Mercedes heeft grootse plannen met betrekking tot EV’s.
Mercedes was een pionier als het op auto’s aan komt. Of eigenlijk moeten we zeggen, Carl Benz, want de eerste auto droeg nog niet de naam Mercedes. Met elektrische auto’s was Mercedes er ook vroeg bij. In 1906 hadden ze al hybrides. Het duurde alleen even voordat er daadwerkelijk een volledig elektrische Mercedes op grote schaal geproduceerd ging worden. De EQC arriveerde namelijk pas in 2019. Daarmee was Mercedes dus geen pionier.
Inmiddels heeft de EQC gezelschap gekregen van de EQA, EQB de EQS en niet te vergeten de EQV. Daar blijft het niet bij, want er zitten ook nog een EQE, EQE SUV en een EQS SUV aan te komen. Daarmee heeft Mercedes volgend jaar maar liefst acht EV’s in productie. Dat wisten we al, maar Mercedes doet vandaag haar verdere toekomstplannen uit de spreekwoordelijke doeken.
De EQS heeft met 770 km al een hele nette actieradius, maar Mercedes heeft grotere ambities dan dat. Ze hebben een team dat onder andere uit F1-ingenieurs bestaat aan de slag gezet. De opdracht die ze van Mercedes meekregen: ontwikkel een EV met meer dan 1.000 km actieradius. En dan niet in de WLTP, maar in de praktijk.
Ook willen ze deze actieradius niet bereiken door een enorme accu te gebruiken. Nee, Mercedes gaat gewoon een range van 1.000 km uit een accu van normaal formaat peuren. Daarom wil Mercedes de energiedichtheid van de accu met 20% verhogen ten opzichte van de accu van de EQS. Ook wordt de auto nóg gestroomlijnder dan de EQS.
De Vision EQXX (waarvan de eerste glimp al te zien is op de headerfoto) zal volgend jaar onthuld worden. Zoals de naam verraad, is het helaas nog een concept. Mercedes is dus nog niet toe aan 1.000 km range. Het was ook te mooi om waar te zijn. Uiteraard is het wel de bedoeling dat de technologie van de EQXX op termijn in productieauto’s terechtkomt. Het is alleen de vraag op wat voor termijn.
Waar Mercedes wel concreet over is: in 2025 lanceren ze drie nieuwe elektrische platforms. Het MB.EA-platform is bedoeld voor de reguliere personenauto’s. Daarnaast komt er een speciaal platform voor de performance modellen. Dit wordt het AMG.EA-platform. Wen er maar alvast aan, ook AMG’s worden elektrisch. Tot slot komt er het VAN.EA-platform. Je raadt het al: dat is bedoeld voor de bedrijfswagens.
Dit alles is nog wel toekomstmuziek, want het gaat hier over de volgende generatie EV’s van Mercedes. Eerst moet de huidige line-up nog compleet gemaakt met de EQE, EQE SUV en de EQS. En dan komt er ook nog een EQG. Dat gaat nog wel even duren: Mercedes laat vandaag weten dat deze pas in 2024 komt.
vondick zegt
Das beste oder nichts
dwfc zegt
Idd. dachten de Tesla fans nu echt dat de Duitsers de kaas van hun boterham laten eten!
Eigen aan de Duitsers is dat ze niet twitteren maar realiseren.
Er staan 8 giga factories in de pipeline om hun eigen accuproductie !
De volgende generatie accu’s van Mercedes-Benz krijgt silicium-koolstof composiet in de anode, wat de energiedichtheid verder moet vergroten. Die accu moet vervolgens in ‘meer dan 90 procent’ van alle toekomstige Mercedessen terecht komen. Het merk werkt ook aan solid-state accu’s en is daarvoor in gesprek met partners, maar het is nog niet bekend wanneer die technologie klaar is voor de markt.
faalhaas zegt
Als dat lukt dan kan je zeggen dat er een 1e volwaardig alternatief is voor de ICE, incl vakanties.
mashell zegt
Wie op vakantie niet bereid is tot het maken van compromissen die blijft gewoon thuis. Vakantie is juist de kunst van het compromissen maken, een week of wat met elkaar in een hotelkamer/huisje/caravan/tent leven, beperkt in de kook mogelijkheden, minder grote TV en toch een leuke tijd hebben. In het geval van “de wintersport” zelfs een dieet van schnitzels en alcohol moeten doorstaan. Dan kan je ook een compromis maken dat de reis iets langer duurt omdat je een paar keer moet laden.
dwfc zegt
Op hotel en je laten bedienen is een goed alternatief !
bereal zegt
@mashell: Vakantie is comfort! Iets wat een stroombakkie helaas niet geeft
Charles Taycan 4S zegt
Mooie ontwikkelingen! Volgend jaar de concept en tel er dan nog 3 jaar bij op eer hij op de band staat… gokje 2025/2026.
tortuga zegt
@Charles Taycan 4S: dit is niet Tesla waar je het over hebt, dus denk zomer 2023
towi1989 zegt
Geloof er helemaal nix van. Al jarenlang heb ik berichten voorbij zien komen over DE grote doorbraak in batterijtechnologie. Tot op heden is daar weinig van terecht gekomen in de huidige generatie BEVs. Mercedes wilt een stap maken van 20% in energiedichtheid, dat hebben ze heus niet in een paar jaar tijd rijp voor serieproductie.
dwfc zegt
Toch niet Charles, het artikel is een korte samenvatting.
Vanaf 2025 “is er voor elke model een EV versie beschikbaar”
Einde dit jaar de EQE , de EQS suv in 2023 en je favoriete G zoals hierboven bericht in 2024.
Tussen 2022 en 2030 investeert Mercedes 40 miljard in de ontwikkelingskosten van elektrificatie.
Reken er maar op dat de Volkswagen Group een blitz offensief zal starten, dat ondertussen al vertrokken is.
Ik mis hier wel enkel commentatoren die ik bij de Tesla onderwerpen wel ontmoet :-)
Charles Taycan 4S zegt
@dwfc, merci! ik ben op de hoogte idd, we gaan het zien. Goed dat Mercedes nu flink doorpakt en duidelijkheid biedt over hun toekomstvisie.👍
P1m zegt
In de automotive is een dergelijk bereik totaal irrelevant, omdat je de auto kunt ‘tanken’ als je hem niet gebruikt. En met steeds hogere laadsnelheden is het snelladen ook geen ‘issue’ meer, als het dat al ooit is geweest. Efficiency, zodat accu’s op termijn zelfs kunnen worden verkleind en een goed laadnetwerk zijn van groter belang IMHO.
Edge zegt
Het bereik is niet zo relevant nee, maar de techniek –beoogde accudichtheid van +20% ten opzichte van de EQS– des te meer. Wanneer je ook kleinere accu’s met zo’n hogere accudichtheid kunt maken, kun je straks ofwel een tweede generatie EQC maken die met hetzelfde formaat accupakket verder komt, of een kleiner en lichter accupakket gebruiken om hetzelfde bereik te realiseren. Maar vooralsnog is dat allemaal toekomstmuziek, want de laadinfrastructuur is nog niet bepaald je van het, en is dus ook een groter bereik met minder laadstops prettig voor de veelrijder.
dwfc zegt
Ja maar, Tesla opent zijn laadparken !
Er wordt geschat dat er 30 miljoen elektrische voertuigen zullen rondrijden binnen de Europese Unie in 2030, tegenover 615.000 in 2019. Dat betekent dat er massale investeringen nodig zullen zijn voor oplaadpunten (zonder rekening te houden met eventuele aanpassingen aan het stroomnet). Het persagentschap Reuters heeft de resultaten van een studie van Eurelectric gedeeld, die inschat dat er 3 miljoen laadpunten nodig zullen zijn binnen de EU (tegenover 250.000 stuks nu) om het gebruik van elektrische voertuigen te vergemakkelijken. De kost voor deze infrastructuurwerken ligt op 80 miljard euro. Het rapport onderscheidt openbare laadpalen van die van private exploitanten. De geschatte verdeling ligt op een kwart voor de overheden (20 miljard euro) en driekwart voor de privésector (60 miljard euro).
kruij zegt
@P1m: helemaal correct. Je verspilt met een dergelijke range grondstoffen en sleept veel teveel gewicht mee.
Ram-G-maN zegt
Taxichauffeurs kunnen nu opgelucht ademhalen. ;-)
kevertje zegt
Nu nog een paar 100000km2 landschap vinden om af te schrapen voor lithium en flink wat mijntjes voor nikkel, kobalt en neodymium, en we zijn er klaar mee. De ecologische cirkel is dan rond.
cobana zegt
1000 km range en een definitief uiterlijk dat totaal niet lijkt om mooie concept modellen. De definitieve versie krijgt wederom een totaal verkloot uiterlijk met lelijke EQ neus. Zoals EQC, EQA, EQS.
dwfc zegt
Noem me eens 10 conceptcars op die in productie zijn gegaan sinds pakweg … 1990 !
ouwedibbes83 zegt
@dwfc: volgens mij lijken de E-tron GT, de R8 en de i8 best op hun concepts. Als je die goed rekent, hebben we er nog 7 nodig.
JanJansen zegt
Zie comments hierboven.
Eerst is het een issue!
Probleem opgelost
Het was geen issue!
mashell zegt
Dat komt vaak voor, veel geklaag om het onbekende, terwijl het helemaal geen probleem blijkt te zijn. Het mooiste voorbeeld vind ik, al weer jaren terug, het AZC in Slagharen. Veel protesten tegen het AZC, dat kon toch niet 8000 asielzoekers in het dorp, criminaliteit etc, de hele dramatische rimbam. Toen een paar jaar later het AZC dicht ging waren er weer protesten, want de asielzoekers kochten in de lokale winkels, de inwoners van het dorp hadden (vrijwilligers)werk gevonden in het AZC.
sonnybonds zegt
tuurlijk was het wel een issue omdat er in begin nog weinig oplaadmogelijkheden waren. Nu kan je veel meer plekken opladen en veel sneller dus is het geen issue meer.
pramm zegt
Eerst was het een issue, omdat het Tesla betrof met een range van ca 350 a 400km. De enigen die daar een issue mee hadden waren de niet Tesla rijders. Dus eigenlijk was het al geen issue al voordat t probleem werd opgelost. Nu is er een oplossing voor dit ” geen issue”. Hoe we dat dan moeten noemen weet ik nog niet.
degrotemuis zegt
Kleine range geen probleem meer? Ga eens naar Zuid Frankrijk, met een EV met 250 km praktijk range, want je kan nu toch overal snel en betrouwbaar laden, dus wie heeft er nog meer nodig? Dan blijkt het opeens toch weer een issue omdat het favoriete vakantieland van veel Nederlanders niet bepaald een super infra heeft om te laden… Ook de Stelviopas over kunnen kan een uitdaging worden als je vanuit Bolzano komt. Met caravan, vouwwagen Motortrailer etc wordt dat alleen erger. Nee, 1000 km of meer hoeft van mij niet zo nodig, maar 500-600 echte wereld kilometers graag wel in de volgende EV, dat maakt het toch een stuk soepeler.
tjorque zegt
Ik ben benieuwd naar die EQE.
Hopelijk een mooie en ruime EV (kombi?)!
N wonend te N zegt
Gaaf! Jammer dat MB zo lang wacht. Thuis sierden diverse MB’s de oprit. Nu al even niet, een nieuwe EV moet gekozen worden. Zocht naar een MB. De EQA/EQB zitten krap achter (benen hoog): ik mis mijn oude C. Nota bene, de Tesla 3 heeft de afmetingen van een BMW 3 of een MB C. Waarom laten ze de markt afpakken? Bewuste keuze? Niet elk land heeft een Nederlands fiscaal klimaat. Ik baal van dit getreuzel. Waarom komt MB met zo’n plugin, net niet. Waarom geen C als EV? Hoe langer ze wachten, hoe groter de leerachterstand. En dat voor het uitmelken van ICEs. Stop daarmee … Thuis geen nieuwe ICE., mogelijk tweedehands. Klanten, dochter, mijn eigen wereldbeeld zijn aangepast aan de nieuwe realiteit: EV kan wel, nu nog partijen die een goede keuze scherp aanbieden (en alles lijkt uitverkocht ;) ). Misschien rijdt MB de rest nog voorbij … deze uitprobeersel lijkt in ieder geval serieus.