
De bovenstaande afbeelding zegt genoeg, de gepantserde Mercedes-Benz S 600 Guard heeft een hoge “graad” van bescherming. We zagen laatst al de E-klasse Guard, speciaal voor Afrikaanse koningshuizen en Amsterdamse taxi’s, maar met deze S 600 gaat MB nog een stapje verder. Dankzij beveiligingselementen die al direct tijdens het productieproces worden ingebouwd biedt de nieuwe S-Guard uitzonderlijke bescherming tegen aanslagen en geweld (B6/B7). Het nieuwe model wordt geleverd met twaalfcilindermotor en lange wielbasis.
Met de nieuwe S-Guard zet Mercedes-Benz zijn al zo’n 80 jaar onafgebroken traditie van speciaal gepantserde voertuigen voort. Het nieuwe topmodel van de Guard-reeks wordt in de fabriek in Sindelfingen gebouwd door specialisten met jarenlange ervaring op het gebied van ingebouwde veiligheidstechnologieën. De beveiligingselementen voor onder andere de portieren, de achterwand, het dak en het schutbord worden al vanaf het begin van het productieproces in de carrosserie geïntegreerd.
De pantsering is bestand tegen projectielen van militair niveau en biedt ook bescherming tegen scherven van handgranaten en andere explosieven. Andere veiligheidsvoorzieningen zijn ondermeer banden met noodloopfunctie in het geval van een lek, een zelf-afdichtende tank en een brandblusinstallatie.
De twaalfcilinder turbomotor met 517 pk maakt een ontsnapping uit complexe situaties mogelijk…
Wat een wagen de normale was al bruut en deze is nog erger hoeveel zal ie wegen
Tja wat heb ik daar op te zeggen. Sterk natuurlijk…
“De twaalfcilinder turbomotor met 517 pk maakt een ontsnapping uit complexe situaties mogelijk…”
echt waar? hoop dat ie niet teveel gewicht hoeft rond te sjorren, zal wel tegen de 3 ton aanlopen (zoniet eroverheen stormen), maargoed, da’s nog niet slecht eigenlijk. nou nog ’n goeie chauffeur en je zit volgus mij goed!
Dit schreeuwt om filmpjes. Misschien eens een leuke voor Top Gear zo’n ding te mogen testen :)
Nu kunnen de Drugsdealers eindelijk veilig de straat op.
Ik wil niet lomp doen maar wat zijn die zwarte bolletjes rond de wielkasten vooraan?
Kijk hier moet Bavo Galama nou een vergelijk mee doen.
Met een 7-serie protection en de S-klasse guard.
Hij moet dan in de auto gaan zitten en dan wordt er van alles op afgevuurd. En als het dan verkeerd gaat dan hebben we tenminste een winnaar. En dan zijn we ook van Bavo af als autoprogramma presentator…..he dit noemen ze volgens mij een win-win situatie….niet?!
@ Rick dos.
Werelds plan !
Maar we kunnen hem toch ook vragen om dezelfde test te doen in een gewone Ford Focus. Zijn wij tenminste iets zekerder.
Overigens. Die eerste foto he. Dat is een beetje hetzelfde effect als wanneer mijn collega met mij meerijdt en een scheet laat. (In mijn belevingswereld in ieder geval.)
@Herbie: Ik denk dat die zwarte bolletjes bedoel zijn om van die kleine vlaggetjes in te doen, bijvoorbeeld het land van het betreffende staatshoofd dat in de S-Guard rond kart.
die zou ik best willen kun je zo door die oorlogs gebieden rijden zonder dood te gaan
@JANUS
LOL!
gnignigni…..lekker evil!…..I love it!…. :)
Ik denk alleen dat, als we hem in een Focus zetten dat ie dan al snel door heeft dat we niet willen testen of de Focus kogelwerend is. En dus dat ie dan moeilijker in de auto is te krijgen…. ;)
of misschien zijn die zwarte dinge wel die brandblus installatie
las ’t verhaal vanmorgen al op autobild.de en daar werd vermeld dat de top begrenst is op 215 km/h…beetje jammer ;)
merk de vlaggenhouder op aan het voorste spatbord ;)
Die zwarte dingen op de spatborden kunnen verschillende dingen zijn, buiten de genoemde dingen zouden het ook nog sensoren kunnen zijn die diverse beveiligingsopties kunnen activeren.
En weer loopt de S-klasse voor op de concurentie….
Erg mooi, maar hoeveel zou dit gaan wegen? en wat moet dit kosten? Ik denk dat dit een van de veiligste, wat zeg ik, de veiligste auto van dit moment is. De gewone S-klasse is al super veilig met al zijn hulp systemen, en in deze S-klasse hoef je dus ook niet bang te zijn voor brand of kogels.
@ Rick dos en Janus
Ik ben het met jullie eens dat die Bavo er niet veel van bakt als auto presentator, maar dit maakt het juist wel grappig, hij neemt zich zelf ook absoluut niet serieus. Maar alles beter dan die ‘goedlachse’ Alart Kalf, ik kwam hem tegen op een autoshow, en nou vraag ik me af of hij nou echt altijd met zo’n neppe lachende smoel rond loopt?
WHaha ja geef mij maar top Gear das pas LOL!!
er is wel eens een ‘guard’ versie van Mercedes getest op TV fith gear was dat volgens mij. echt vet om te zien.
gaaf, doe maar 1
Wel een praktische bak voor gang en wangsters.
Maar ze gaan er natuurlijk niet de weg mee op na een vlinke tunings beurt en nadat ze de nodige chromen shit op hun wagen hebben gepleurt.
@slk55 amg.
Daar heb je wel gelijk in. Wordt ook bijzonder moe van die reclames van die Kalf. (CV ketels of all !)
@Rick dos.
Wat zeg jij nou ?!
“Ik denk alleen dat, als we hem in een Focus zetten dat ie dan al snel DOORZEEFT ?!”
Smooi !
@ rick dos dat zou best kunnen
maar die 2 de foto dat is niet die nieuwe s klasse volgens mij niet he
Gewicht is bijna 3500kg
http://belgie.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=3957
nu weet ik ook hoe zo goed gepanserd is omdat er gewoon 10 cm dik plaatstaal om heen zit voor die kogels enal tegen te houden
Voor de aandrijving van de S 600 Guard zorgt een V12 benzinemotor voorzien van een dubbele turbo. De motor is goed voor een vermogen van 517 pk en een koppel van 830 Nm. Dat is wel nodig ook want de S 600 Guard is maar liefst 1.400 kg zwaarder dan een gewone S 600. Daarmee komt het totaal gewicht op bijna 3.500 kg.
hij is in totaal 1400 kg zwaarder bij de BMW X5 besparen ze 500 kilo maar daar
zal dan wel zo een kogel doorheen kunnen gaan denk..
dat zijn best veel 517 pk voor deze S 600 want die nieuwe range rover wat ook op deze site staat http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/24/vier-ton-zware-armoured-range-rover#post-6792 … die weegt 4000 kg en heeft maar 281 pk dat is maar 70 pk per 1000 kg en hier heb je per 1000 kg iets minder dan 150 pk dus zeg maar het dubbele van de range rover dus de S 600 is ook nog 2X zo snel als de range rover…. maar ik denk dat de range rover daar in tegen wel weer op het off-road parcoer weer stukken beter is of niet dan…
goede auto voor belangrijke mensen veiligheid voor alles.
daar heb je wel een punt veiligheid voor alles want denk dat je hier makkelijk met 120 tegen de vangreel aan kunt rijden en dat je achter af alleen wat deuken in je auto hebt… zo lang je zelf niks overkomt is het toch goed…
@slk55 amg
Wat zeg jij nou?
“En weer loopt de S-klasse voor op de concurentie….”
Ik weet niet of BMW de 1e was die dit in een serie productieauto had. Ik weet in ieder geval wel zeker dat ze eerder dan Mercedes waren. BMW noemt het Protection.
Allard Kalff is er idd. ook zo een die zo´n test mag doen…..
@JANUS
Ja sorry, tikfoutje ik bedoelde iets anders….. ;)
hoeveel kilo zou ie gaan wegen :P
@ rick dos
Ik weet dat mercedes niet de eerste was, maar ik denk wel dat de S guard wat beter beschermd dan de BMW 7-serie protection, ik denk dat mercedes net even wat verder gaat qua veiligheid.
Maar ik zou het ook fout kunnen hebben, en nogmaals ik verdedig of kom hier niet op voor ‘mijn’ merk, want dat is mercedes niet. ik ben niet merk gebonden.
@Ary.
Volgens Murcielago zo’n 3500 Kgs dus.
@slk55 amg
HUH?!…….
” maar ik denk wel dat de S guard wat beter beschermd dan de BMW 7-serie protection, ik denk dat mercedes net even wat verder gaat qua veiligheid.”………..
Ik begrijp het, maar je liet het overkomen alsof Mercedes hiermee begonnen was/is.
BMW bouwde z’n eerste normale auto in 1932 de 3/20PS
Mercedes bouwde in 1930 de 770 (W07) in normale uitvoering en kort daarna de gepanserde versie voor oa de Japanse keizer.
Ik denk dus dat Mercedes als eerste “serie” geproduceerde in een gepanserde versie leverde.
http://www.autogallery.org.ru/mb770150.htm
http://www.mercedes.nl/web/show/id=787763
Onlangs zijn ruim 10 van deze auto’s van Amerikaanse in Nederlandse handen overgegaan
@rob, bedankt voor de info
Die zwarte rondjes lijken wel kogelgaten, ze zullen er wel op geschoten hebben om te laten zien dat ie kogelvrij is.
Die zwarte rondjes zitten ook op de achterspatborden net voor de achterlichten..
Zal wel iets met die blusinstallatie te maken hebben ofzo, maar dat had toch vast wel mooier gekund?!
dat zwarte rondje achter is een antenne. die zit alleen maar links.
Voor zit het rondje links en rechts. voor vlaggetjes e.d.
Vind het wel een leuk boodschappenkarretje
Video’tje:
vette video
kwee nie wa zeggen
-edit: doe maar niet nee-
een Willem wagen..
ff wat duidelijkheid scheppen:
– zwarte dingen op spatbord: vlaggetjeshouder ofzo, ze hebben niets met het brandblusinstallatie te maken. Dit laatste zul je van de buitenkant niet aangezien het onder de motorkap zit. Ik ken iemand met een (oudere) gepantserde auto, en daar loopt gewoon een buis met gaten rond bij de motor om ingeval van motorbrand (of iets dergelijks) te kunnen blussen.
Bij the weg, hoeveel gaat zo’n wagen verbruiken, dan is het niet meer van 1 op zoveel, maar zoveel op 1 denk ik…
lol :) @ CSL
Ik zou denk ik liever de E-klasse Guard willen hebben, tenzij de S (Guard) ruimer is van binnen dan de vorige generatie S.
@luc 18 October 2006 om 19:23
Doe eens wat punten zetten enzo. Leest een stuk amkkelijker.
Verder wel een luxe taxi.
En geen zelfafdichtende banden?
Koop liever een FABEAN van BMW. Die ziet er als een tank uit, die durven ze niet aan te vallen. Of koop een Fiat 500, lekker onopvallend…
Zal hij in de 20% bijtellings categorie vallen lol
Tja ook Balkenende is autoliefhebber. Dat zou ons aan moeten spreken.
obama is onderweg naar nederland daarom