
De Mercedes EQC 4×4² gaat zijn grote broer achterna.
4×4² klinkt voor de leek misschien als een willekeurige rekensom in de oren, maar autoliefhebbers denken natuurlijk meteen aan Mercedes. Een aantal jaar geleden plakten ze dit label op een knotsgekke Mercedes G-klasse. Nu krijgt de Mercedes EQC een soortgelijke behandeling.
Elektrisch en off-roader is een combinatie die we niet vaak zien. Misschien heeft het er mee te maken dat er in onbegonnen terrein meestal niet veel laadstations staan. En als je stil komt te staan heb je een probleem. Het is niet een kwestie van een jerrycan meenemen, zoals bij een benzineauto.
Het mag dan ook geen verrassing heten dat deze Mercedes EQC 4×4² puur een concept is. Desondanks is het wel een gaaf concept, want de EQC kan de off-road look prima hebben. Met een bodemspeling van 293 mm staat de EQC 4×4² dubbel zo hoog op zijn poten als de reguliere EQC. Dankzij de wielkasten die 10 centimeter uitsteken is de auto ook een stuk breder.
Om de extra bodemspeling te bewerkstelligen is de Mercedes EQC 4×4² niet alleen opgehoogd maar ook voorzien van een hoger geplaatste as, oftewel een portaalas. Dankzij de aanpassingen is een helling van 31,8 graden geen probleem voor deze EQC.
De elektrische aandrijflijn heeft Mercedes ongemoeid gelaten. Deze EQC heeft dus nog steeds twee elektromotoren die goed zijn voor 408 pk, gekoppeld aan een 80 kWh accupakket. De actieradius is 406 km. Je kunt dus toch maar beter niet te ver buiten de bewoonde wereld gaan met zo’n Mercedes EQC 4×4².
Lijkt wel een R-klasse. Daar was er ook niets in proportie.
Zo mag ik hem eigenlijk wel! Alleen de grille nog een facelift geven dat ie wat beter smoelt en klaar.
Wel vreemd om, getuige de som op flank, een terreinwagen alleen voor wiskunde liefhebbers te maken.
@mashell:
De Mercedes 64….
406km actie radius is toch ok als je offroad gaat. Een echte offroad trip van 125km is al uitdagend genoeg. En dan heb ik het niet over kiezelpaadjes rijden hé
@royaledeluxe: dit ding haalt de 400km nooit. Al helemaal niet als je offroad gaat. Maar daar is deze auto ook helemaal niet geschikt voor want er is nergens een vorm van bescherming te vinden. Iets anders dan kiezelpaadjes zit er dus niet in, en dan is de range weer veel te weinig.
@lekbak: Nou hij hoeft in ieder geval geen carterpan bescherming :)
Ik rij overigens nu elektrisch en heb hiernaast een diesel 4×4 met low gearing, maar ik zou graag het elektrische koppel willen bij het offroaden, heerlijk is dat.
En in de bergen toeren heb je veel voordeel aan terugwinnen.
Ik denk eerlijk gezegd dat het meerverbruik van offroaden bij elektrisch rijden reuze meevalt ten opzochte van het verschil bij diesel. En zelfs dat valt ook wel mee als je niet op de lokale modderbaan zit maar rustig en bewust aan het verkennen bent op reis.
Wordt tijd dat Mercedes volume gaat draaien met EV’s! Dit soort zaken zijn vrij nutteloos en leiden alleen af.
@crepito: dit soort zaken zijn er juist om aandacht te trekken voor hun EV.
Eigenlijk best gaaf, maar natuurlijk killing voor de actieradius. Erg benieuwd of het daadwerkelijk van de grond komt.
Wat een onzin! Het marketingbudget moet zeker op voor het einde van het jaar.
Nouja de spullen hadden ze al, komt rechtstreeks van de nog niet onthulde G-wagen EV. Kwestie van dr ff onder schroeven en bodykitje
LOL: over keien rijden (foto 4) als er gewoon een zandpad loopt! Een offroader is natuurlijk meer dan een liftkit installeren. Kan AB wellicht een keer een artikel schrijven over wat een auto wel een offroader maakt?
portaalassen zitten dr ook onder.
psstt gewoon onderstel-shizzle van nieuwe G-wagen EV onder deze EQC gecopypaste. Sjhonny Smith ondervroeg de engineer op video hard over de EV-G-wagen en de engineer hield duidelijk info achter maar Sjhonnie wist wel te melden dat t gewoon spulletjes daarvan zijn die men eronder geknutseld heeft. Dus dadelijk keurig stil door de PC-straat drentelen