• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes SLK55 AMG: 422 pk en 539 Nm

Auteur: robbie, gepost 21 augustus 2011 om 10:05 – 53 Reacties

Mercedes SLK55 AMG 2012


We hebben er even op moeten wachten, maar Mercedes heeft dan eindelijk het lekkerste snoepje uit de SLK range gepresenteerd. We kunnen jullie nu eindelijk de eerste foto’s laten zien van de SLK55 AMG nadat we jullie een maand geleden al alle informatie over de motor (5.5 V8 met 422 pk/539 Nm) hadden gegeven.

Onder de motorkap van de 3e generatie SLK AMG ligt in dit geval een 5.5 liter grote atmosferische V8 (zonder turbo’s of supercharger dus). En dit M152 blok is feitelijk gebaseerd op de AMG M157 5.5 liter V8 biturbo motor die we kennen uit onder andere de CLS63, E63 en S63 AMG, maar dan ontdaan van zijn turbo’s.

Het gewicht van dit motorblok (zonder vloeistoffen) is 187 kilo en dat zorgt er onder andere voor dat het verbruik relatief laag ligt. Een andere reden waarom de SLK55 AMG niet extreem veel Co2 uitstoot is het feit dat als je op cruisesnelheid rijdt (bijvoorbeeld op de snelweg) er 4 van de 8 cilinders worden uitgeschakeld. Als je op constante snelheid rijdt hoef je uiteraard niet alle cilinders te gebruiken. Dankzij dit soort trukjes komt het verbruik van de SLK55 AMG uit op 8,4 liter per 100 km en dat is een Co2 uitstoot van 195 g/km.

En dan de prestaties (ook niet onbelangrijk). Deze SLK55 AMG sprint in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u en als je 250 km/u rijdt dan is het afgelopen met de pret. Want op dat moment grijpt de begrenzer in en kan je niet meer harder rijden. Schakelen doe je overigens met de welbekende AMG Speedshift Plus 7G-TRONIC.

In het uitlaatsysteem zitten een paar kleppen verstopt die er voor zorgen dat de SLK55 onder de 2.000 toeren redelijk beschaafd klinkt, maar als je daarboven komt gaan de kleppen open en is de V8 in al zijn heerlijkheid te horen.

De SLK55 AMG zal gelanceerd tijdens de IAA in september en zal bij de dealers staan in januari 2012 en dan kan je er ook voor kiezen om een speciale introductieversie te kopen. Dan is namelijk de SLK 55 AMG “Edition 1” beschikbaar. Die variant laat zich het best als volgt omschrijven:

Similar to the C 63 AMG Coupé and CLS 63 AMG, a particularly appealing complete package is also available in the guise of the SLK 55 AMG “Edition 1”. This model variant features a whole host of specially designed high-quality exterior and interior details. There are three different paint finishes to choose from: designo magno cashmere white, diamond white BRIGHT metallic and obsidian black metallic. To add that perfect touch to the overall appearance there are also multi-spoke AMG light-alloy wheels painted in matt black with a high-gloss finish on the rim flange. To match the exterior design, the interior of the Edition 1 is available exclusively in two-tone “designo Exclusive leather” in platinum white pearl. The windscreen frame in Alcantara®, AMG carbon-fibre trim, the AMG Performance steering wheel with Alcantara® inserts in the grip areas as well as white illuminated AMG door sill panels all help to create some attractive contrasts. Further visual highlights include platinum white contrasting stitching for the upper part of the dashboard, the door beltlines, the AMG Performance steering wheel and the shift lever gaiter.

UPDATE – 3 video’s zijn te vinden op Autojunk

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • 1.111 pk voor de Mercedes-AMG GT Black Series
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, iaa-2011, Mercedes, slk, slk55

Vorig bericht: « Volkswagen up! – vierpersoons stadsauto
Volgend bericht: De paarse Phantom Drophead Coupe van Michael Fux »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    21 augustus 2011 om 10:09

    Leuk beestje .

    Login om te reageren
  2. MAB zegt

    21 augustus 2011 om 10:10

    waarom vind ik de neus toch op een 6 serie lijken .

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      21 augustus 2011 om 10:52

      @MAB: De lichten hebben een ietwat zelfde styling . Voor de rest zijn de verschillen groot. Maar ja, lichten bepalen nu eenmaal voor een groot deel de neus.

      Login om te reageren
    • nicktexel zegt

      21 augustus 2011 om 11:44

      @MAB: omdat je niet langs de pearl bent geweest:P

      Login om te reageren
  3. bohica zegt

    21 augustus 2011 om 10:11

    Snap niet dat het gewicht van 187 kilo van de motor het verbruik terug dringt .
    Is een beetje onzin

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      21 augustus 2011 om 10:15

      @bohica: is toch niet zo moeilijk? Hoe lichter de motor, hoe lichter de auto, hoe lager het verbruik. Dat is geen rocket science.

      Login om te reageren
      • bohica zegt

        21 augustus 2011 om 12:47

        @robbie: Ja bijdehand
        Maar of je nu een motor heb die 187kg of 200 weegt.
        Je heb nog steeds een 5,5 v8 die loopt te zuipen met een dikke duitser achter het stuur dan maakt die 13kg echt niet uit.

        Login om te reageren
        • Lucb zegt

          21 augustus 2011 om 13:40

          @bohica: Iedere kilogram zal verschil uitmaken en dat is wat telt.

          Login om te reageren
    • floryn zegt

      21 augustus 2011 om 12:07

      @bohica: Massa bewegen vergt energie. Meer massa bewegen vergt meer energie (ook om te stoppen). En nu een boek over natuurkunde gaan lezen.

      Login om te reageren
  4. love4sportcars zegt

    21 augustus 2011 om 10:32

    WOW! zuinige en milieuvriendelijke V8
    dat moeten ze meer maken

    Login om te reageren
  5. Pica zegt

    21 augustus 2011 om 10:32

    Nice !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Veel mooier als 6-serie

    Login om te reageren
    • Bwlian zegt

      21 augustus 2011 om 10:34

      @Pica: ja want dat is een directe concurrent? :S

      Login om te reageren
  6. Bwlian zegt

    21 augustus 2011 om 10:34

    Echt geen schoonheid.

    Login om te reageren
    • Bwlian zegt

      21 augustus 2011 om 10:37

      @Bwlian: Interieur en motor vind ik dan weer wel geweldig. (even nuanceren)

      Login om te reageren
  7. d15b2 zegt

    21 augustus 2011 om 10:41

    Wow! de eerst man-vriendelijke SLK!

    Login om te reageren
  8. germancarsftw zegt

    21 augustus 2011 om 10:45

    hebbenhebbenhebben!!!

    Login om te reageren
  9. adyton zegt

    21 augustus 2011 om 10:54

    Ik hou wel van de gepeperde versies van deze wagen. Deze AMG en de Brabus die hier eens gepasseerd is was ook fantastisch. Heel subtiel!

    Login om te reageren
  10. janklaassen zegt

    21 augustus 2011 om 10:59

    Wo net mercedes SLK onthuld; gelijk nu al de AMG-versie! Dat doet Mercedes wel goed, opschieten met modellen! Respect.

    Login om te reageren
  11. janklaassen zegt

    21 augustus 2011 om 11:01

    Mercedes begint beetje mijn merk te worden; klein cabriootje dit model (of coupé C63) ontzettend dikke V8, mat witte pornokleur en vette zwarte jetsers, knallende 4 vuistdikke uitlaatpijpen. Geweldig in deze tijden.

    Login om te reageren
  12. The360box zegt

    21 augustus 2011 om 11:36

    Zo,n klein auto’tje en een ietwat dikke motor. Komt niet vaakt voor.

    Login om te reageren
  13. pieterveer zegt

    21 augustus 2011 om 11:40

    Mooier dan ooit als je het mij vraagt. En profil minder geslaagd, dan werkt het beperkte formaat niet in zijn voordeel en komt het een beetje over als een kind die de kleren van zijn ouders heeft aangetrokken.

    Login om te reageren
  14. mbman zegt

    21 augustus 2011 om 11:49

    Moet nog stees wennen aan de vooroverbouw.Vooral vanaf de zijkant gezien oogt het een beetje plomp

    Login om te reageren
  15. Robbert89 zegt

    21 augustus 2011 om 11:50

    Gaaf ding! Maar dan wel de begrenzer er af.

    Login om te reageren
  16. dennisr zegt

    21 augustus 2011 om 11:51

    mooi ding! prachtig interieur, en die motor is natuurlijk helemaal ge-wel-dig :D redelijk milieuvriendelijk, en toch een heerlijke V8 onder de kap, super :D

    Login om te reageren
  17. mercedesfan zegt

    21 augustus 2011 om 12:06

    Mooi gedaan! Deze AMG SLK is mooier dan de vorige, die minder subtiel was. Nice, zijn ook de looks die een ingetogen kracht uitstralen.

    Op deze foto’s draagt de SLK mooie velgen. Wanneer hij rijdt komt te zilver Mercedes ster mooi tegen over de velgen uit.

    Login om te reageren
  18. Dimglor zegt

    21 augustus 2011 om 12:07

    Mooi kontje en mooi interieur…. Ben wel nog altijd niet te vinden voor de voorkant… Is nog altijd niet volledig m’n ding…

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      21 augustus 2011 om 13:10

      @Dimglor: Inderdaad jammer dat de SLK zo’n vreemd ontwerp heeft gekregen. Het voorgaande model had meer eenheid. De voorkant is echt lomp.

      Login om te reageren
  19. willemseles zegt

    21 augustus 2011 om 12:08

    Prachtige wagen hoor.
    Maar dat 4 cilinders uitgeschakeld worden bij cruisesnelheden betekend ook, dat de slijtage ongelijk verloopt.De ene cilinderrij 3 ton op de teller, de andere 4 cilinders bijv. 220 dkm ? Weet niet wat ik daarvanmoet vinden.Bij ander merken werd alleen bij storing/noodloop de helft van de cilinders uitgeschakeld.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      21 augustus 2011 om 12:49

      @willemseles: Het is voor mercedes een nieuwe feature, maar dit trucje is al oud. GM heeft dit al toegepast en noemde het “displacement on demand”. Onregelmatige slijtage treedt niet op

      Login om te reageren
    • baasbas zegt

      21 augustus 2011 om 12:50

      @willemseles: Wiki zegt dat het tegenwoordig anders heet, maar de truc is hetzelfde:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Fuel_Management

      Login om te reageren
  20. floryn zegt

    21 augustus 2011 om 12:08

    Nette waarden voor dat blok inderdaad, maar dat ge je natuurlijk niet halen in het echte leven. Je wilt bij een AMG natuurlijk de hele tijd die uitlaat horen.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      21 augustus 2011 om 13:50

      @floryn: gelukkig maakt het verbruik in het echte leven voor de aanschafprijs niet uit, want de balasting betaal je over die 8,4 liter per 100km:) (die je nooit gaat halen)

      Login om te reageren
  21. baasbas zegt

    21 augustus 2011 om 12:55

    Mooie cijfers voor dat blok. Mercedes timmert indrukwekkend aan de weg qua motoren. De 350 BlueEFFICIENCY is ook al zo’n pareltje. Mooi vermogen van 306pk en een co2 uitstoot van 159g/km. 1 op 14,7 in je grote E klasse.. Top!

    Haast jammer dat ik die slk zo lelijk vind ;)

    Login om te reageren
  22. Darahan zegt

    21 augustus 2011 om 13:13

    Smoelt erg lekker, die AMG body maakt hem net iets minder een chickflick, al is de normale SLK ook niet mis. Gelukkig heeft Mercedes eindelijk weer de goede weg qua design gevonden na de verschrikkelijke eind jaren 90/2000..

    Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    21 augustus 2011 om 13:39

    Ik heb de gewone SLK nu een paar keer zien rijden en ik vind hem nog steeds lelijk. Deze AMG-variant past het uiterlijk te weinig aan om dat te veranderen wat mij betreft…

    Login om te reageren
  24. Lucb zegt

    21 augustus 2011 om 13:41

    Deze auto verdient het predicaat kappersauto niet meer

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      21 augustus 2011 om 13:51

      @Lucb: inderdaad! ben nooit fan geweest van de slk, maar heb er al een paar zien rijden (niet amg modellen) en nu is het echt een gave roadster geworden! daar wil ik wle in gezien worden

      Login om te reageren
  25. mbevo zegt

    21 augustus 2011 om 14:43

    Zo die ziet er leuk uit:) en het motorblok is weer een stuk mooie mercedes techniek:)

    Login om te reageren
  26. Lan_Evo zegt

    21 augustus 2011 om 14:51

    Ziet er toch wel goed uit die nieuwe SLK en dan met een lekkere klinkende V8 (AMG kennende) erin.

    Login om te reageren
  27. jeanclaude zegt

    21 augustus 2011 om 15:20

    leuke wagen maar tegenvallende prestaties, een TT-RS heeft bijna 100pk en bijna 100nm minder, maar is met s-tronic wel 0,3 seconden sneller op de 100.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      21 augustus 2011 om 15:45

      @jeanclaude: …en vierwielaandrijving.

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      21 augustus 2011 om 15:53

      @jeanclaude: beetje een domme reactie die past bij iemand die nog nooit in een auto heeft gereden die met beide auto’s uit je vergelijking kan meekomen. Die TT-RS heeft 4wd, weegt flink minder, heeft een dsg-bak en maakt geen schijn van kans tegen deze SLK 55AMG op snelheid. Dit ding heeft bij lage snelheid moeite tractie te vinden. Boven de 100 zal de TT-RS al snel veel achterstand oplopen. Dit is een beest, de TT-RS een snel maar beetje onspectaculaire rijmachine/rijautomaat die de kneu achter het stuur een talentje laat lijken.

      Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        21 augustus 2011 om 16:01

        @w0o0dy: Amen!

        Login om te reageren
  28. mcf1 zegt

    21 augustus 2011 om 17:16

    wow wat een beest(je) :P!
    zeer benieuwd wie als eerste die turbo(s) er weer op gaat schroeven;)

    Login om te reageren
  29. vale46 zegt

    21 augustus 2011 om 17:35

    Mooi mooi :)
    Mercedes mag een bankje naar voren!

    Login om te reageren
  30. Homer55 zegt

    21 augustus 2011 om 19:19

    Ik vind hem echt stoer. En gelukkig zetten ze op dit model ovale uitlaten ipv die schots en scheve op de E, CL… Mooie voorkant, interieur en een hele dikke reet..

    Login om te reageren
  31. phantom zegt

    21 augustus 2011 om 19:32

    Ik vind deze generatie slk geen uitgesproken mooie auto, gekke lage achterlichten, een rare stompe neus met matige koplampen, neeeuhh word em niet.

    Login om te reageren
  32. jeanclaude zegt

    21 augustus 2011 om 22:53

    @w0o0dy Beetje domme reactie van iemand die niet naar de feiten kijkt. Ik zal voor jou een eerlijk vergelijk maken. We nemen de TT-RS cabrio tegen deze Slk. De vorige SLK 55amg woog/weegt 1475 kilo, deze nieuwe weten we het niet van maar gok op ook minstens 1475 kilo. De TT-RS Cabrio weegt 1535 kilo, wat dus meer is als de SLK waarschijnlijk. Dus op het gebied van gewicht val je al hard door de mand. Daarna zeg je iets over de dsg waarmee je denk ik bedoelt dat dit een snelle automaat is, de nieuwe speedshift transmissie die mercedes erin gooit, heeft ook een dubbele koppeling. Dus ook de automaten zijn van hetzelfde niveau en zouden gemiddeld evensnel kunnen schakelen. De slk heeft 80pk meer en rond de 80nm meer en ondanks dit is de TT-rs cabrio (4,4seconden) sneller dan de SLk. Dan zeg je wat over de 4wd van de tt-rs ja daar heb je gelijk in maar die -80pk en -80nm en die + van ongeveer 70/80 kilo zijn allemaal in het nadeel van de tt-rs en nog is ie sneller.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      22 augustus 2011 om 21:02

      @jeanclaude: jaja…feiten zeg je?
      De TT-RS Coupé met DSG weegt 1550kg volgens EU-norm (bron Audi), de SLK 350 weegt al 1540kg (bron MB) volgens diezelfde EU-norm en de AMG is een flink stuk zwaarder dan de SLK350 …
      (Aangezien jij kwam met “0,3 seconden sneller”, had je het over de TT-RS coupé want de Cabrio TT-RS is maar 0,2 seconden sneller.)

      Een DSG betekent 0,2 seconden voordeel voor de TT-RS ten opzichte van de handbak naar 100km/u en alleen door de Quattro-aandrijving haalt de TT-RS makkelijk 0,5 af van het sprintje naar 100… 4,4 + 0.5= 4,9

      Zonder Quattro op de TT-RS zou de SLK 55 AMG opeens sneller zijn.

      Verder is de combi dsg+4wd veel effectiever bij 0-100 sprintjes dan de rwd+7-speedshift.

      Conclusie: leuk hoor zo’n TT-RS (behalve dat ie niet echt leuk schijnt te zijn qua handling, eigenlijk alleen maar erg effectief), maar zonder staande start blijf je nergens tegen deze SLK 55 amg (in ieder geval zolang het rechtuit gaat.. hoe de wegligging is dat moeten we nog maar zien…)

      Login om te reageren
  33. amg77 zegt

    22 augustus 2011 om 01:14

    Ik heb gwn 1 ding te zeggen , I love Mercedes!!!! Btw stel je voor een Amg met handgeschakelde bak standaard op je c63 xD

    Login om te reageren
  34. Alex_79 zegt

    22 augustus 2011 om 10:14

    Ik ben eigenlijk niet zo kapot van mercedes, maar de nieuwe SLK ben ik gaan waarderen toen ik hem een paar dagen als huurauto had. Comfort voert weliswaar de boventoon en ik vond de automaat wat langzaam schakelen, dus zo vaak mogelijk sportstand gebruiken. Een heel prettig rijmachientje en hij ziet er met zijn SLS-neus veel beter uit dan met de SLR-neus van de vorige generatie. Helaas zullen ze deze AMG wel niet tegen schappelijke huurtarieven aanbieden, want kopen zal ik dit apparaat wel nooit (mn bankrekening zou er een hartaanval van krijgen)

    Login om te reageren
  35. theblackdude zegt

    22 augustus 2011 om 15:09

    ben nooit een slk dan geweest maar deze ziet er aardig uit,en die prestaties zijn niet slecht,maar dan zou ik toch voor een sl 500 gaan.

    Login om te reageren
  36. lincoln zegt

    22 augustus 2011 om 21:07

    een nieuwe Ford Mustang is dan toch 110X stoerder ..

    en waarschijnlijk een brokkie goedkoper ..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North