Mercedes: ‘ook in 2016 is onze F1-motor weer beter’

Auteur: , 60 Reacties

Ferrari, Renault en Honda kunnen hun borst natmaken. Na enkele jaren van dominantie is de rek er nog niet uit bij Mercedes.

Mercedes F1 Motor

Dat is althans wat ze de media willen laten geloven. De afgelopen jaren was de Mercedes V6 onbetwist het beste blok, maar de limiet is nog niet bereikt. Ook dit jaar hebben ze bij Mercedes weer de nodige extra peekaatjes uit het 1.6-liter kleine zespittertje weten te peuteren. Daarmee zou het totale vermogen boven de 900 pk uitkomen, waardes die hard richting de bizarre vermogens uit het eerste turbotijdperk in de jaren ’80 gaan, maar dan gecombineerd met betrouwbaarheid.

Het geheim van het succes van hun motor, is volgens Mercedes-AMG het rendement van de krachtbron. Bij een verbrandingsmotor wordt traditiegetrouw verreweg de meeste energie omgezet in warme en niet in beweging. Bij Mercedes hebben ze het thermische rendement vorig jaar al rond de 45 procent weten te krijgen en ook dit jaar hebben ze het blok weer efficiënter gemaakt. In een tijdperk waarmee je te maken hebt met een maximaal verbruik en tankstops niet zijn toegestaan, is dat een zeer belangrijke troef.

Toch zijn ze bij Mercedes allerminst overtuigd van dominantie het aankomende seizoen. Natuurlijk wordt Ferrari gevreesd, die Italianen hebben gedurende seizoen 2015 al laten zien steeds dichter bij de Duitse dominators te kunnen komen. Opvallend genoeg noemen ze ook Honda als een mogelijke concurrent, ze hebben blijkbaar hoge verwachtingen van de nieuwe Japanse krachtbron, ondanks het voor Honda dramatisch verlopen eerste seizoen. Over Renault hebben ze het niet, iets wat ze zelfs bij Renault snappen. Via Motorsport.com



60 reacties

1.6 v6 en 900 pk. Mercedes doe is gek en maak dat in een A klasse !!
@gerjan: Zo’n zottigheden is eigenlijk iets meer voor Renault.
@SimonMc: Hou je het wel een beetje netjes met je “zottigheden” zo praten wij in Nederland niet!
@csx3000: Oeps ;-) .
@csx3000: Sacre bleu…
@phaeton: croissant!
@smadb: Omelette du fromage!
@metalmike: dexter’s lab
@phaeton: cordon blue!
@gerjan: waarom in een A-klasse? Dat ding weegt 1450 Kg in AMG trim.
Ik heb er nu al zin in
Het gaat nu in de F1 om de motor, niet om de coureur.
@csx3000: Is dat niet van alle tijd? Zet de beste coureur in de slechtste auto en hij toeft ook gewoon ergens achteraan rond.
@ruzzz: Dat begrijp jij maar de meeste F1 fans niet.
@ruzzz:
Is wel mooi om de verschillen tussen de coureurs te zien als je ziet wat ze kunnen presteren met een inferieure wagen ;-)
Blijven ze achteraan of kunnen ze toch enkele plaatsen winst boeken ;-)
Dik motortje. Ben benieuwd.
@dutchdriftking: mwoa, erg dik is ie niet, bijzonder krachtig wel voor 1.6 liter
Het is echt te hopen dat de rest kan aanhaken. Ferrari, Honda, Renault, Williams en noem maar op. Anders gaat het seizoen weer net zo saai worden als vorig jaar met als enige revelatie Max Verstappen.
@viezefreddyw: Misschien dat Honda nog wat spanning kan leveren, maar ik ben bang dat MB weer het meeste geld in de F1 heeft gestopt en dus wint.
@csx3000: ik hoop op Honda. Ze hebben ooit eerder voor verrassing gezorgd.
@xiran: die Jappen zijn niet dom!
@vtechlover: sarcasme? :|
900pk, een thermisch rendement van 45%…

Knappe prestatie!

Met zulke techniek kan de F1 weer de proeftuin worden voor straatauto’s.
@moveyourmind: Wel goed lezen he, 45% was vorig jaar, nu is het 50%.
@csx3000: waar lees jij die 50%? Kan toch ook 45,5%? Vaak worden bij dat soort waarden optimalisaties behaald van 1 a 2%… 50% zou een optimalisatie van ruim 10% betekenen
@scooper: via internet, wil je de link ook?
@csx3000: nu wel graag ja. 10% verbetering is belachelijk veel.
@csx3000: yes kom maar op.
@scooper: Mercedes zelf zegt an overal efficiency of around 50 percent. Maar de geschatte 800-900 pk bij 45% rendement in 2015 zou dan 889-1000 pk bij 50% rendement worden in 2016. Around kan best wel eens 46% zijn bij Mercedes, bij een piekvermogen van 890 pk in 2015 kom je dan op 910 pk in 2016.
Wat is het verbruik van zo een blok eigenlijk?
@room850: Stad, autostrade of gecombineerd?
@room850: Met of zonder sjoemel software?
@room850: 100 kg brandstof op iets meer dan 300 km
@meneer: Ik tank altijd liters.
@csx3000: waar dan? Want dat wil ik ook. Lekker een volle tank zonder dat de auto zwaarder wordt!
@meneer: 1:3
@lotuselises2: niet helemaal, hangt er vanaf waar ze op rijden hoor, maar benzine heeft een gewicht van 720 gram per liter.
Laat het circus nu maar los barsten.
Zit al klaar met mijn Krombacher🍺🍻
@rob5nismo: duitser..
@87sandyd: daar zal ik waarschijnlijk de meeste races kijken😉
@rob5nismo: goed biertje😊😊😊Ook in bier weten ze het meeste smaak er uit te krijgen😀😀😀
Lekker hoor! Denk dat het een interessant seizoen gaat worden!
Damn, 45% rendement… Ik vraag mij af wat dit voor het gebruik zou kunnen betekenen bij een gewone auto…
@tjorque: volgens mij ligt het rendement van een gewone benzinemotor tegenwoordig net boven de 30% dus dan zal je vast wel minimaal een derde zuiniger zijn.
Mercedes… Das beste oder nichts! 😁
Thermisch rendement van 45% met een benzinemotor is thermodynamisch gezien onmogelijk. Dus ik ben heel benieuwd hoe ze dat bereiken. Moet wel zijn met iets van waste heat recovery dan.
@trustmeiamanengineer: thermodynamisch is het misschien onmogelijk, maar het is toch mogelijk.
Goed man dat je zo onderlegt bent in iets wat bijna niemand interesseert .

Ga lekker buiten spelen.
@csx3000: Wat een leuke en volwassen reactie van je.
@csx3000: bijna niemand interesseert? Jouw bijtelling hangt wel af van o.a. dit soort R&D in de F1 ;)
@trustmeiamanengineer: waarom is dat bijna onmogelijk? Een scheepsdiesel (lopend op stookolie) zit tegenwoordig tegen de 60% aan. Het is een vergelijkbaar type motor (beide zuigermotoren) dus als ze de verbranding goed genoeg onder controle kunnen krijgen lijkt het me dat 60% ook haalbaar moet zijn in de toekomst. Al zal dat wel erg lastig zijn uiteraard.
@lekbak: Maar daar zit dus al een essentieel verschil. Het diesel proces is überhaupt thermisch efficiënter dan een benzine verprandings proces. Diesel zal dus altijd efficiënter zijn, dat is ook de reden waarom een diesel motor altijd zuiniger is dan een even krachtige benzine motor. Dus met puur alleen het geoptimaliseerd verbrandingsproces kun je met een benzine brandstof nooit meer dan 40% rendement halen volgens mij. Uiteraard zijn er met truucjes, en het hergebruiken van verloren warmte en dergelijke nog procentem te winnen. Daarom wad ik benieuwd hoe ze het precies voor elkaar krijgen bij Mercedes. Maar dat zal wel geheim blijven ;)
@trustmeiamanengineer: ik snap dit eventjes niet. Benzine kan zeer efficiënt verbranden, als je het los van de verbrandingsmotor denkt. Net zoals eigenlijk alle brandstof zeer efficiënt kan verbranden. Echter lukt dit tot nu toe niet in een verbrandingsmotor, laat staan dat ze al die energie kunnen oogsten.

Dat het tot nu toe lang niet lukt en ze niet snappen hoe het zou moeten betekent niet dat het onmogelijk is. Met die denkwijze vind je nooit iets nieuws uit namelijk.
@lekbak: De otto cycle, proces dat de typische thermodynamisch werking van elke spark ignition zuiger motor beschrijft heeft een maximaal theoretisch rendement. Zie ook: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Otto_cycle. Dus met een benzine motor, zoals ze nu gemaakt worden kun je nooit 45% rendement halen. Door bijvoorbeeld de brandstof te veranderen kun je uiteraard een hoger rendement halen. Er zijn nu onderzoeken gaande waarbij ze een combinatie van benzine en diesel willen gebruiken, waarmee het proces aangepast kan worden, en er dus een hoger theoretisch rendement behaald kan worden. Nu gebruiken ze in de F1 een iets andere brandstof dan ‘onze’ benzine, maar heel veel wijkt deze niet af volgens mij. Dus die 45% efficiëntie die Mercedes haalt komt niet puur uit de verbranding van de benzine, omgezet in kracht op de krukas. Ze moeten die extra procenten dus bereiken door bijvoorbeeld met de warmte die vrijkomt energie op te wekken voor KERS systeem ofzo.
@trustmeiamanengineer: ik ben het in zekere zin met je eens, en ik ben absoluut niet geschoold genoeg om je keihard tegen te kunnen spreken.

Maar er zijn een hele hoop variaties op de zuigermotor. Jij spreekt nu telkens van een ottomotor, die is uiteraard beperkt. Voor een hoger rendement zal je dus andere dingen moeten bedenken. En het kan natuurlijk prima zo zijn dat ze slimme trucjes gebruiken die de mogelijkheid uitbreiden. Als je open staat voor meer dan de gebruikelijke ‘klepje open, lucht aanzuigen, comprimeren, verbranden en via een open klepje er uit persen’ cyclus zijn er leuke dingen mogelijk. Geen idee wat het dan zou moeten zijn, dat moet je maar aan Mercedes vragen. Maar dat iets moois mogelijk is denk ik wel.

Bedenk je eens een wereld zonder drukvulling, en wat voor invloed een relatief simpele uitvinding heeft gehad. Dat kan prima nog een keer gedaan worden zo’n uitvinding.
Nou, alle hatertjes van Hamilton weer zielig dit jaar, die branden hem weer een jaar of over zijn instagram posts en andere hobby’s.

2e jongen die wederom zielig is dit jaar: Rosberg, al verwacht ik wel dat hij Monaco weer gaat winnen op een Duitse manier. Dat betekent volgend jaar Max in een Ferrari of AMG als hij dit jaar goed doorkomt..
Zoiets heb ik Renault ook wel eens horen roepen ja.
Beter gaat het kapot
Mercedes zit aan de rand van het mogelijke, Honda heeft ervaring met motoren die in andere compressie verhoudingen rendement halen. Kan die Sterne zomaar een talisman worden in 2016.
@pieterbas_vencken: welke motoren bedoel je dan van Honda?
Ok. Let’s go Seb

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).