
Sorry, wij kunnen er ook niet aan doen dat Mercedes de Project Geländewagen rond etenstijd onthult.
Wanstaltig getunede G-klasses: daar kijken we niet meer van op. Aan de Côte d’Azur of in het thuisland van de oliesjeiks kom je er met enige regelmaat één tegen. Je zou denken dat Mercedes niet blij is met het feit dat hun iconische ontwerp zo om zeep wordt geholpen. Maar wat blijkt nu? Ze omarmen zelf de wansmaak.
De vraag die natuurlijk op jullie lippen brandt is: waar zit ik in hemelsnaam naar te kijken? Wel, dit is dus de Project Geländewagen. Dit moet een raceversie van de G-klasse voorstellen. Hoewel de auto eruit ziet alsof hij van marsepein is gemaakt, gaat het wel degelijk om een full-size auto.

Project Geländewagen is een samenwerking tussen Mercedes en de Amerikaanse ontwerper Virgil Abloh. Voor degenen die niet erg thuis zijn in de modewereld (zoals ondergetekende): hij is de artistieke directeur van Louis Vuitton en de CEO van Off-White.
Na diverse teasers presenteert Mercedes nu met ongepaste trots het resultaat. De G-klasse heeft om te beginnen een ontzettend goedkope ogende widy body gekregen. Verder is de auto voorzien van monoblock-velgen met dikke banden en klassieke tyre writing. Je vraagt je wellicht ook nog af wat er met de lak gebeurd is. Deze is met de hand geschuurd om een “gevoel van tijdloze eenvoud” te creëren. Juist.
Het interieur is ook niet veilig gebleven voor Abloh. Het binnenste van de G-klasse is grotendeels gestript, inclusief het dashboard. Nieuw zijn een rolkooi, racestuur, een brandblusser en klassieke klokjes. Dat is dan wel weer een leuk detail.
Jammer genoeg voor alle oliesjeiks gaat de Project Geländewagen niet in productie. Het blijft bij dit eenmalige ‘kunstwerk’. Wel wordt er nog een replica geveild. Het is ook niet uitgesloten dat er nog meer zulke wangedrochten aan zitten te komen. Mercedes spreekt namelijk van het ‘eerste’ resultaat van de samenwerking.
De totstandkoming van dit project is te zien in de onderstaande video (actie vanaf 0:50):
Machieltje! Je snapt t niet. Dit ding is helemaal tha bomb!!
Dit is inderdaad out of the box, denk dat er een hoop conservatievelingen zijn die dit niet snappen.
Is er ooit een mooie G-Klasse geweest?
Een G serie is mooi omdat het anders is dan de anderen. Grof, Ruw en klassiek oogt.
Een van de weinige auto’s die goed zijn waarde behouden. Weinig auto’s van 150k die 25 jaar later met gemak 25-35k waard zijn
@vacano: bij die definitie is een downie ook mooi omdat ie anders is dan anderen…
@rollingstoned: ?
Is toch ook zo, nooit één een beetje beter leren kennen?
@rollingstoned: Ik ken een aantal ‘downies’ die ook volgens andere definities een stuk mooier zijn dan een aantal van mijn collega’s, om maar een voorbeeld te noemen.
@boriske: yep, de 3 deurs W460 en W461.
Ik vind m mooi, mooie inspiratie.. ben benieuwd wie dit gaat namaken!
Over smaken valt niet te twisten.
Een lelijke veerkrachtig van ’t origineel maar gelukkig voor Ablog zijn er mensen die ’t mooi vinden en gelukkig voor ’t straatbeeld gaan we dit gedrocht nooit op straat zien
@vacano: over smaak valt wel degelijk te twisten, alleen dit onderwerp bewijst het al.
Zeker Playmobil.
Het is een ontzettend fout en lelijk ding geworden, eigenlijk ook zoals we dat tegenwoordig bij al die hippe fitgirls en gangsters zien met hun Louis Vuitton en Off White kleding. Maar ik vind hem stiekem ook wel gaaf. Ik houd wel van vreemde, onlogische racewagens. De voorwielaangedreven Le Mans wagen van Nissan, de Deltawing, de stationwagens van Volvo in het BTCC, de Super GT auto met de body van een Prius. Een verlaagde en volledig gestripte G-klasse met racestoelen en slicks vind ik daarom ook wel leuk.
@Edge: op een manier kan ik die racy-invloeden wel waarderen. Het doet een beetje 70’s toerwagens aan. Maar die glibberige gladde afwerking is pas raar.
Handgeschuurd! Ik zal die vriend van mij eens appen die ooit de auto van zijn vader met brillosponsjes had gewassen , hij was zijn tijd 40 jaar vooruit!
Recent volgende woorden gelezen van Walter Van Beirendonck, een echte designer, over deze Virgil Abloh;
“It’s very clear that Virgil Abloh is not a designer, he has no language of his own, no vision. He can’t create something of his own season after season and that is painful.”
“You can reinterpret things, do them in a different way. But this is just embarrassing.”
Dat lijkt me volledig van toepassing op deze G-klasse.
@cbsevenfifty: hulde
@cbsevenfifty: “painful” en “embarrassing” nog wel. Haters gonna hate.
Ik krijg heimwee naar de Daihatsu Materia
gaaf man,Hot Wheels…
Op basis van dit ‘eerste resultaat’ zou ik als ik Mercedes was de samenwerking direct beëindigen, alle bewijs van het resultaat (inclusief het kreng zelf) in de fik steken en ontkennen dat er ooit een samenwerking is geweest met deze dodo.
De eerste reactie op het Mercedes Amg facebook kanaal was dan ook “kill it with fire”. Jammer dat ze wat aan het censureren zijn geweest sindsdien.
Mij zegt het ook niets. Terreinwagens zijn hoog. Sportauto’s zijn laag. Terreinauto’s zijn geen raceauto’s. Respect the basics.
Ik rij zelf een G, maar wil toch niet ruilen. De externe race look vind ik nog wel ok, kleur doet een hoop….
Interieur heeft de ontwerper zich een beetje makkelijk van af gemaakt vind ik. Retro & race look zou ok zijn, maar dan wel in een dito vormgegeven dashboard. Domweg het MBUX scherm vervangen voor een plank met retro klokken is goedkoop en past niet. Goed dat het bij één blijft ?
Gelukkig zat ik op de plee toen ik dit las…
Zou leuk zijn om aan dit soort projecten te mogen werken.
Ben ik de enige die deze velgen keihard vind?
@tipgeverp: zeker niet!
Ik heb gehoord van een man met een regenjas dat Hamilton hiermee aan de start verschijnt in Mugello.
Laat me een beetje dingen aan die Renault Espace uit 94, met die V10 F1 motor achterin. Hadden ze dat met deze gedaan was het echt een vet ding geweest.
Nieuwe F1 safety car?
Bij het zien van de foto’s dacht ik onmiddellijk aan een snelheidsrecordpoging voor SUV’s op Bonneville.