Een klassieke Mercedes-Benz SLC, maar dan volledig elektrisch. Een manier om oude auto’s nieuw leven in te blazen? Wouter doet een paar rondjes op Zandvoort met deze creatie van Monceau Automobiles.
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
p993 zegt
Ieder zijn ding….Ik vind het niks
O plaat zegt
Wat een droeve wagen, jammer. Zelfs met een originele Mercedes-Benz diesel motor die even snel accelleert als de betonnen tombe van Tsjernobyl was deze auto meer fun en authentiek.
spidermann zegt
@shiva: slc is nooit met diesel geleverd.
cpct zegt
De elektrische versie is sneller dan de snelste ICE versie die Mercedes leverde, de 560SL.
golf1985 zegt
Mijn oude golfje blijft ook gewoon lekker naar benzine ruiken
kniesoor zegt
Voor m’n verdriet nog niet. Maar er is vast een markt voor.
MaartenD zegt
Zonde
geertkroon zegt
Erg gaaf misschien wel de mooiste klassieke auto die je als dagelijkse auto zou willen rijden.
Erg mooi gedaan!
bischero zegt
@geertkroon: wie is je? Ik niet in ieder geval.
Verder heeft dat niks met EV of ICE te maken. Maar wat een verschrikkelijk lelijk model is dit naar mijn smaak.
tinnemans zegt
Ik ben geen sleutelaar, dus zelf zou ik nooit zo’n oude auto rijdend kunnen houden, maar als ik eens een keertje in zo’n oude auto zit, dan is het een soort tijdreis, en dat gevoel krijg ik niet uit dit filmpje. Ik kan niet beoordelen hoe dat voelt als je in de auto zit, maar zo vanaf de bank mis ik toch beleving door het ontbreken van het motorgeluid.
Wat ik wel positief vind is dat het blijkbaar dus wel mogelijk is om een EV te maken die er niet uitziet als een bus en zonder het gewicht van een nijlpaard met obesitas. En de range is nou ook weer niet zo vreselijk veel slechter vergeleken met het gemiddelde EV aanbod. EV’s kunnen gewoon lager zijn en we hoeven de crossovers niet als norm te accepteren.
En dan nog een vraagje; de afkorting die de verkoper maakte over de hogere snellader die er nog niet inzit, zegt dat kenners iets over de laadsnelheid of is het gewoon een andere term voor snellader en kan het dan nog steeds zijn dat je een uur stilstaat?
weetikveel zegt
Een slc500 komt waarschijnlijk ook niet verder op een volle benzinetank dus die range vind ik alles meevallen.
tinnemans zegt
@weetikveel: Erg apart en verwarrend om een username te lezen die ik ook weleens gebruikt heb. Geen idee eigenlijk, als de tank lekker groot is kan dat erg meevallen.
fanboy zegt
@tinnemans: Je bedoelt CCS? Dat is tegenwoordig de snellaad standaard waar alle nieuwe elektrische auto’s en ook snelladers mee worden uitgerust. Die is helaas wat ingewikkeld en duur voor dit soort projecten van dit soort kleine bedrijven of zelfs de hobbyist.
Hiervoor was het, meer vanuit Aziatisch hoek (Nissan Leaf en Mitsubishi enzo) de Chademo standaard, die wordt nu minder beschikbaar. Maar die is wel veel simpeler en goedkoper toe te passen als je maar een paar elektrische auto’s maakt. Chademo biedt dan bijvoorbeeld 60kW laden, wat langzamer is dan alle nieuwe EVs maar wel het verschil zal maken dat je wel op vakantie kan.
Dat kan ook prima met een oudere EV die omgebouwd is.
tinnemans zegt
@fanboy: Jup, het zal CCS geweest zijn. En aangezien deze ombouw schrikbarend duur is zal dat geen probleem zijn. Jammer dat @wouter niet doorvroeg op laadsnelheid/voltage. Nouja, ik kan het toch niet betalen.
fanboy zegt
@tinnemans: je kunt wel uitgaan van een hoog voltage zoals in een normale EV, dus 3 a 400v. Dat lijkt me wel met deze specs, en in die range wil je ook zitten als je überhaupt gebruik wil maken van snelladers.
Laadsnelheid CCS is voornamelijk afhankelijk van capaciteit koelingcircuit. Maar het zou mij verbazen als ze voorbij de 100kW zouden komen, en dat hoeft ook helemaal niet.
Zou mooi zijn als snelladen in kW rond het getal zit van aantal kWh dus 55 kWh. Dat is niet erg snel maar dat maakt het technisch een stuk simpeler en blijft de accu lang heel.
Nou moet ik zeggen dat als er 22kW ac palen zijn het ook erg lekker gaat als je de stad in gaat om te lunchen/eten, dan is ie daarna ook wel vol.
mlo zegt
De techniek uit deze tijd was dramatisch. Bosch Ke-Jetronic met zo’n plunjer die slijt, 8.000km aan vacuüm slangen waar altijd wel ergens een lek in zat, 3 traps automaat die nooit schakelt wanneer jij het wil, etc. Ik snap deze conversie helemaal. Zoals Roel Pollen in het interview terecht aangeeft, anders komen dit soort auto’s ergens in een schuur stil te staan. Super initiatief!