• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Met deze uitvinding van Volvo zit het stuur altijd aan de goede kant

Auteur: machielvdd, gepost 8 oktober 2020 om 18:19 – 40 Reacties

Verschuifbaar stuur van Volvo

Stuur aan de verkeerde kant? Volvo heeft een geniale oplossing.

Het is eigenlijk belachelijk dat fabrikanten anno 2020 nog steeds linksgestuurde en rechtsgestuurde auto’s moeten bouwen. Maar ja, het is zoals met zoveel dingen: het is er, en dan kom je er niet zo makkelijk meer van af.

Verkeerde kant

Verschillend gestuurde auto’s zijn niet alleen voor fabrikanten ontzettend onhandig, maar natuurlijk ook voor ons als automobilisten. Als je vanaf het Europese vasteland Engeland binnenrijdt zit je stuur opeens aan de ‘verkeerde’ kant. En als je als Brit de Kanaaltunnel uitkomt is het idem dito.

Oplossing

Niemand heeft er dus baat bij, maar gelukkig heeft Volvo een geniale oplossing. Of in ieder geval: een oplossing. Ze hebben namelijk een stuur gepatenteerd dat over de hele breedte van het dashboard verschoven kan worden.

Patent

Zoals meestal komen deze patenten bovendrijven via een forum waar je ze totaal niet zou verwachten. Deze keer is het Rivian Owners Forum aan de beurt. Het patent in kwestie werd 24 september geregistreerd in de Verenigde Staten.

Flexibiliteit

In de beschrijving van het patent valt te lezen dat het systeem bedoeld is voor autonome auto’s. Volgens Volvo is het nodig dat er meer flexibiliteit komt wat de positie van het stuur betreft, mede vanwege het feit dat de bestuurder straks niet altijd meer een stuur nodig heeft.

Drive-by-wire

Om het verschuiven mogelijk te maken is het stuur niet mechanisch verbonden, maar wordt er gebruik gemaakt van drive-by-wire-technologie. Uiteraard zit je naast het stuur ook nog met de pedalen en de meters. De meters meeverhuizen moet nog wel lukken, maar de pedalen wordt een beetje lastig. In plaats van pedalen zitten er daarom aan beide kanten van de auto een soort knoppen waarmee je kunt remmen en gas geven.

Uiteraard hoef je dit systeem nog niet direct in de volgende Volvo XC60 te verwachten. Als het er ooit gaat komen dan is het waarschijnlijk pas als de auto’s toe zijn aan vergevorderd autonoom rijden. En dan is het nog maar de vraag of het zoveel meerwaarde heeft. Maar goed, het patent heeft Volvo nu in ieder geval op zak.

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Hoeveel miljard is Volvo waard?

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, stuur, Volvo

Vorig bericht: « Ford Bronco Overland: kamperen als een baas
Volgend bericht: Dit mislukte apparaat was ooit een BMW i8 »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    8 oktober 2020 om 18:23

    Brexit is een veel effectievere oplossing voor dit “probleem”. Ik heb een half jaar met mijn links gestuurde auto in het VK rondgereden, parkeergarages en Dartfort crossing zijn zonder bijrijder lastig maar eigenlijk viel het wel mee.

    Login om te reageren
    • scrmeagle zegt

      8 oktober 2020 om 18:35

      @mashell: Achteruit naar binnen rijden?

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        8 oktober 2020 om 20:07

        @scrmeagle: Klinkt als iets dat Mr. Bean zou doen…

        Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      9 oktober 2020 om 01:33

      @mashell Hoezo had je moeite met parkeergarages en de Dartford crossing? De auto is hetzelfde formaat als dezelfde auto daar. Het enige moeite wat je eventueel zou kunnen hebben is inhalen op zo’n buitenweg vanwege beperkte zicht.

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        9 oktober 2020 om 05:12

        @Ot92:

        Parkeer-/TOL kaartje pakken aan de rechtse zijde van je auto is lastig wanneer je er in je eentje in zit.

        Login om te reageren
    • marcus zegt

      9 oktober 2020 om 16:44

      Dartford crossing heeft al jaren geen poortjes meer! Gewoon ff profiel aanmaken bij TFL en het gaat automatisch via direct debit. Parkeergarages gewoon vermijden en naar het altijd gezellige Bluewater gaan voor je inkopen (of Amazon). #SImpels…

      Enige probleem zijn die k&# gele paaltjes bij de McDonalds. Daar heb ik toendertijd mijn Escort langsgeschraapt in de drive thru… :(

      Login om te reageren
  2. jeroen13 zegt

    8 oktober 2020 om 18:41

    De veel grotere vraag is: waarom is er een Rivian owners forum terwijl er geen Rivians rondrijden?

    Login om te reageren
    • fapfap zegt

      9 oktober 2020 om 09:04

      @jeroen13: De vraag is, waarom heeft dat forum actieve leden?

      Login om te reageren
  3. cossiekiller zegt

    8 oktober 2020 om 18:55

    Wel handig als je gedronken hebt. Als ze je tegenhouden zet je het stuur gauw naar de andere kant.
    Wel lastig overigens als je geen passagier bij hebt…

    Login om te reageren
  4. flutterby zegt

    8 oktober 2020 om 19:12

    Onnodig duur en complex. Tijd dat de auto-industrie dat gaat in zien dat KISS de toekomst is.

    Login om te reageren
    • alassad zegt

      8 oktober 2020 om 19:18

      @flutterby: wellicht dat dit goedkoper is voor Volvo dan 2 verschillende configuraties bouwen

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        9 oktober 2020 om 09:42

        @alassad: dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Nu ken ik alleen de aanpak van Tesla hierin, maar die zorgen er gewoon voor dat in basis het stuur op beide plekken kan (geen drive by wire, dacht ik) en afhankelijk van het dashboard dat geplaatst wordt is het rechts of links.

        Login om te reageren
        • laptom zegt

          9 oktober 2020 om 10:36

          @flutterby: Zo doet 99% van de fabrikanten dat. Tesla is daarin niet uniek.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            9 oktober 2020 om 18:06

            @laptom: oh boe, iemand roept Tesla, snel erop reageren. Toyota doet al jaren drive-by-wire dus daar gaat je 99%.

            Login om te reageren
      • wimof zegt

        9 oktober 2020 om 11:32

        En de gebruikers, denken die er ook zo over?

        Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    8 oktober 2020 om 19:19

    GM Hy Wire had dit al in 2002. Maar die hebben er weer niks mee gedaan…

    Login om te reageren
  6. wildbeest zegt

    8 oktober 2020 om 20:05

    En je gaspedaal dan

    Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      9 oktober 2020 om 08:26

      @wildbeest: heb je gelezen?

      Login om te reageren
  7. RobTWo zegt

    8 oktober 2020 om 20:11

    Ik voorzie een probleem met de passagiersairbag.

    Login om te reageren
  8. rutgerg zegt

    8 oktober 2020 om 20:11

    De makkelijkste oplossing is door in linksrijdende landen rechts te gaan rijden. Met de vrachtwagens beginnen is een effectieve methode!

    Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    8 oktober 2020 om 20:21

    Net een oude Fiat Panda…

    Maar dan met een stuur dat je van links naar rechts kan schuiven in plaats van een asbak.

    Login om te reageren
  10. Robert zegt

    8 oktober 2020 om 20:39

    En dan de snelheidsmeter en toerenteller in het midden, boven de middenconsole zeker.
    Nee dank je wel.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      9 oktober 2020 om 08:51

      The horror….

      Login om te reageren
  11. rijnounsdoor zegt

    8 oktober 2020 om 20:58

    Leuk bij een echtelijke ruzie over rijstijl: “Dan rij je toch lekker zelf”: ssswap….En dan over en weer.

    Ook leuk: pong spelen over t headup display.

    Alcoholcontrole: hij reed, neee hij!

    Login om te reageren
  12. B00G1E zegt

    8 oktober 2020 om 21:01

    Je ziet in de VS behoorlijk wat auto’s die verbouwd zijn tot right hand drive. Meestal Jeep Wranglers. Deze worden door individuen gebruikt die voor US Mail in de landelijke gebieden werken. Dit zodat men aan de rechterkant van de weg kan rijden en dan uit het raam de post in de bus kan doen. Anyways, lang verhaal maar wellicht is er een markt voor dit patent van Volvo

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      9 oktober 2020 om 08:56

      @B00G1E: Niet verbouwd. Die kwamen gewoon op bestelling zo uit de fabriek rollen.

      Login om te reageren
    • marcus zegt

      9 oktober 2020 om 16:46

      Veegwagens hebben ook meestal stuur aan de stoep kant. Kunnen ze beter zien wat de borstels doen.

      Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      9 oktober 2020 om 17:00

      @B00G1E:
      Je ziet het in Nederland ook wel eens bij vuilniswagens.

      Login om te reageren
  13. joos straetmans zegt

    8 oktober 2020 om 21:59

    Waarom heb je nog een stuur nodig bij een autonoom rijdende auto? Ik ga patent aanvragen op een stuurloze auto ?

    Login om te reageren
  14. Dizono zegt

    8 oktober 2020 om 22:17

    Lancia Dialogos Concept uit 1999 had ook al een stuur dat kon verschuiven, al was het toen nog een mechanisch systeem.

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    8 oktober 2020 om 22:28

    Ik heb wel eens een stuur gezien die omhoog en omlaag kon .. in het echt ..

    Dus voor mij is dit dan niet zo heel bijzonder ..

    Login om te reageren
  16. realhustler zegt

    8 oktober 2020 om 22:48

    Je kan ook een mclaren f1 kopen. Dan heb je dat probleem niet.

    Login om te reageren
  17. henkp1 zegt

    9 oktober 2020 om 07:50

    Volgens mij moet ook de wetgeving aangepast worden, want sturen ‘by wire’ mag niet, moet mechanisch. Nissan was geloof ik ook bezig met elektrisch sturen.

    Login om te reageren
  18. xjs678qr zegt

    9 oktober 2020 om 08:33

    Kan toch simpeler als het allemaal ‘by wire’ is:
    Een USB poort en een klem/magneet/zuignap systeem. Daarna neem je je gaming stuurtje en pedalen van je pc, plugt het in je auto en je bent weg…
    Pedalen lijken mij zo geen issue om te verzetten ook!

    Login om te reageren
  19. pomoek zegt

    9 oktober 2020 om 08:53

    Zou pas echt innovatief zijn als het niet drive by wire maar drive by wireless was. Maar dat mag iemand anders voor mij testen.

    Login om te reageren
  20. bernoulli zegt

    9 oktober 2020 om 12:38

    De Rover SD1 had daar ooit al een mechanische oplossing voor zodat ze maar 1 dash nodig hadden. Losse tellerblok boven op het dash en aan allebei de kanten een schacht voor de stuurkolom. Aan de ongebruikte kant deden ze daar dan een luchtrooster in.

    Login om te reageren
  21. volvo480gtt zegt

    9 oktober 2020 om 13:46

    De unimog heeft dit ook dacht ik. Wel grappig

    Login om te reageren
    • bbfix zegt

      9 oktober 2020 om 16:40

      @volvo480gtt: klopt! Hadden ze bedacht voor de gemeenten met grasmaaien en dergelijke… grappig systeem

      Login om te reageren
  22. slowland zegt

    9 oktober 2020 om 20:03

    Willys had in 1942 al een prototype met twee aansluitingen op de stuurinrichting. Niks nieuws dus….

    Login om te reageren
  23. sjamp zegt

    10 oktober 2020 om 17:13

    Waarom met metertjes schuiven. Over de hele breedte een beeldscherm lijkt mij handiger.

    Maar ruitenwissers dan? Die dan ook veranderen? Naar van die debiele wissers ala eerste Zafira? Of een mooie mono wisser ala Benz 300? Koplampen? Led Matrix zeker.

    Oplossingen voor problemen die er niet zijn. Zoveel landen grenzen niet aan een land waar ze aan de andere kant rijden. Meestal zijn het eilandjes. Japan. England. Australië.

    Als ze ook drie verschillende uitrustingsniveaus kunnen leveren met 8 kleuren en 4 soorten velgen, drie accu formaten, twinengine of 2wd vs 4wd. Dan is een stuurtje links of rechts niet zo’n probleem volgens mij.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North