Officieel: de Mercedes Concept X-CLASS [updated]

Auteur: , 93 Reacties

Een auto speciaal bedoeld voor de avontuurlijke bouwvakker met designschoenen. Ofzo.

Hadden we het eerder vanavond nog over een lekkende Mercedes pick-up, nu is ie dan eindelijk echt helemaal officieel. Mercedes presenteert de “eerste premium pick-up” (euhm, zijn we DEZE vergeten…) waarin volgens het lovende persbericht (van maar liefst 9 kantjes) het beste uit twee werelden wordt gecombineerd. In alle luxe bouwmaterialen vervoeren, bijvoorbeeld. Voelt toch een beetje als een truffelsausje over je friet, zal ik maar zeggen. Afijn, laten we anders even kijken wat Mercedes er zelf over zegt.

Met de Concept X-CLASS geeft Mercedes-Benz Vans een voorproefje van de nieuwe pick-up, de X-Klasse. De eerste premium pick-up combineert het beste van twee werelden. Dit wordt op indrukwekkende wijze gedemonstreerd door twee designvarianten van de concept car. De Concept X-CLASS powerful adventurer laat zien dat de toekomstige X-Klasse alle kwaliteiten van een traditionele pick-up zal bieden: solide, functioneel, sterk en ook buiten de gebaande paden in zijn element. De Concept X-CLASS stylish explorer gaat een stap verder en laat zien waarin de Mercedes-Benz pick-up zich zal onderscheiden. De X-Klasse zal een echte Mercedes worden, met de kenmerkende designtaal van het merk, een hoog comfort- en veiligheidsniveau en een hoge mate van rijdynamiek.

Mercedes X-Klasse

Dat het de Duitsers serieus is met deze wagen, blijkt wel uit het feit dat er ‘enkele honderden miljoenen euro’s’ worden geïnvesteerd in het nieuwe model. Eind volgend jaar moet hij op de markt komen, zoals gezegd onder de naam X-klasse. Volgens de baas van Daimler AG, Dr. Dieter Zetsche is het model vooral bedoeld voor de markten in Argentinië, Brazilië, Zuid-Afrika, Australië en Europa. En wat hij ook zegt, ‘met de X-klasse hebben we een van de laatste hiaten in ons modellengamma opgevuld’. Dat betekent dus dat er na de A, B, C, CLA, CLS, E, G, GLC, GLE, GLS, S, SL, SLC, AMG GT, V en de Smart nog steeds ruimte is voor nieuwe niches. Wij vinden het knap!

Over motoren en prijzen is vanzelfsprekend nog niks bekend, het is immers een concept!



93 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Doe mij dan maar zo’n Ford of Dodge RAM, deze ziet er niet stoer genoeg uit…
@hight96: hij ziet er idd uit als een mietje ….
@rolov: Dat ook weer niet, maar het is veel te veel een luxepaard…
@hight96: ja vooral de raptor is gaaf!
Laat de XLC, XLS, XLE en XXL boobies maar komeb
Ford doet het niet in z’n broek want die zijn waarschijnlijk veel goedkoper
@asmulders: een “fully loaded” F150 kan in the states toch ook al gauw tegen de $75,000 aan kosten
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Zet daar dan eens een fully loaded Mercedes tegenover
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Dat is dan wel een apparaat dat g65’s als tussendoortje neemt.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: En wat verwacht jij van de optielijst van deze Merc? Ik denk dat je achterover slaat wanneer je alles aanvinkt en dan onderaan het lijstje komt
Brrrrr dit is niet het Mercedes dat ik gewend ben.
Ben er met de Citan achter gekomen dat je geen Renault spullen kan verbergen met een Mercedes logo.
@mercedesclk350: eigenlijk is geen enkele bestelauto een feest om mee te rijden.
@rikus: ooit in een v-klasse mogen zitten/rijden?
@henkhupelschoten: Een top-spec V-Klasse is dan ook meer een luxemobiel. De Vito echter, die rijdt prima en Mercedes-achtig maar het interieur is niet geweldig, beetje veel plastic.
@henkhupelschoten: Oei dit is een instinker. Het stuurt iets fijner als een Trafic of iets dergelijks. Maar een basisuitvoering V is heus niet de “S-klasse” onder de busjes.
@rikus: Dat moet je ook zeker niet verwachten van een bestelbus, echter een Sprinter voelt ten minste nog een beetje normaal aan.
Zouden we zeggen dat een Mercedes E-Klasse een iPhone 7 is, dan vergelijk ik de Citan een beetje met de iPhone 5C. Een plastic apparaatje dat eigenlijk niet zo geweldig is maar mensen die het kopen maakt dat niet uit want het draagt wel mooi een Apple logo.

Hoe deze pick-up in deze vergelijking past? Een soort gigantisch Android toestel waar ze een Apple logo + basis Apple styling op hebben geplakt. Zo diep is Apple nog niet gezonken. Mercedes dus wel.
@mercedesclk350: Nou ja, je zult niet als eerste van mening zijn dat Apple vrij laag ging met haar wannabe Surface Pro.
@mercedesclk350: Die Apple vergelijking ben ik met je eens. Ik weet niet wat ie kost, maar hij zal gunstig geprijsd zijn. Bij ons hebben ze er inmiddels ook een stuk of tien, maar als ik ze vergelijk met de rest van het wagenpark dan zou dit niet mijn keus zijn. De V-klasse is niet eens te vergelijken, een kale Vito is ook niet per se beter als een Transporter of een Trafic.
@mercedesclk350: waaraan zie je dat dit (ook) een rebadge is?
@gregorius: gedeeld project tussen Nissan, Renault en Mercedes. Deze komt ook op de markt als Nissan Navara en Renault Alaskan.
@mercedesclk350: I see. Ik zie geen linkje of passage in het artikel.
Renaults met een Mercedes-badge, Nissans met een Mercedes-badge, Chrysler’s met een Lancia-badge, ik word een beetje moe van dat rebadgen…
Amerika veroveren !!

Dit handtasje is leuk voor Europeanen ..
Amerikanen nemen gewoon de Nissan ..
@lincoln: Hmm een Nissan met een MB inrichting zou nog zomaar niet eens zo slecht kunnen zijn.
@lincoln: het model is vooral bedoeld voor de markten in Argentinië, Brazilië, Zuid-Afrika, Australië en Europa..
Concept of voor het echie?
gedverdemme wat een gedrocht, die voorkant lijkt wel thuis te horen in een of andere pixar film
Haha die ziet er echt niet uit.
Ieuw… Doe maar toch die Amarok met z’n 3.0 TDI.
@misterdrogba: uhm nee. Ben een grote Amarok-fan, heb drie jaar met een 180pk BiTDi rondgereden, echt prima. Maar die nieuwe V6 is simpelweg veel te duur, en de concurrenten zijn beter geworden. Heb net zakelijk 2x nieuwe Ranger besteld. Die is niet beter, maar ook niet slechter. Scheelt zo’n 15.000 per auto. (Heb ze in Dld gekocht overigens) En die meerprijs is de Amarok niet waard.
@dagdromer:
Heb je volkomen gelijk in. Die Rangers zijn echt top. Maar als het toch een “Duitser” moet zijn, liever de Amarok dan dit.
@dagdromer: had je toch beter voor de nieuwe Hilux kunnen gaan!
@mastemaker: nee, laadvermogen is minder en vooralsnog alleen als dubbelcabine leverbaar (te korte bak)
@dagdromer: laadvermogen van 3500 kg (in de folder staat nog 3200) en ook als enkel en xtra cabine leverbaar hoor!
@mastemaker: die 3500 is maximaal gewicht aanhanger. Laadvermogen is afhankelijk van uitvoering max 1100 a 1200 kg, overigens gelijk aan Ranger wat dat betreft. I stand corrected.
@dagdromer: maar krijg je die Ranger met dubbele cabine en dubbele zitrij op grijs kenteken? Dat is precies de reden waarom een bevriende hovenier net 2x nieuwe V6 Amarok heeft besteld.
@ihrte: dat weet ik niet. In ieder geval bieden ze een pluscabine aan (anderhalf zeg maar, dus noodzitjes in de bak). Grijs kenteken voor mij niet zo spannend. Deze gaan op Duits kenteken rijden.
Een premium pick up lijkt mij niet echt succesvol. Helemaal omdat Mercedes in de us veel meer een status merk is dan hier in Europa
Wel een dik ding zeg! Maar is ie niet wat klein om de concurrentie met de RAM aan te gaan?
@ferrari94tr: zie jij hoe groot die is?
Djeesus, wat een ding! Laat dit voor de waardigheid van Mercedes svp een grap zijn!
Ik heb de livestream bekeken en ik moet zeggen, het is een mooie pickup geworden. Vooral die witte, met z’n andere achterlichten ziet er goed uit.
Netcarshow geeft aan dat dit nog een concept is…
@volvov70: Is het ook. In de livestream van Mercedes werd ‘ie continu “Mercedes-Benz Pickup Concept” genoemd
Ik mag hopen dat het geen diesel is anders gedoemd om te vlotten
@peug206: floppen* goedenavond
Amarok die het met een c-klasse heeft gedaan ?
Ik vind hem er geweldig uit zien!
als ze nou gewoon wat hadden veranderd aan het bakbeest dat de g-klasse heet(waar notabene al een pickup versie van is) had het nog kans van slagen gehad
Zou toch geweldig zijn als Mercedes hier ook een AMG variant van zou gaan maken. Hoe gaaf!
Wauw, die achterkant is wanstaltig.
Mooi hoor, alleen jammer dat het logo een beetje klein is…
Wat een afgrijselijk hok.
Jezus die voorkant is lelijk! Net of ie een dubbele onderlip heeft.. nu maar hopen dat we dat ding in europa nooit gaan tegenkomen..
Niks gelekt, staan gewoon op insta van Mercedes niet gelijk denken dat jullie een primeur hebben!
Los van een paar design elementen vind ik hem echt spuuglelijk
Ik vind het meer een funky citroën design. Laat dit maar fake zijn..
Erg cool, niet redneck genoeg om de grote drie te verslaan. Bovendien waarschijnlijk heel veel duurder als een f150 / ram / silverado
Voor degenen die wat meer van de pickups willen zien, hier bewegend beeld: https://www.youtube.com/watch?v=rIjBvhW0kmY
Gordon Wagener mag zijn spullen pakken en gaan, wat een wanstaltig design is dit weer. Van de huidige generatie is alleen de S klasse erg fraai, de rest een slap aftreksel of te lelijk om op te kotsen. En dat zegt een Mercedes liefhebber.
@breinstein: eens. Laat Paul Bracq aub weer terug komen. …
@breinstein:
Zo zie je maar weer, laat ontwerpen maar aan Fransen (Bracq) of Italianen (Sacco) over!
Tjah, wat moet ik hier nu van vinden? Ben dit niet gewend van De Ster. Heb helemaal niets tegen pick-ups, doe me maar een stoere bak om eens crazy te doen. Liefst met zoveel mogelijk verstevigingsbaren, enorme wielkasten, gigantische off road banden en LED-bars op het dak gemonteerd. Dus Mercedes; kom maar snel met een extreme versie om met de F150 Raptor te concureren!
@leaper035t: *concurreren
@leaper035t: deze is niet voor de Amerikaanse markt bedoeld en dus ook geen concurrent voor de Raptor..
Maarrrr hoe willen ze de pick up markt veroveren met een omgebouwde Nissan Frontier? De Frontier valt in het lagere pick-up segment net zoals de Hilux. Terwijl iedereen een groot zwaar ding wilt met V8 die 300ton mag slepen.
@reistje: das wel een heel hoog aanhanggewicht
Voorkant = lelijk

Ik had meer gehoopt op een soort ute eigenlijk van deze carroserievorm zijn er al wel genoeg
Holy fuck wat een dikke bak. En die laadklep dan!!
Dat interieur op foto 15 is echt iets voor de ZZPende bouwvakker.
Doe mij die W114 maar.
LOL, carbon sierlijsten in een pick-up truck! LOL, witte bekleding in een pick-up truck! LOL, een detailfoto van een raamslinger! LOL, nog een detailfoto van een raamslinger ! LOL, @ stylish explorer! “stylish”! LOL, @ “premium” pick-up truck!

Ik heb me wel vermaakt met de foto’s in ieder geval.
Is het trouwens stiekem een Nissan? Zoja, de Titan kun je ook met hout, glimdingetjes en veel leer in het interieur krijgen. En daar rij je naar mijn gevoel toch iets minder mee voor Jan Joker….
@rob: ik moest vooral lachen om de lier. Dat touwtje is nogal kort.
@sketcher:
Nu we het toch over een lier hebben, jij weet dit vast: wat is voordeel van een lier met geslagen touw (al dan niet synthetisch) ipv staaldraad? Staaldraad is toch veel duurzamer?
Het enige wat ik kan bedenken is dat touw iets vriendelijker is voor de (blote) handen.
@rob: Ja staaldraad is onderhoud vriendelijker en vooral een stuk goedkoper maar synthetisch draad heeft veel andere voordelen. Om te beginnen is het een stuk lichter. Aangezien de lier voor je as zit is dat heel belangrijk. Als staal knapt dat vliegt het in de rond en kan het je makkelijk doden, daarom mag je er ook nooit vlak bij staan. Synthetisch touw valt bij knappen gewoon recht naar beneden op de grond. Tegenwoordig gaat synthetisch touw ook erg lang mee en is het niet zo gevoelig meer voor UV en verontreiniging. ook is synthetisch touw wat vergevingsgezinder bij het oprollen.
@sketcher:
Dank!
En dan als 63 AMG!
Hopelijk wordt dit een flop, dit is geen Mercedes-Benz… en zijn ze vergeten dat ze vroeger ook nog een G-klasse als pick-up hadden en zelfs een W114 220D “la pick-up” hadden, was eerder een ute dan een pick-up… gelukkig is er ook goed nieuws. Morgen een nieuwe E63!
“A, B, C, CLA, CLS, E, G, GLC GLE, GLS, S, SL, SLC, AMG GT, V en de Smart nog steeds ruimte is voor nieuwe niches. Wij vinden het knap!”

@MauritsH: Voor de volledigheid, je vergeet de GLA nog ergens ertussen te proppen ;)
@edge: Dat heet premium.


Voor elk wat wils.
Waarom vind ik dit als pickup hater en MB liefhebber een erg stoer ding. omdat die knakenzooi uit de states eruitziet als een vrachtwagen, en ook zo rijdt.
Dit is gewoon een stoere verschijning en rijdt ook nog eens behoorlijk wordt belooft.
Een goudmijn,trust me.
@trambel: Deze moet je niet vergelijken met een F150 of Silverado maar met de klasse daar onder die in de VS bijna verdwenen is. De Ford Ranger en SportTrac zat in die klasse, de enige Amerikaan die nog in die klasse verkocht wordt is het duo Chevrolet Colorado en GMC Canyon. De rest is Japans of wordt niet in de VS verkocht zoals de HiLux, Amarok, L300 etc.
De mercedes amarock?
Amarok
Ben benieuwd naar de D en F klasse.
Je bent de GLA vergeten in het rijtje.. Maar het is je vergeven ?
Hij lijkt wel een beetje op een Amerikaan, met die onderkin
Liever een ster in de voorruit dan frans spul onder de kap
Ziet er BRUUUUUUT uit. Ik zou em wel willen
Er moest even wat tijd overheen maar Ik ben er over uit. Het futuristische achterkantje vervangen door een productieversie en dan vind ik ‘m moddervet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).