Ook Mercedes is overstag en noemt een concreet jaar waarin de verbrandingsmotor exit gaat bij het merk.
Welk merk je het dan ook over hebt: er is een grote kans dat ze een plan hebben om volledig elektrisch te gaan. Dat kan sneller gaan dan je denkt. 2030 is een populair jaar, mede vanwege ICE-bans vanuit verscheidende landen, maar voorbereidingen komen al veel eerder. Audi gaat bijvoorbeeld vanaf nu geen nieuwe benzine- en dieselmotoren meer ontwikkelen. Dit om een elektrisch gamma te creëren wat klaar is voor 2030.
Mercedes
In die voetsporen treedt Mercedes nu. De CEO van Mercedes, Ola Källenius, geeft aan dat Mercedes vanaf 2025 af gaat zien van de verbrandingsmotor. Dat betekent niet dat alle verkochte Mercedessen dan elektrisch zijn, maar dat benzinemotoren gebruikt worden die van nu tot en met 2025 in ontwikkeling zijn. Daarna gaat alles shiften naar elektrisch en krijgen we de modellen te zien die eerder vandaag al werden besproken door waarde collega @machielvdd.
Van alle markten thuis
Dat betekent echter niet dat Mercedes stil gaat zitten tot de verbrandingsmotor exit gaat in 2025. Mercedes wil in elk autosegment een elektrische auto hebben tegen 2022. In een spectaculaire longread die het merk nu produceert wordt het hele plan uitgelegd, waarin vooral wordt gezegd dat er met veel geld gesmeten gaat worden en Mercedes acht gigafactories in werking gaat stellen om de batterijen te kunnen bouwen. Voor de auto’s betekent het, ook reeds besproken, dat er drie basisplatforms komen: MB.EA (gewone auto’s), AMG.EA (sportieve auto’s) en VAN.EA (busjes en bedrijfswagens).
Volledig elektrisch
Vanaf 2025 zal dus elke Mercedes met een verbrandingsmotor langzaam uitgefaseerd worden, zodat er ook hier tegen 2030 al een flinke shift naar elektrisch is. Kijk dus nog even goed naar die gave 4.0 Biturbo V8, het is één van de laatste der Mohikanen.
sportabgasanlage zegt
Onvermijdelijk natuurlijk. Ik geniet voorlopig maar van mijn 6-cilinder boxertje, voor ’t feest voorbij is.
allesmetturbo zegt
Zunde
avocado zegt
@allesmetturbo: ja lijkt me wel kut voor je als je goed bent in turbos
frederik zegt
@avocado: Ach dan kan je altijd nog bij Porsche terecht gelukkig.
shalomleon zegt
@frederik: of, als drukvulling je ding is (net als bij mij), superchargers
pindakoning zegt
@avocado: wat te denken van bedrijven als Akrapovic.. Wat gaat daarmee gebeuren? Ik heb wel het idee dat ze vooralsnog (aardig) groeien, maar het omslagpunt komt snel dichterbij
ericc zegt
@pindakoning: de komst van de EV zal alleen al in Europa duizenden arbeidsplaatsen kosten. Enkel in Afrika en Zuid-Amerika kiezen ze voor bui-brandstof dat uit gewassen wordt geproduceerd. Ook Noord-Amerika zal op termijn hiervoor kiezen vermoed ik daar de werkloosheid een belangrijke verkiezingspunt is.
baardmijt zegt
@ericc: Grappig, nog niet eerder van gehoord. Opvallend ook dat er juist in Afrika voor wordt gekozen om op regen te gaan rijden. Heb je een bron?
ericc zegt
@baardmijt: artikel op de site van automotorundsport, VW blijft ICE”s bouwen voor Zuid-Amerika. Uiteraard in het Duits maar als je het leest, begrijp je het in grote lijnen. Is een artikel van enkele weken geleden.
baardmijt zegt
@ericc: Dank! Duits is geen probleem.
neal zegt
Geloof me… de daginschrijvingen gaan in 2029 de pan uit swingen…
Richmond zegt
@neal: denk dat zal tegenvallen. Grootste deel van de verkoop nieuw is lease en die zijn dan allang over op uitsluitend ev of hybride. Met het oog op restwaarde e.d.
Dutchdriftking zegt
@neal: hangt er vanaf, als je vanaf 2030 ook geen fijne verbrandingsmotor particulier mag importeren wel.
Richmond zegt
@dutchdriftking: gaat om nieuwe auto’s niet gebruikt.
Charles Taycan 4S zegt
Elektrisch is de toekomst! 👍
autogeak zegt
Helaas wel ja.
bakboord1 zegt
Bij mij staat Mercedes sinds dit weekend op de zwarte lijst en ik vermoed bij heel wat meer mensen.
Jacco zegt
Bakboord1, heeft u misschien ook een lijst met merken die nog tot tenminste 2030 doorgaan met brandstofmotoren, ik weet voor zover alleen van porsche af, de rest verdwijnt allemaal langzaam een diep gat in.
fendercd60 zegt
En weer 🤮
MarcoM zegt
Sorry Mercedes, maar daar geloof ik helemaal niets van.
wildbeest zegt
ga sowieso nog een dikke benzine/diesel koper komende periode
jippie zegt
😢 jammer.
waterisnat zegt
Tenzij het communisme toch weer faalt (zoals immer) en echte wetenschap weer mag regeren (waarbij we wachten op een batterij doorbraak zodat elec auto’s op merites kunnen winnen).
kennone zegt
Ja in Europa ja, in andere continenten zal de verbrandingsmotor gewoon blijven
koeberg zegt
Dit bericht van Mercedes gaat over de ontwikkeling van verbrandingsmotoren, niet de verkoop. En nee, ik denk niet dat Mercedes buiten Europa motoren blijft ontwikkelen. Wel verkopen natuurlijk maar daar gaat dit bericht niet over.
Sjoerd zegt
Electrisch stoot meer co2 uit dan de gemiddelde nieuwe verbrandingsmotoren, dit komt door de snelle acceleratie van de elektrische auto’s, als er een oplossing zou moeten komen in iedergeval geen elektrische, dan eerder waterstof.
koeberg zegt
Want je denkt dat waterstofauto’s niet snel accelereren??
sportabgasanlage zegt
@sjoerd Dat is pertinent onwaar. “Well to wheel” is elektrisch rijden, veel, ja heel veel minder slecht voor ’t milieu.
https://youtu.be/1oVrIHcdxjA
mashell zegt
Hahaha, wat een nonsens. Een elektrische auto stoot geen CO2 uit, niet als deze stil staat, niet als deze rustig rijdt en niet als deze snel optrekt. Een elektriciteitscentrale kan CO2 uitstoten als het bijvoorbeeld een steenkolen centrale is maar kan dat ook niet doen als het een windmolenpark of zonnepark is. Daar komt nog bij de efficiency van een elektrische aandrijving zoveel hoger is dan de bedroevende efficiency van verbrandingsmotoren dat het een goed idee is om de linker rijstrook bij de verkeerslichten met meerdere opstelstroken te reserveren voor elektrische voertuigen want die trekken inderdaad veel vlotter en soepeler op.
willemveenstra zegt
Ik had al vaarwel gezegd tegen dit merk, vanwege de met goud behangen F1 rijder. Het is nu een dubbel vaarwel. Geen euro van mijn kant naar dit merk.
cloverleaf zegt
@willemveenstra: want hoeveel Mercedessen heb je nieuw gekocht in het verleden? Moeten ze zich in Stuttgart al zorgen gaan maken?
autopetje zegt
@cloverleaf: 😂😂😂
mashell zegt
Ik moet er nog erg aan wennen dat ik als Mercedes rijder nu door het publiek, net als voorbeeld Lewis Hamilton, geacht wordt allerlei Honda’s van de weg te rammen. Ik heb er nu een paar gedaan, de berijders van de Civic spoilerbakjes vatten het wel sportief op maar de bejaarden in de Jazz en de moeders in de CR-V kijken toch wel erg angstig, daar voel ik me niet zo lekker bij. Maar het zal wennen…
O plaat zegt
Wie kan mij de meerwaarde zeggen van een elektrische AMG die begrenst wordt via GPS (EU wet vanaf 2024) en een niet AMG model met EU begrenzing? Of zal AMG dan gereduceerd worden tot een bumper maker en zal Mercedes zo maar van elk model 2 uitvoeringen maken?
Pfuf zegt
Lol de politiek bepaald de burger betaald. We gaan een donkere tijd tegemoet in 8jaar moeten er kabels de grond in die 5 keer meer stroom kunnen transporteren. Denk daar maar eens over na. Hoe loopt het met de biomassa centrale ook niet zo goed begreep ik. Ik kan men vak niet meer uitoefenen want tante Truus is haar autootje aan het opladen. wat ben ik blij dat ik dan op de pensioen grens zit en gauw op het platteland van Portugal leef eigen voedsel en genoeg munitie om de hongerige weg te jagen.