• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes SLK verliest pardoes een wiel in Goor

Auteur: jaapiyo, gepost 30 maart 2016 om 23:12 – 60 Reacties

Afbeelding Mercedes SLK verliest pardoes een wiel in GoorAfbeelding Mercedes SLK verliest pardoes een wiel in GoorAfbeelding Mercedes SLK verliest pardoes een wiel in Goor

SLK-wiel-eraf
Een automobilist in Goor werd vandaag vies lelijk verrast door een afgebroken wiel.

Afgebroken wielen, je ziet het niet vaak in Nederland. Met APK-keuringen aan de ene kant en Koos Spee aan de andere, worden ook mensen die daar zelf geen trek in hebben min of meer gedwongen om met ordentelijk materiaal de weg op te gaan.

Hoe het toch kon gebeuren dat er zomaar een achterwiel van deze Mercedes SLK 200 afbrak is dan ook een raadsel. Het brute vermogen dat de SLK 200 loslaat op de achterwielen mag het probleem niet zijn. Wel zien we dat er een stel aftermarket velgen gemonteerd zijn op de auto, maar ook dat zou niet dit soort problemen moeten opleveren. Er zal toch niet weer een malloot die wielen losschroeft zijn vrijgelaten?

Plaatjes van de gemankeerde SLK vind je hieronder.

Met dank aan Hof van Twente fotografie voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: Mercedes diesel drift zijn wiel eraf
  • Dit is de goedkoopste Mercedes SLK32 AMG van Marktplaats
  • duurste SLK van Marktplaats
    De duurste SLK van Marktplaats: dit is 'm!
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, schade, slk, velgen, wit

Vorig bericht: « Verzopen 911 part deux: de ontbrekende remklauwen
Volgend bericht: Saoediër heeft complete schijt, parkeert vloot waar hij wil [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. anders zegt

    30 maart 2016 om 23:15

    Misschien net gewisseld?

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      30 maart 2016 om 23:49

      @anders: wou net zeggen, zo spannend is dit niet. Vergeten bouten na te trekken op moment en voila

      Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      31 maart 2016 om 09:41

      @anders: voordat je zó ver bent, heb je al luttele signalen van je auto genegeerd…

      Login om te reageren
  2. turbotanja zegt

    30 maart 2016 om 23:16

    Als ik die auto was had ik mijn lelijke sloffen ook direct uitgeschopt

    Login om te reageren
    • theyoungsaablover zegt

      31 maart 2016 om 07:36

      @turbotanja: deamn that camber!

      Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    30 maart 2016 om 23:20

    Heb gehoord dat Geer wel wat meer heeft achtergelaten in Goor…

    Login om te reageren
  4. dragspert zegt

    30 maart 2016 om 23:22

    Goedkope Evolution turkenwielen. Dan vraag je er ook om hè! Dunne multisteek boutgaten icm met een of andere achterlijke et-waarde ofzo.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      31 maart 2016 om 08:55

      @dragspert: leer ’s tellen man… Ik zie gewoon 5 gaten. Wiel mankeert niks aan, dat zie je toch?

      Login om te reageren
    • MAB zegt

      31 maart 2016 om 13:30

      @dragspert: ik voel me beledigd met je turken wielen, ben ook turks en die wielen zijn net zo lelijk als jou reactie.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        31 maart 2016 om 13:38

        @MAB:

        Ook raar ..
        Je schrijft NL en zit op een NL forum ..

        Waar woon en werk je dan ??

        Login om te reageren
      • dragspert zegt

        1 april 2016 om 02:32

        @mab: Ga dan maar in een hoekje huilen.

        Login om te reageren
  5. bartteeuwen zegt

    30 maart 2016 om 23:22

    Misschien de wielmoeren ingevet… Maat van me heeft dat ooit klaar gekregen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      31 maart 2016 om 08:11

      @bartteeuwen: dat maakt niks uit. De reden dat je een bout op moment vast zet is zodat de bout dan een klein beetje uittrekt en daardoor de moer vast houdt.

      Sterker nog: heb je de boel ingevet dan behoor je zelfs een lager moment aan te houden. Immers is er minder weerstand van de draad zelf en zal deze bij gelijk moment verder uitrekken waardoor de boel niet optimaal vast zit. In dat laatste geval doordat de bout eerder zal breken.

      Login om te reageren
      • bartteeuwen zegt

        31 maart 2016 om 09:47

        @lekbak: Nope, hij verloor toen n wiel. En om eerlijk te zijn.. Ik heb mijn wielmoeren nog nooit met n momentsleutel vastgedraaid. Dit doen zelfs garages nauwelijks.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          31 maart 2016 om 09:53

          @bartteeuwen: serieus?

          Les één: blijf met je poten van wielen af als je deze niet op moment vast zet!

          Dat is het aller belangrijkste aan het hele monteren van wielen. En elke bandenboer heeft een momentsleutel liggen waarmee ze na trekken. Ik heb ook nog nooit anders gezien trouwens. Wel valt het me op dat ze allemaal een (stahlwille, de kenner weet waarom) momentsleutel hebben liggen die altijd op dezelfde stand staat. Kwalijke zaak.

          Maar ik zou maar snel een momentsleutel gaan gebruiken als je wilt dat je wielen blijven zitten. En je verdiepen in hoe zo’n ding werkt als ie dat nog niet weet. En de rest van de autobloggers ook!

          Login om te reageren
          • bassx zegt

            31 maart 2016 om 11:13

            @lekbak: momentsleutel gebruik je met lichtmetalen velgen. Stalen velgen worden doorgaans gewoon met een luchtsleutel vastgedraaid (soms met een torsiestang er tussen).

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              31 maart 2016 om 11:23

              @bassx: je dient alle belangrijke bouten op moment vast te zetten. Zodra je snapt waarom men dat überhaupt doet dan snap je ook waarom ik dat zeg.

              Wielbouten worden zwaar belast en die moeten dus juist vast zitten. Let wel, juist is dus niet hetzelfde als zo strak mogelijk.

              Soms moet bij lichtmetalen velgen het moment omlaag gebracht worden omdat anders de velgen er niet tegen kunnen. Je hoort dan ook passende bouten te gebruiken zodat die bouten bij dat specifieke moment juist vast zitten.

              Je moet het elastische van de schroefdraad gebruiken om de bout vast te zetten. Draai je de boel te vast dan gebruik je het plastische (permanente vervorming, met zwakte als gevolg), draai je het niet vast genoeg dan spreek je het elastische niet aan en zit de bout niet vast genoeg.

              Login om te reageren
              • bassx zegt

                31 maart 2016 om 11:46

                @lekbak: zoveel worden de bouten niet belast, dit doet de centreerring op de velg. Daarom is het moment relatief laag van de bouten (125nm) en deze moeten de laterale krachten van een auto opvangen. Gezien normale auto’s nooit met meer dan 1G door de bochten gaan is het relatief allemaal laag. De reden van zo losjes zetten van de bouten is omdat je anders het zachte materiaal van de lichtmetalen velg kapot draait.

              • lekbak zegt

                31 maart 2016 om 13:32

                @bassx: op een circuit door de bocht gaan komt er toch niet op aan. Die bocht met die gekke hobbel erin terwijl je net de kofferbak vol cement hebt, die is killing.

                Daarbij is er maar één manier om een bout juist vast te zetten en dat is op moment. Het juiste voor die bout ook, niet voor de velg. Je hoort de bout bij de velg te laten passen. Die 125 die jij noemt is een standaard waarde die nergens op slaat. Iets dikkere bouten, iets andere velgen of verzin het maar en je behoort er vanaf te wijken. Niet dat iemand behalve die ene hele goede tuningshop dat doet trouwens.

  6. cpp1 zegt

    30 maart 2016 om 23:24

    Vanwege foutieve ET waarde een setje spoorverbreders gemonteerd, vergeten langere wielbouten te monteren.

    Login om te reageren
    • moondustfocus zegt

      30 maart 2016 om 23:35

      @cpp1: Meest voor de hand liggende optie.

      Login om te reageren
  7. jannemaneke zegt

    30 maart 2016 om 23:26

    Met dat soort wielen vraag je er om.

    Login om te reageren
  8. wildbeest zegt

    30 maart 2016 om 23:28

    Cheap velgje

    Login om te reageren
  9. moondustfocus zegt

    30 maart 2016 om 23:30

    Bij aftermarket velgen kunnen langere bouten wel eens belangrijk zijn.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    30 maart 2016 om 23:31

    Aftermarket rommel. En dan goedkope spacers of te lange bouten, verkeerde ET waarde, dan krijg je dit soort ellende. Had hij maar gewoon op kwaliteitswielen moeten gaan rijden….

    Login om te reageren
    • moondustfocus zegt

      30 maart 2016 om 23:39

      @dutchdriftking: Dit paard is uiteindelijk door z’n hoeven gezakt…

      Login om te reageren
  11. ricksmits zegt

    30 maart 2016 om 23:33

    Niks mis mee.. de jeugd noemt dat stance! Meeste civic’s van voor 2002 hebben dat tegenwoordig. Mis alleen de remus pijp

    Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    30 maart 2016 om 23:40

    Lijkt me eerder dat de draagarm losgebroken is.

    Als het wiel eraf gelopen was had dat wel een heel eind verderop gelegen.

    Login om te reageren
    • moondustfocus zegt

      30 maart 2016 om 23:49

      @moveyourmind: Een draagarm breekt niet zomaar, daar is serieus geweld voor nodig

      Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      31 maart 2016 om 00:54

      @moveyourmind: dat dacht ik ook meteen. Hoe het wiel er onder ligt, kan haast niet het gevolg zijn van afgebroken wielbouten o.i.d. maar lijkt meer op falen van de ophanging.

      Login om te reageren
  13. ocda zegt

    30 maart 2016 om 23:49

    Volgens mij gevalletje te dikwandige dop gebruikt waardoor je denkt t wiel staat vast, terwijl je met de juiste dop de wielbout wel goed vastzet

    Login om te reageren
  14. Jochempie zegt

    30 maart 2016 om 23:51

    Natuurlijk afstotingsproces, niet tegengaan, gewoon de originele wielen er weer onder zetten.

    Login om te reageren
  15. Donder zegt

    30 maart 2016 om 23:52

    Beter dit dan met een gangetje of 120 op de A4 rijden en je achterwiel van je auto afloopt, omdat je net gewisseld bent van winter- naar zomerbanden en vergeten bent de wielmoeren aan te draaien.
    Gelukkig vloog het wiel vlak achter mij langs en raakte het verder niemand.

    Login om te reageren
  16. moondustfocus zegt

    30 maart 2016 om 23:52

    Misschien een leuk topic voor Autoblog: wat zijn de gevolgen van aftermarket velgen (evt gebruik van spoorverbreders) en verlaging voor een auto met betrekking tot de levensduur van slijtage gevoelige onderdelen op een auto?

    Login om te reageren
    • dragspert zegt

      31 maart 2016 om 08:37

      @moondustfocus: Doorgaans levert het veel schade op aan het netvlies van mensen.

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      31 maart 2016 om 08:52

      @moondustfocus: leg hey verschil tussen een aftermarket velg en een fabriekswiel ’s uit dan?

      Login om te reageren
  17. Shenkie zegt

    31 maart 2016 om 00:08

    Met een Citroën DS, SM, C6 of een andere met hydropneumatische suspensie heb je hier, door de zelf-corrigerende werking, helemaal geen last van! Lekker blijven cruisen op 3 wielen..

    Login om te reageren
  18. engel zegt

    31 maart 2016 om 00:18

    De bestuurder was natuurlijk onder de indruk van foute velgen in combinatie met camber en wou dit zelf ondervinden.

    Login om te reageren
  19. cla220 zegt

    31 maart 2016 om 00:21

    En dan deed die nog wel zo voorzichtig bij de stoeprandjes….

    Login om te reageren
  20. fortuna zegt

    31 maart 2016 om 00:34

    Oni camber

    Login om te reageren
  21. kennone zegt

    31 maart 2016 om 00:48

    Vorige week hadden ze bij mij ook een wiel los gedraaid. Links achter. Alle bouten konden 4x rond!! Goeie grap..

    Login om te reageren
  22. grandmasterb zegt

    31 maart 2016 om 02:15

    Wie koopt die duitse rommel ook?

    Login om te reageren
  23. pinut187 zegt

    31 maart 2016 om 04:07

    Gelukkig dat hij er verder goed vanaf is gekomen..

    Login om te reageren
  24. fijnkonijn zegt

    31 maart 2016 om 06:19

    Sjoemelvelg !!

    Login om te reageren
  25. denniss00 zegt

    31 maart 2016 om 06:56

    Allang blij dat t geen OMG-AMG was…

    Login om te reageren
  26. dennisdd zegt

    31 maart 2016 om 06:57

    Of gewoon de wissel naar zomerbanden gedaan. Ze drukken je altijd op het hart na 100 km terug te komen om de bouten nog eens aan te draaien. Dat roepen ze niet zomaar. Al doe ik het eigenlijk ook nooit.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      31 maart 2016 om 08:05

      @dennisdd: Zou het toch maar doen…

      Heb je de hele winter veilig op je winterbanden gereden om vervolgens nog te verongelukken, omdat je wiel eraf loopt.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 maart 2016 om 09:43

      @dennisdd: dat doen ze om weer een 10tje voor het “natrekken” te kunnen vragen. Mijn bandencentrum doet dat niet. Waarschijnlijk omdat ze weten dat hun klanten weten dat het onzin is omdat de bouten zichzelf door de rotatie van het wiel aan aantrekken.
      Natrekken is alleen nodig als je zelf met de steeksleutel een wiel hebt gemonteerd omdat het dan misschien niet goed genoeg vast zit en los kan trillen. Doe jij of het bandencentrum dat met een pneumatische sleutel is natrekken echt niet nodig.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        31 maart 2016 om 11:15

        @mashell: het meest onnozele wat je kunt doen is met een luchtsleutel de boel (flink) vast draaien. Je hebt dan namelijk geen idee hoe vast je het draait. Draai je ze te vast dan kan je de bouten te ver uitrekken en krijg je haarscheurtjes. Met alle gevolgen van dien…

        Login om te reageren
        • norge zegt

          31 maart 2016 om 11:20

          @lekbak: Een luchtsleutel kan ook ingesteld worden op een bepaald moment…
          Maar ik doe het lekker zelf en trek alles na met een moment sleutel…

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            31 maart 2016 om 11:29

            @norge: de betere luchtsleutels hebben een paar grove standen zodat je de boel niet aan gort draait. Het is geenzins een geijkt meetinstrument zoals een momentsleutel.

            Goede zaak dat je de boel zelf natrekt. De meeste bedrijven doen uit gemak maar wat, en dan zodanig dat het ‘waarschijnlijk’ niet meer los gaat. Soms dus ook wel…

            Login om te reageren
            • kruimel zegt

              31 maart 2016 om 16:39

              @lekbak: denk niet dat deze lieden weten wat “moment” is

              Login om te reageren
            • Dickie zegt

              31 maart 2016 om 19:11

              @lekbak:
              Erzijn zeker wel luchtsleutels met instelbaar moment.
              Bijvoorbeeld Atlas Copco maakt van die dingen maar je ziet zo eigenlijk nooit in werplaats of garage meestal in fabrieken.
              Overigens zijn ze erg duur en je kunt het moment niet zo 1 2 3 aanpassen de meeste zijn vooraf ingesteld.
              En moeten natuurlijk om bepaalde tijd geijkt worden.

              Login om te reageren
      • bofkont zegt

        3 april 2016 om 19:33

        @mashell: Lichtmetaal moet je altijd natrekken mits opnieuw gemonteerd, na 100/150km.
        Mijn bandenboer waar ik al jaren kom doet dit gewoon gratis.

        Login om te reageren
  27. dezeautoisgespot zegt

    31 maart 2016 om 08:01

    mad camber!!

    Login om te reageren
  28. Alfarobert zegt

    31 maart 2016 om 08:24

    Dit noemen ze Deutse grundlichkeid.

    Login om te reageren
  29. martijn11 zegt

    31 maart 2016 om 09:11

    Duitse kwaliteit

    Login om te reageren
  30. TimD zegt

    31 maart 2016 om 09:17

    Toch bijzonder, die hele auto is zo fantastisch lelijk, maar niet alleen dit type.. Maar ook het type ervoor! En ik ben echt een MB liefhebber.. Maar dit heeft >>mij<< nooit kunnen bekoren, mooi verhaal he ?

    Login om te reageren
  31. kruimel zegt

    31 maart 2016 om 16:38

    Heeft weer eens alles te maken met intelligentie, smaak en bepaalde keuzes in het leven. God keek, knikte teleurgesteld….en greep in.

    Login om te reageren
  32. porschespotter zegt

    1 april 2016 om 17:11

    Ik zag gisteren ook een Sangyong langs de weg staan waarvan het voorwiel was afgebroken, verder geen schade ofzo, dus was echt afgebroken. Waarschijnlijk net zoals hier net gewisseld

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North