
Gaat Volkswagen het GTI-label te grabbel gooien?
Mercedes, BMW en Audi plakken zonder blikken of blozen hun performance label op een vlotte EV, maar Volkswagen durfde een elektrische GTI nog niet aan. In plaats daarvan hadden ze het GTX-label in het leven geroepen, waar niemand echt enthousiast van werd. Maar daarmee hebben ze in ieder geval niet de GTI-naam bezoedeld.
We weten dat er op termijn een ID.2 GTI komt, maar nu lijkt er ook nog een ID.3 GTI te komen. Auto, Motor & Sport heeft van insiders vernomen dat de ID.3 alsnog het GTI-label krijgt. Dit was niet het oorspronkelijke plan, vandaar dat deze variant zo laat komt.
Volgens AMS zou de ID.3 zo’n 340 pk moeten krijgen. Dat is maar zo’n 15 pk extra ten opzichte van de GTX, maar bij de GTI draait het ook niet om bizar veel vermogen. Dat ‘ie geen 500 pk krijgt is misschien juist een goed teken.

Volkswagen heeft een naam hoog te houden, dus de GTI moet echt een stuk leuker worden dan de GTX. Dat moet vooral uit het onderstel komen. Een sperdifferentieel zit er helaas niet in, want dat schijnt niet te kunnen op dit platform. Dit zat wel op de ID. GTI Concept, en waarschijnlijk dus ook op de ID.2 GTI. Van die auto hebben we eigenlijk hogere verwachtingen, maar we laten ons graag verrassen.
De komst van de elektrische GTI zal gepaard gaan met een grondige facelift van de ID.3. Volgens Auto, Motor & Sport zal de auto daarmee meer op de Golf gaan lijken en we kunnen rekenen op een flinke make-over van het interieur. De ID.3 GTI zou medio volgend jaar zijn opwachting moeten maken. We wachten in spanning af.
Bron: Auto, Motor & Sport
GTI is Gran Turismo Iniezione oftewel Grandtourer met injectie.
Wat een Golfje met een Grandtourer te maken heeft, dat heb ik nooit begrepen. Echter om aan een elektrieke auto het injectie logo toe gaan voegen, dan ben je als fabrikant echt alle gevoel voor realiteit kwijt. 🤮
Straks gaan ze ‘Turbo’ nog gebruiken voor elektrische auto’s. Oh wacht..
Turbo is afgeleid van het Latijn en verwijst naar snelle omwentelingen. Of dat nou de raderen in een turbocharger zijn of de elektromotoren van een EV die extra veel omwentelingen kunnen maken doet er in mijn ogen niet zoveel toe. Los daarvan is het woord turbo ook buiten de automotive context in de volksmond ook een synoniem geworden voor snel.
Dus daar heb ik iets minder moeite mee dan een afkorting gebruiken die direct verwijst naar de techniek die er in de auto zit, en dan niet bij een EV aanwezig is.
Bij de naamgeving van de turbocompressor werd naar mijn idee voornamelijk verwezen naar de betekenis ‘wervelwind’ van het Latijnse turbo. Andere betekenis is ‘draaiende beweging’ niet zozeer snelle omwentelingen.
Helemaal goed natuurlijk dat je daar minder moeite mee hebt, maar ik vind het nog steeds vergezocht.
Het gebruik van turbo voor allerlei snelle spullen die niets met een turbo te maken hebben is met name in de jaren ’80 enorm groot geweest en altijd een doorn in mijn niet zo vergevingsgezinde oog. ;-)
Misschien vindt VW wel dat er bij de GTi heel veel stroom in de electromotor wordt geïnjecteerd en praten ze het op die manier goed. Of injecteren ze gewoon de sportieve genen van de GTi bloedlijn. Eveneens nonsens.
GT is een algemeen gebruikte term voor sportieve auto’s. Dat past de Golf GTI meer dan prima.
De i is voor de ID3 inderdaad wat gek. Maar vermoed dat ondertussen het gros van de mensen niet weet waar de i voor staat van GTI, dus dat de naamsbekendheid van die term groter is geworden dan de letterlijke betekenis.
Dat er GT voor een Golfje is gebruikt heet gewoon inflatie. Een GT is in mijn ogen een voiture met sportieve stroomlijn met een lengte van minimaal 4 meter 50.
Geen puberbakje zoals een Golf of 206
ID3 krijgt een hoop haat maar is best een prima auto geworden na de facelift(s).
Software en interieur is nu prima voor elkaar en zelfs het uiterlijk vind ik best te pruimen als je het met het huidige Kia design vergelijkt.
In de juiste kleur is het best een leuk ding geworden en het rijdt prima.
Qua interieur vind ik de 2 losse schermen nog steeds jammer, met name dat schrale schermpje voor je neus. Dat kan echt mooier.
Kia slaat behoorlijk door in het design van haar modellen. Ik vraag me af hoe lang dit design houdbaar is.