Kleine waarschuwing vooraf: de Mercedes EQS is behoorlijk ‘in your face’.
Vandaag staat de onthulling van een heel belangrijk model van Mercedes op de agenda: de EQS. Dit gaat het elektrische vlaggenschip van Das Haus worden. Dat niet alleen: ook op de EV-markt moet de Mercedes EQS bovenaan het voedselketen komen te staan.
De EQS kende al weinig geheimen meer. We hadden de auto al grotendeels ongecamoufleerd gezien, we hadden het interieur in zijn geheel gezien (inclusief Hyperscreen) en we kenden de belangrijkste specificaties. Toch is het altijd afwachten hoe het totaalplaatje er nu echt uit komt te zien.
Ook daarvoor hoeven we niet te wachten tot de officiële onthulling later vandaag. De eerste beelden van de Mercedes EQS zijn namelijk gelekt. Het zal ook eens niet. Waar de EQS op de laatste foto met weinig camouflage nog redelijk ingetogen leek, krijgen we nu een heel andere indruk.
De EQS die we hier zien oogt namelijk zeer opvallend en futuristisch. Dat komt niet in de laatste plaats door de two-tone kleurstelling, die regelrecht van de concept car afkomstig is. Waar de Vision EQS nog een dichte voorbumper had, zien we nu een vrij agressieve voorbumper die doet denken aan de AMG Line-bumpers. De velgen kenden we al van de EQC en die zijn ook niet bepaald minimalistisch. Al met al is de auto behoorlijk over-the-top.
Mocht je dit allemaal teveel van het goede vinden: niet getreurd. De Mercedes EQS op de gelekte beelden is namelijk de Edition 1. Op de achtergrond zien we een reguliere EQS, die er al een veel normaler uitziet. Desondanks blijft de EQS natuurlijk een stuk extravaganter dan een E- of S-klasse.
Je kijkt hier waarschijnlijk naar de EQS 580 4MATIC+. Deze variant heeft 524 pk en 855 Nm koppel. De range komt uit op een indrukwekkende 770 km. Er komt ook een minder krachtige variant in de vorm van de EQS 450+. Deze versie moet het doen met 333 pk en 568 Nm koppel.
Alle smakelijke details en foto’s waarbij er geen kale meneer in de weg loopt kunnen we later vandaag met jullie delen!
Edge zegt
Ik moet de persplaten nog even afwachten, maar wat ik hier zie bevalt mij wel. Als ik in de positie zat om in dit segment te shoppen, zou de keuze tussen de S-klasse en EQS toch een lastige zijn.
nicolasr zegt
Ik sla even over.
dalmore zegt
Beetje met gemengde gevoelens naar de plaatjes aan het kijken.. ach, het is allicht beter dan de weg die BMW inslaat
harrie zegt
Lijkt me best een fraaie bak als je de two-tone wegdenkt.
Robert zegt
Ik vind die two-tone kleurstelling anders wel wat toegevoegde waarde hebben. Een vleugje Maybach flair? Al vermoed ik dat het gros van de klanten deze (ongetwijfeld prijzige) optie links zal laten liggen.
Volvo940polar zegt
”Das Haus” mag van mij naar huis. Wat een gedrocht
Pascal zegt
Dat 2-tone ziet er niet uit, maar in een smaakvolle spec lijkt me dit gewoon een mooie/sjieke bak. Ik zou ‘m verkiezen boven de S-Klasse omdat een elektrische aandrijving uitstekend geschikt is voor zo’n luxe bak. (Snel en geruisloos)
rogerzz zegt
Nou smaken verschillen lees ik hier, wat een gaaf ding. Geen overdreven ‘kijk mij elektrisch zijn’-auto met overal lelijke blauwe plastic rotzooi, gewoon een dikke auto die ipv benzine of diesel dus elektrisch is.
Mercedes zal wel enigszins vergelijkbaar een prijskaartje hebben gemaakt met een S-klasse, dus flink duur. Ik heb het geld er niet voor over, maar als ik een paar tonnetjes op de bankrekening had zou ik dit direct op de stoep zetten. Mocht iemand de vergelijking willen maken met Tesla, dat is toch een alsof je een kartonnen doos met een penthouse gaat vergelijken qua luxe, dus doe geen moeite. De filmpjes die ik al heb gezien (MKBHD, Fully Charged) waren al behoorlijk veelzeggend.
subaru555 zegt
Het komt de binnenruimte vast ten goede, maar wat een lelijke vorm zeg. Alleen de bol van het bolhoedje is nog over
doublechevron65 zegt
@subaru555: die “bol” staat borg voor een cw-waarde van 0,20. Allemaal belangrijk voor stromers…
erics zegt
Net Rivella…beetje vreemd maar wel lekker !
De two-tone lijkt mij de ‘AMG’ uitvoering, exact zelfde voorbumper intakes en verticale gleuven aan de zijkant van de achterzijde…zie je op elk AMG model. Zo te zien is de effen grijze op de achtergrond een niet-AMG…(dus standaard)
neymar zegt
Damn wat een hok!
Turbo S zegt
Die two tone lak ziet er fraai uit. Echter had ik het nog fraaier gevonden als de donkere lak het voorspatbord niet zou raken.
e46coupe zegt
Jup, we verliezen Mercedes aan de Chinezen
alcantara zegt
Qua daklijn zou het ook een Tesla kunnen zijn. Of is dit de nieuwe mode?
Pascal zegt
Iets met cw-waarde denk ik
pindakoning zegt
Gebruik van two-tone is wellicht wel handig om de vreemde vorm te verbergen
rumour zegt
Zonde van grondstoffen. Schaamte zou gepast zijn uber kitsch, bling bling, neon, gokkast en bordeel. De statige luxe verfijnde zakelijke klasse auto? is niets meer van over. Al jaren niet meer.
bitd zegt
@pindakoning: ja zo zie ik het ook lijn is compleet weg door 20cm accu onder de auto te plakken
kminne zegt
Er is geen concern ter wereld dat beter in staat is om zoveel fraaie technologie te ontwikkelen en die dan op zo’n afzichtelijke wijze te verpakken.
kroon zegt
Mercedes maakt altijd weer bananen en poepende honden.
nicolero1 zegt
Ik heb van goeie bronnen vernomen dat er op termijn ook een performance – AMG variant zou komen. Vraag me af of deze nu ook aangekondigd wordt, of dat dit nog volgt doorheen de tijd.
wjeurs zegt
Er is in mijn ogen toch iets mis met de bilpartij van de recentere Mercedes modellen. Ik kan niet plaatsen waar t aan ligt, maar ik vind t altijd net niet