedes heeft grotere ambities dan dat. Ze hebben een team dat onder andere uit F1-ingenieurs bestaat aan de slag gezet. De opdracht die ze van Mercedes meekregen: ontwikkel een EV met meer dan 1.000 km actieradius. En dan niet in de WLTP, maar in de praktijk.

Ook willen ze deze actieradius niet bereiken door een enorme accu te gebruiken. Nee, Mercedes gaat gewoon een range van 1.000 km uit een accu van normaal formaat peuren. Daarom wil Mercedes de energiedichtheid van de accu met 20% verhogen ten opzichte van de accu van de EQS. Ook wordt de auto nóg gestroomlijnder dan de EQS.

De Vision EQXX (waarvan de eerste glimp al te zien is op de headerfoto) zal volgend jaar onthuld worden. Zoals de naam verraad, is het helaas nog een concept. Mercedes is dus nog niet toe aan 1.000 km range. Het was ook te mooi om waar te zijn. Uiteraard is het wel de bedoeling dat de technologie van de EQXX op termijn in productieauto’s terechtkomt. Het is alleen de vraag op wat voor termijn.

Waar Mercedes wel concreet over is: in 2025 lanceren ze drie nieuwe elektrische platforms. Het MB.EA-platform is bedoeld voor de reguliere personenauto’s. Daarnaast komt er een speciaal platform voor de performance modellen. Dit wordt het AMG.EA-platform. Wen er maar alvast aan, ook AMG’s worden elektrisch. Tot slot komt er het VAN.EA-platform. Je raadt het al: dat is bedoeld voor de bedrijfswagens.

Dit alles is nog wel toekomstmuziek, want het gaat hier over de volgende generatie EV’s van Mercedes. Eerst moet de huidige line-up nog compleet gemaakt met de EQE, EQE SUV en de EQS. En dan komt er ook nog een EQG. Dat gaat nog wel even duren: Mercedes laat vandaag weten dat deze pas in 2024 komt.

Ook interessant!

  • Dit is de Mercedes EQXX met meer dan 1.000 km range!
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Mercedes ML270
    Mercedes ML270 heeft meer dan 840.000 km gelopen!
  • Video: nét gewassen Mercedes C63 krijgt facelift

Nieuwste artikelen

  • Ja, echt: je kan nu een 1.250 pk sterke V8 af fabriek krijgen
  • Audi schrapt einddatum plofmotor en flirt met R8-opvolger!
  • Gespot – Een gifkikker op anabolen
  • Deze Honda kei-car kan ook naar Nederland komen
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Mercedes

Vorig bericht: « Laatste Bugatti Divo is ook de mooiste
Volgend bericht: Petrolhead gezocht die ook gek is op verzekeren! »

Lees Interacties

Reacties

  1. vondick zegt

    22 juli 2021 om 14:33

    Das beste oder nichts

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      22 juli 2021 om 19:45

      Idd. dachten de Tesla fans nu echt dat de Duitsers de kaas van hun boterham laten eten!
      Eigen aan de Duitsers is dat ze niet twitteren maar realiseren.

      Er staan 8 giga factories in de pipeline om hun eigen accuproductie !

      De volgende generatie accu’s van Mercedes-Benz krijgt silicium-koolstof composiet in de anode, wat de energiedichtheid verder moet vergroten. Die accu moet vervolgens in ‘meer dan 90 procent’ van alle toekomstige Mercedessen terecht komen. Het merk werkt ook aan solid-state accu’s en is daarvoor in gesprek met partners, maar het is nog niet bekend wanneer die technologie klaar is voor de markt.

      Login om te reageren
  2. faalhaas zegt

    22 juli 2021 om 14:45

    Als dat lukt dan kan je zeggen dat er een 1e volwaardig alternatief is voor de ICE, incl vakanties.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 juli 2021 om 18:02

      Wie op vakantie niet bereid is tot het maken van compromissen die blijft gewoon thuis. Vakantie is juist de kunst van het compromissen maken, een week of wat met elkaar in een hotelkamer/huisje/caravan/tent leven, beperkt in de kook mogelijkheden, minder grote TV en toch een leuke tijd hebben. In het geval van “de wintersport” zelfs een dieet van schnitzels en alcohol moeten doorstaan. Dan kan je ook een compromis maken dat de reis iets langer duurt omdat je een paar keer moet laden.

      Login om te reageren
      • dwfc zegt

        22 juli 2021 om 19:47

        Op hotel en je laten bedienen is een goed alternatief !

        Login om te reageren
      • bereal zegt

        23 juli 2021 om 12:20

        @mashell: Vakantie is comfort! Iets wat een stroombakkie helaas niet geeft

        Login om te reageren
  3. Charles Taycan 4S zegt

    22 juli 2021 om 14:50

    Mooie ontwikkelingen! Volgend jaar de concept en tel er dan nog 3 jaar bij op eer hij op de band staat… gokje 2025/2026.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      22 juli 2021 om 17:21

      @Charles Taycan 4S: dit is niet Tesla waar je het over hebt, dus denk zomer 2023

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        22 juli 2021 om 19:10

        Geloof er helemaal nix van. Al jarenlang heb ik berichten voorbij zien komen over DE grote doorbraak in batterijtechnologie. Tot op heden is daar weinig van terecht gekomen in de huidige generatie BEVs. Mercedes wilt een stap maken van 20% in energiedichtheid, dat hebben ze heus niet in een paar jaar tijd rijp voor serieproductie.

        Login om te reageren
    • dwfc zegt

      22 juli 2021 om 19:59

      Toch niet Charles, het artikel is een korte samenvatting.
      Vanaf 2025 “is er voor elke model een EV versie beschikbaar”
      Einde dit jaar de EQE , de EQS suv in 2023 en je favoriete G zoals hierboven bericht in 2024.
      Tussen 2022 en 2030 investeert Mercedes 40 miljard in de ontwikkelingskosten van elektrificatie.

      Reken er maar op dat de Volkswagen Group een blitz offensief zal starten, dat ondertussen al vertrokken is.
      Ik mis hier wel enkel commentatoren die ik bij de Tesla onderwerpen wel ontmoet :-)

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        23 juli 2021 om 09:07

        @dwfc, merci! ik ben op de hoogte idd, we gaan het zien. Goed dat Mercedes nu flink doorpakt en duidelijkheid biedt over hun toekomstvisie.👍

        Login om te reageren
  4. P1m zegt

    22 juli 2021 om 15:02

    In de automotive is een dergelijk bereik totaal irrelevant, omdat je de auto kunt ‘tanken’ als je hem niet gebruikt. En met steeds hogere laadsnelheden is het snelladen ook geen ‘issue’ meer, als het dat al ooit is geweest. Efficiency, zodat accu’s op termijn zelfs kunnen worden verkleind en een goed laadnetwerk zijn van groter belang IMHO.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      22 juli 2021 om 15:39

      Het bereik is niet zo relevant nee, maar de techniek –beoogde accudichtheid van +20% ten opzichte van de EQS– des te meer. Wanneer je ook kleinere accu’s met zo’n hogere accudichtheid kunt maken, kun je straks ofwel een tweede generatie EQC maken die met hetzelfde formaat accupakket verder komt, of een kleiner en lichter accupakket gebruiken om hetzelfde bereik te realiseren. Maar vooralsnog is dat allemaal toekomstmuziek, want de laadinfrastructuur is nog niet bepaald je van het, en is dus ook een groter bereik met minder laadstops prettig voor de veelrijder.

      Login om te reageren
      • dwfc zegt

        22 juli 2021 om 20:10

        Ja maar, Tesla opent zijn laadparken !

        Er wordt geschat dat er 30 miljoen elektrische voertuigen zullen rondrijden binnen de Europese Unie in 2030, tegenover 615.000 in 2019. Dat betekent dat er massale investeringen nodig zullen zijn voor oplaadpunten (zonder rekening te houden met eventuele aanpassingen aan het stroomnet). Het persagentschap Reuters heeft de resultaten van een studie van Eurelectric gedeeld, die inschat dat er 3 miljoen laadpunten nodig zullen zijn binnen de EU (tegenover 250.000 stuks nu) om het gebruik van elektrische voertuigen te vergemakkelijken. De kost voor deze infrastructuurwerken ligt op 80 miljard euro. Het rapport onderscheidt openbare laadpalen van die van private exploitanten. De geschatte verdeling ligt op een kwart voor de overheden (20 miljard euro) en driekwart voor de privésector (60 miljard euro).

        Login om te reageren
    • kruij zegt

      22 juli 2021 om 15:46

      @P1m: helemaal correct. Je verspilt met een dergelijke range grondstoffen en sleept veel teveel gewicht mee.

      Login om te reageren
  5. Ram-G-maN zegt

    22 juli 2021 om 15:35

    Taxichauffeurs kunnen nu opgelucht ademhalen. ;-)

    Login om te reageren
  6. kevertje zegt

    22 juli 2021 om 16:37

    Nu nog een paar 100000km2 landschap vinden om af te schrapen voor lithium en flink wat mijntjes voor nikkel, kobalt en neodymium, en we zijn er klaar mee. De ecologische cirkel is dan rond.

    Login om te reageren
  7. cobana zegt

    22 juli 2021 om 17:34

    1000 km range en een definitief uiterlijk dat totaal niet lijkt om mooie concept modellen. De definitieve versie krijgt wederom een totaal verkloot uiterlijk met lelijke EQ neus. Zoals EQC, EQA, EQS.

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      22 juli 2021 om 20:04

      Noem me eens 10 conceptcars op die in productie zijn gegaan sinds pakweg … 1990 !

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        22 juli 2021 om 21:15

        @dwfc: volgens mij lijken de E-tron GT, de R8 en de i8 best op hun concepts. Als je die goed rekent, hebben we er nog 7 nodig.

        Login om te reageren
  8. JanJansen zegt

    22 juli 2021 om 17:42

    Zie comments hierboven.
    Eerst is het een issue!
    Probleem opgelost
    Het was geen issue!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 juli 2021 om 18:06

      Dat komt vaak voor, veel geklaag om het onbekende, terwijl het helemaal geen probleem blijkt te zijn. Het mooiste voorbeeld vind ik, al weer jaren terug, het AZC in Slagharen. Veel protesten tegen het AZC, dat kon toch niet 8000 asielzoekers in het dorp, criminaliteit etc, de hele dramatische rimbam. Toen een paar jaar later het AZC dicht ging waren er weer protesten, want de asielzoekers kochten in de lokale winkels, de inwoners van het dorp hadden (vrijwilligers)werk gevonden in het AZC.

      Login om te reageren
    • sonnybonds zegt

      22 juli 2021 om 20:17

      tuurlijk was het wel een issue omdat er in begin nog weinig oplaadmogelijkheden waren. Nu kan je veel meer plekken opladen en veel sneller dus is het geen issue meer.

      Login om te reageren
    • pramm zegt

      22 juli 2021 om 23:40

      Eerst was het een issue, omdat het Tesla betrof met een range van ca 350 a 400km. De enigen die daar een issue mee hadden waren de niet Tesla rijders. Dus eigenlijk was het al geen issue al voordat t probleem werd opgelost. Nu is er een oplossing voor dit ” geen issue”. Hoe we dat dan moeten noemen weet ik nog niet.

      Login om te reageren
  9. degrotemuis zegt

    23 juli 2021 om 07:34

    Kleine range geen probleem meer? Ga eens naar Zuid Frankrijk, met een EV met 250 km praktijk range, want je kan nu toch overal snel en betrouwbaar laden, dus wie heeft er nog meer nodig? Dan blijkt het opeens toch weer een issue omdat het favoriete vakantieland van veel Nederlanders niet bepaald een super infra heeft om te laden… Ook de Stelviopas over kunnen kan een uitdaging worden als je vanuit Bolzano komt. Met caravan, vouwwagen Motortrailer etc wordt dat alleen erger. Nee, 1000 km of meer hoeft van mij niet zo nodig, maar 500-600 echte wereld kilometers graag wel in de volgende EV, dat maakt het toch een stuk soepeler.

    Login om te reageren
  10. tjorque zegt

    23 juli 2021 om 08:58

    Ik ben benieuwd naar die EQE.

    Hopelijk een mooie en ruime EV (kombi?)!

    Login om te reageren
  11. N wonend te N zegt

    12 december 2021 om 00:01

    Gaaf! Jammer dat MB zo lang wacht. Thuis sierden diverse MB’s de oprit. Nu al even niet, een nieuwe EV moet gekozen worden. Zocht naar een MB. De EQA/EQB zitten krap achter (benen hoog): ik mis mijn oude C. Nota bene, de Tesla 3 heeft de afmetingen van een BMW 3 of een MB C. Waarom laten ze de markt afpakken? Bewuste keuze? Niet elk land heeft een Nederlands fiscaal klimaat. Ik baal van dit getreuzel. Waarom komt MB met zo’n plugin, net niet. Waarom geen C als EV? Hoe langer ze wachten, hoe groter de leerachterstand. En dat voor het uitmelken van ICEs. Stop daarmee … Thuis geen nieuwe ICE., mogelijk tweedehands. Klanten, dochter, mijn eigen wereldbeeld zijn aangepast aan de nieuwe realiteit: EV kan wel, nu nog partijen die een goede keuze scherp aanbieden (en alles lijkt uitverkocht ;) ). Misschien rijdt MB de rest nog voorbij … deze uitprobeersel lijkt in ieder geval serieus.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North