• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bijtellingsregels 2020 en 2021

Auteur: michaelras, gepost 13 oktober 2020 om 11:50 – 32 Reacties

Polestar 2 Bijtellingsregels 2020 en 2021


Waar staan we en waar gaan we naar toe op het gebied van bijtellingsregels voor 2020 en 2021?

Bijtellingsregels 2020 en 2021

Het houdt de gemoederen nogal bezig, bijtelling. Dat is niet vreemd want voor eenieder die mag kiezen voor bijtelling als ondernemer of van zijn werkgever kan de uitkomst van het sommetje verstrekkende gevolgen hebben. Het wordt immers normaal gesproken direct ingehouden van je loon, dus je ziet de uitwerking van bijtelling op je loonstrook en dus op je bankrekening.

Maar in de basis is het dus een rekensom. Met drie componenten:
1. Cataloguswaarde van de auto of economische waarde (indien auto ouder dan 15 jaar is)
2. Bijtellingspercentage
3. Belastingschijf waar de bijtelling in valt (bepaalt met welk belasting % er gerekend wordt)

Die cataloguswaarde wordt ook wel de fiscale waarde genoemd. Dat is niet hetzelfde als de prijs onderaan de streep als je de auto zou kopen. Korting wordt niet van deze waarde afgetrokken, maar anderzijds worden kosten rijklaarmaken die tegenwoordig in de verkoopadviesprijs moeten zijn verwerkt niet meegeteld voor de bijtelling.

Belastingschijven
De belastingschijven zijn het eerste onderdeel van de som die de komende jaren gaat wijzigen. De bijtelling van een auto wordt bovenop je loon gegooid, dit betekent dat je het belastingpercentage voor de berekening kunt nemen waarin je valt. De overheid had de wens om terug te gaan van de huidige drie belastingschijven naar twee belastingschijven en dat ging in 2020 al in! Dit gaat voor iedereen met inkomen nogmaals veranderen in 2021, of je nu bijtelling betaalt of niet.

tesla model 3 bijtellingsregels 2020 en 2021

In 2019 waren er dus nog drie belastingschijven. In 2020 zijn er nog maar twee belastingschijven:
1e schijf: 37,35% (loon van € 0 tot € 68.507)
2e schijf: 49,50% (loon boven € 68.507)

In 2021 zijn er nog steeds twee belastingschijven met alleen een lager percentage in de 1e schijf:
1e schijf: 37,10% (loon van € 0 tot € 68.507)
2e schijf: 49,50% (loon boven € 68.507)

Bijtellingspercentage

Elektrische voertuigen en bijtelling, ook hier op Autoblog een vaakbesproken onderwerp. Het is misschien flauw, maar de belastinginspecteur gelooft niet in de labels die jij en ik op auto’s plakken: diesel, benzine, hybride, waterstof of elektrisch. De overheid heeft in de basis de twee geldende bijtellingspercentages namelijk op basis van CO2-uitstoot ingedeeld. Stoot jouw auto 0 gram CO2 per kilometer uit dan betaal je in principe voor een in 2020 geregistreerde auto 8% bijtelling tot een fiscale waarde van € 40.000. Alles boven die 0 gram levert een bijtellingspercentage van 22% o

Dat je op dit moment weinig andere keuzes hebt voor die 0 gram dan ‘elektrisch’ is natuurlijk een ander verhaal. Al schermt de overheid met waterstof, maar dat zien we hieronder.

De bijtellingsregels voor 2021 zijn beïnvloed door het klimaatakkoord waarin afgesproken is dat emissievrije auto’s vanaf 2026 hetzelfde belast worden als auto’s met CO2 uitstoot. Technologieën die nog ‘wat’ ondersteuning kunnen gebruiken zoals waterstof ontkomen voorlopig aan die gelijkstelling. Concreet levert dat de onderstaande twee plaatjes voor 2020 / 2021 op.

Bijtelling 2020

Als je bijtelling gaat betalen over een auto die 2020 zijn eerste tenaamstelling heeft dan heb je (maximaal 60 maanden) te maken met:
22% bijtelling bij benzine, diesel of hybride
8% bijtelling bij een waterstofauto of zonneauto (over de volledige waarde)
8% bijtelling bij volledig elektrisch (over eerste € 45.000 cataloguswaarde)
22% bijtelling over de cataloguswaarde boven de € 45.000 bij volledig elektrische auto

De overheid beloont je dus wanneer je een nulemissieauto rijdt, maar ze belonen je nog NET iets meer wanneer je daarbinnen kiest voor een waterstofauto.

Bijtelling 2021

Als je bijtelling gaat betalen over een auto die 2021 zijn eerste tenaamstelling heeft dan heb je (maximaal 60 maanden) te maken met:
22% bijtelling bij benzine, diesel of hybride
12% bijtelling bij een waterstofauto of zonneauto (over de volledige waarde)
12% bijtelling bij volledig elektrisch (over eerste € 40.000 cataloguswaarde)
22% bijtelling over de cataloguswaarde boven de € 40.000 bij volledig elektrische auto

In 2021 wordt waterstof dus wellicht het nieuwe elektrische rijden, want dan is het verschil weer zodanig groot met een elektrische auto dat we wellicht met zijn allen die tekortkomingen voor lief willen nemen.  Maar het zeer beperkte aanbod aan modellen lijkt hier het grote struikelblok te zijn.

mini cooper se bijtellingsregels 2020 en 2021

Laten we eens een berekening maken voor 2020 en 2021 en uitgaan van twee verschillende elektrische auto’s. Nu zullen catalogusprijs en salaris vast ook veranderen in de komende twee jaar, maar voor de vergelijking houden we ze even gelijk. We pakken twee auto’s die ook al in 2020 leverbaar zijn. Let op! niet boos worden als jouw auto goedkoper of duurder is, of wanneer je meer of minder verdient. Het is een indicatie van de veranderingen!

MINI Cooper SE fiscale waarde € 36.000
Jaarsalaris berijder € 50.000
2020: € 89,64 Netto bijtelling p.m.
(€ 36.000 *8% = € 2.880 (bruto) * 37,35% = € 1.075,68 / 12 mnd)
2021: €133,20 Netto bijtelling p.m.
(€ 36.000 *12% = € 4.320 (bruto) * 37,10% = € 1.598,4 / 12 mnd)

Polestar 2 fiscale waarde € 59.000
Jaarsalaris berijder € 70.000
2020: € 275,55 Netto bijtelling p.m.
(€ 45.000 *8% + € 14.000 * 22% = € 6.680 (bruto) * 49,50% = € 3.306,6 / 12 mnd)
2021: € 370,43 Netto bijtelling p.m.
(€ 40.000 *12% + € 19.000 * 22% = € 8.980 (bruto) * 49,50% = € 4.445,1 / 12 mnd)

Zoals je hierboven kunt zien verliezen vooral de duurdere EV’s de komende jaren veel van hun bijtellingsvoordeel.

bmw i3 bijtellingsregels 2020 en 2021

Bijtellingsregels 2020 en 2021 op hoofdpunten:

-Geldt voor zowel berijders van personenwagens als van bedrijfswagens
-Moet je betalen als je meer dan 500km privé rijdt per jaar
-Wordt berekend over de fiscale waarde van de auto als jouw auto minder dan 15 jaar oud is. (dat is vaak de cataloguswaarde minus de kosten rijklaarmaken)
-Wanneer jouw auto ouder is dan 15 jaar dan wordt er gerekend met 35% van de waarde in het economisch verkeer. Dit is de prijs die je zou krijgen wanneer je de auto verkoopt.
-Je kunt ‘in principe’ niet binnen een kalenderjaar veranderen van ‘wel bijtellen, naar niet bijtellen’ en andersom.
-Het bijtellingspercentage blijft voor maximaal 60 maanden gelden vanaf moment dat de auto voor het eerst op naam is gezet
-Het bijtellingspercentage wordt vastgesteld op basis van de eerste tenaamstelling, waar ook ter wereld (vandaar dat het importeren van een 2017/2018/2019 auto ook volgend jaar nog interessant kan zijn)

Wat zijn dus de belangrijkste verschillen in de bijtellingsregels van elektrische auto’s in 2020 t.o.v. 2021?
-8% nu en 12% bijtelling in 2021
-Het lage tarief alleen over de eerste € 40.000 i.p.v. over de eerste € 45.000.
-Laagste belastingschijf verandert onafhankelijk van welke auto je rijdt voor iedereen.

Staat dit 100% vast?
De overheid zal de komende jaren monitoren hoe het gaat met de verkoop en prijsontwikkeling van elektrische auto’s. Die input gebruiken ze vervolgens om de bijtelling nog bij te sturen, het zogeheten hand aan de kraan principe. In theorie kan het bijtellingspercentage voor elektrische voertuigen dus ook weer omlaag. Maar of in dat in de praktijk gaat gebeuren? Hou de updates vanuit de overheid dus in de gaten, wij zullen dat ook voor je doen! De bijtellingsregels 2021 en daarna zullen nog vaak genoeg ter sprake komen, de komende tijd, zeker met verkiezingen in het vooruitzicht.

Ook interessant!

  • Bijtelling 2023: dit zijn alle regels!
  • Omslagpunt bijtelling van een EV in 2023
  • Autoblog EV 10 Daagse 2021
  • Deze 12% bijtelling auto's kan je nog scoren in 2021

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

12%-bijtelling, 2020, 2021, 4%-bijtelling, 8%-bijtelling, benzine, bijtelling, co2, Diesel, Elektrisch, emissievrij, ev10daagse-2019, ev10daagse-2020, Hybride, klimaatakkoord, overheid, waterstof

Vorig bericht: « Mercedes tovert de EQC om tot brute off-roader
Volgend bericht: Audi Q8 TFSI e is subtiel en verstandig »

Lees Interacties

Reacties

  1. zoomzoom zegt

    13 oktober 2020 om 12:24

    Mooi duidelijk verhaal -met goede voorbeelden-. Scheelt me weer wat uitzoeken. Thx.

    Login om te reageren
  2. karhengst zegt

    13 oktober 2020 om 12:25

    Spijkers op laagwaterstof zoeken, maar een waterstofauto is niet emissie-vrij.

    Overigens mis ik in het verhaal wat bijtelling doet voor zaken als de heffingskorting, pensioen en eventuele toeslagen. Zodoende kan je dus ook moeilijk over een netto bedrag spreken.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      13 oktober 2020 om 12:56

      @karhengst: een accu ook niet.

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      13 oktober 2020 om 13:39

      @karhengst: er bestaat geen auto die emissie vrij is

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      13 oktober 2020 om 15:54

      @karhengst: de auto is gewoon emissie vrij hoor.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        13 oktober 2020 om 15:59

        De marketing afdeling zal het met je eens zijn. Een scheikundige zou z’n hoofd schudden.

        Login om te reageren
  3. Jantje_555 zegt

    13 oktober 2020 om 12:27

    is een beetje logisch dat elektrische auto’s ook zwaarder belast worden. Aan de uitlaat is het dan wel 0 gram co2 maar we weten allemaal dat batterijen heel slecht voor de natuur zijn, en dat de auto meestal niet groen wordt opgeladen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 oktober 2020 om 12:55

      Maar die batterijen belanden, anders dan de uitlaatgassen van een auto met verbrandingsmotor, natuurlijk niet in de natuur. En dat de auto niet groen wordt opgeladen maakt geen fluit uit. Een elektrische wagen heeft per afgelegde kilometer flink minder energie nodig en is dus daarom al schoner. Centrale opwekking is ook nog eens schoner dan decentraal in verbrandingsmotoren. Een elektrische auto is gewoon schoner. Ze zijn duurder en wat onpraktischer en verdienen daarom een stimulans, in de vorm van subsidie en een lage bijtelling. Als de regering heel vertrouwd niets doet, komt er weer een urgenda achtig oordeel van de rechter.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      13 oktober 2020 om 12:57

      @Jantje_555: de fabrikanten ontvangen die accu’s maar al te graag retour. Recyclen is goedkoper dan winnen uit een mijn.

      Login om te reageren
      • antoonniels zegt

        13 oktober 2020 om 13:05

        Ik heb hier nog nergens iets over gelezen. Ik gok dat het proces van recyclen gewoon weer in een derde wereld land beland, zoals we op een strand in India ook met schepen doen. Wat dat betreft gaat het alleen maar om de bottom line.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          13 oktober 2020 om 13:32

          @antoonniels: Misschien moet je zoeken als je iets wilt vinden. Tesla en Redwood Materials zijn hier druk mee bezig.

          Login om te reageren
          • antoonniels zegt

            13 oktober 2020 om 15:04

            Ik ben er ook druk mee bezig. Zodra het mij gelukt is hoor je meer van mij. Tot op dat moment verwijs ik je naar mijn fancy internetpagina met foto’s van bomen en blauwe luchten.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              13 oktober 2020 om 16:30

              En wat heb jij al bereikt in je leven dat “er mee bezig” iets zegt? Tesla heeft een vrij uitvoerig rapport opgesteld hierover, maar jou prestatie omvangt niets eens om deze te vinden. Het heeft geen zin om vragen te stellen als je geen antwoorden wilt.

              Login om te reageren
    • maotje zegt

      13 oktober 2020 om 15:55

      @Jantje_555: heb nog geen batterij in de natuur gezien.

      Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        22 oktober 2020 om 12:49

        haha wat een “humor” heb je toch

        Login om te reageren
  4. davidita zegt

    13 oktober 2020 om 12:34

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    13 oktober 2020 om 12:54

    Vooral de waterstof regel vind ik verrassend. Wie weet wat dit gaat doen.

    Login om te reageren
    • SvenskaAeroplanAB zegt

      13 oktober 2020 om 14:38

      @dutchdriftking: Als ik die nieuwe Toyota Mirai dan zie…

      Login om te reageren
    • klaasjevaak zegt

      13 oktober 2020 om 15:14

      @dutchdriftking: zolang je nergens kan tanken helemaal niets, verwacht ik zo

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        13 oktober 2020 om 17:55

        @klaasjevaak: Een beetje ondernemer zorgt voor een waterstof tank locatie op de zaak. Alles voor de bijtelling.

        Login om te reageren
  6. antoonniels zegt

    13 oktober 2020 om 13:15

    Net even snel een berekening gemaakt over mijn huidige leasert en een elektrisch alternatief van hetzelfde merk. Het bedrag wat de elektrische auto per maand in leasetarief duurder is komt hij naar mij toe in voordeel van de bijtelling. Ik zou dus het voordeel in bijtelling in eigen bijdrage kunnen stoppen en elektrisch gaan rijden. Volgend jaar gaat die berekening natuurlijk alweer scheef. Dan moet het weer uit principe en/of overtuiging.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      13 oktober 2020 om 14:10

      En vanuit principe of overtuiging zou je het niet doen?

      Login om te reageren
      • antoonniels zegt

        13 oktober 2020 om 15:12

        Ik heb zeer beperkte ervaring met elektrisch rijden, maar mijn woon/werk situatie is uitermate geschikt voor elektrisch rijden evenals de rest van de kilometers, behalve dan natuurlijk misschien de vakanties.
        Bij mijn werkgever is de infrastructuur er ook voor aangelegd, dus ik geef het een goede kans dat de volgende auto elektrisch wordt. Daar speelt uiteraard het leasebeleid een grote rol in wat nu nog metname uit benzine modellen bestaat. De huidige diesel is ook niet dusdanig spannend dat ik het voor de emotie moet laten.

        Login om te reageren
    • drf76 zegt

      13 oktober 2020 om 15:51

      @antoonniels: Volgens mij is de conclusie dat volgend jaar overstappen naar nieuw elektrisch niet meer loont. Als je dit jaar de keuze maakt, gelden de percentages voor 60 maanden na 1e ingebruikname.

      Login om te reageren
  7. mrbowser zegt

    13 oktober 2020 om 17:47

    Klopt het nou dat de opties die je aanvinkt bij de fiscale waarde worden opgeteld?

    Login om te reageren
    • jerone zegt

      14 oktober 2020 om 08:05

      @mrbowser: ja

      Login om te reageren
  8. shizzle zegt

    13 oktober 2020 om 20:36

    Typo:

    “Stoot jouw auto 0 gram CO2 per kilometer uit dan betaal je in principe voor een in 2020 geregistreerde auto 8% bijtelling tot een fiscale waarde van € 40.000. “ dit moet zijn € 45.000. Iets verderop staat het wel correct vermeld.

    Login om te reageren
  9. oldebronx zegt

    14 oktober 2020 om 06:50

    Leerzaam artikel! Vraagje: wat wordt er bedoeld met: “Je kunt ‘in principe’ niet binnen een kalenderjaar veranderen van ‘wel bijtellen, naar niet bijtellen’ en andersom.”?

    Login om te reageren
  10. larsdbs9 zegt

    16 oktober 2020 om 09:37

    @michaelras de bijtellingswaarden bij waterstofauto’s klopt in dit artikel niet. De percentages voor waterstofauto’s stijgen mee met de percentages van volledig elektrische auto’s, maar is in dat geval over de gehele catalogus waarde. Dus de 4% moet veranderd worden naar 8% voor 2020 en 12% voor 2021. Ook de 16% voor 2022 gaat gelden voor waterstofauto’s.

    Login om te reageren
  11. laarhovenn zegt

    18 oktober 2020 om 18:18

    Leuk artikel, de bijtellingsregels liggen trouwens andere als het gaat om een lichaam.

    Login om te reageren
  12. scrmeagle zegt

    12 november 2020 om 13:22

    Heb hier gelukkig niets mee te maken rij privé en breng km vergoeding in rekening ook als ik ga lopen of fietsen. Dat is pas CO2 vrij. Middels BPM draag ik bij aan de kosten van CO2 verlaging.

    Login om te reageren
  13. René Vroemen zegt

    25 april 2021 om 09:48

    Let op, de feitelijke bijtelling ligt vaak hoger. Vergeten wordt dat naast de belastingpercentages ook de algemene heffingskorting, de arbeidskorting en eventueel ZVW premie van invloed zijn. Zo wordt het belastingtarief van 37,35% al snel 46,16% (en dit kan oplopen tot 54,18%) en het 49,5% tarief kan zomaar 55,5% worden.
    M.a.w. deze “kortingen” zijn eigenlijk verkapte belastingpercentages!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North