• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes SL facelift

Auteur: autoblogger, gepost 31 januari 2008 om 09:52 – 58 Reacties

Mercedes SL350 2008
Eindelijk is alle officiële info van de nieuwe generatie SL-Klasse bekend. We hebben al kunnen genieten van diverse afbeeldingen met die prachtige nieuwe neus en de fantastische AIRSCARF technologie, nu is het tijd voor wat droge feitjes.

De nieuwe instapper, de SL 280, heeft een zescilinder met 231pk. Met de SL 280 en SL 350 omvat de SL-Klasse nu twee zescilindermodellen. De SL 350 wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde zeer hoogtoerige krachtbron, die goed is voor een vermogen van 232 kW/315 pk. Daarnaast is er de SL 500 met V8-motor en het topmodel SL 600 met een krachtige V12.

De nieuwe SL wordt begin maart voor het eerst getoond tijdens de Autosalon van Genève. Op 5 april 2008 volgt de première bij de Nederlandse Mercedes-Benz-dealers. De prijzen? De SL 280 begint bij € 107.751 en vanaf daar gaan we door naar de € 117.544 (SL 350), € 153.226 (SL 500) en € 209.659 (SL 600).

Met de nieuwste generatie van de SL-Klasse zet Mercedes-Benz een traditie voort die al in 1954 begon met de legendarische 300 SL met vleugeldeuren en de eerste SL Roadster in 1957. Sindsdien werden er meer dan 630.000 SL’s geproduceerd. Meer marketingverhaaltjes lezen? Check onderstaande selectie uit het persbericht:

Dynamic Steering-systeem voor sportief rijplezier

De SL-Klasse staat niet alleen voor een fraai ontwerp, maar evenzeer voor rijplezier. De beleving daarvan wordt nu nog intensiever dankzij een nieuwe ontwikkeling, het Dynamic Steering-systeem. Dit optionele systeem is gebaseerd op de bekende snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, die nu nog verder is verbeterd in de vorm van een variabele stuurverhouding. Naarmate het stuurwiel verder wordt gedraaid, neemt de stuurverhouding toe, waardoor het nemen van bochten minder stuurbeweging vergt. Doordat de auto directer reageert, kan de bestuurder (m/v) sportiever sturen. Bij lage snelheden of bij in- en uitparkeren zorgt het Dynamic Steering voor meer comfort, omdat er minder hoeft te worden gestuurd.

Natuurlijk is ook het onderstel van de SL-Klasse van hoge kwaliteit, met “four-link”-wielophanging voor en onafhankelijke “multi-link”-wielophanging achter. Het Active Body Control (ABC), standaard op de SL 500 en SL 600, vermindert de carrosseriebewegingen tijdens het rijden. De SL 280 en SL 350 worden standaard geleverd met 17 inch lichtmetalen velgen en banden in de maat 255/45 R 17. De SL 500 is voorzien van 18 inch velgen met 255/40 R 18-banden. Het topmodel SL 600 onderscheidt zich door 18 inch velgen met tien dubbele spaken met 255/40 R 18-banden voor en 285/35 R 18-banden achter.

Nieuwe sportieve zescilindermotor

Het leveringsprogramma van de SL-Klasse wordt verder uitgebreid met een aantrekkelijk instapmodel in de vorm van de SL 280. De zescilindermotor van dit model levert een vermogen van 170 kW/231 pk en een maximum koppel van 300 Nm, waarmee de roadster in 7,8 seconden van 0-100 km/u accelereert.

Het brandstofverbruik volgens NEDC-norm bedraagt 9,4 liter per 100 km. Voor de SL 350 is een V6-motor ontwikkeld die met recht het predikaat “sportief” verdient. Het toerental kan oplopen tot 7.200 omw./min. en in vergelijking met de vorige 3,5-litermotor nam het vermogen met 16 procent toe tot 232 kW/315 pk bij 6.500 omw./min. Het maximum koppel bedraagt 360 Nm, de acceleratie van 0-100 km/u duurt slechts 6,2 seconden. Dit gaat echter niet ten koste van het verbruik, dat met 9,9 liter per 100 km 0,4 liter lager ligt dan bij het voorgaande model.

De V6-motor wordt geleverd in combinatie met een zeventraps automatische transmissie met een nieuwe dubbele koppelingsfunctie wanneer er met de hand wordt teruggeschakeld. De krachtigste motoren in de SL-Klasse zijn de achtcilinder in de SL 500 met een vermogen van 285 kW/388 pk en de V12-motor in de SL 600, die met zijn twee turbocompressoren een vermogen levert van 380 kW/517 pk. Ook bij deze motoren kon het brandstofverbruik met 0,4 liter per 100 km worden teruggebracht.

Innovatief verlichtingssysteem voor meer veiligheid

Naast de bi-xenon-koplampen, die standaard worden geleverd op de SL-Klasse, zorgt vooral het als optie leverbare Intelligent Light System voor meer veiligheid onderweg. Dit systeem omvat vijf verschillende verlichtingsfuncties die speciaal zijn aangepast aan de actuele omstandigheden, bijvoorbeeld op de snelweg in twee verschillende standen, afhankelijk van de snelheid, in bochten of bij mist.

Interieur: sportiviteit en comfort in perfecte harmonie

Het interieur van de nieuwe SL-Klasse toont de perfecte balans tussen sportiviteit en comfort met de stoelen, het nieuwe met leer beklede driespaaks stuurwiel en het nieuw gevormde instrumentenpaneel.

Klanten kunnen kiezen uit een uitgebreide reeks van kleuren en materialen om het interieur optimaal aan hun persoonlijke voorkeur aan te passen. De SL 600 onderstreept daarbij zijn positie als topmodel nog extra door exclusief nappaleer en afwerking met populierenhout.

De toch al omvangrijke standaarduitrusting is uitgebreid met het KEYLESS-GO-systeem en een op afstand bedienbare achterklep.

Nog langer open rijden dankzij AIRSCARF

Het als optie leverbare verwarmingssysteem op nekhoogte, AIRSCARF, maakt het mogelijk om vaker en langer met open dak te rijden. Zoals de naam al aangeeft zorgt dit systeem voor een aangename temperatuur door de hoofsteunen als een warme sjaal rond de nek. Deze door Mercedes-Benz ontwikkelde en gepatenteerde technologie werd in 2004 voor het eerst toegepast in de SLK-Klasse en is nu voor de nieuwe SL-Klasse nog verder verbeterd. Bestuurder en passagier kunnen de door hen gewenste temperatuur individueel instellen met behulp van een knop op het portier.

Infotainment: moderne multimedia-technologie in de middenconsole

Voor informatie, communicatie en entertainment is de SL-Klasse ook uitstekend uitgerust met het standaard COMAND-systeem. Dit bestaat uit een CD-/DVD-wisselaar, een tuner en telefoonbedieningspaneel, een lezer voor SD-geheugenkaarten, een Bluetooth-functie voor draadloos telefoonverkeer en een groot 6,5 inch kleurenscherm. Als optie is het COMAND APS-systeem met pan-Europese hard-disk-navigatie, een ingebouwde CD-/DVD-wisselaar voor zes schijfjes en een muziekregister voor zo’n 1000 MP3-bestanden leverbaar. Dit systeem omvat ook de LINGUATRONIC-spraakbesturing.

Dankzij een als optie leverbare media-interface in de middenconsole kunnen voor het eerst ook een iPod, een USB-stick of andere externe geluidsbronnen op het COMAND-systeem worden aangesloten.

Voor een optimale geluidsbeleving kan worden gekozen voor het Harman Kardon “Logic7”-geluidssysteem met een vermogen van 510 watt. Ongeacht of het dak nu open of gesloten is, hiermee wordt de SL-Klasse omgetoverd in een rijdende concertzaal.

Ook interessant!

  • Onthulling nieuwe Mercedes SL
    Onthulling nieuwe Mercedes SL uitgesteld
  • Nieuwe SL
    Nieuwe SL van Mercedes wordt serieus licht
  • Nieuwe Mercedes-AMG SL laat zijn softtop zien
  • Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
    Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, Mercedes, SL

Vorig bericht: « Saab 9-1 Concept volgende maand in Genève
Volgend bericht: CO2 monster: $23.000 per maand aan benzine »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jareth zegt

    31 januari 2008 om 10:05

    Mooie bak, geef mij zeker die SL600 met V12 maar.
    Alleen 1 Minpuntje : DIE AIRSCARF!!! gatver wat lelijk ik hoop echt voor mercedes dat ze die airscarf een wat mooiere vorm meegeven.
    Voor de rest is die auto fanatsisch afgewerkt.
    \

    Login om te reageren
  2. kowalsk zegt

    31 januari 2008 om 10:05

    ja… die is dus lelijk… voornamelijk door die rare koplampen.

    Login om te reageren
  3. romano zegt

    31 januari 2008 om 10:06

    Mwuahh ben niet weg van die nieuwe koplampen

    Login om te reageren
  4. YK zegt

    31 januari 2008 om 10:07

    Worden er ook nog veranderingen doorgevoerd bij de AMG modellen ofzow? :?

    Login om te reageren
  5. zweedse chef zegt

    31 januari 2008 om 10:14

    Ben er zeker niet weg van…. een enorme tegenvaller op het eerste gezicht.
    Vooral vanwege die grille en die koplampen.
    Ziet er mij te tupperware-achtig uit, te agressief voor een Mercedes SL.

    Login om te reageren
  6. FiXeR zegt

    31 januari 2008 om 10:17

    Crysler Crossfire anyone?

    Login om te reageren
  7. binkie zegt

    31 januari 2008 om 10:18

    De voorkant past niet echt meer bij de achterkant, en mooi is ie ook niet..
    Nou ja, misschien is het in het echt beter. Soms zijn de lelijkste auto’s in het echt ineens heel leuk, met de 1-serie coupé had ik dat ook- afzichtelijk op foto’s maar een vet bakkie in het echt :)

    Login om te reageren
  8. binkie zegt

    31 januari 2008 om 10:18

    @ FiXeR

    Nee, dank je wel, hou maar zelf

    Login om te reageren
  9. luc zegt

    31 januari 2008 om 10:20

    Voor die prijs koop ik me wel wat mooiers

    Login om te reageren
  10. VonStroke zegt

    31 januari 2008 om 10:27

    Vreselijk smoelwerk, past echt niet meer bij de gracieuze lijnen die de achterkant en de het oud model kenmerken. Mercedes gaat hier flink uit de bocht.

    Login om te reageren
  11. emir zegt

    31 januari 2008 om 10:28

    De voorkant is naar mijn mening echt niet mooi…die koplampen passen er niet op…voor de rest is de achter kant bijna het zelfde als de vorige generatie sl…mercedes is slecht bezig…

    Login om te reageren
  12. Coen zegt

    31 januari 2008 om 10:35

    Mercedes zet de lijn van de C-klasse door naar de SL… hmmm niet helemaal mijn ding maar ik snap wel dat ze weer eens wat moesten veranderen…
    Persoonlijk had ik liever de lijn van de slr erin zien terugkomen ..

    Maar toch !

    Login om te reageren
  13. ZeRoo zegt

    31 januari 2008 om 10:35

    lijkt wel zo’n amerikaan… :-/

    Login om te reageren
  14. Donny zegt

    31 januari 2008 om 10:37

    Bah, het lijkt wel een opel!! Wat zonde, hier hadden ze toch iets beters van kunnen maken.

    Login om te reageren
  15. gelukzak zegt

    31 januari 2008 om 10:43

    Terug in de tijd, veel lelijker hadden ze’m nie kunnen maken. sukkels !

    Login om te reageren
  16. Walvius zegt

    31 januari 2008 om 10:46

    Ik vind de achterkant vande sl’s nog steeds ontzettend mooi! alleen die nieuwe face-lift aan de voorkant is echt lelijk, zonde… hier hadden ze meer werk in kunnen steken.

    Login om te reageren
  17. Tom zegt

    31 januari 2008 om 10:58

    Nou die is er niet knapper op geworden…….

    Login om te reageren
  18. DennieFR zegt

    31 januari 2008 om 11:13

    Even erg wennen nu,maar het is goed dat ze wat durf tonen en een serieuze aanpassing doen zodat ook iedere leek het ziet.

    Login om te reageren
  19. Leooow zegt

    31 januari 2008 om 11:26

    Merc is toch wel goed bezig. Nieuwe modellen zijn toch wel erg nice :)

    Login om te reageren
  20. floryn zegt

    31 januari 2008 om 11:35

    als je naar de foto van de bovenkant voorlichten kijkt is het allemaal doordacht en mooi maar de frontale foto staat me erg tegen ik denk dat iker wel aan zal wennen

    Login om te reageren
  21. pilz zegt

    31 januari 2008 om 11:37

    Koplampen doen me sterk denken aan de “schele” R klasse. Toch raar dat Mercedes een styling element overneemt van een model waarvan het een publiek geheim is dat het is geflopt.

    Login om te reageren
  22. floryn zegt

    31 januari 2008 om 11:39

    met de foto van de bovenkant lijkt het front zelfs een beetje op de bmw 6 serie

    kijk maar:

    Login om te reageren
  23. pilz zegt

    31 januari 2008 om 11:39

    Krijg ook een beetje associaties met van die oude w210 modellen waar dan een w211 voorkant op geknutseld was…

    Login om te reageren
  24. Incognito zegt

    31 januari 2008 om 12:00

    Gewoon per 10 aan Kermisexploitanten, Jan Smit en Grad Damen verkopen.

    Login om te reageren
  25. jonas zegt

    31 januari 2008 om 12:11

    Ik vind hem vet, alleen zou ik hem nooit kopen voor dat geld heb je wel iets mooiers

    Login om te reageren
  26. Alexander zegt

    31 januari 2008 om 12:16

    Geen AMG modellen meer?

    Login om te reageren
  27. MRTN zegt

    31 januari 2008 om 12:22

    € 107.751 voor een lelijke 6 cilinder?, koop een (BMW) Alpina B3 (kost uit mij hooft tussen de 70 en 80 duizend euro)

    Login om te reageren
  28. Mike zegt

    31 januari 2008 om 12:55

    Hij ziet er leuk uit, maar ben nog steeds heel erg tevreden met mijn SL500 uit 91.

    Login om te reageren
  29. Willy zegt

    31 januari 2008 om 13:03

    Ik kan het nog steeds niet geloven, als ik die neus bekijk stel ik mij vragen of dit wel een mercedes is en niet een opel speedster ?

    Eerst zetten ze bena hetzelfde interieur als opel in de C-klasse en nu een gelijkaardige neus.

    En vanachter is die nog steeds mooi, maar er is toch niets veranderd buiten die uitlaten?

    Login om te reageren
  30. sacha zegt

    31 januari 2008 om 13:19

    Chrysler Sebring?


    Login om te reageren
  31. apache zegt

    31 januari 2008 om 13:26

    De inspiratie voor de afgrijswekkene voorlichten:

    Login om te reageren
  32. BennyB zegt

    31 januari 2008 om 13:51

    @ Sacha ja, ze hebben gewoon de koplampjes omgedraaid.

    Als er nu SLR ogen opzaten was hij veel leuker geweest.

    Login om te reageren
  33. ColinZ3 zegt

    31 januari 2008 om 14:00

    Als ik dan toch een SL koop doe mij dan maar een vorige type AMG.. ik vind deze dus echt lelijk! alleen die koplampen zeggen al geno
    eg lijkt mij ;)

    Login om te reageren
  34. WG zegt

    31 januari 2008 om 14:09

    ik vind m niet slecht… goede ontwerpen vindt je meestal niet de eerste keer mooi.. en ik vind dat de auto nu een krachtiger gevormd is… wel heftig dat de update zo snel komt.. of gaat de tijd sneller dan ik dacht..

    Login om te reageren
  35. IDP zegt

    31 januari 2008 om 14:10

    317.000 euro voor een SL 65 AMG is best veul

    Login om te reageren
  36. Markus zegt

    31 januari 2008 om 14:21

    @ Apache: hahaha
    @ Sacha: thanks, ik vond hem best mooi deze nieuwe SL, maar nu al stukken minder.

    Login om te reageren
  37. sacha zegt

    31 januari 2008 om 14:31

    De SL63 AMG is nu ook bekend:

    Login om te reageren
  38. Willy zegt

    31 januari 2008 om 14:50

    Weeral met turbo velgen :(

    Login om te reageren
  39. Jan zegt

    31 januari 2008 om 15:26

    wat een lelijke snuit en de achterkant is ongewijzigd

    Login om te reageren
  40. RA999 zegt

    31 januari 2008 om 15:29

    Hè gatverdamme, ik begin ‘m mooi te vinden. Maar dat wil ik helemaal niet want dat is ie niet, of toch wel, of niet…

    Login om te reageren
  41. Luc zegt

    31 januari 2008 om 15:46

    @ donny, opel? Die zijn niet lelijk, dus je zit verkeerd (tenzij je weer zon puber met vooordelen bent).

    Mm dat spoilertje op de amg maakt hem ouderwets

    Login om te reageren
  42. Davidov zegt

    31 januari 2008 om 15:48

    @ sacha: Wat een lelijke Sebring kloon blijkt dit te zijn, alleen de traditionele achterkant kan me bekoren.

    LOL @ apache

    hm, ongeveer dezelfde reactie als Markus, lol

    Login om te reageren
  43. Poekie Lauda zegt

    31 januari 2008 om 15:57

    Mercedes komt de laatste tijd wel met veel lelijke modellen op de markt: de GLK, CLC, deze SL :?

    Login om te reageren
  44. geun zegt

    31 januari 2008 om 16:01

    Ik vind het toch wel een geslaagde facelift, die ronde lampen werd ik een beetje beuh..

    wel weer schandalig duur, 317 000 voor de amg??? amai :d
    wij moeten er “amper” circa 230 000 voor betalen..

    Login om te reageren
  45. thom zegt

    31 januari 2008 om 16:07

    Tja dan moet je wel een aap zijn als je de 280 versie koopt voor 10k meer heb je 85pk extra. De 500 is dan weer 36k duurder en heeft maar 73 pk meer, wel v8. Ik zou voor de 350 gaan of als je geld teveel hebt op de amg versie wachten.

    Login om te reageren
  46. 1999_Skyline_GTR-R34 zegt

    31 januari 2008 om 16:30

    Mhh…

    die AMG versie vind k opzich wel mooi aleen die achterbumper is echt spuuglelijk, lijkt net een groot geschaafd stuk zwart plastic dat eronder zit…

    en de grille zou een stuk kleiner moeten zijn, verder vind k em wel mooi zo….

    maargoed, smaken verschillen eh…

    Login om te reageren
  47. Tombnolz zegt

    31 januari 2008 om 17:11

    Wat was er verkeerd aan dee ronde koplampen?

    Login om te reageren
  48. roberto zegt

    31 januari 2008 om 17:27

    heerlijke auto, m’n pa heeft hem ook besteld alleen dan gewoon voor de verkoop.. SL 500 in’t zwart, waarschijnlijk is hij er in mei. verheug me er nu al op..

    Login om te reageren
  49. Beau92 zegt

    31 januari 2008 om 18:56

    Wat een walgelijk lelijke auto hebben ze er van gemaakt! Meer kan ik er niet van maken…

    Login om te reageren
  50. Mercedes-Benz zegt

    31 januari 2008 om 19:05

    SL63 AMG & SL65 AMG

    http://www.emercedesbenz.com/Jan08/31_Technical_Details_Of_The_New_Mercedes_Benz_SL_Class.html

    Login om te reageren
  51. Benjamin1 zegt

    31 januari 2008 om 20:14

    in 1 woord: Walgelijk, met de capital W

    Login om te reageren
  52. slk zegt

    31 januari 2008 om 20:32

    ZOnde.Het oude model was veel mooier.

    Login om te reageren
  53. Klassiekerrally zegt

    31 januari 2008 om 20:37

    Dikke duim naar beneden voor deze upgrade (die in mijn ogen een ordinaire downgrade is).
    Mercedes is helaas de weg weer volledig kwijt…

    Login om te reageren
  54. MurcieBoy zegt

    31 januari 2008 om 20:42

    soms kun je dingen beter laten zo als het is ;)

    Login om te reageren
  55. Willem zegt

    31 januari 2008 om 21:24

    klassebak, alleen wat jammer van de voorlichten, wat zit iedereen nou te zeveren over lelijk? tjesus, … prachtig gewoon, ik vraag me af met welke bolide je deze vergelijkt … alsof julie het perfecte oordeel hebben?

    Login om te reageren
  56. RV zegt

    1 februari 2008 om 08:09

    @ Sacha

    Wordt dat inruilen voor een SL 63 AMG, of ga je dan schrikken van je afschrijving van je huidige SL 55 AMG? Met je huidige SL heb je natuurlijk wel echt unieke koplampen…dat kan ook een motivatie zijn.

    Login om te reageren
  57. jasper zegt

    1 februari 2008 om 22:33

    hahahha ik dacht dat het een grap was, wat een lelijke neus

    Login om te reageren
  58. E320cdi zegt

    6 februari 2008 om 01:01

    Ik weet niet wat ik ervan moet denken… Is ‘ie mooi? is ‘ie lelijk? Waarschijnlijk zal dit een auto worden die je in het echt moet zien. Ik vind het op t eerste gezicht niet lelijk overigens, dus hoop ik dat ik van het bovenstaande uit kan gaan: eerst zien dan geloven! Wat die 280 betreft: Best een goede zet. Je kan wel zeggen “voor 10k heb je de 350” maar als je bij de SL280 al max uitgeeft, kan dit net de doorslag zijn om die SL toch te kiezen, en dan maar met een lichte motor. Ik zou niemand ook uitlachen met een SL280, best mooi (uiteindelijk?) en niet traag. Als ik Sacha was (had ik maar zo’n auto!), zou ik echter wel de 55 AMG met kompressor houden denk ik… gezien RV’s reactie. Of een proefrit in een 63 AMG en simpelweg kijken of je er blijer van wordt!
    E320cdi – Norman

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North