• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

FIA overweegt bijtanken F1 toe te gaan staan. Alwéér

Auteur: RubenPriest, gepost 15 januari 2016 om 21:01 – 33 Reacties

Tank0n!


De raceorganisatie doet een Wouter Bosje.

Vorig jaar mei kwam het spannende nieuws voor het eerst naar buiten. De FIA zou overwegen om het bijtanken tijdens een F1-race weer toe te gaan staan. Foutje! Klonk het een paar weken later. Toen besloot de F1 Stategy Group het idee terug te draaien.

Bijna een jaar later komt het idee weer tevoorschijn. FIA-baas Jean Todt zegt dat het toestaan van bijtanken weer op de agenda staat voor 2017. Voordat het zover is, zal het plan weer besproken moeten worden met de rest van het betrokken delegerende circus. We houden ons hart vast of het dit keer wél gaat slagen.

Het bijtanken tijdens races heeft zowel voor- als nadelen. Het grootste nadeel is dat medewerkers in de pitstraat meer gevaar zouden lopen. Daarnaast moesten er kosten worden bespaard. Dit waren dan ook de voornaamste redenen dat de regel werd afgeschaft. Dankzij nieuwe technieken is het verstandig om te kijken of dat de regel heroverwogen kan worden, aldus Todt. Het fenomeen moet de races meer sensatie gaan bezorgen. Iets dat de gemiddelde F1 GP wel kan gebruiken.

Ook interessant!

  • Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
    Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • 1 in de sprintrace
    FIA: Regels sprintrace kunnen worden aangepast
  • Oud FIA-baas Max Mosley overleden

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, jean-todt, pitstop, Racing, tanken

Vorig bericht: « Meer info over de extra hete Pagani Huayra BC
Volgend bericht: Audi A4 Allroad heeft geen krik nodig in Detroit »

Lees Interacties

Reacties

  1. gt500eleanor zegt

    15 januari 2016 om 21:07

    Formule 1 wordt toch echt een haat/liefde zo, het is gewoon een feit; F1 is sport, sport is gevaarlijk. DEAL WITH IT

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      15 januari 2016 om 21:18

      @gt500eleanor: Ja is schaken echt gevaarlijk joh?

      Login om te reageren
      • bmwm3gtr zegt

        15 januari 2016 om 21:22

        @Donstil: Ja straks schiet je uit met het verzetten met je pion en beland i in de strot van je tegenstander!

        Login om te reageren
      • eltee zegt

        16 januari 2016 om 08:32

        @Donstil: jij wilt beweren dat schaken een sport is…?

        Login om te reageren
        • citroenvisa zegt

          16 januari 2016 om 12:52

          @eltee: dat is het. Google maar

          Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    15 januari 2016 om 21:12

    Ik zeg doen!

    Login om te reageren
  3. audirijder zegt

    15 januari 2016 om 21:12

    Max Verstappen heeft tevens gezegd ” ik houd van veel tanken”. Dit had er mijns inziens ook bij vermeld mogen worden.

    Login om te reageren
    • rossi46audi zegt

      16 januari 2016 om 23:34

      @audirijder: daarmee doelde hij op bier zeker

      Login om te reageren
  4. norge zegt

    15 januari 2016 om 21:13

    Dan hoop ik voor Max dat het hem beter vergaat dan zijn vader…

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      15 januari 2016 om 21:18

      @norge: Ze werken bijna niet meer met Grind langs de banen toch?

      Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        15 januari 2016 om 21:29

        @Donstil:
        https://www.youtube.com/watch?v=scA9WlKCBG8
        deze nog nooit gezien?

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          16 januari 2016 om 11:33

          @gwnbmw: Leuk filmpje trouwens!

          Login om te reageren
      • Edge zegt

        15 januari 2016 om 21:30

        @Donstil: Nee, tegenwoordig is het allemaal astroturf of asfalt, maar Norge doelt waarschijnlijk hierop: https://www.youtube.com/watch?v=JCykFawdq40

        Login om te reageren
      • coffeecup zegt

        16 januari 2016 om 09:22

        @Donstil: gaap

        Login om te reageren
  5. gerjan zegt

    15 januari 2016 om 21:18

    Ja tanken weer terug !! Zelf weten op welke banden je de hele race wilt rijden. Geen verplichtingen met verschillende banden. Geen open vleugels meer als je achter iemand rijd zodat je meer vermogen krijgt. Bredere vleugel om weer wat model in de auto te krijgen. V6 weg v10 weer terug. Ik zal wel nooit geen f1 meer kijken.

    Login om te reageren
    • p0wn3d zegt

      15 januari 2016 om 21:25

      @gerjan: Dus altijd wel?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        15 januari 2016 om 21:34

        @p0wn3d: Mensen die een dubbele ontkenning gebruiken gaan het toch never nooit niet snappen. Ok, meestal niet, soms wel.

        Login om te reageren
    • dieselaer zegt

      15 januari 2016 om 21:45

      @gerjan: verplichte harde en zachte band is al heel lang geregeld en zorgt voor strategie dus spanning. En zorgt DRS voor meer vermogen? Dan wil ik dat ook op mijn auto!

      Login om te reageren
    • beetec zegt

      15 januari 2016 om 23:12

      @gerjan: zie hier de redding voor F1 in een paar zinnen. +1

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      16 januari 2016 om 00:34

      @gerjan: geen inhaalacties meer! Alle mogelijke elektronische hulpmiddelen! wagens die rijden alsof ze op rails staan en alleen spinnen als er technisch wat mis gaat! Hele race op banden rijden die eigenlijk maar 75% van de afstand kunnen en daarom dus welzeker banden sparen!
      Leuk joh zo’n spelletje “wat is formule 1 2001-2006”

      Login om te reageren
  6. robert110 zegt

    15 januari 2016 om 21:26

    Ik overweeg om weer F1 te gaan kijken. Ehh, nee toch niet.

    Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    15 januari 2016 om 21:32

    Het klinkt leuk alleen voegt het tegenwoordig niks meer toe aan het spektakel. Vroeger had men alleen een blok papier, potloodje en een rekenmachine om een strategie te berekenen. Door alle onbekende factoren was het dan altijd de vraag of je strategie perfect zou werken. Die onzekerheden droegen bij aan het spektakel. Tegenwoordig heb je supercomputers die binnen een paar seconden voor jou berekenen wat de beste strategie is en die met bijna alle factoren rekening houden.
    Het is vervolgens de strategie volgen en succes verzekerd (mits alles heel blijft).

    Natuurlijk is bovenstaande een beetje gechargeerd, maar feit blijft dat alles tegenwoordig tot in de details is uitgewerkt en zelfs motoren lopen tegenwoordig als Zwitsers uurwerkjes (ja ook, Renault en Honda zullen als Zwitsers klokwerkjes gaan lopen. Is het niet dit jaar dan is het wel volgend jaar).

    Dat alles, dat voorspelbare, is wat de sport zal nekken.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      15 januari 2016 om 21:43

      @Rick-dos: Dan mogen ze bij Williams wel eens iemand naar die supercomputer laten kijken. Als er een team is dat het op strategisch vlak slecht doet zijn zij het wel. Maar ja, daar kunnen ze nog niet eens vier banden met dezelfde kleur wang erop leggen.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        15 januari 2016 om 21:49

        @Edge: Klopt. Daar zijn ze te lang doorgegaan met Patrick Head en hebben ze Adrian Newey onderschat als waarde voor het team.
        Zijn ze eigenlijk nooit echt te boven van gekomen.

        Login om te reageren
  8. Edge zegt

    15 januari 2016 om 21:38

    Ik ben helemaal voor! Het voegt een extra dimensie toe aan het strategische aspect van de F1. Meer pitstops maar de hele race met een lichtere (en dus snellere) auto rijden, of de auto juist zo vol mogelijk tanken het gebrek aan snelheid in de beginfase compenseren met de tijd die je spaart omdat je tussendoor een stop minder hoeft te maken?

    Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    15 januari 2016 om 22:24

    Dan wordt t nog minder inhalen en nog meer strategie

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      16 januari 2016 om 00:37

      @mrrallycross: redactie dit is een bot. Kan niet anders, herhaalt al zijn hele leven hetzelfde zinnetje zonder ook maar enige connectie met de realiteit.

      Login om te reageren
      • mrrallycross zegt

        16 januari 2016 om 16:02

        @lambo4all: dan moet je toch eens zeggen wie je bent als jij mij al mijn hele leven volgt

        Login om te reageren
  10. trustmeiamanengineer zegt

    15 januari 2016 om 22:33

    Alweer? Nergens voor nodig, voegt niks toe, alleen maar onnodig gevaarlijk.

    Login om te reageren
  11. rufctr01 zegt

    16 januari 2016 om 07:42

    Doe maar weer bijtanken!

    Login om te reageren
  12. clarkson zegt

    16 januari 2016 om 11:40

    Ik ben 100% voor. Op deze manier krijg je veel meer strategie en verschillen qua snelheid omdat de auto’s opeens weer zwaarder zijn. En zo gevaarlijk is het echt niet.

    Login om te reageren
  13. TheVeenmeister zegt

    16 januari 2016 om 12:43

    Voor! Zo creëer je wel weer dat men de max op gaat zoeken. De F1 bestaat nu uit brandstof en banden sparen. Graag zie ik dat ze er alles uithalen wat er in zit.. Strijden voor elke tiende van een seconde..

    Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    17 januari 2016 om 20:01

    Mogen ze dan ook terug meer verbruiken? Want anders zit je met een tankje van 30L en minder dan 25kg dat gaat het nu ook niet maken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North