• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Red Bull dreigt wederom uit de F1 te stappen

Auteur: willeme, gepost 19 mei 2017 om 09:19 – 34 Reacties

Helmut Marko


En dit keer zijn ze super cereal…

Het is de tactiek die we vroeger allemaal bezigden toen we kinderen waren: als we onze zin niet kregen werden we recalcitrant, obstinaat en balorig. Op het moment dat je erachter komt dat je deelname van enig belang is (familiefotootje, bruiloftje, je eigen verjaardag) kun je zelfs gaan dreigen om niet mee te doen. Moeder met de blauwhelm op bewaakt de goede vrede, geeft je je zin en tadaa: compleet tegen alle logica in heb je bereikt wat je wilde bereiken.

Normaliter ebt deze eigenschap weg naarmate de zindelijkheid toeneemt, maar niet bij elk individu. Met name bij het F1 team van het altijd eerlijke Red Bull Racing hanteren ze deze strategie maar wat graag. Een tijdje terug gaven ze al aan niet mee te willen doen als de reglementen niet zouden veranderen. We zijn nu een maandje verder, de Red Bulls zijn niet heel erg competitief en ja hoor, ze gaan weer dreigen.

Ditmaal is het Hulmut Marko, de ontdekker van Max Verstappen. Naar verluidt kreeg de jonge Hollander een contract aangeboden nadat hij op miraculeuze won van maar liefst driehonderd miljoen zaadjes. Tegen de Spaanse toppublicatie El Confidencial weet Marko het volgende eisenpakket te melden:

  • De motoren moeten weer veel kabaal maken
  • De motoren moeten tussen de 15 en 20 miljoen euro kosten
  • De elektrische motor en het KERS systeem moeten eenvoudiger
  • Minimaal 1.000 pk

Mocht je denken dat dat het enige was, neen. Helmut Marko wil namelijk dat elke fabrikant dit type motor enigszins eenvoudig kan construeren, zodat Cosworth (bijvoorbeeld) ook weer competitief kan zijn. Als laatste eis moet niet die motor de doorslaggevende factor zijn van een raceauto, maar de coureur. Tsja, als je toppers als Verstappen (die volgens Marko dit jaar wereldkampioen kan worden) en Ricciardo in een matige auto zet, is dat makkelijk roepen. Marko is er kennelijk nog altijd verbolgen over dat de topconcurrenten Ferrari en Mercedes geen motor wilden leveren en dat Renault door Ecclestone gedwongen werd om de Red Bulls (wederom) van een potenter-dan-verwachte Renault motor te voorzien. Als de eisen niet ingewilligd gaan worden, bestaat de mogelijkheid voor Red Bull dat ze stoppen met de Formule 1.

In mijn beleving is Formule 1 de top van autosport. En in de autosport is het inherent dat de techniek een enorm belangrijke factor is. Toen Vettel WK na WK binnenhaalde (2010, 2011, 2012 en 2013) was er overigens niets aan de hand… Beroepsfilosoof Arie Van Benen kon het niet mooier verwoorden.

Ook interessant!

  • Video: Verstappen op Zandvoort
  • Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
    Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

daniel-ricciardo, Formule 1, Helmut Marko, Max Verstappen, motor, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Met 174 kilometer per uur langs werkzaamheden op A35
Volgend bericht: Vers op Marktplaats: de ex van Coronel »

Lees Interacties

Reacties

  1. cossiekiller zegt

    19 mei 2017 om 09:24

    Soms kan ik moeilijk geloven dat Marko ooit de snelste is geweest van miljoenen zaadjes.

    Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      19 mei 2017 om 09:43

      @cossiekiller: misschien was hij wel 2e of 3e, maar heeft ‘ie net zo lang zitten drammen tot ze hem lieten gaan. Om maar van zijn gezeur af te zijn.

      Login om te reageren
      • rijnounsdoor zegt

        19 mei 2017 om 09:50

        @jeroenwz: De rest hoefde dat ei niet.

        Login om te reageren
    • p993 zegt

      19 mei 2017 om 15:09

      @cossiekiller: dan doe je hem tekort, want hij heeft later ook nog eens le mans gewonnen, met ‘onze’ Gijs nog wel!

      Login om te reageren
  2. fiestacruizer zegt

    19 mei 2017 om 09:27

    De F1 is een autosport.
    En RedBull heeft als probleem dat ze geen automerk zijn, geen eigen motor ontwikkelen maar er gewoon eentje moeten afnemen.

    Dat willen combineren met het zijn van een winnend top-team wordt steeds moeilijker. Dit omdat je als topteam gewoon een voordeel hebt als je chasisteam en motor goed geintregeerd zijn voor ideale samenwerking in plaats van dat het twee losse clubs zijn.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      19 mei 2017 om 15:20

      @fiestacruizer: Maar Red Bull heeft geld. Ze kunnen ook mensen aannemen die een motor kunnen bouwen.

      Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    19 mei 2017 om 09:34

    Slechte verliezers. Je komt ze overal tegen, in elke sport. Alleen sommigen zijn nog slechtere verliezers dan anderen, dat laat Red Bull nu wel erg vaak zien.

    Login om te reageren
  4. jeroenwz zegt

    19 mei 2017 om 09:35

    Ach ja. Ferrari is ook niet onbekend met dit verongelijkte gedrag. Wanneer ik voor iedere keer dat zij gedreigd hebben de F1 te verlaten 1.000 euro zou krijgen had ik nu een 488 kunnen kopen. Een echte, en geen schaalmodel…
    On topic: is en blijft kinderachtig gedrag.

    Login om te reageren
  5. arii zegt

    19 mei 2017 om 09:38

    Ga maar lekker, tis elk jaar weer hetzelfde liedje

    Login om te reageren
  6. pjjmv zegt

    19 mei 2017 om 09:40

    Mooi geschreven wederom. Na enkele zinnen lezen is meteen duidelijk, wie de auteur is, complimenten.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      19 mei 2017 om 09:58

      @pjjmv: ik word een beetje moe van het gejank van het Red Bull team. Niet zeuren en huilen, gewoon met je ballen aan het werk en het gat dichten

      Login om te reageren
  7. elemento zegt

    19 mei 2017 om 10:04

    Puberale gedrag… dan moet je met.goeie ingenieurs maar goed motor ontwikkelen en niet van renault laguna motoren afhankelijk zijn ( jajaj renault kan ook bouwen maar nooit top. Vroeger mercedes ferrarie mclaren) ze hebben toch geld zat

    Login om te reageren
  8. c3po zegt

    19 mei 2017 om 10:12

    Slap dat het weer op deze manier moet maarja ergens hebben ze wel een punt. Het bevordert dan ook de aantrekkelijkheid voor kleinere teams om in de F1 te stappen. De kijker wil meer geluid en beleving, die krijgt hij/zij dan waarschijnlijk. Liberty Media kan alvast naar de kleermaker om grotere zakken in hun broeken te laten maken omdat ze er gewoon meer door gaan spekken en hopelijk bevordert het de concurrentie op het veld want ook bij de mindere teams rijden topcoureurs alleen komt hun potentie gewoon niet tot z’n recht nu. Maar om dan te dreigen met stoppen… man man man..

    Login om te reageren
  9. breakingpoint zegt

    19 mei 2017 om 10:14

    Een motor met minimaal 1000 PK moet toch geen 15-20 miljoen kosten? Zelfs met ontwikkelkosten inbegrepen… als ze eens zouden stoppen met motoren met de cilinderinhoud van een fles melk rond te rijden

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      19 mei 2017 om 12:27

      @breakingpoint: die dingen hebben een rendement van meer dan 50%. Daar zitten de ware kosten.

      Login om te reageren
      • breakingpoint zegt

        19 mei 2017 om 12:47

        @lekbak: ja maar ik zeg ook niet dat het zo níet is. Sterk staaltje engineering, ook al zijn de blokken niet allemaal even betrouwbaar.

        En de gemiddelde kijker heeft geen boodschap aan een rendementsvolle 1.6l. Ze weten amper het verschil tussen een I6 en V6…

        Login om te reageren
  10. sbmmaxx zegt

    19 mei 2017 om 10:17

    Red Bull gaf je toch vleugels, nou gebruik ze dan eens ouwe zeur zak Marko!
    Verder lijkt het me goed dat ze het toneel verlaten. Bied weer kansen voor anderen. Max komt wel ergens anders te rijden.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      19 mei 2017 om 11:29

      @sbmmaxx: Mij niet. Los van een eventuele voorkeur voor Max en de sympathie voor Ricciardo is Red Bull een ontzettend belangrijke speler in de Formule 1. Het is een van de weinige bedrijven bedrijven waar ze de interesse hebben en ook het geld hebben om met een budget à la Ferrari of Mercedes te werken. Als Red Bull vertrekt zal daar ongetwijfeld een ander team voor in de plaats komen, maar tenzij er een grote autofabrikant voor in de plaats komt krijgen we er hooguit een middenmoter bij.

      Login om te reageren
  11. pomoek zegt

    19 mei 2017 om 10:23

    Voor de race in Australië zei Horner dat Newey zijn Mojo terug had. Een paar weken geleden gaf Newey zelf aaan pas na Australië daadwerkelijk met de auto aan de slag te zijn gegaan. Red Bull is het dit jaar pas een keer gelukt beide auto’s aan de finish te brengen, 14 punten per race. Ik zou zeggen dat RB wat meer tijd aan interne communicatie moet besteden en voorlopig dit soort proefballonnetjes maar even moet laten voor wat ze zijn.

    Login om te reageren
  12. rob5nismo zegt

    19 mei 2017 om 10:23

    Ik denk dat het WEC er meer aanspraak op mag maken koningsklasse als je de 6uur van spa zag hoe hard er gevochten werd

    Login om te reageren
  13. yipikaye zegt

    19 mei 2017 om 10:25

    Heeft hij dat echt gezegd?
    Eerst een betrouwbare bronvermelding zien voordat we allemaal elkaar na gaan roepen.
    Liefst een video-opnamen.

    En het eisenpakket?
    Voor de competitie kan dit alleen maar beter zijn, dat begrijpt elke F1 supporter.

    Login om te reageren
  14. toniominestrone zegt

    19 mei 2017 om 10:50

    Ik zou zeggen: inpakken en wegwezen! , zoveelste dreigement van deze verwende gladjakkers.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      19 mei 2017 om 11:52

      @toniominestrone: verwende gladjakkers? Ok..

      Login om te reageren
  15. Edge zegt

    19 mei 2017 om 11:54

    De motoren moeten weer veel kabaal maken
    Ze maken nog steeds vrij veel kabaal. Zoek maar eens wat amateurbeelden van de huidige generatie auto’s op. Toegegeven, het geluid is bij lange na niet zo mooi en hoogtoerig als dat van een V8, V10 of V12 maar het is nog steeds lawaaierig. Het grote probleem is dat de audioapparatuur langs de baan het geluid op de een of andere manier dempt. Met verbeterde apparatuur kun je de kijker nog tijdens deze motorenformule een intensere ervaring geven. Nogmaals, het zal niet in de buurt komen van het gejank van een atmosferische veelcilinder, maar het is wel al ééns stap in de goede richting.

    De motoren moeten tussen de 15 en 20 miljoen euro kosten
    Dat proces is op dit moment al gaande. De prijzen worden de komende jaren stapsgewijs verlaagd tot er een prijsniveau van 12 miljoen euro per seizoen bereikt is. Dat Marko dat alsnog aanhaalt verbaast mij dan ook.

    De elektrische motor en het KERS systeem moeten eenvoudiger
    Dit vind ik een lastig punt. De F1 staat bekend als de top van de autosport en daar hoort ook hoogstaande technologie. De sport zal echter een belangrijke beslissing moeten maken; stelt men de relevantie met straatauto’s als prioriteit of kiest men voor spektakel en entertainment. Als ze voor dat eerste kiezen, kunnen ze onmogelijk terug naar eenvoudige elektrische systemen en zal de complexiteit in de toekomst alleen maar toenemen. Kies je voor de entertainmentkant, dan kun je naar hartenlust tien- en twaalfcilinders terugbrengen en systemen als ERS en KERS dumpen.

    Minimaal 1.000 pk
    Yes please! Helemaal niks tegenin te brengen. Meer power betekent meer snelheid en betekent ook dat er meer kwaliteit van de coureurs wordt gevraagd.

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      19 mei 2017 om 12:29

      @Edge: Maar wordt hoogstaande technologie nu niet beperkt door de regelgevingen? En die regelgevingen zijn er mede om het interessant te houden qua budgetten voor de kleinere teams toch?
      Ik denk dat daar ook een deel van het probleem zit: een gevuld veld willen hebben, maar dat lijkt alleen te kunnen met teams die niet tegen de grote jongens op kunnen. Zie nu: Red Bull heeft een beduidend minder auto dan de top, Maar rijdt alsnog behoorlijk ver voor de rest van het veld.

      Alhoewel ik een Max en Red Bull fan ben (niet door Max, volg het ook al de jaren voor hem), begin ik dit gezeur (als het waar is) wel zat te worden. Topsport is incasseren, verbeteren en doorgaan voor de winst. Als dat dit seizoen niet lukt, dan leg je je focus alvast op volgend seizoen (zoals Mercedes in het jaar voor de V6 turbo introductie heel slim gedaan heeft). Altijd opvallend dat als het goed gaat (zoals de jaren van Red Bull met Vettel, wat hetzelfde was als Mercedes afgelopen seizoenen had) je niemand hoort. Dan had Helmut toen ook zo wijs moeten zijn en zeggen dat ze een belachelijk voordeel hadden en er veranderingen hadden moeten komen. Dan zie je dat de sport teveel om geld en politiek draait en te weinig om de echte sport. Wat dat betreft zijn er leukere race klasses om te kijken en begint de F1 minder te voelen als de koningsklasse en meer als het zeikerige kind dat pretendeert de beste te zijn, maar het in realiteit niet is.

      Login om te reageren
  16. cloverleaf zegt

    19 mei 2017 om 12:37

    Hij heeft wel een punt. F1 mag dan wel de top van de autosport zijn, het valt en staat bij de kijkers. Dus moet je als organisatie er alles aan doen om de koningskasse tot een waar spektakel te maken. Daar schort t vaak aan.

    Login om te reageren
  17. Edge zegt

    19 mei 2017 om 12:51

    Absoluut. De sport zal ergens een middenweg moeten vinden tussen de betaalbaarheid voor de kleine teams en de technologische ontwikkeling en relevantie voor de grote teams. Je kunt ze wel veel meer vrijheid geven, maar dan vallen de kleine teams met bosjes om. Ga je die juist enorm tegemoet komen door bijv. het verplichten van standaardonderdelen, dan jaag je de fabrikanten juist weg.

    Gelukkig hebben we nu Ross Brawn als sportief directeur. Hij heeft genoeg kennis, kunde en ervaring in huis om een goede middenweg te vinden.

    En wat dat klagen betreft ben ik het volledig met je eens. Maar goed, Red Bull heeft veel te veel geinvesteerd in de sport om er zomaar mee op te houden. Lekker laten lullen dus.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      19 mei 2017 om 12:52

      @edge: whoops, daar had eigenlijk nog een @quincy voor gemoeten.

      Login om te reageren
  18. ikschrijfookoverautos zegt

    19 mei 2017 om 14:23

    Het Harrie Jekkers gehalte in dit artikel is gigantisch. Heerlijk!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      19 mei 2017 om 20:57

      @ikschrijfookoverautos: eindelijk iemand die het doorheeft!! Dacht dat het juist te opvallend was: ik had niet niet een koekje voor Beatrix benoemd ;)

      Login om te reageren
      • ikschrijfookoverautos zegt

        19 mei 2017 om 21:02

        @willeme: mja, ik was ook aardig verbaasd toen ik door de comments scrollde! Dat laatste zou wel héél opvallend zijn geweest inderdaad ;) Heb trouwens, ondanks dat ik al jaren op deze website zit, speciaal hiervoor een account aangemaakt. Zoiets mag niet onopgemerkt blijven kerel! Gotta give credit where it’s due.

        Login om te reageren
  19. p993 zegt

    19 mei 2017 om 15:05

    I’m geuing heueueum!!

    Login om te reageren
  20. LaLancia zegt

    19 mei 2017 om 15:41

    Ik hoop dat Red Bull gaat stoppen. Zijn we eindelijk verlost van dat gezeur.

    Login om te reageren
  21. HZW zegt

    19 mei 2017 om 18:04

    Red Bull was er vanuit gegaan om dit jaar om de wereld titel te strijden, wat niet het geval is tot op heden.
    Een ander probleem voor Red Bull is, tot wanneer staan de coureurs water dicht onder contract.
    Ik zou niet raar opkijken als Ricciardo naar Ferrari zou gaan en Max naar Mercedes. (Bottas heeft maar een éénjarig contract op dit moment)
    Ik verwacht ook dat Ricciardo langzamerhand een gooi naar de wereld titel wil doen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North