• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Met dit carbon frame wil Ford de nodige kilo’s besparen

Auteur: RubenPriest, gepost 16 maart 2017 om 11:57 – 37 Reacties

Met dit carbon frame wil Ford de nodige kilo


Niet alleen kleine motoren zorgen voor een lager brandstofverbruik. Gewicht is minstens zo belangrijk.

Autofabrikanten doen er alles aan om (op papier) een laag verbruik te realiseren. Grote vlaggenschepen die voorheen enkel met dikke achtcilinders werden geleverd zijn nu ook verkrijgbaar met zescilinders en stadsgebakjes gaan massaal aan de driepitter. Gewichtsbesparing is een ander belangrijk ingrediënt om het verbruik omlaag te krijgen. We zien het bijvoorbeeld bij BMW, waar men gebruik maakt van carbon techniek bij de 7-serie (rijtest).

Waar we vroeger enkel carbon zagen bij exclusieve supercars, zien we nu het exotische materiaal steeds vaker terugkomen bij de gewone auto. Het is goed mogelijk dat een reguliere Ford straks ook over de nodige carbon-techniek beschikt. In samenwerking met het Canadese Magna hebben de twee partijen een carbon subframe ontwikkeld. Het gewicht is met 34 procent afgenomen in vergelijking met een stalen frame.

Een groot verschil in vergelijking met een stalen frame is het ontbreken van tientallen componenten. Magna zegt dat een stalen frame bestaat uit maar liefst 45 onderdelen, terwijl het carbon frame uit minder dan 10 onderdelen bestaat. Om de vergelijking in een percentage uit te drukken: het carbon subframe heeft 87 procent minder onderdelen.

Magna gaat enkele prototypes produceren. Deze zullen vervolgens worden getest in diverse modellen van Ford. Het Canadese bedrijf is een begrip in de autowereld als gaat om het leveren en ontwikkelen van auto-onderdelen. Magna was onder andere verantwoordelijk voor de carbon motorkap van de Cadillac CTS/ATS-V. Ook de carbon grille van de Mustang Shelby Cobra GT500 is het werk van Magna.

Ook interessant!

  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk
  • Gratis Ford Explorer voor extreme lefgozer

Nieuwste artikelen

  • Video: Maserati geeft een hard kusje
  • Van alle streamingsdiensten is Viaplay de eerste die mensen opzeggen
  • Officieel: dit is de nieuwe Renault… eh… Nissan Micra
  • Britse koning koopt Chinese auto (en dat is logisch)
FacebookTweetPinLinkedIn

carbon, Ford, magna, Techniek

Vorig bericht: « Deze 7 pareltjes koop je voor een ton op Marktplaats
Volgend bericht: Deze mega-ranch heeft een eigen circuit »

Lees Interacties

Reacties

  1. fiestacruizer zegt

    16 maart 2017 om 12:00

    is het ook niet wat meer fragiel?

    Carbon is stijver dan staal, maar het breekt in plaats van dat het buigt. Zeker onder je auto weet ik niet of je dat moeten willen.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      16 maart 2017 om 12:09

      @fiestacruizer:
      Tubs zoals die van de Alfa 4C en een assorti McLarens wordt ervan gemaakt, dus breekbaarheid is niet perse een issue, lijkt me.

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        16 maart 2017 om 13:38

        @amghans: Subframes worden altijd nog van een metaal (zoals aluminium) gemaakt, zelfs in de McLarens van nu, omdat de energie van de botsing moet kunnen worden opgevangen, wat gebeurt door het buigen van het aluminium subframe. Carbon is wél heel stijf, maar kan de energie van een botsing niet opvangen: het breekt inplaats van te buigen.

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          16 maart 2017 om 14:03

          @dare2think:
          Daar hebbie een punt. Enfin, zullen ze vast ook een oplossing voor vinden.

          Login om te reageren
        • KUYL zegt

          16 maart 2017 om 16:24

          @dare2think: in de juiste constructie kan carbon juist wel heel goed de kracht absorberen van een botsing. Denk aan de neus van een F1 auto die bij impact “verbrijzeld” en zo alle energie opvangt. Of bij een straatauto de McLaren F1, was (en misschien is nog steeds) de enige auto de zelf weg kon rijden na de frontale crashtest. De carbon neus was daar de reden voor. Gordon Murray was zo overtuigd van de constructie dat hij heeft geopperd zelf de auto te besturen tijdens de crashtest, hebben ze natuurlijk niet toegelaten.

          Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      16 maart 2017 om 12:21

      @fiestacruizer: een verbogen subframe is ook niet echt ideaal

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 maart 2017 om 12:22

      @fiestacruizer: Ik denk dat het wel een iets andere opzet van de kreukelzone vereist, maar ik neem aan dat de techniek tegenwoordig zo ver is dat ze dat probleem kunnen opvangen.

      Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      16 maart 2017 om 12:25

      @fiestacruizer: ligt aan de constructie denk ik. Carbon wordt ook gebruikt als kogelwerende vesten en moet dus wel klappen kunnen hebben, dit is natuurlijk wel een andere soort inslag. Volgens mij gebruikte de broertjes Coronel ook een carbon onderkant van hun buggy ter bescherming. Het zou dus moeten kunnen

      Login om te reageren
      • melv zegt

        16 maart 2017 om 12:46

        @mrrallycross: Dat is geen carbon maar Kevlar (aramide)

        Login om te reageren
    • ikweethet zegt

      16 maart 2017 om 12:27

      @fiestacruizer: daarom is het ook een subframe en wordt er onderzoek naar gedaan

      Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      16 maart 2017 om 12:28

      @fiestacruizer: ze maken hele chassis’ uit carbon. Het breekt echt niet als een droog twijgje ofzo.

      Login om te reageren
  2. mrrallycross zegt

    16 maart 2017 om 12:26

    Klinkt goed, wat doet het met de prijs van een fiesta?

    Login om te reageren
    • varry zegt

      16 maart 2017 om 13:28

      @mrrallycross: Als zulke technieken mainstream worden en de schaalvoordelen beginnen te spelen; hopelijk niet te veel!

      Login om te reageren
  3. madmarky zegt

    16 maart 2017 om 12:26

    Ach nog even en dit soort onderdelen komen als één geheel uit een 3D printer.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 maart 2017 om 14:33

      @madmarky: zal 3D printen ooit het stadium van hulpmiddel in de prototype bouw ontstijgen? De 3D print hype is wel zo’n beetje voorbij.

      Login om te reageren
      • jpoers zegt

        16 maart 2017 om 18:39

        @mashell: die hype is nog zeker niet voorbij, er zijn de laatste rijd een hoop mooie ontwikkelen op dat gebied, van beter printbare materialen, naar snellere prints, goedkoper.

        Login om te reageren
    • bmwm6f12 zegt

      17 maart 2017 om 08:58

      @madmarky: koenigsegg doet het al met 3d printers toch??

      Login om te reageren
  4. terazino zegt

    16 maart 2017 om 12:29

    Carbon zou toch moeten verkruimelen om energie weg te leiden bij een botsing. Lijkt mij dat de auto dan ook eerder total loss is.

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      16 maart 2017 om 12:42

      @terazino: verkruimeld een Formule 1 auto na een botsing?

      Login om te reageren
      • fiestacruizer zegt

        16 maart 2017 om 13:01

        @janc: Het breekt allemaal wel in duizenden stukjes.
        https://m.youtube.com/watch?v=vT17vWFkl_w

        Login om te reageren
      • terazino zegt

        16 maart 2017 om 13:27

        @janc: neus en sidepods is wel de bedoeling.

        Login om te reageren
  5. dare2think zegt

    16 maart 2017 om 12:31

    Dat heeft Ford wel nodig, onderdelen die niet roesten ;)

    Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      16 maart 2017 om 12:42

      @dare2think:vertel?

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        16 maart 2017 om 15:30

        @vtechlover: Ford subframes rotten weg. En dan niet over een periode van 15-20 jaar, maar ook rustig in een jaar of 5. Rotzooi, die subframes.

        Login om te reageren
        • vtechlover zegt

          16 maart 2017 om 17:08

          @ej20g: leeftijd van het model moet je er wel bij vertellen anders neem ik het met een korreltje zout

          Login om te reageren
          • ej20g zegt

            17 maart 2017 om 19:25

            @vtechlover: vorige generatie Focus/Volvo V50/S40 (gedeelde basis), Mondeo/Volvo V70/S80 van 2008-2013 (ook gedeelde basis).

            Ten tijde van mijn eerste rotte Ford subframe (2013) ging het over een Focus van 2008. Net een jaar of 5 oud dus.

            Login om te reageren
    • melv zegt

      16 maart 2017 om 12:47

      @dare2think: Volgens mij ben je in de war met Mercedes

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    16 maart 2017 om 12:44

    Voor zover ik weet worden carbon onderdelen nog grotendeels met de hand gemaakt. Hoe ga je dat ooit voor een concurrerende prijs fabriceren?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      16 maart 2017 om 12:53

      @pomoek: Dat lijkt me dan ook het eigenlijke nieuws: Dit zal wel een industrieel proces zijn, bijvoorbeeld (deels) met carbon snippers. Zoals de vleugel van die nieuwe MacLaren, zeg maar.

      Login om te reageren
  7. cossiekiller zegt

    16 maart 2017 om 12:53

    Ik heb de indruk dat hun motorkappen ook heel dun en licht aan het worden zijn. Scheelt weer een kilootje!

    Login om te reageren
  8. Dagg zegt

    16 maart 2017 om 13:00

    Boem = Afgeschreven?

    Login om te reageren
  9. ruud1954 zegt

    16 maart 2017 om 13:31

    Die jongens weten echt wel wat ze doen. En daarnaast moet je soms ook iets uittesten. En daar gaan ze nu aan beginnen.

    Login om te reageren
  10. escort77 zegt

    16 maart 2017 om 14:20

    Ik vraag me af waarom ze er voor kiezen om het subframe van carbon te maken, en niet de motorkap of het dak. Gewichtsbesparing is goed, maar gewichtsbesparing op een hoger punt in de auto is beter.

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      16 maart 2017 om 21:23

      @escort77:

      Panelen beschadigen nog wel eens. Dan zijn dergelijke dure, moeilijk te repareren materialen minder handig imo.

      Dan zou ik eerder denken aan kunststof.

      Zo’n subframe moet sterk zijn –> carbon.

      Denk dat dit ook niet het enige onderzoek is naar alternatieve materialen

      Login om te reageren
  11. ej20g zegt

    16 maart 2017 om 15:30

    Ha, een Ford subframe dat niet weg rot. Dat zou tijd worden.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 maart 2017 om 18:36

      @ej20g: en volvo dan? Die zullen dan ook wel roesten bij de gedeelde modellen.

      Login om te reageren
  12. topcom zegt

    16 maart 2017 om 20:59

    ‘Minder dan 10 onderdelen’ lijken er zelfs 6 te zijn? Als mijn rekenvaardigheden me in dit geval niet in de steek laten dan hè…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North