• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes: ‘ook in 2016 is onze F1-motor weer beter’

Auteur: Dizono, gepost 5 februari 2016 om 19:57 – 60 Reacties

Mercedes F1 Motor


Ferrari, Renault en Honda kunnen hun borst natmaken. Na enkele jaren van dominantie is de rek er nog niet uit bij Mercedes.

Dat is althans wat ze de media willen laten geloven. De afgelopen jaren was de Mercedes V6 onbetwist het beste blok, maar de limiet is nog niet bereikt. Ook dit jaar hebben ze bij Mercedes weer de nodige extra peekaatjes uit het 1.6-liter kleine zespittertje weten te peuteren. Daarmee zou het totale vermogen boven de 900 pk uitkomen, waardes die hard richting de bizarre vermogens uit het eerste turbotijdperk in de jaren ’80 gaan, maar dan gecombineerd met betrouwbaarheid.

Het geheim van het succes van hun motor, is volgens Mercedes-AMG het rendement van de krachtbron. Bij een verbrandingsmotor wordt traditiegetrouw verreweg de meeste energie omgezet in warme en niet in beweging. Bij Mercedes hebben ze het thermische rendement vorig jaar al rond de 45 procent weten te krijgen en ook dit jaar hebben ze het blok weer efficiënter gemaakt. In een tijdperk waarmee je te maken hebt met een maximaal verbruik en tankstops niet zijn toegestaan, is dat een zeer belangrijke troef.

Toch zijn ze bij Mercedes allerminst overtuigd van dominantie het aankomende seizoen. Natuurlijk wordt Ferrari gevreesd, die Italianen hebben gedurende seizoen 2015 al laten zien steeds dichter bij de Duitse dominators te kunnen komen. Opvallend genoeg noemen ze ook Honda als een mogelijke concurrent, ze hebben blijkbaar hoge verwachtingen van de nieuwe Japanse krachtbron, ondanks het voor Honda dramatisch verlopen eerste seizoen. Over Renault hebben ze het niet, iets wat ze zelfs bij Renault snappen. Via Motorsport.com

Ook interessant!

  • Heeft Mercedes een Zandvoort-probleem met de motor?
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Ferrari F1-motor
    Ferrari: Onze nieuwe F1-motor is een zuinige krachtpatser

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Ferrari, Formule 1, Honda, Mercedes, motor, Racing

Vorig bericht: « Deze goudkleurige Mulsanne heeft opera-sterren vervoerd
Volgend bericht: Grenscontrole marechaussee leidt tot 20 kilometer file »

Lees Interacties

Reacties

  1. gerjan zegt

    5 februari 2016 om 20:03

    1.6 v6 en 900 pk. Mercedes doe is gek en maak dat in een A klasse !!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 februari 2016 om 20:57

      @gerjan: Zo’n zottigheden is eigenlijk iets meer voor Renault.

      Login om te reageren
      • csx3000 zegt

        5 februari 2016 om 21:02

        @SimonMc: Hou je het wel een beetje netjes met je “zottigheden” zo praten wij in Nederland niet!

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          5 februari 2016 om 21:34

          @csx3000: Oeps ;-) .

          Login om te reageren
        • phaeton zegt

          5 februari 2016 om 22:56

          @csx3000: Sacre bleu…

          Login om te reageren
          • smadb zegt

            6 februari 2016 om 07:31

            @phaeton: croissant!

            Login om te reageren
            • metalmike zegt

              6 februari 2016 om 08:02

              @smadb: Omelette du fromage!

              Login om te reageren
              • agdesigns zegt

                6 februari 2016 om 19:00

                @metalmike: dexter’s lab

          • FlighTom zegt

            6 februari 2016 om 11:58

            @phaeton: cordon blue!

            Login om te reageren
    • geertvn zegt

      6 februari 2016 om 15:57

      @gerjan: waarom in een A-klasse? Dat ding weegt 1450 Kg in AMG trim.

      Login om te reageren
  2. martijn11 zegt

    5 februari 2016 om 20:04

    Ik heb er nu al zin in

    Login om te reageren
  3. csx3000 zegt

    5 februari 2016 om 20:07

    Het gaat nu in de F1 om de motor, niet om de coureur.

    Login om te reageren
    • ruzzz zegt

      5 februari 2016 om 20:22

      @csx3000: Is dat niet van alle tijd? Zet de beste coureur in de slechtste auto en hij toeft ook gewoon ergens achteraan rond.

      Login om te reageren
      • csx3000 zegt

        5 februari 2016 om 21:03

        @ruzzz: Dat begrijp jij maar de meeste F1 fans niet.

        Login om te reageren
      • Dimglor zegt

        6 februari 2016 om 09:37

        @ruzzz:
        Is wel mooi om de verschillen tussen de coureurs te zien als je ziet wat ze kunnen presteren met een inferieure wagen ;-)
        Blijven ze achteraan of kunnen ze toch enkele plaatsen winst boeken ;-)

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    5 februari 2016 om 20:14

    Dik motortje. Ben benieuwd.

    Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      5 februari 2016 om 20:20

      @dutchdriftking: mwoa, erg dik is ie niet, bijzonder krachtig wel voor 1.6 liter

      Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    5 februari 2016 om 20:20

    Het is echt te hopen dat de rest kan aanhaken. Ferrari, Honda, Renault, Williams en noem maar op. Anders gaat het seizoen weer net zo saai worden als vorig jaar met als enige revelatie Max Verstappen.

    Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      5 februari 2016 om 20:33

      @viezefreddyw: Misschien dat Honda nog wat spanning kan leveren, maar ik ben bang dat MB weer het meeste geld in de F1 heeft gestopt en dus wint.

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        5 februari 2016 om 21:16

        @csx3000: ik hoop op Honda. Ze hebben ooit eerder voor verrassing gezorgd.

        Login om te reageren
        • vtechlover zegt

          5 februari 2016 om 23:12

          @xiran: die Jappen zijn niet dom!

          Login om te reageren
          • scooper zegt

            5 februari 2016 om 23:23

            @vtechlover: sarcasme? :|

            Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    5 februari 2016 om 20:23

    900pk, een thermisch rendement van 45%…

    Knappe prestatie!

    Met zulke techniek kan de F1 weer de proeftuin worden voor straatauto’s.

    Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      5 februari 2016 om 20:32

      @moveyourmind: Wel goed lezen he, 45% was vorig jaar, nu is het 50%.

      Login om te reageren
      • scooper zegt

        5 februari 2016 om 20:49

        @csx3000: waar lees jij die 50%? Kan toch ook 45,5%? Vaak worden bij dat soort waarden optimalisaties behaald van 1 a 2%… 50% zou een optimalisatie van ruim 10% betekenen

        Login om te reageren
        • csx3000 zegt

          5 februari 2016 om 20:57

          @scooper: via internet, wil je de link ook?

          Login om te reageren
          • mrB zegt

            5 februari 2016 om 21:43

            @csx3000: nu wel graag ja. 10% verbetering is belachelijk veel.

            Login om te reageren
          • xiran zegt

            5 februari 2016 om 21:49

            @csx3000: yes kom maar op.

            Login om te reageren
        • stephanotis zegt

          5 februari 2016 om 23:19

          @scooper: Mercedes zelf zegt an overal efficiency of around 50 percent. Maar de geschatte 800-900 pk bij 45% rendement in 2015 zou dan 889-1000 pk bij 50% rendement worden in 2016. Around kan best wel eens 46% zijn bij Mercedes, bij een piekvermogen van 890 pk in 2015 kom je dan op 910 pk in 2016.

          Login om te reageren
  7. room850 zegt

    5 februari 2016 om 20:36

    Wat is het verbruik van zo een blok eigenlijk?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 februari 2016 om 20:58

      @room850: Stad, autostrade of gecombineerd?

      Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      5 februari 2016 om 21:04

      @room850: Met of zonder sjoemel software?

      Login om te reageren
    • meneer zegt

      5 februari 2016 om 21:43

      @room850: 100 kg brandstof op iets meer dan 300 km

      Login om te reageren
      • csx3000 zegt

        5 februari 2016 om 21:50

        @meneer: Ik tank altijd liters.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          6 februari 2016 om 11:56

          @csx3000: waar dan? Want dat wil ik ook. Lekker een volle tank zonder dat de auto zwaarder wordt!

          Login om te reageren
      • lotuselises2 zegt

        6 februari 2016 om 00:21

        @meneer: 1:3

        Login om te reageren
        • maxw126 zegt

          6 februari 2016 om 10:14

          @lotuselises2: niet helemaal, hangt er vanaf waar ze op rijden hoor, maar benzine heeft een gewicht van 720 gram per liter.

          Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    5 februari 2016 om 20:38

    Laat het circus nu maar los barsten.
    Zit al klaar met mijn Krombacher??

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      5 februari 2016 om 21:34

      @rob5nismo: duitser..

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        5 februari 2016 om 23:46

        @87sandyd: daar zal ik waarschijnlijk de meeste races kijken?

        Login om te reageren
    • pikes83 zegt

      6 februari 2016 om 19:54

      @rob5nismo: goed biertje???Ook in bier weten ze het meeste smaak er uit te krijgen???

      Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    5 februari 2016 om 20:39

    Lekker hoor! Denk dat het een interessant seizoen gaat worden!

    Login om te reageren
  10. tjorque zegt

    5 februari 2016 om 20:55

    Damn, 45% rendement… Ik vraag mij af wat dit voor het gebruik zou kunnen betekenen bij een gewone auto…

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      6 februari 2016 om 12:05

      @tjorque: volgens mij ligt het rendement van een gewone benzinemotor tegenwoordig net boven de 30% dus dan zal je vast wel minimaal een derde zuiniger zijn.

      Login om te reageren
  11. mbfanatic zegt

    5 februari 2016 om 21:12

    Mercedes… Das beste oder nichts! ?

    Login om te reageren
  12. trustmeiamanengineer zegt

    5 februari 2016 om 21:32

    Thermisch rendement van 45% met een benzinemotor is thermodynamisch gezien onmogelijk. Dus ik ben heel benieuwd hoe ze dat bereiken. Moet wel zijn met iets van waste heat recovery dan.

    Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      5 februari 2016 om 21:42

      @trustmeiamanengineer: thermodynamisch is het misschien onmogelijk, maar het is toch mogelijk.
      Goed man dat je zo onderlegt bent in iets wat bijna niemand interesseert .

      Ga lekker buiten spelen.

      Login om te reageren
      • Jorrit zegt

        5 februari 2016 om 22:58

        @csx3000: Wat een leuke en volwassen reactie van je.

        Login om te reageren
      • scooper zegt

        5 februari 2016 om 23:27

        @csx3000: bijna niemand interesseert? Jouw bijtelling hangt wel af van o.a. dit soort R&D in de F1 ;)

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      6 februari 2016 om 12:02

      @trustmeiamanengineer: waarom is dat bijna onmogelijk? Een scheepsdiesel (lopend op stookolie) zit tegenwoordig tegen de 60% aan. Het is een vergelijkbaar type motor (beide zuigermotoren) dus als ze de verbranding goed genoeg onder controle kunnen krijgen lijkt het me dat 60% ook haalbaar moet zijn in de toekomst. Al zal dat wel erg lastig zijn uiteraard.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        6 februari 2016 om 12:18

        @lekbak: Maar daar zit dus al een essentieel verschil. Het diesel proces is überhaupt thermisch efficiënter dan een benzine verprandings proces. Diesel zal dus altijd efficiënter zijn, dat is ook de reden waarom een diesel motor altijd zuiniger is dan een even krachtige benzine motor. Dus met puur alleen het geoptimaliseerd verbrandingsproces kun je met een benzine brandstof nooit meer dan 40% rendement halen volgens mij. Uiteraard zijn er met truucjes, en het hergebruiken van verloren warmte en dergelijke nog procentem te winnen. Daarom wad ik benieuwd hoe ze het precies voor elkaar krijgen bij Mercedes. Maar dat zal wel geheim blijven ;)

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          6 februari 2016 om 12:23

          @trustmeiamanengineer: ik snap dit eventjes niet. Benzine kan zeer efficiënt verbranden, als je het los van de verbrandingsmotor denkt. Net zoals eigenlijk alle brandstof zeer efficiënt kan verbranden. Echter lukt dit tot nu toe niet in een verbrandingsmotor, laat staan dat ze al die energie kunnen oogsten.

          Dat het tot nu toe lang niet lukt en ze niet snappen hoe het zou moeten betekent niet dat het onmogelijk is. Met die denkwijze vind je nooit iets nieuws uit namelijk.

          Login om te reageren
          • trustmeiamanengineer zegt

            6 februari 2016 om 12:35

            @lekbak: De otto cycle, proces dat de typische thermodynamisch werking van elke spark ignition zuiger motor beschrijft heeft een maximaal theoretisch rendement. Zie ook: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Otto_cycle. Dus met een benzine motor, zoals ze nu gemaakt worden kun je nooit 45% rendement halen. Door bijvoorbeeld de brandstof te veranderen kun je uiteraard een hoger rendement halen. Er zijn nu onderzoeken gaande waarbij ze een combinatie van benzine en diesel willen gebruiken, waarmee het proces aangepast kan worden, en er dus een hoger theoretisch rendement behaald kan worden. Nu gebruiken ze in de F1 een iets andere brandstof dan ‘onze’ benzine, maar heel veel wijkt deze niet af volgens mij. Dus die 45% efficiëntie die Mercedes haalt komt niet puur uit de verbranding van de benzine, omgezet in kracht op de krukas. Ze moeten die extra procenten dus bereiken door bijvoorbeeld met de warmte die vrijkomt energie op te wekken voor KERS systeem ofzo.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              6 februari 2016 om 12:58

              @trustmeiamanengineer: ik ben het in zekere zin met je eens, en ik ben absoluut niet geschoold genoeg om je keihard tegen te kunnen spreken.

              Maar er zijn een hele hoop variaties op de zuigermotor. Jij spreekt nu telkens van een ottomotor, die is uiteraard beperkt. Voor een hoger rendement zal je dus andere dingen moeten bedenken. En het kan natuurlijk prima zo zijn dat ze slimme trucjes gebruiken die de mogelijkheid uitbreiden. Als je open staat voor meer dan de gebruikelijke ‘klepje open, lucht aanzuigen, comprimeren, verbranden en via een open klepje er uit persen’ cyclus zijn er leuke dingen mogelijk. Geen idee wat het dan zou moeten zijn, dat moet je maar aan Mercedes vragen. Maar dat iets moois mogelijk is denk ik wel.

              Bedenk je eens een wereld zonder drukvulling, en wat voor invloed een relatief simpele uitvinding heeft gehad. Dat kan prima nog een keer gedaan worden zo’n uitvinding.

              Login om te reageren
  13. 87sandyd zegt

    5 februari 2016 om 21:37

    Nou, alle hatertjes van Hamilton weer zielig dit jaar, die branden hem weer een jaar of over zijn instagram posts en andere hobby’s.

    2e jongen die wederom zielig is dit jaar: Rosberg, al verwacht ik wel dat hij Monaco weer gaat winnen op een Duitse manier. Dat betekent volgend jaar Max in een Ferrari of AMG als hij dit jaar goed doorkomt..

    Login om te reageren
  14. potver7 zegt

    5 februari 2016 om 21:39

    Zoiets heb ik Renault ook wel eens horen roepen ja.

    Login om te reageren
  15. vwdaily zegt

    5 februari 2016 om 22:00

    Beter gaat het kapot

    Login om te reageren
  16. pieterbas_vencken zegt

    5 februari 2016 om 22:16

    Mercedes zit aan de rand van het mogelijke, Honda heeft ervaring met motoren die in andere compressie verhoudingen rendement halen. Kan die Sterne zomaar een talisman worden in 2016.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      6 februari 2016 om 12:07

      @pieterbas_vencken: welke motoren bedoel je dan van Honda?

      Login om te reageren
  17. str8six zegt

    6 februari 2016 om 00:38

    Ok. Let’s go Seb

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North