
We hebben er even op moeten wachten, maar Mercedes heeft dan eindelijk het lekkerste snoepje uit de SLK range gepresenteerd. We kunnen jullie nu eindelijk de eerste foto’s laten zien van de SLK55 AMG nadat we jullie een maand geleden al alle informatie over de motor (5.5 V8 met 422 pk/539 Nm) hadden gegeven.
Onder de motorkap van de 3e generatie SLK AMG ligt in dit geval een 5.5 liter grote atmosferische V8 (zonder turbo’s of supercharger dus). En dit M152 blok is feitelijk gebaseerd op de AMG M157 5.5 liter V8 biturbo motor die we kennen uit onder andere de CLS63, E63 en S63 AMG, maar dan ontdaan van zijn turbo’s.
Het gewicht van dit motorblok (zonder vloeistoffen) is 187 kilo en dat zorgt er onder andere voor dat het verbruik relatief laag ligt. Een andere reden waarom de SLK55 AMG niet extreem veel Co2 uitstoot is het feit dat als je op cruisesnelheid rijdt (bijvoorbeeld op de snelweg) er 4 van de 8 cilinders worden uitgeschakeld. Als je op constante snelheid rijdt hoef je uiteraard niet alle cilinders te gebruiken. Dankzij dit soort trukjes komt het verbruik van de SLK55 AMG uit op 8,4 liter per 100 km en dat is een Co2 uitstoot van 195 g/km.
En dan de prestaties (ook niet onbelangrijk). Deze SLK55 AMG sprint in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u en als je 250 km/u rijdt dan is het afgelopen met de pret. Want op dat moment grijpt de begrenzer in en kan je niet meer harder rijden. Schakelen doe je overigens met de welbekende AMG Speedshift Plus 7G-TRONIC.
In het uitlaatsysteem zitten een paar kleppen verstopt die er voor zorgen dat de SLK55 onder de 2.000 toeren redelijk beschaafd klinkt, maar als je daarboven komt gaan de kleppen open en is de V8 in al zijn heerlijkheid te horen.
De SLK55 AMG zal gelanceerd tijdens de IAA in september en zal bij de dealers staan in januari 2012 en dan kan je er ook voor kiezen om een speciale introductieversie te kopen. Dan is namelijk de SLK 55 AMG “Edition 1” beschikbaar. Die variant laat zich het best als volgt omschrijven:
Similar to the C 63 AMG Coupé and CLS 63 AMG, a particularly appealing complete package is also available in the guise of the SLK 55 AMG “Edition 1”. This model variant features a whole host of specially designed high-quality exterior and interior details. There are three different paint finishes to choose from: designo magno cashmere white, diamond white BRIGHT metallic and obsidian black metallic. To add that perfect touch to the overall appearance there are also multi-spoke AMG light-alloy wheels painted in matt black with a high-gloss finish on the rim flange. To match the exterior design, the interior of the Edition 1 is available exclusively in two-tone “designo Exclusive leather” in platinum white pearl. The windscreen frame in Alcantara®, AMG carbon-fibre trim, the AMG Performance steering wheel with Alcantara® inserts in the grip areas as well as white illuminated AMG door sill panels all help to create some attractive contrasts. Further visual highlights include platinum white contrasting stitching for the upper part of the dashboard, the door beltlines, the AMG Performance steering wheel and the shift lever gaiter.
UPDATE – 3 video’s zijn te vinden op Autojunk
Leuk beestje .
waarom vind ik de neus toch op een 6 serie lijken .
@MAB: De lichten hebben een ietwat zelfde styling . Voor de rest zijn de verschillen groot. Maar ja, lichten bepalen nu eenmaal voor een groot deel de neus.
@MAB: omdat je niet langs de pearl bent geweest:P
Snap niet dat het gewicht van 187 kilo van de motor het verbruik terug dringt .
Is een beetje onzin
@bohica: is toch niet zo moeilijk? Hoe lichter de motor, hoe lichter de auto, hoe lager het verbruik. Dat is geen rocket science.
@robbie: Ja bijdehand
Maar of je nu een motor heb die 187kg of 200 weegt.
Je heb nog steeds een 5,5 v8 die loopt te zuipen met een dikke duitser achter het stuur dan maakt die 13kg echt niet uit.
@bohica: Iedere kilogram zal verschil uitmaken en dat is wat telt.
@bohica: Massa bewegen vergt energie. Meer massa bewegen vergt meer energie (ook om te stoppen). En nu een boek over natuurkunde gaan lezen.
WOW! zuinige en milieuvriendelijke V8
dat moeten ze meer maken
Nice !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Veel mooier als 6-serie
@Pica: ja want dat is een directe concurrent? :S
Echt geen schoonheid.
@Bwlian: Interieur en motor vind ik dan weer wel geweldig. (even nuanceren)
Wow! de eerst man-vriendelijke SLK!
hebbenhebbenhebben!!!
Ik hou wel van de gepeperde versies van deze wagen. Deze AMG en de Brabus die hier eens gepasseerd is was ook fantastisch. Heel subtiel!
Wo net mercedes SLK onthuld; gelijk nu al de AMG-versie! Dat doet Mercedes wel goed, opschieten met modellen! Respect.
Mercedes begint beetje mijn merk te worden; klein cabriootje dit model (of coupé C63) ontzettend dikke V8, mat witte pornokleur en vette zwarte jetsers, knallende 4 vuistdikke uitlaatpijpen. Geweldig in deze tijden.
Zo,n klein auto’tje en een ietwat dikke motor. Komt niet vaakt voor.
Mooier dan ooit als je het mij vraagt. En profil minder geslaagd, dan werkt het beperkte formaat niet in zijn voordeel en komt het een beetje over als een kind die de kleren van zijn ouders heeft aangetrokken.
Moet nog stees wennen aan de vooroverbouw.Vooral vanaf de zijkant gezien oogt het een beetje plomp
Gaaf ding! Maar dan wel de begrenzer er af.
mooi ding! prachtig interieur, en die motor is natuurlijk helemaal ge-wel-dig :D redelijk milieuvriendelijk, en toch een heerlijke V8 onder de kap, super :D
Mooi gedaan! Deze AMG SLK is mooier dan de vorige, die minder subtiel was. Nice, zijn ook de looks die een ingetogen kracht uitstralen.
Op deze foto’s draagt de SLK mooie velgen. Wanneer hij rijdt komt te zilver Mercedes ster mooi tegen over de velgen uit.
Mooi kontje en mooi interieur…. Ben wel nog altijd niet te vinden voor de voorkant… Is nog altijd niet volledig m’n ding…
@Dimglor: Inderdaad jammer dat de SLK zo’n vreemd ontwerp heeft gekregen. Het voorgaande model had meer eenheid. De voorkant is echt lomp.
Prachtige wagen hoor.
Maar dat 4 cilinders uitgeschakeld worden bij cruisesnelheden betekend ook, dat de slijtage ongelijk verloopt.De ene cilinderrij 3 ton op de teller, de andere 4 cilinders bijv. 220 dkm ? Weet niet wat ik daarvanmoet vinden.Bij ander merken werd alleen bij storing/noodloop de helft van de cilinders uitgeschakeld.
@willemseles: Het is voor mercedes een nieuwe feature, maar dit trucje is al oud. GM heeft dit al toegepast en noemde het “displacement on demand”. Onregelmatige slijtage treedt niet op
@willemseles: Wiki zegt dat het tegenwoordig anders heet, maar de truc is hetzelfde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Fuel_Management
Nette waarden voor dat blok inderdaad, maar dat ge je natuurlijk niet halen in het echte leven. Je wilt bij een AMG natuurlijk de hele tijd die uitlaat horen.
@floryn: gelukkig maakt het verbruik in het echte leven voor de aanschafprijs niet uit, want de balasting betaal je over die 8,4 liter per 100km:) (die je nooit gaat halen)
Mooie cijfers voor dat blok. Mercedes timmert indrukwekkend aan de weg qua motoren. De 350 BlueEFFICIENCY is ook al zo’n pareltje. Mooi vermogen van 306pk en een co2 uitstoot van 159g/km. 1 op 14,7 in je grote E klasse.. Top!
Haast jammer dat ik die slk zo lelijk vind ;)
Smoelt erg lekker, die AMG body maakt hem net iets minder een chickflick, al is de normale SLK ook niet mis. Gelukkig heeft Mercedes eindelijk weer de goede weg qua design gevonden na de verschrikkelijke eind jaren 90/2000..
Ik heb de gewone SLK nu een paar keer zien rijden en ik vind hem nog steeds lelijk. Deze AMG-variant past het uiterlijk te weinig aan om dat te veranderen wat mij betreft…
Deze auto verdient het predicaat kappersauto niet meer
@Lucb: inderdaad! ben nooit fan geweest van de slk, maar heb er al een paar zien rijden (niet amg modellen) en nu is het echt een gave roadster geworden! daar wil ik wle in gezien worden
Zo die ziet er leuk uit:) en het motorblok is weer een stuk mooie mercedes techniek:)
Ziet er toch wel goed uit die nieuwe SLK en dan met een lekkere klinkende V8 (AMG kennende) erin.
leuke wagen maar tegenvallende prestaties, een TT-RS heeft bijna 100pk en bijna 100nm minder, maar is met s-tronic wel 0,3 seconden sneller op de 100.
@jeanclaude: …en vierwielaandrijving.
@jeanclaude: beetje een domme reactie die past bij iemand die nog nooit in een auto heeft gereden die met beide auto’s uit je vergelijking kan meekomen. Die TT-RS heeft 4wd, weegt flink minder, heeft een dsg-bak en maakt geen schijn van kans tegen deze SLK 55AMG op snelheid. Dit ding heeft bij lage snelheid moeite tractie te vinden. Boven de 100 zal de TT-RS al snel veel achterstand oplopen. Dit is een beest, de TT-RS een snel maar beetje onspectaculaire rijmachine/rijautomaat die de kneu achter het stuur een talentje laat lijken.
@w0o0dy: Amen!
wow wat een beest(je) :P!
zeer benieuwd wie als eerste die turbo(s) er weer op gaat schroeven;)
Mooi mooi :)
Mercedes mag een bankje naar voren!
Ik vind hem echt stoer. En gelukkig zetten ze op dit model ovale uitlaten ipv die schots en scheve op de E, CL… Mooie voorkant, interieur en een hele dikke reet..
Ik vind deze generatie slk geen uitgesproken mooie auto, gekke lage achterlichten, een rare stompe neus met matige koplampen, neeeuhh word em niet.
@w0o0dy Beetje domme reactie van iemand die niet naar de feiten kijkt. Ik zal voor jou een eerlijk vergelijk maken. We nemen de TT-RS cabrio tegen deze Slk. De vorige SLK 55amg woog/weegt 1475 kilo, deze nieuwe weten we het niet van maar gok op ook minstens 1475 kilo. De TT-RS Cabrio weegt 1535 kilo, wat dus meer is als de SLK waarschijnlijk. Dus op het gebied van gewicht val je al hard door de mand. Daarna zeg je iets over de dsg waarmee je denk ik bedoelt dat dit een snelle automaat is, de nieuwe speedshift transmissie die mercedes erin gooit, heeft ook een dubbele koppeling. Dus ook de automaten zijn van hetzelfde niveau en zouden gemiddeld evensnel kunnen schakelen. De slk heeft 80pk meer en rond de 80nm meer en ondanks dit is de TT-rs cabrio (4,4seconden) sneller dan de SLk. Dan zeg je wat over de 4wd van de tt-rs ja daar heb je gelijk in maar die -80pk en -80nm en die + van ongeveer 70/80 kilo zijn allemaal in het nadeel van de tt-rs en nog is ie sneller.
@jeanclaude: jaja…feiten zeg je?
De TT-RS Coupé met DSG weegt 1550kg volgens EU-norm (bron Audi), de SLK 350 weegt al 1540kg (bron MB) volgens diezelfde EU-norm en de AMG is een flink stuk zwaarder dan de SLK350 …
(Aangezien jij kwam met “0,3 seconden sneller”, had je het over de TT-RS coupé want de Cabrio TT-RS is maar 0,2 seconden sneller.)
Een DSG betekent 0,2 seconden voordeel voor de TT-RS ten opzichte van de handbak naar 100km/u en alleen door de Quattro-aandrijving haalt de TT-RS makkelijk 0,5 af van het sprintje naar 100… 4,4 + 0.5= 4,9
Zonder Quattro op de TT-RS zou de SLK 55 AMG opeens sneller zijn.
Verder is de combi dsg+4wd veel effectiever bij 0-100 sprintjes dan de rwd+7-speedshift.
Conclusie: leuk hoor zo’n TT-RS (behalve dat ie niet echt leuk schijnt te zijn qua handling, eigenlijk alleen maar erg effectief), maar zonder staande start blijf je nergens tegen deze SLK 55 amg (in ieder geval zolang het rechtuit gaat.. hoe de wegligging is dat moeten we nog maar zien…)
Ik heb gwn 1 ding te zeggen , I love Mercedes!!!! Btw stel je voor een Amg met handgeschakelde bak standaard op je c63 xD
Ik ben eigenlijk niet zo kapot van mercedes, maar de nieuwe SLK ben ik gaan waarderen toen ik hem een paar dagen als huurauto had. Comfort voert weliswaar de boventoon en ik vond de automaat wat langzaam schakelen, dus zo vaak mogelijk sportstand gebruiken. Een heel prettig rijmachientje en hij ziet er met zijn SLS-neus veel beter uit dan met de SLR-neus van de vorige generatie. Helaas zullen ze deze AMG wel niet tegen schappelijke huurtarieven aanbieden, want kopen zal ik dit apparaat wel nooit (mn bankrekening zou er een hartaanval van krijgen)
ben nooit een slk dan geweest maar deze ziet er aardig uit,en die prestaties zijn niet slecht,maar dan zou ik toch voor een sl 500 gaan.
een nieuwe Ford Mustang is dan toch 110X stoerder ..
en waarschijnlijk een brokkie goedkoper ..